Hjärtfel...

V

Vendela

Ettåringen har varit slö och håglös ett tag, ruggig i pälsen, mager trots massa mat (och analyserad foderstat). Hade ute vetrinären igår och en möjlig orsak till problemen var hjärtfel :crazy: :cry: ... Hennes hjärta slog 20 slag för mkt i minuten trots att hon var lugn och sansad. Hon skall naturligtvis utredas mer, jag skall kolla henne hemma några dagar tills vi får svar på blodprovet. Sen är det ultraljud som gäller om man inte kan hitta en annan orsak i provsvaren.

Vad är era erfarenheter av liknande problem?

Ridning, avel?

Hur nedärver mamman/pappan sådana här problem?
 
Sv: Hjärtfel...

Nej, vad tråkigt!
Tyvärr har jag ingen aning om sånt, däremot vet jag ett travsto som drogs med hjärtproblem, hästen blev utdömd. Men mot alla odds konverterades det hela och hon kunde fortsätta träning. För att det sedan vips komma tillbaka.... Vet att ägaren var förtvivlad och tog beslutet att hon skulle avsluta sina dagar.
De bedömde det för osäkert att sätta henne i avel.
Jag känner till hela den syskonskaran och det var flera helsyskon och ingen av de andra drabbades av detta.

Önskar dig all lycka, styrkekramar!
 
Sv: Hjärtfel...

Vi hade ett fullblods sto som hade fått en hjärt muskel inflammation som unghäst i träning, med ärr vävnad i hjärtat som följd.
Hon fick ibland problem med syre sättningen till musklerna, men hon kunde ridas normalt om man var vaksam på hennes tillstånd..den damen blev 18 år gammal och hade ett så gott som fullt normalt liv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 232
Senast: TantEster
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 730
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 630
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp