Atopi = allergi mot ämnen i omgivningen, t ex pollen och kvalster. Utreds med pricktest eller med ett speciellt blodprov. Du kan läsa mer om både atopi och foderallergi på
www.drbaddaky.no - för svensk text tryck nere till höger nånstans...
Jag vet inte om detta är gjort,men det ska jag fråga när jag träffar vetrnären på tisdag igen.
Du tänker på biopsi, det innebär att man tar och stansar loss en liten bit av hud och underhud. Biopsin snittas sedan och undersöks med mikroskop - då ser man vilken typ av reaktion det finns i huden. Ibland kan biopsin ge en diagnos, men ofta fås en relativt allmän bild som kan stämma in på flera hudsjukdomar.
Detta vet jag däremot eftersom hunden har ärr efter det, De tog tre hudbitar och analyserade och hon blev sydd efteråt med något stygn.
Vad gäller eliminationsdiet så föredrar jag att utföra den med hydrolyserade foder. Hydrolyserade foder är processade så att proteinerna är nedbrytna i små peptider, så små att immunförsvaret inte upptäcker dem. Under eliminationsdieten ger man inget annat utöver detta foder och det vanligaste är att man testar under 8 veckor. Efter eliminationsdieten utför man en provokationsdiet - man ger då åter det som hunden tidigare åt + godis + eventuell husmanskost osv - då ser man snabbt om en försämring sker. Försämring = foderallergi. Jag antar att ni använt Specific COD-Hy, ett hydrolyserat foder med mycket omega 3/6 från fiskolja. KB säger att fiskoljan i detta foder inte ska vara något problem, så det får man väl lita på. Problemet med Specifics och Royals hydrolyserade foder är att de endast är sönder-choppade till 100000 Daltons (nån enhet för det där) medan Hill´s z/d är hydrolyserat till 3000 Dalton. I studier har man visat att hundar kan reagera på peptider ner till 7000 Dalton, vilket alltså ger att Specifics och RC´s foder KAN ge fel svar = att hunden inte är foderallergisk, trots att den faktiskt är det. Om ni inte hittar något annat skulle ni kanske kunna testa en ny eliminationsdiet med z/d under 8 veckor.
Ja,hittar de inget nu snart,så ska jag testa med detta foder också. De misstänkte ju starkt foderallergi innan och jag fick pröva i 8 veckor. Då inget "hände",bvad de mig fortsätta 4 veckor till. Ingen skillnad
Därefter, om det inte är gjort, bör man kolla atopi.
Sköldkörtel och parasiter bör nog uteslutas först, men det är ju på gång vad jag förstår.
Ja,vi fick nu svar på testerna igår. De hade tydligen hittat vilken bakterie som orsakade hundinfektionen och har nu bytt antibiotika igen. Den vi fick var recistent mot den första. Nu har hon fått Kefavet som vi började med i går kväll. Vetrinären hittade låga värden på T4,men sen började hon prata om något annat ämne/hormon som låg normalt,vilket tydligen betydde att det inte var sköldkörteln. Vi är nu tillbaka på ruta noll,men nu har vetrinären själv,sagt att vi ska gå vidare. Hon menar att det ligger något annat i botten som vi ska utreda. På tisdag ska vi in med urinprov och ta nya blodprover.
Har hon några symptom när hon är "frisk"? Alltså mellan utbrotten av hudutslag? Kala fläckar, fäller mer än normalt, röda öronlappar, mjäll, dålig mage... Nåt?