hjälptyglar, vilka är bra?

D

Doneloge

Undrade lite vilka hjälptyglar ni tycker är bra och varför??

*Chambon (kan man rida med den?)
*gummisnodd (mellan frambene, eller var sin sida om sadeln)
*thiedemanntyglar
*graman
*inspänningstyglar

Vill ha nåt som bara gör det lättare att sammla hästen själv, inte som drar ihop hästen. :)

Sv: hjälptyglar, vilka är bra?

Ja har mest ridit med thiedemann, o på den hästen funkade de bra! Ja har även ridit med graman, men de e klart de e ju olika från olika hästar, men varför ska du rida me hjälptyglar??
Ja har upptäckt att de inte e särskilt bra att rida me halsförlängare (gummisnodd), eftersom man förlorar en stor del av "styrförmågan". Ja tycker hästen känns stum me sån på, men de e min uppfattning, o ja e säker på att andra har andra erfarenheter om detta. Ja har aldrig ridit me chambong, detta pga att en ridinstruktör bestämt sa ifrån att man inte skulle rida me chambong. (kommer inte ihåg varför just nu, men de fanns säkert nån god anledning till att han sa så...)

- Ja, men den gör just varken skada eller nytta vid ridning och är därför rätt onödig. Det är en hjälptygel som ska sitta löst och bara hindra hästen från att dra upp huvudet väldigt högt vid longering. alltså inte egentligen med någon inspännande effekt utan mer en vägvisar när det blir rejält fel.

- Kan funka vid longering som en vägvisare, dvs ganska löst inspänd. Vid ridning blir det lätt att hästen går på bogarna och släpper bakdelen (spänd mellan frambenen) eller drar ihop nacken och släpper rygg, bakdel coh framåtbjudning (spänd i sidorna)

*thiedemanntyglar
- Helt värdelös på alla möjliga sätt. den som uppfann thiedemanntygeln borde pryglas offentligt (eller nåt). Det är en "hjälp"tygel som hjälper ryttaren att dra in hästen hals och nacke med det goda resultatet att hästen spänner sig i ungefär hela kroppen utan möjlighet att komma till arbete med ryggen. Den är vanlig på att för många ridskolor på hästar som är pigga och starka och/eller går som "stjärnkikare"

*graman
- Kan vara användbar av ryttare som förstår hur den inverkar på hästen och klarar av att rida hästen i en bra form även utan "hjälpmedel". Dock är det inget att testa med själv om man inte är väldigt erfaren (läs skicklig)

*inspänningstyglar
- Kan vara bra vid longering, speciellt om man tex longerar en ryttare i sitsträningssyfte och då inte jobbar så mkt med hästen.

Frågan är vilken hjäp man förväntar sig av dessa redskap. Det enda som verkligen hjälper en om man har problem med hästen/ridningen är att ta hjälp av en kunnig instruktör som kan ge en konkreta tips om hur man ska jobba med sig själv och sin häst.

Missade att du ville ha något för att samla hästen. Det bästa tipset är då att jobba med att muskla upp hästen tex genom klättring och konditionsarbete. Då ser man till att hästen har ork att samla sig och arbeta. Sen får man se till att man själv hägner med och jobbar upp sin sits så man blir stark i rumpan!

Jag skulle nog rida med inga hjälptyglar alls. Varför? för om man är en bra ryttare ska man kunna rida sin häst med vanligt träns, bett och utan hjälp tyglar. så tycker jag iallafall.

Doneloge skrev:
Undrade lite vilka hjälptyglar ni tycker är bra och varför??

*thiedemanntyglar
*graman
*inspänningstyglar

Vill ha nåt som bara gör det lättare att sammla hästen själv, inte som drar ihop hästen. :)

den hjälptygel jag gillar heter martingall

är man tillräckligt duktig för att använda ovanstående, är man tillräckligt duktig för att klara sig utan dom

gör man inte det så bör man ta lite fler lektioner i stället för att slänga på hästen mer grejjer *i mitt tycke*

okej, jag brukar rida honom utan några hjälptyglar. Ägaren (jag har honom på foder) tycker att jag ska rida honom på typ stångbett när jag rider ut, då han kan bli lite stark ibland. Jag brukar inte göra detta, då jag tycker att jag ska kunna rida honom på mildare bett utan problem. I ridhuset går han jätte bra nu och har blivit väldigt fin att rida. (han har haft lätt att bli hängandes i bettet då han har varit väldigt omusklad innan, men nu orkar han bättre) Det är mer ute i skogen som kan bli problem, då han oftast blir lite okoncentrerad. Funderade då på att använda kanske en graman, så att han bara inte kan lyfta huvudet hur mycket han vill (vill inte dra ihop honom). Har provat gummisnodd, men tyckte att den ett var för kort (hade den på det längsta) och två drar ihop hästen på ett konstigt sett, han hamnar så mycket bakom handen... :confused: Jag kommer snart börja rida för en tränare, men innan det tänkte jag ba kolla lite vad folk här på buke tycker är bra... Vill absolut inte ha nån hjälptygel som drar ihop hästen för att det ska se "fint" ut, utan bara att ha ett tag och sen plocka bort när den inte behövs. :)

jag tycker inte man ska säga så riktigt... vissa hjälptyglar är säkert bra om man använder de till rätt syfte. vet personligen inte så mycket om de, så jag också tycker att man ska samla hästen utan massa x-tra grejer... rider på tredelatbett, då jag inte tycker om att rida min pålle på stång, då han får sån falsk krökning på nacken som jag inte gillar.. Men, då han kan vara så okoncentrerad i skogen funderade jag på att ha nåt som bara tar stopp när han lyter för mycket på huvudet, men som hänger lös när han jobbar rätt. så jag tänkte kolla lite med folk vad de tycker innan man köper fel grej. ska också kolla med tränaren som jag ska börja rida för och se vad hon tycker...

men varför skulle hästen inte få lyfta på huvudet? när hästen är i balans, är avslappnad och jobbar rätt bakifrån faller huvudet på plats,

en häst jobbar INTE rätt för att du får ner huvudet på den. huvudet är BIeffekten - inte tvärt om.

Jag visste precis när jag ställde frågan att nån skulle komma och säga så och jag vet allt det här med att samling inte är vart huvudet är placerad och sånt... Och det var faktiskt inte vad jag frågade om, utan min fråga var om hjälptyglar och vilka som är bra till vad... sen har folk frågat lite om varför jag ville ha det och då säger jag som det är, att jag ville prova nåt som gör att hästen inte kan lyfta huvudet alldeles för mycket och då hamna i helt fel form... men det är klart att man inte kan spänna in hästen och säga att den går i form, utan man måste samla den bakifrån och fram...

och då säger jag som det är, att jag ville prova nåt som gör att hästen inte kan lyfta huvudet alldeles för mycket och då hamna i helt fel form

det blir fortfarande inte mer rätt för att du drar ner huvudet på hästen. den hamnar INTE i bättre form för det

det kanske SER snyggare ut, men hästen arbetar inte bättre.

generellt sett, har sett verkligen FÅ tal människor som har kunnat hantera hjälptyglar på ett konstruktivt sätt. Det har då varit under väldigt ordnade lugna former då hästen inte är orolig utan är i en trygg miljö och det har handlat om en eller två gånger för att fingervisa hästen en fram/ner sökning som kanske annars hade tagit en månad eller två att jobba bort.

men om man inte vet såpass mycket om hjälptyglarna att man inte ens vet hur eller vad de används till så rekomenderar jag så otroligt varmt att man inte heller använder dom.

jag undrar ju bara vad som finns och vad folk här på buke tycker... jag ska såklart snacka med min tränare om det innan jag börjar använda det, så att det inte blir fel, men man vet ju inte heller om det blir bättre/lättare med hjälptygel om man inte försöker heller. Undrade bara vad folk här på buke tycker är bra hjälptyglar, då många av de jag sett inte riktigt varit det jag tycker verkar bra... Den ända jag har sett och tyckt kanske är nå vettig är gramanen som jag har använd några gånger när jag har ridit för tränare, har ridit med gummisnodd också, men den är så olika från tränare till tränare hur de sätter den.. ogillar den, då jag tycker man får en sån falsk krökning på nacken (hästen hamnar mycket bakom lod) med den. tycker bara om den när man longerar, men brukar tycka att den är för kort. Chambon, thiedemanntyglar och inspänningstyglar har jag aldrig använt själv, så jag var mer nyfiken om hur man använder de egentligen. Min förra tränare tyckte att jag skulle ha chambon när jag longerade, men jag förstod aldrig riktigt meningen med det, då jag inte tyckte att den gör så mycket nytta...

Senast ändrad av en moderator:

*Chambon (kan man rida med den?) aldrig använt men ja det tror jag
*gummisnodd (mellan frambene, eller var sin sida om sadeln) beror på hästen och hur mycket verkan man vill ha. Jag tycker den är ok men stor risk att hästen bara dras ner
*thiedemanntyglar är bra tycker jag. ska dock inte spännas för hårt
*graman krävs väldigt rutinerad ryttare för att använda
*inspänningstyglar används vid longering och tömkörning, är bra tycker jag

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 489
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 637
Senast: Rugge
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka