Sv: Hjälpgivning för byte
JAG räknade inte alls i början utan letade bara efter känslan av NÄR i språnget jag skulle ge hjälpen.
Nu när jag har fått in känslan i kroppen när i galoppsprånget jag skall ge hjälpen och inte tänker för hårt hur/när/vadskajaggöra så är allt mycket lättare. Men det är ju jag det
Det krånglade till det alldeles för mycket för mig att räkna också, för jag hann inte med det blev alldles för mycket att tänka på och ha i huvudet liksom.
Det tog ganska lång tid innan tex byte åt vänster funkade lika bra som åt höger...för åt vänster var jag alldeles för långsam och gav hjälpen aningens för sent och då blev det inte rent.
Nu har jag en häst som är känslig för vad man pysslar med i sadeln och mycket lättbytt, och det har ju hjälpt mej en hel del eftersom gör jag rätt så blir bytet rätt och rent, är jag för långsam blir det orent eller inte av alls.
Och dessutom är han ganska förlåtande så man KAN sitta och göra misstag, göra om göra rätt utan att det för med sej massa bagage.
Krångla inte till det för mycket.
Och känner man att man är för långsam och bytet inte kommer bli rent så avbryt och rid vidare hellre än att göra ett panikbyte för att man 'skulle ju göra det precis där'.
När man är säker sen på hjlpgivningen så är det ju inte problem tror jag att göra bytet vid en punkt men tills dess ska man nog inte vara så noga med placeringen utan att det blir rätt och rent för er båda i första hand.
En lång raksträcka i skogen eller på ett gärde hade jag oändligt mycket hjälp av, (speciellt sen i serierna), inga hörn eller andra ekipage på banan som störde utan jag kunde fritt galoppera vidare till rätt tillfälle ist och leta efter rätt känsla.
Det är säkerligen inget som står i skolboken öht av detta
men det har funkat för MIG iallafall!