Hjälpgivning för byte

coolia

Trådstartare
Vi tränar på byten men jag får inte till det. Hur är den korrekta hjälpgivningen för ett galoppombyrte egentligen? En del säjer att man ska räkna och sen byte, men jag hinner inte riktigt med. Då bara räknar jag och lägger sen om skänkeln. Ibland fungerar det och ibland inte. Då måste jag kicka till med skänkel och oftast byter hästen på den hjälpen. Men det är inte så lyckat eftersom hästen då tycker att jag blir för stark och kickar då mot skänkeln. Vet inte om det handlar om lydnad eller min hjälpgivning när det inte blir rätt. Min tränare är ingen teorimänniska så hon kan inte förklara så att jag förstår. Sen ser jag inte avståndet och det gör att jag inte hinner med räknandet altid, då blr det lite panikartat, oj, här ska vi byta, hjälp.

Sv: Hjälpgivning för byte

JAG räknade inte alls i början utan letade bara efter känslan av NÄR i språnget jag skulle ge hjälpen.
Nu när jag har fått in känslan i kroppen när i galoppsprånget jag skall ge hjälpen och inte tänker för hårt hur/när/vadskajaggöra så är allt mycket lättare. Men det är ju jag det :laugh:

Det krånglade till det alldeles för mycket för mig att räkna också, för jag hann inte med det blev alldles för mycket att tänka på och ha i huvudet liksom.

Det tog ganska lång tid innan tex byte åt vänster funkade lika bra som åt höger...för åt vänster var jag alldeles för långsam och gav hjälpen aningens för sent och då blev det inte rent.
Nu har jag en häst som är känslig för vad man pysslar med i sadeln och mycket lättbytt, och det har ju hjälpt mej en hel del eftersom gör jag rätt så blir bytet rätt och rent, är jag för långsam blir det orent eller inte av alls.

Och dessutom är han ganska förlåtande så man KAN sitta och göra misstag, göra om göra rätt utan att det för med sej massa bagage.

Krångla inte till det för mycket.
Och känner man att man är för långsam och bytet inte kommer bli rent så avbryt och rid vidare hellre än att göra ett panikbyte för att man 'skulle ju göra det precis där'.
När man är säker sen på hjlpgivningen så är det ju inte problem tror jag att göra bytet vid en punkt men tills dess ska man nog inte vara så noga med placeringen utan att det blir rätt och rent för er båda i första hand.

En lång raksträcka i skogen eller på ett gärde hade jag oändligt mycket hjälp av, (speciellt sen i serierna), inga hörn eller andra ekipage på banan som störde utan jag kunde fritt galoppera vidare till rätt tillfälle ist och leta efter rätt känsla.

Det är säkerligen inget som står i skolboken öht av detta:p men det har funkat för MIG iallafall!

Jag är egentligen igen superdressyrryttare men jag har gjort som du. Läste nånstans, nått i stil med att fatta galopp kan man ju göra från alla gångarter, även galopp. Och galoppombyten är ju egentligen något som hästen redan kan, de gör det ju i det fria också.

Räknar gör man ju bara i seriebyten, men det kanske är det du menar? Annars så är det vanligaste felet att man låter den nya innersidans bog skjuta ut så att man får dåliga eller inga byten. Och att hästen inte går mellan hjälperna ordentligt.
Tänk dig att du galopperar i höger galopp. Vänd in på en något kort diagonal, galoppera ut på spåret, räta ut hästen, lägg vänster tygel mot hästens hals så att du får in den nya innerbogen ordentligt, och sitt om. Jag brukar byta för ytterskänkeln också. Men det där är nog olika. Fördelen med att ha en häst som byter för ytterskänkeln är att det blir enklare sen när man skall göra seriebyten, då kan man "bara" klacka fram bytena.

KL.
Jag gör en halvhalt genom en djup inandning och sedan ökar jag trycket med ytter sittben.
Ger lite extra stöd på nya yttertygeln också, tror jag, åtminstone när jag inte rider med enhandsfattning.
Vid ridning på enhandsfattning och ganska långa tyglar, är det inandningen och ytter sittben som gäller.
Brukar förstärka genom att göra puss-ljud också.

Vilken bra tråd!

Tyckte om det som någon skrev att fatta galopp kan kan göra från alla gångarter inklusive galopp.
Det får det åtminstone att låta enklare.
Nu blir jag sugen att prova mer på min häst. Enkla byten behärskar vi men bytena får jag inte riktigt till.

Det är viktigt att förbereda som med allt annat. att hästen är med på noterna.
Du ska helst inte göra hjälpen när bytet ska ske varav räknandet. Annars blir det en attack på hästen. den måste ju byta i rätt moment . i svävet.

1. Halvhalt, ställ om som kryddan skrev om- få in nya bogen o nya yttertygeln,
2 lägg om skänkeln samt rid framåt utan att driva med skänkeln- med magen o sen på 3 impuls från yttern.

Tillägg. det viktigaste är inte räknandet, utan att checklistan är fullföljd. Man byter när man o hästen är redo.

Jag hann ej heller med förr i serier. hästen svarade ej på halvhalten för att jag var för långsam o sen för långsam igen med att rida framåt...Timingen.

Om hästen bjuder behöver inte halvhalten gå igenom helt o hållet. bjudningen är viktigast. Bra grundgalopp är ett måste.

Senast ändrad:

Kom på en grej till. I bytessprånget så skall den nya inner axel fram lite och den nya ytter axel bak lite. Det gör att hästen får ett större utrymme för en fin gest och det blir som ett "varsågod". Ryttarens bål skall vara fortsatt rakt fram.
Sen kan man trampa till lite i stigbygeln med nya innerskänkeln, även om man egentligen byter för sitsen och ytter skänkel.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 262
Senast: lizzie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden