Hjälper ni andra? som har problem?

M

Mirrow

Jag menar inte vänner, utan om ni är vid ett ridhus och någon försöker lasta sin häst utan att lyckas, går ni då fram och hjälper till? (frågar först då om de vill ha hjälp).

Jag gör inte, jag ser åt andra hållet och går förbi. Jag fick höra att det var fel att göra så. Mina hästar (även unghästar) går in i transporten, behöver jag hjälp så ser jag till att ha hjälp med. JAg skulle aldrig åka och träna/tävla ensam med en häst som jag var tveksam till om jag skulle få in i transporten.

Så är det en hästmänniskas skyldighet att hjälpa andra? vad händer om deras häst sparkar mig? Ersätter någon mig för ett brutet ben? När jag står med hästar som ingen rider. Ett jobb som jag inte kan utförra.

Jag får nog anses som ett ego, skulle jag få betalt kanske jag skulle göra det, men jag tror nog inte det endå.

Hur gör ni? är ni de hjälpsamma eller de som tittar åt andra hållet?

Sv: Hjälper ni andra? som har problem?

Jag skulle inte gå fram i första skedet eftersom jag utgår från att man har med sig den hjälp man anser sig behöva. Jag skulle själv inte vilja blanda in okända människor i onödan, om det var jag som hade problem. Men skulle det dra ut på tiden och om jag hade känslan av att personen i fråga var uppgiven/behövde hjälp så hade jag nog sagt något i stil med "-säg bara till ifall ni vill ha hjälp", utan att tränga mig på.

Men jag har lastat väldigt mycket och känner mig relativt säker i dessa situationer. Jag tycker inte att man ska utmana ödet i onödan om man kanske inte är så van vid lastning, det är ett stort riskmoment. Jag har också full förståelse för att även erfarna människor, som du kanske själv är, inte vill utsätta sig för detta och tycker absolut inte att man ska känna sig tvingad - det är ju knappast ens skyldighet. Skulle någon däremot behöva hjälp med lastning av en skadad häst eller i annan form av nödsituation så tror jag att de flesta skulle göra vad de kunde. Men man ska inte riskera livet. Jag lastar bara på ett sådant sätt som känns lugnt och någorlunda säkert, vill någon göra det helt annorlunda så får de sköta det själva.

jag hjälper inte till om ingen ber mig om hjälp.

Det är väl självklart att man hjälper till om man ser att det behövs..
Men - man får ju läsa ut lite ur situationen. Bara för att någon har problem så behöver det ju inte betyda att den vill ha hjälp.
Man får försöka se på folket om de klarar ut det eller inte.
Och i vissa situationer så är det för mig självklart att hjälpa till.

Lastning har vi hjälpt till med några gånger, men inte just med hästen utan har då hållt i linor om det har behövts.

Ja det blev lite sluddrigt nu men..
Jag är en god människa. Skulle något inträffa mig och min häst så skulle ju jag självklart vilja att någon hjälpte mig.
Men som sagt. Det beror på VAD. Svårt att förklara.

Jag hjälper till om någon ber mig, och jag inte riskerar något allvarligt. Har varit med om folk som bett mig hålla deras häst som far som en helikopter upp och ned, och det gör jag inte. Först får de uppfostra hästarna, sedan kan jag hålla.

Tycker också att det är ett svårt dilemma. Den kunskap jag har har ju jag lagt ned pengar och energi på att få, så jag kan ju inte hjälpa andra hur mycket som helst utan att få någonting tillbaka.

Jag frågar självklart om de behöver hjälp, skulle själv bli glad om någon hjälper mig om jag har problem.

Verkar väldigt ego att bara gå förbi.. alla kan väl behöva hjälp ibland. Nästa gång kanske du får punktering och behöver hjälp med att hålla hästen medan du byter däck eller något annat i den stilen.
Hur skulle det då kännas om folk bara låtsades som om det regnar?

Sen är det klart att man försöker vara så förberedd som möjligt innan man ger sig iväg med hästen på träning etc men det är ju inte alltid allting går som planerat även om man övat, eller hur?

Har jag en besvärlig häst som kanske vill slänga sig (det har jag inte) och jag vill ha hjälp med lastning, så frågar jag personen om han/hon vill leda in hästen i stället så kan jag stänga luckan eftersom det är mer riskabelt.

Just vid lastning är det ju så individuellt om hjälp är önskad eller inte, många vill ju absolut inte ha hjälp hur mycket hästen än bråkar. Jag skulle nog göra som en annan sa, säga "säg bara till om ni vill ha hjälp", eller kanske säga "säg till om ni vill låna min repgrimma" eller nåt sånt. Men bara om personen/personerna ser ut som om de möjligen vill ha hjälp eller är på väg att / har tappat kontrollen.

Jag skulle fråga om de behöver hjälp. Har inga problem med det. Säkerhetstänket har jag ändå och utsätter mig inte för dumheter. ;)

Självklart frågar jag om de behöver hjälp om jag ser att det är problem.

Jag frågar alltid om någon vill ha hjälp.Men är hästen helt vild och oregerlig kan man ju föreslå att man lastar från stall eller inviden vägg.

Har aldrig varit med om att någon häst har sparkat eller tenderat till det...........men om det skulle hända så skulle jag inte vilja stå där bak.Kanske att jag skulle erbjuda mig att hjälpa till att hålla i hästen?

Jag åker ofta själv och alla mina nuvarande och tidigare hästar har alltid varit extremt lättlastade.

Jag tycker att man gott kan hjälpa varandra.Jag är väldigt lugn av mig och om någon förtvivlad och kanske mindre erfaren hästägare behöver hjälp är det väl klart att jag ställer upp.Då brukar hästen gå på direkt.

Jag menar inte vänner, utan om ni är vid ett ridhus och någon försöker lasta sin häst utan att lyckas, går ni då fram och hjälper till? (frågar först då om de vill ha hjälp).

Jag är en hjälpare och erbjuder gärna folk en hjälpande hand :cool:

Jag skulle fråga om dom behövde hjälp!!

Jag har själv fått hjälp med lastning när min häst fick för sig att inte gå in. Vilket jag är väldigt tacksam för!!

Visst erbjuder jag oftast min hjälp om jag ser att någon har problem där jag skulle kunna tillföra något. Sen får man väl göra en bedömning för varje situation.
Jag skulle inte riskera mitt liv och min hälsa för att vid en engångsföreteelse hjälpa till med en okänd, stirrig häst som springer över människor.

Jag gör inte, jag ser åt andra hållet och går förbi. Jag fick höra att det var fel att göra så. Mina hästar (även unghästar) går in i transporten, behöver jag hjälp så ser jag till att ha hjälp med. JAg skulle aldrig åka och träna/tävla ensam med en häst som jag var tveksam till om jag skulle få in i transporten.

Så är det en hästmänniskas skyldighet att hjälpa andra? vad händer om deras häst sparkar mig? Ersätter någon mig för ett brutet ben? När jag står med hästar som ingen rider. Ett jobb som jag inte kan utförra.

Jag får nog anses som ett ego, skulle jag få betalt kanske jag skulle göra det, men jag tror nog inte det endå.

Näpp!
Jag har slutat med det.
Jag tycker inte att det är inte värt det att riskera min hälsa för att andra har ouppfostrade hästar :angel:
...dessutom har jag knappt fått tack en ens en gång de gånger jag har hjälpt till att lasta andras hästar....och då har de bett mig om hjälp!!!

Jag sysslade rätt mycket med lastning och hjälpte många förr...men har tröttnat.

Det är klart...om någon ber mig om hjälp så försöker jag naturligtvis att muntligen hjälpa dem. Men jag går inte i närheten av hästar som slänger sig eller gör annat farligt...jag har inte råd att vara sjukskriven mer ;)

Okej...om det är kris och hästen måste till djrusjukhus....då skulle jag nog lägga mer enrgi på det....men inte på en vanlig träning eller nåt...sorry...

// M

Har i alla år haft mina hästar uppstallade på en seminstation, där det ju kommer och går väldigt mycket ston (ofta med föl vid sidan).
Jag ser det som ganska självklart att fråga om dom vill ha hjälp när jag ser att stoet eller fölet krånglar vid lastning. Om det är en person som fösöker lasta så är det ju ibland smått omöjligt att få in mamma med fölis...:smirk:

Ett föl är ju inte så svårt att putta in, men jag är lite mer tveksam till att ta tag i ett främmande sto. Även om jag hittils aldrig nekat någon hjälp.

Jag tycker självklart att det är lite dumt att ge sig iväg utan extra lasthjälp om man vet att man har en lite eller mycket svårlastad häst. Men de flesta hästar kan ju få en knäpp nångång och bara vägra gå in. Har varit med om det och vet hur frustrerad man blir som hästägare. Då är det skönt att få hjälp.

Jag brukar avvakta innan jag säger något, men ser jag att de har uppenbara problem så brukar jag säga något i stil med "säg till om ni vill ha hjälp, jag är där inne (om jag är på väg in i stallet eller så)". Ofta brukar saker och ting lösa sig med tiden, och det är dumt att vara för många vid lastning också.

När jag hjälper till att lasta så vill jag inte bara hjälpa till som "linhållare", om det inte är så att det är det enda som behövs för att hästen ska gå in. Är det en häst som totalvägrar att gå in i släpet och ägarna trotts tid inte lyckas så brukar det vara någonting annat som är fel. Ibland låser det sig och man hettsar upp sig när det aldrig går. Då kan det ibland vara bra att någon som inte varit med de senaste två timmarna kommer och kastar nytt ljus på situationen. Kanske behöver hästen varva ner 20 minuter innan nästa försök? Kanske behöver det bli lite ljusare i transporten, kansek behövs en vägg eller en stalldörr.

Jag åkte ibland ensam iväg på t.ex. träningar och kurser med förra medryttarhästen. Den var rellativt lättlastad, tre försök brukade räcka och sedan var hon inne. Världens snällaste så jag räknade kallt med att jag kunde hitta en person som la för bommen och stängde luckan om jag gick in med henne.

Men snälla ni man kan ju alltid fåga!!!!!! Jag skulle aldrig kunna låta bli att fråga om någan behöver hjälp.
om ni ser någon bli misshandlad går ni förbi då okså.??? Inte undra på att sverige ser ut som det gör idag!

Nejj fram med fler sympatiska människor ni andra kan hålla er hemma //Mylan

Jag skulle nog erbjuda mig att hjälpa till. Är ju själv oerhört tacksam om någon hjälper mig när det kör ihop sig så då vill jag förstås göra lika tillbaks.

Skulle dock inte hjälpa till om det var en häst som bråkade så att den kändes farlig. Är för rädd om mig själv för det.

Så är det en hästmänniskas skyldighet att hjälpa andra? vad händer om deras häst sparkar mig?

Finns väl inga andra skyldigheter inom hästsporten än inom samhället i övrigt. Själv uppskattar jag hjälpsamma människor - och försöker vara en själv.

Ibland kan man bli skadad om man hjälper någon annan och det är ju tråkigt men tja, det är många situationer man kan bli skadad i...

Ersätter någon mig för ett brutet ben? När jag står med hästar som ingen rider. Ett jobb som jag inte kan utförra.

Om hästen har någon form av olycksfallsförsäkring kan du få ersättning via den. Tex. Agrias Incident. Men man kan aldrig veta om man kan få ersättning eller inte.

Tycker det är en ren självklarhet att man erbjuder sin hjälp om man ser att det kan behövas (och inte verkar vara för riskfyllt). Det tycker jag gäller i alla situationer (inte bara hästrelaterat). Vad skadar det att vara lite hjälpsam och snäll mot andra? Jag blir bara glad om jag kan hjälpa till. Förstår inte varför man ska vara så vrång och ego, och skita i alla andra. Nästa gång kanske det är man själv som behöver hjälp?
T.ex en gång när jag skulle hem från en träning ville plötsligt min häst inte gå in i transporten, vilket aldrig har varit något problem innan. Då kom två snälla människor med en lina som hjälpte mej. Det gjorde att jag slapp stå där hela natten och försöka lasta. Och gissa om jag blev glad?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 310
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 144
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 808
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar