Hjälper för pass/tölt?

E

enanna

Ska få rida en islandsäst nu i veckan och vill gärna komma lite förberedd. Vilka hjälper använder man för tölt respektive pass?
Tölt har jag för man att det handlar om att samla hästen till tusen och så vidare, från trav? Passgång ges väl från galopp...eller? Som synes är jag inte insatt. Något som kan hjälpa till?:confused:

Självklart får jag hjälp när jag är där o ska rida, men det hade varit roligt att komma lite förberedd om ni förstår!

Tacksam för svar:bow:

Sv: Hjälper för pass/tölt?

Hjälper för pass handlar om att bryta balansen utifrån galopp, har du inte ridit islandshäst innan så kanske du ska skippa detta tills vidare. Förberedelsen (om du inte är mycket duktig eller hästen är en stnsäker läromästare) är väl mest att inse att du inte kommer rida i flygande pass.

Det finns ingen enkel patent metod för att få en häst att tölta, beroende på vad det är för häst så kanske du behöver tips om hur man travar istället ;). Vissa hästar tar tölten om du

Tölt: samlar upp, får hästen att trampa under sig, högre form halvhalter, använd dina magmuskler.
Trav: mer passiv i sätet, lägre form, vissa hästar vill ha minimal/ingen tygelkontakt.

Du bör dock inte lyssna för mycket på mig, fråga ägaren, det varierar mycket.

Som tidigare sagt så kommer du formodligen inte rida flygande pass.. då det är en gångart som man inte använder sig så mycket av, om man inte har planer på att tävla.. plus att det är en gångart som kan förstöra hästen väldigt mycket, på olika sätt, om man inte är så kunnig.

Men när man lägger pass så bryter man "balansen" från galopp. Galopperar du ex. höger galopp så måste du bromsa in höger sidan och "släppa fram" vänster sidan så att hästen blir "liksidig" och lägger sig i pass. Sen gäller det att man förbereder hästen väl. man ska veta vad man håller på med när man ska lägga hästen i pass.. Hästen måste vara ordentligt uppvärmd, vara lösgjord och lyhörd för hjälperna. Hästen ska vara ren i tölten, kunna övergångar galopp-trav-galopp, galoppera rent, och ha viljan (vara pigg). Sen måste hästen ha ett bra psyke också, är hästen ostabil så kan passen stressa upp hästen väldigt mycket.

Tölt är en super härlig gångart! Men väldigt svår för en nybörjare. Det svåraste är egentligen att känna när takten är ren. det lär man sig inte på några ridpass, utan det tar några år innan man känner när takten är ren, när den är travtaktig, passtaktig, rollar osv.

Det finns ingen speciell hjälp eller teknik som man använder sig utav, utan det är helt olika ifrån häst till häst. Ex. min egna är väldigt lätt töltad, så länge man driver och gör en halvhalt då och då så töltar han på ganska bra, blir han oren så räcker det med att flytta bakdelen 1-2 steg eller driva lite mer.
Medan hästen jag har lånat och tävlat (då min har varit för ung) kan bli väldigt oren i takten! Han är svår att både få ren och att hålla tölten längre sträckor. -så där krävs det att man har lite mer känsla. Där måste man först förbereda honom noga, ! han måste vara riktigt uppvärmd och så lösgjord han bara kan bli. Sedan måste man driva så att man tror att man ska dö, men samtidigt göra halvhalter och ibland flytta honom.

Men det viktigaste när du töltar är drivningen. Är hästen lösgjord, och trampar under sig och är välriden så kommer du nog få några töltsteg iaf. :) om inte hästen är en väldig "trav-häst". Fokusera på att få in bakbenen och tänk att du ska driva men hästen får inte gå fortare. Det är jäkligt svårt att förklara hur man töltar då det är så olika ifrån häst till häst.

Är hästen en naturtöltare så kanske du får problem med att trava istället.. Så det är inte bara tölten och passen du ska fundera på, utan alla gångarter! Islandshästar kan blanda sina gångarter hej vilt, och är den en ostabil häst med en nybörjare på ryggen (någon som inte ridit islandshäst så mycket) så kanske det inte blir ett ända steg rent, -i någon gångart.

Men som sagt, ta hjälp utav ägaren :)

*KL*
Ett tips är att lyssna på hovslagen för att få bättre känsla för takten. Trav (och pass för den delen) är ju tvåtaktig medan skritt och tölt är fyrtaktiga, du skall höra fyra tydliga "klopp". Och "tänk takten"!
Tänker du "tölt, 1-2-3-4, 1-2-3-4" så är det lättare faktiskt än om du tänker på något annat. Hästar känner ju av minimala hjälper, det räcker med att jag råkar "tänka" trav om jag töltar så oops, har vi trav i stället.
Jag tycker nog att det är lättast att hitta tölt respektive trav från skritt, annars är det lätt att det blir någon blandning om man växlar tölt/trav och inte riktigt vet vad man gör. Det KAN också vara lättare att få till tölt från väl samlad galopp eller i svag nerförslutning.

För att få tölt så skall man som sagt samla hästen, sedan har jag fått tipset att göra en "ledsen hund" med rumpan, du vinklar liksom in bäckenet under dig (svansen mellan benen) vilket gör att hästen stoppar in sin rumpa mer under sig. Det kan vara lättare om hästen går i en ganska hög form i en början.

Men som sagt, lyssna på ägaren!

Jag är rätt grön på islandshästridning och fick tipset att tänka piaff när jag skulle tölta. Alltså samla, samla, samla från skritt. Hästen ska vara så mycket under sig och vilja gå framåt så när du mjuknar i tygeln ska den ta tölten. Dock är ju detta ganska utbildade och välridna hästar.

Alla hästar är olika och det gäller att hitta "töltknappen" på varje häst. Alla fungerar ju olika. Men just piafftänket har funkat super för mig.

*KL*
Ett tips är att lyssna på hovslagen för att få bättre känsla för takten. Trav (och pass för den delen) är ju tvåtaktig medan skritt och tölt är fyrtaktiga, du skall höra fyra tydliga "klopp". Och "tänk takten"!
Tänker du "tölt, 1-2-3-4, 1-2-3-4" så är det lättare ...

Ha, ha, jag tänker "rom - å - kola, rom - å - kola" eller "Black - och - decker, black - och - decker"

TS; Mitt råd är; tänk inte så mycket utan försök känna vad som händer. Mitt favoritsto är jättelurig, man tror att det är tölt och bara för att vara heelt säker så lägger man ner henne i trav. När hon då bara länger sig lite men INTE
ändrar takten så förstår man att hon har lurat en, hon har smugit tillbaka till traven... :grin: Tölten är jobbig för hästen, kort tölt kan jämföras med piaff!

Som andra redan sagt, det brukar inte vara tölt som är den svåraste gångarten... Det du ska vara uppmärksam på är att det inte blir grisepass - dvs. passgång utan sväv. Jag tycker att det känns som om ryggen "sladdrar" lite, den "släpper" och svänger från sida till sida - äsch, du får nog känna vad jag menar :angel:

Islandshästridning är helt klart mer individanpassat än ridning av tregångare - det finns helt enkelt en väldigt massa mer sätt för en islandshäst att sätta ner fötterna och att slippa undan arbete. Det finns t.ex. Valhopp - inte speciellt önskvärt, hästen hoppar fram och går bak och jag är ganska övertygad om att min Pålle kan den :angel: (eller så gör han tvärtom - ruskigt svårt att känna vilket, för det varar ju inte så länge...)

Flygande pass "rider" man inte; vägen ska vara jämn och rak för att det inte ska vara risk för olyckor (hästen kan iofs slå sig (= slå bakhoven i andra benet) väldigt illa ändå) och hästen orkar i regel inte någon längre sträcka. Tycker det känns lite otäckt att lägga pass, för hjälperna innebär att du får hästen att tappa balansen - det är därför den sätter ner samma sidas ben ur galoppen - men jag har suttit på hästar som själva har bjudit på pass. Första gången var på en turridning (!) och heelt underbart - solsken, farttårar, underbar liten väg mellan åkrarna... Andra gången på ovalbana på en krutdurk (ägaren sa vad jag skulle göra och jag misstänkte nog vart det skulle leda) och jag hann inte fatta vad som hände förrän det var över. Jävlar vilken speed, vilken kraft, att jag inte trillade av baklänges! Jättehäftigt och roligt, men kanske inget man gör första gången på en islandshäst :angel:

Det är jättesvårt att verkligen RIDA islandshäst, eftersom det finns så många olika varianter, men det är det som gör att man aldrig tröttnar (och som gör att man ständigt påminns om sin egen otillräcklighet). Islandshästar är som jordnötter - det räcker inte med en!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
909
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
21
· Visningar
2 639
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 559
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 455
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar