Hjälpa till hemma - få betalt?

Boop

Trådstartare
Hur gör ni? Hjälper era barn till hemma, och i så fall - får dom då betalt?

Ämnet kom upp då jag var på besök hos en bekant och där hon betalade ut veckopeng till sitt barn för att barnet hade städat sitt rum.

För mig känns det absurt. Aldrig att jag betalar för att barnet ska städa sitt rum. Det är ju den som bor där. Vill barnet ha stökigt- fine.
Överhuvudtaget skulle det aldrig falla mig in att betala för att barnen hjälper till hemma. Som förälder ställer man upp på så mycket, skjutsar och hämtar, fixar och donar. Jag tycker inte det är mer än rätt att barnet plockar ur diskmaskinen, dukar, sorterar tvätt, klipper gräsmattan damsugar eller nåt annat emellanåt. Hur ska dom annars lära sig? När dom flyttar hemifrån blir dom ju tvugna att sköta sånt själv, och det är knappast någon som kommer att betala dom för det!
Blir så förbannad när föräldrar sopar framför sina barn hela tiden. Dom gör ju barnen en otjänst!

Vad tycker ni?

Sv: Hjälpa till hemma - få betalt?

Jo, jag håller med dig. Däremot kan man ju ha det som en morot, dvs om du inte hjälper till att städa, plocka, diska så får du ingen veckopeng. Just för att barnet ska lära sig?

Det var ju uppe på SOS Familj igår, där tonårsflickan ofta inte fick några pengar då hon var stökig. De lade upp ett system att hon fick pengar utefter vad hon gjorde, en viss summa för gjorda läxor osv. Det var inte betalt för att göra sakerna som jag ser det, utan uteblivna pengar om man inte gör det. Ser du skillnaden i tänk?

Nej, inte riktigt.:crazy: (Men du får gärna förklara...)

Får man inte då uppfattningen: hjälpa till - betalt (veckopeng), inte hjälpa till - inte betalt (veckopeng).
Det blir ju som: jobba - betalt (lön), inte jobba - inte betalt (ingen lön).

Det är ju ungefär som en del föräldrar som säger nåt i stil med "om du uppför dig nu så ska du få den där leksaken sedan"

Jag resonerar mer som att man ska kunna uppföra sig, hjälpa till hemma, ta ansvar för sig själv osv utan att få betalt för det i pengar eller saker/upplevelser mm. Däremot om man inte sköter sig så ska något privilegium dras in, hur mycket/länge ska naturligtvis ställas i proposition till misskötandet.

Veckopeng/månadspeng är för mig ett sätt att lära barnen handskas med pengar. Vi har inte så gamla barn så dom har ansvar för att betala sina nöjen själva. I praktiken innebär det för den minsta att betala sitt lördagsgodis (veckopeng). För den äldsta innebär det att betala lördagsgodis, mobil, tidningar, smink, bio och likn. (månadspeng). Allt eftersom ökas summan på, men också saker som pengarna ska räcka till. Vi har också som krav att en del av pengarna ska sparas.

De flesta får väl veckopeng/månadspeng, och ska tex fixa sitt rum och göra vissa saker.
Sen tycker jag att barnen ska ha möjlighet att tjäna extrapengar.
Då lär de sig ju pengars värde + att om man tvättar bilen och klipper gräset 5 gånger så har man ett dataspel eller vad man nu vill ha.

Jag tycker inte alls att det är fel att betala sina barn för tjänster. Men jag skulle inte betala dem för en sådan sak som städning av egna rummet.

När min dotter var runt 13 år ville/behövde hon mer pengar hon fick då 100 kr för att städa hela huset, dvs dammsuga och skura ca 160 kvm, jag ser inget fel i att betala för en tjänst oavsett vem som utför den?! Jag fick då välbehövlig avlastning och hon fick mer pengar och alla var nöjda (pga mina handikapp är jag helt slut en dag eller två efter att ha städat hela huset).

Att man betalar någon för att klippa gräset eller dylikt ser jag inget fel i men att betala för att plocka i/ur diskmaskinen eller lägga tvätten i tvättkorgen och tvätta när korgen är full skulle jag inte göra.

Jag tycker att barn också ska få morötter precis som en anställd får lön efter vad den presterar, då tycker jag det är värre om man ger pengar bara för att. Barnet lär sig att tjänsten som denne utför är värdefull och lär sig att sätta pris på sina tjänster, hur många är det inte som har svårt i löneförandlingar?

Nu är dottern 16 år och får studiebidraget själv, vi är tre personer som bor hemma på heltid (sonen är till 99% av tiden hos flickvännen) och vi delar städning och dylikt, men visst kan jag fråga henne om hon kan städa "min" gång mot betalning ibland, så kan jag orka göra roligare saker istället.

Jag tror att det viktiga är att alla känner ansvar för sitt hem, att ingen väntar sig att den där "någon annan" ska fixa allting. Är man hungrig så lagar mat mat till alla, är tvättkorgen full så tvättar man, är soppåsen full så byter man, det är enkelt om alla känner lika ansvar och då är det inte heller svårt att fixa den dagen man flyttar hemifrån.

Hur gör ni? Hjälper era barn till hemma, och i så fall - får dom då betalt?

Ämnet kom upp då jag var på besök hos en bekant och där hon betalade ut veckopeng till sitt barn för att barnet hade städat sitt rum.

För mig känns det absurt. Aldrig att jag betalar för att barnet ska städa sitt rum. Det är ju den som bor där. Vill barnet ha stökigt- fine.
Överhuvudtaget skulle det aldrig falla mig in att betala för att barnen hjälper till hemma. Som förälder ställer man upp på så mycket, skjutsar och hämtar, fixar och donar. Jag tycker inte det är mer än rätt att barnet plockar ur diskmaskinen, dukar, sorterar tvätt, klipper gräsmattan damsugar eller nåt annat emellanåt. Hur ska dom annars lära sig? När dom flyttar hemifrån blir dom ju tvugna att sköta sånt själv, och det är knappast någon som kommer att betala dom för det!
Blir så förbannad när föräldrar sopar framför sina barn hela tiden. Dom gör ju barnen en otjänst!

Vad tycker ni?

Att man får veckopengen efter att de sysslor man kommer överens om är utförda tycker inte jag är att "sopa för sina barn"?

Att däremot få sin månadspeng oavsett om man "sköter sina sysslor" eller ej ser jag mer som att "sopa för sina barn" i så fall...

Håller inte med dig alls i ditt resonemang faktiskt.

Barn fungerar olika. Olika sätt för olika barn. Vissa barn har mognaden och en större förmåga till ömsesidighet än andra: "Ma/pa kör mig så ofta, då är det inte mer än rätt att jag klipper gräset på eget initiativ eller när jag blir ombedd". Vissa barn förstår att samtala om ömsesidighet när det gäller att få allt i en familj att klaffa. På andra barn biter det inte alls av olika skäl. Då kan det behövas den där rena byteshandeln, alternativt betalningen du inte är så förtjust i. Men man bör förstås fråga sig själv som förälder varför man gör si istället för så, tycker jag:).

mina barn hjälper till här hemma utan att få betalt i och för sig är det inte så gammla heller (3 år 9 år och 10 år )
men jag tycker det är något som tillhör familjen att hjälpas åt, jag och sambon hjälper dem med skjuts till kompisar eller mockar när de är borta
och de mockar fixar staller mm när jag jobbar kväll

mina flickor dukar bordet 9 åringen hon kommer hem tidigast
älsta flickan dukar av bordet efter middagen

plocka i och ur diskmaskinen och hänga tvätt

jag har mer som morot att efter att vi gjort detta så kan vi hitta på något tillsammans.

visst får alla tre en veckopeng på 20 kronor per skalle men det är mer för att det ska lära sig att hushålla med sina pengar mm

ja jag skulle kunna tänka mig att betala mina ungar när det kommer upp i tonnåren i fall de behöver tjäna en extra slant utöver månadspengen, men då är det sysslor i form av gräsklippning mm inga hushålls sysslor för det ingår i familjen

men då ska pengarna oxå gå till något vettigt

Senast ändrad av en moderator:

Våra barn får en fast veckopeng och då förväntar vi oss att rummen städas då och då och att man hjälper till med vissa saker som plockar in disken i diskmaskin efter maten mm
Sen om det slarvas ibland med rummen så tar vi inte bort pengar, men kanske att dom istället för att få gå hem till en kompis efter skolan, får städa rummet istället. Då lär dom sig att det är bättre att göra det den dan man skulle.
15-åringen får halva barnbidraget, men köper då det mesta själv utan skor, jackor mm.

15-åringen får betalt för att mocka. Och när bonusdottern fick en egen häst så får hon också hjälpa till, med hästen som betalning.
Ibland ber min sambo äldsta dottern att tvätta undan lite kläder om det är mycket och då får hon pengar av honom. men sina egna tvättar hon utan betalning. Likadant om vi ber henne passa småsyskonen nån kväll när vi åker och storhandlar. Givetvis får hon inte betalt varje gång, men om vi känner att det skulle vara extra skönt att åka bara vi två så erbjuder vi henne det.

Samma med veden som ska bäras in. Ibland hjälps alla åt, och ibland erbjuder vi dem som vill extrapengar.

Jag ser inget fel med det. Alla här får hjälpa till ganska mycket då vi har 3 större barn och 2 små. Så då tycker jag att man kan peppa lite med att ge extrapengar.
Sen är det väl inte fel att lära barn att om man hjälper till extra så kan man få nåt för det. Det är ju så det ser ut i arbetslivet senare.

Senast ändrad:

Att man betalar någon för att klippa gräset eller dylikt ser jag inget fel i men att betala för att plocka i/ur diskmaskinen eller lägga tvätten i tvättkorgen och tvätta när korgen är full skulle jag inte göra.

Fast vad är skillnaden mellan att tex klippa gräset och plocka ur/i diskmaskinen? Varför är den ena saken värd pengar men inte den andra?

Att man får veckopengen efter att de sysslor man kommer överens om är utförda tycker inte jag är att "sopa för sina barn"?

Att däremot få sin månadspeng oavsett om man "sköter sina sysslor" eller ej ser jag mer som att "sopa för sina barn" i så fall...

Håller inte med dig alls i ditt resonemang faktiskt.

Fast vecko-/månadspengen har ju ett motkrav, i alla fall hos oss. Våra barn ska spara en del och i övrigt ta ansvar för delar av sina utgifter. Utgifter som vi skulle ha betalt annars.

Jag anser att man ska kunna hjälpas åt i en familj så att alla har lite tid över. Vi brukar ofta spela sällskapsspel tex. Det skulle vi inte hinna speciellt ofta om bara vi vuxna skulle sköta "markservicen."

Tja, man kan ju inte vara överens med alla om allt.;)

Barn fungerar olika. Olika sätt för olika barn. Vissa barn har mognaden och en större förmåga till ömsesidighet än andra: "Ma/pa kör mig så ofta, då är det inte mer än rätt att jag klipper gräset på eget initiativ eller när jag blir ombedd". Vissa barn förstår att samtala om ömsesidighet när det gäller att få allt i en familj att klaffa. På andra barn biter det inte alls av olika skäl. Då kan det behövas den där rena byteshandeln, alternativt betalningen du inte är så förtjust i. Men man bör förstås fråga sig själv som förälder varför man gör si istället för så, tycker jag:).

Jag kan se din poäng...:)

mina barn hjälper till här hemma utan att få betalt i och för sig är det inte så gammla heller (3 år 9 år och 10 år )
men jag tycker det är något som tillhör familjen att hjälpas åt, jag och sambon hjälper dem med skjuts till kompisar eller mockar när de är borta
och de mockar fixar staller mm när jag jobbar kväll

mina flickor dukar bordet 9 åringen hon kommer hem tidigast
älsta flickan dukar av bordet efter middagen

plocka i och ur diskmaskinen och hänga tvätt

jag har mer som morot att efter att vi gjort detta så kan vi hitta på något tillsammans.

visst får alla tre en veckopeng på 20 kronor per skalle men det är mer för att det ska lära sig att hushålla med sina pengar mm

ja jag skulle kunna tänka mig att betala mina ungar när det kommer upp i tonnåren i fall de behöver tjäna en extra slant utöver månadspengen, men då är det sysslor i form av gräsklippning mm inga hushålls sysslor för det ingår i familjen

men då ska pengarna oxå gå till något vettigt

Det är ju precis det jag menar!!:idea:

Våra barn får en fast veckopeng och då förväntar vi oss att rummen städas då och då och att man hjälper till med vissa saker som plockar in disken i diskmaskin efter maten mm
Sen om det slarvas ibland med rummen så tar vi inte bort pengar, men kanske att dom istället för att få gå hem till en kompis efter skolan, får städa rummet istället. Då lär dom sig att det är bättre att göra det den dan man skulle.
15-åringen får halva barnbidraget, men köper då det mesta själv utan skor, jackor mm.

15-åringen får betalt för att mocka. Och när bonusdottern fick en egen häst så får hon också hjälpa till, med hästen som betalning.
Ibland ber min sambo äldsta dottern att tvätta undan lite kläder om det är mycket och då får hon pengar av honom. men sina egna tvättar hon utan betalning. Likadant om vi ber henne passa småsyskonen nån kväll när vi åker och storhandlar. Givetvis får hon inte betalt varje gång, men om vi känner att det skulle vara extra skönt att åka bara vi två så erbjuder vi henne det.

Samma med veden som ska bäras in. Ibland hjälps alla åt, och ibland erbjuder vi dem som vill extrapengar.

Jag ser inget fel med det. Alla här får hjälpa till ganska mycket då vi har 3 större barn och 2 små. Så då tycker jag att man kan peppa lite med att ge extrapengar.
Sen är det väl inte fel att lära barn att om man hjälper till extra så kan man få nåt för det. Det är ju så det ser ut i arbetslivet senare.

Att betala barnen för att mocka skulle jag kunna tänka mig eftersom dom inte är speciellt intresserade av hästar. Det är mitt och min makes intresse.

Bära in ved och gräsklippning räknar jag som hushållssyslor. Vill man kunna duscha i varmt vatten så får man nog allt hjälpa till med veden någon gång i bland. Likadant om man vill kunna ligga på gräsmattan och sola eller sparka boll så kan man gott hjälpa till med gräsklippningen ett par gånger om året. Jag tycker att det faller under kategorin; vill man ha rena tallrikar, ja då plockar man i/ur diskmaskinen när det behövs. Behöver man lägga något i soppåsen och den är full, ja då bär man ut den och stoppar i en ny. Vill man ha sina kläder i garderoben, ja då hämtar man sina rena kläder och lägger in dom i garderoben.
Angående gräsklippning så klipper det yngsta barnet gräset väldigt ofta. Det är tydligen en favorit. Misstänker att nya åkgräsklippren har något med saken att göra :p ,men det gör ju inget. Huvudsaken att dom hjälper till med nåt.

Vi brukar ägna några förmiddagar på sommaren åt veden och spendera eftermiddagen på stranden om det är bra väder och gå på bio eller hyra film om det är dåligt väder. Det här vet barnen nu så det är aldrig något tjafs utan en rolig stund tillsammans även om det inte är en jätterolig syssla. Men om vi inte hjälptes åt så skulle vi ju inte ha lika mycket tid att göra roliga saker tillsammans.

Fast vad är skillnaden mellan att tex klippa gräset och plocka ur/i diskmaskinen? Varför är den ena saken värd pengar men inte den andra?

Skillnaden är att plocka i/ur diskmaskinen tar två minuter, gräsmattan tar minst en timme att klippa och dessutom en kvarts för jobb innan och en halvtimmes trimning efteråt, det tycker jag är skillnad.

Nu var ju detta bara ett exempel, mina barn har inte klippt gräset eftersom min sambo gör det av den enkla orsaken att först var det för farligt och sedan blev de allergiska i 10 års åldern.

Sedan anser jag att det är helt ok att ge betalt för det som jag annars skulle ha gjort om jag vore frisk.

Skillnaden är att plocka i/ur diskmaskinen tar två minuter, gräsmattan tar minst en timme att klippa och dessutom en kvarts för jobb innan och en halvtimmes trimning efteråt, det tycker jag är skillnad.

Nu var ju detta bara ett exempel, mina barn har inte klippt gräset eftersom min sambo gör det av den enkla orsaken att först var det för farligt och sedan blev de allergiska i 10 års åldern.

Sedan anser jag att det är helt ok att ge betalt för det som jag annars skulle ha gjort om jag vore frisk.

Då är ju saken i ett annat läge. Jag gissar att man behöver mer hjälp av barnen om man inte kan göra det själv, tex på grund av sjukdom. Då är det mer motiverat att betala i bland.

Att klippa gräset tar längre tid än att plocka i/ur diskmaskinen, men har man klippt gräset så behöver man kanske inte göra så mycket mer på några dagar...

Hade 15-åringen haft häst själv eller ridit mycket så hade hon oxå fått hästen som betalning för mockningen, precis som 11-åringen. men hon rider bara ibland när det fattas nån hemma och en häst blir över så då tycker jag absolut att det är ett jobb hon har och ska ha lön för.

Sen plockar alla in ved och så utan betalning oxå, men ibland om de hjälpt till med att passa småskruttarna och annat så får de lite extra om de tar veden.
Gräsklippningen gör de faktiskt frivilligt då det är en åkgräsklippare så det är väl lite kul samtigt, och ingen jättegräsmatta heller.

Sen har jag turen (än så länge) att ingen käftar emot när man ber om hjälp, utan att det blir gjort utan större protester och det är nog inte alltid så med en 11, 13 och 15-åring.. Har hört av många om att deras ungar ber dom att dra nånstans om de ska göra nåt hemma. Så jag är stolt över att de hjälper till och betalar gärna några kronor extra då jag tycker att de är snälla och duktiga.

Har inte barn själv men jag har ju varit ett ;)
När jag bodde hemma så fick jag inte nåt extra betalt för att torka bordet, diska det som inte kunde köras i diskmaskinen efter middagen, duka/duka av bordet, städa mitt rum, lägga tvätt i tvättkorgen osv.
Hemma hos min bästa kompis hade de ett schema uppsatt på kylskåpet där hon och hennes bror kryssade i vad de hade gjort och fick betalt för det, tex. duka bordet 50 öre, diska 1 krona osv. Frågade nångång hemma om inte vi kunde ha det så också men mina föräldrar sa bara "varför då? i ett hushåll hjälps man åt med de vanliga hushållssysslorna".

Jag fick i allafall min veckopeng (senare månadspeng) och kunde få någon extra slant om jag gjorde nåt som kändes lite utöver en vardagssyssla.
T.ex klippa gräsmattan, tvätta bilen, vaxa båten, skotta av all snö från garagetaket, stapla ved eller rensa ogräs i trädgården.
Veckopengen/månadspengen kändes mer som om jag fick för att jag skulle lära mig att hushålla med pengar och det jag fick utöver kändes som ett sätt att lära sig att man tjänar pengar genom att "arbeta" istället för att bara få. Oftast var det så att jag sa "pappa, kan jag få femtio kronor så jag kan köpa den där hästtidningen?" Pappa: "om du klipper gräset och sopar undan allt barr från garageuppfarten så kan du få en femtiolapp". Ibland när jag hade långtråkigt så kunde jag även gå och fråga om det fanns något jag kunde göra för att tjäna en extra slant.

Min son (9) år får inte betalt för att hjälpa till med vanliga sysslor hemma (vilket det är dåligt med över huvudtaget än så länge) men om jag verkligen behöver hans hjälp, tex med att passa lillasyster i ridhuset medans jag rider så får han betalt för det.

Sen dealar vi ofta- "om du hjälper mig med det här (tex diska) så hinner jag hjälpa dig att göra", vad det nu är han vill ha hjälp med, eller kanske bara läsa en bok tillsammans.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 599
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 200
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar