Hjälpa rädd häst

Twirro

Trådstartare
Hejsan!

Jo det är så att min medryttarhäst är en häst som kan bli väldigt rädd för saker, och det krävs inte att det är en älg eller en brummande skördetröska, nej det kan vara sådana saker som fällda träd som ligger på en hög (hur liten den än är, tex en halv meter) eller en sten som ser lite annorlunda ut osv osv.. Jag funderade lite här om dagen, och för att hon då ska känna sig trygg med mig som ledare (vilket hon inte verkar göra för tillfället, iallafall inte så mkt) hur ska vi då ta oss förbi föremålet? Ska jag stå och vänta ut henne tills hon sänker huvudet och inspekterar faran? och isåfall, vad gör jag om hon får "ryck" börjar backa och små stegra sig i protest? Ska jag gå en omväg, vända tillbaka till stallet (fast då kanske man ska be om några små närmanden som ett steg eller så och sedan gå tillbaka som en belöning?) eller hur ska man göra för att jag ska vara en så trygg ledare som möjligt? har tidigare försökt ignorera föremålet och bara gå förbi, men jag vill ju öka hennes självförtroede och har kört fast lite.. Jag vill ju bara hennes bästa och att hon ska bli lite mer säker och inte bli rädd för minsta lilla.. Hoppas någon vänlig själ kan ge mig sin åsikt och förklara varför det är rätt att göra så :)

Sv: Hjälpa rädd häst

Hej! Jag tycker du ska börja med att jobba på ledarskapet överhuvudtaget innan du försöker dig på att övervinna hästens rädsla. Om du vunnit ledarskapet och hästen känner sig trygg i din närvaro och du inte reagerar på "faran" så kommer ju hästen inte heller tycka att det är farligt längre. Det är ju ledaren som bestämmer vad som är farligt etc, hästen litar på sin ledare till 100% när du väl gjort dig förtjänt av ledarskapet.
Om hästen t.ex hör ett ljud som inte vi hör, eftersom hästar har mycket bättre hörsel än oss, och blir rädd, men du inte reagerar (eftersom du inte hör ljudet, men det vet inte hästen) så tänker hästen "men om min ledare inte är rädd så kan det inte vara något farligt" och ingenting händer.
Vad jag försöker få fram är att du måste jobba på att vinna hästens förtroende! Ta kanske hjälp av ägaren till hästen med hur du ska göra, eller ta hjälp av en instruktör om detta är okej för ägaren.
Hoppas detta var till någon hjälp! Mina egna åsikter bara. :)
/Sofie

I vilka situationer sker rädslan för "konstiga" saker?

Min kuse kan börja leta spöken när det börjar bli jobbigt/ansträngande i ridpasset. Han försöker använda "farorna" till en slags ursäkt till att slinka undan eller för att få stanna och kolla (pusta ut för hans del).

Jag rider på framåt, kollar åt annat håll och ägnar inte en tanke åt hans funderingar. Efter bara några sek är monstret bortglömt..Det kan vara allt från kottar, stenar, brevlådor, soptunnor osv som han inte annars är rädd för.

Backar den så låt den backa tills den tröttnar, sitt där och gör inget alls.

Ha tanken hela tiden att avdramatisera, gör ingen grej av det.

Och gå absolut inte omvägar eller gå därifrån hem igen, det kommer bara att göra det dramatiskt då du visar att det är farligt.

Så hade jag gjort :)

Tids nog brukar de inse (och rätt fort) att den inte blev uppäten eller mördad

Tänk på att inte själv tex backa med henne när hon blir rädd. Detta kan lätt feltolkas som att du litar på att vad hon säger är farligt ska undvikas-> du försätter henne i ledarposition som hon är för osäker för att hantera. Var istället överdrivet demonstrativ, andas ut, bråka inte, visa att du inte är rädd och att du vet vad som gäller.

Hej!
Jag har också en häst(visserligen unghäst) som har TPL(tomtar på lofftet). När han börjar latja så brukar han kunna väja undan för saker som inte ens finns eller bocka några gånger. Det jag gör då är att jag tränar på att gå förbi sånna "läskiga" ställen ofta. Men det jag alltid ser till att göra, är att inte ens tänka TANKEN på att "där blir han rädd!". Sen håller jag absolut med om att ledarplatsen MÅSTE du ha. En häst som inte respekterar sin så kallad "ledare" kan bli väldigt besvärlig. Så se till att ni har en bra relation på det viset. Sen ska du helst inte fråga dig själv om han/hon kommer krångla i en viss situation, för då är det lätt att hästen läser av dina tankar och gör precis det du hade förväntat dig. Hoppas att det hjälpte dig lite!:)

Tack för alla bra svar :) Ledarskapet jobbar vi för fullt med, men jag tänkte att få henne att övervinna rädda saker kanske kunde vara en väg till att stärka ledarskapet? Eller ska jag först börja arbeta med sånt när hon litar på mig fullt ut? Och vet ni några bra övningar som gör att hästen får förtroende för en? Självklart förstår jag att det inte bara handlar om övningar att få förtroendet, utan bara allmänt i all hantering... Men det kanske finns några "övningar" som hästen måste lita på en för att klara eller något sådant? :) Jag vet redan att hon respekterar mig iallafall och inte springer över mig osv, och tycker att relationen går lite framåt iallafall.. Fast eftersom jag är ganska ovan vid sånt här så vet jag ju inte säkert...

Har även en fråga som kanske inte har super mkt med tråden att göra, men kanske nån vet svaret ändå? Hur som hellst: Igår när jag höll på att träna en massa olika saker från marken med henne (toleransträning, klickerträning, flytta fram och bakdel osv) så stegrade hon sig när vi hade hållt på ganska länge.. Jag tror att hon gjorde det för att förtydliga att det blev för mycket för henne och säga att det räcker.. För när hon hade "kommit tillbaka på jorden" igen så flyttade jag henne lite för att visa att jag fortfarande bestämde (då stegring är dominant).. Gjorde jag rätt eller ska jag göra något annat? Eller hon kanske inte protesterade, utan "utmanade" mig som "ledare"? :S Någon som har något vettigt svar?

Jag tycker du ska ta kontakt med en tränare om du inte redan har det :) Då kan ni tillsammans komma på passande övningar för dig och din häst. Det är ju olika för alla. Men det är viktigt att hästen aldrig ska behöva tvivla på att det är du som är ledaren, annars kan det bli besvärligt.. Det är svårare att vinna tillbaka ledarskapet från en häst som har tagit över det än det är att ta det från första början.
Jag är ingen expert, men i alla fall. (a)
Jag tror att du gjorde rätt som visade att du fortfarande bestämmer. Om man reagerar för mycket på att hon stegrade kanske hon ser det som en "utväg" för att slippa lyda det du säger, och då stegrar sig varje gång hon bestämmer sig för att hon inte vill göra det du ber om.
Dock är jag ingen expert, som sagt, så jag tycker du ska ta kontakt med någon tränare :)

Okej, tack för tipset! Ska kolla runt lite efter en passande tränare ;D

min 22åring håller på likadant -har haft honom sedan september och han har stora problem!
han blir fortfarande rädd för saker, förra helgen skenade han för en bil trotts att bilen stod på en parkering ca 60 meter bort ....han hoppar högt för fallande snö på granar, förbipasserande skator, brevlådor soptunnor you name it! Man får hålla i sig för kung och fosterland!
men en runda som jag ridit sedan sept. har jag inte tagit mig runt utan att behöva hoppa av och leda eller backa runt en enda gång....
jag har provat att leda honom genom rundorna iförd hela ridutrustningen men inte hoppat upp utan bara promenader för att få upp tilliten och gjort övningar i manege för att han ska följa mig självmant-horsemanship.
detta går mycket bättre men visst för jag ha ett sjuhelvetes tålamod.
När han börjar backa för något, vänder jag honom och backar förbi och han blir frustrerad för det blir ju jobbigt efter en stund- då börjar han och göra bakut, skrapa med framhovarna, bocka men det är bara att fortsätta tills det går att rida rakt fram igen ...men man får inte ha en tid att passa efter man ska ut och rida för man blir garanterat försenad!

Hah, härligt att höra att jag inte är den enda xD Jo det där med att ha mkt tid har jag fått uppleva, har när madam är som mest envis backat mer än hundra meter för att ens kunna lämna stallet ;P Så fort dom fixat stängslet till padocken ska jag öva lite med henne lös, hittils har det bara blivit med linan :) Men man märker skillnad iaf :D Om hon är totalt omöjlig någon gång får jag väll ta och backa henne förbi farorna som du säger! Tålamod har jag kanske inte allt för mycket av, men jag är envis som bara den, och det kan man ju använda för att "ersätta" tålamodet ;)

Är det så att hästen "bara" är tittig, så brukar jag inte fästa så mycket uppmärksamhet vid det, utan rida på långa tyglar och låtsas som ingenting.

Det funkar ju förstås inte om den stannar/backar, då tycker jag det är bättre att aktivera hästen under turen, redan från början. Öka/minska skritten, ställa lite, böja lite, flytta lite, öppna och sluta om den kan det, osv. Så hinner den inte fundera så mycket på att titta på stenar och träd. :)

Men precis, håll hästen aktiv så att den får ha något att tänka på hela tiden och inte har tid att bry sig så mycket om vad som händer runt omkring!
Sen är det ju också så att om inte du vågar lita på att hon kan sköta sig så kommer hon antagligen inte göra det heller. :) Man måste bygga upp ett förtroende för varandra.

Jo precis, aktiveringen har jag varit lite dålig på, så tack för påminnelsen, det ska vi jobba vidare på ;) Jag jobbar för fullt med att börja lite på henne igen, dock har jag ramlat av henne många gånger när hon kastat sig till sidan för en liten sten OSV, så det knackar lite i bakhuvudet om att jag ska vara beredd.. Men får jobba på med det tills det funkar igen ;D Takc iaf alla för att ni svarat så bra och välformade svar! ;D

KL

Tycker du skall börja jobba med dej själv först innan du börjar med hästen.

Hur reagerar du när hästen tittar till och vad säjer ditt kropps språk till hästen när den tittar till.

Oftast ligger inte såna här problem hos hästen utan hur vi ryttare omedvetet reagerar på att hästen tittar till.
En häst inte så långt här ifrån har två ägare varav med den ena är han som värsta handikapp hästen, kan titta till men inget mer med när den andra ägaren rider så hoppar den runt som en skadad kråka runt på vägen och frustar, vägrar att gå för att det är en farlig sten mm.

Ledarskap och tillit tar man inte genom olika ledarskaps övningar det är något man får genom att jobba med sig själv och visa hästen att man kan litas på.

Kram

Jo, har övat lite på andnings övningar och annat sådant för att kunna behärska mig själv, och håller även koll på mitt kroppsspråk att jag alltid är avslappnad och bestämd när jag tex leder henne, och det funkar, det är mer vid ridningen som det är problem, men jobbar såklart med det också :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 621
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 346
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama