LadyDedlock

Trådstartare
ska lämna ut ponnyn på foder och började gå igenom alla papper som måste vara med när jag kollar så upptäcker jag att det inte finns mätintyg på honom. Kan en veterinär mäta eller måste en mätman ut? Han är inte tävlad direkt mkt så han har inte behövt haft nått intyg med på honom. Va händer om det visas att han är över gränsen? kan man mäta ner dom?

Sv: hjälp!

Är den över gränsen så är den ingen ponny.

Hur gör man med en häst som ligger på ca 148,4 låter man dom vara storhäst?

han har alltid gått som ponny för oss eftersom han har varit så lite men detvar nån som sa att han var storhäst.

Han har hög manke men låg rygg eller vad man ska säga.

Jag är jättedålig på det där egentligen, men jag skulle tro att flera skulle försöka få den nermätt, men jag har ingen aning..

Om ponnyn är 8 år eller äldre måste den bli slutmätt. Till det behövs två godkända mätmän + veterinär. Men är den över 148 så blir det en stor häst...

Det är ju inte särskilt seriöst att försöka få en övervuxen ponny (liten häst)nermätt. Är den övervuxen så är den. Tråkigt kan jag hålla med om men sant. Gränsen måste ju gå någonstans ;)

Mäta ner går inte, men du kan ju se till att hästen är nyskodd så den inte blir högre pga långa hovar. sen drar dom bort ca 1cm för skorna.
Vissa tar även ut hästen för motionering innan mätningen, eftersom den sjunker ihop något då.

Men som sagt, är den över 148 så är det en häst. Nu för tiden är det nog sällan som två mätmän + en veterinär går med på att se genom fingrarna..

Jag skulle inte vilja säga att en ponny vid en viss ålder måste bli slutmätt. Vi mätte aldrig vår ponny som fick avlivas vid 15 års ålder. Det går utmärkt att slaffa pass osv utan mätintyg. Intyget behövs ju bara för tävling i klasser för ponnyer.

Jag glömde tillägget att om man vill tävla. Vill man inte det så kan ju hästen vara hur liten/stor som helst.

min ponny är 149cm med nya skor, alltså klassades han som maxad ponny på 148 cm.

Fick reda på idag att han ÄR slutmätt bara det att papprena är borta. Han har pass och allt men där står det ingenting, i besiktningspapprena står heller ingenting men enligt förra ägaren ska han vara slutmätt och hon tyckte det var konstigt att papprena var borta. Kan man kontakta någon eller är det sånt som bara finns på pappret som ägaren får?

Om den förra ägaren kommer ihåg vilka mätmän h*n använde sig av kan du ju kontakta dem, de har val kopior?

Mäta ner går inte, men du kan ju se till att hästen är nyskodd så den inte blir högre pga långa hovar. sen drar dom bort ca 1cm för skorna.
Vissa tar även ut hästen för motionering innan mätningen, eftersom den sjunker ihop något då.

Men vad händer då om ponnyn kontrollmäts och då är i "normalskick" igen?

Då blir dom förmodligen diskade från tävlingen och hästen måste mätas om.
Men att hovarna växer är ju ren fakta, så att hästen är olika hög när den är nyskodd resp. när den gått 8 veckor kommer man ju aldrig ifrån. Och man kan ju inte ha två olika mätintyg, ett för nyskodd och ett för några veckor senare, så jag vet faktiskt inte hur dom gör då.

Mätmännen räknar bort ett visst antal millimetrar för skor. Är hästen inte verkad på ex. 8 veckor, brukar de dra bort mm även för det. De brukar vara humana med sånt! ;)

Ta ut en mätman först som kollar för säkerhets skull höjden. Är den under 146 cm behövs bara en mätman för intyget. Men är den någonstans mellan 146-148 cm behövs två.
Tänk på att en veterinär oxå måste närvara vid slut-mätningen!

Har du läst hela tråden?

Dels har ponnyn ett mätintyg som förkommit och sedan så är det så att vid SLUTMÄTNING måste det vara TVÅ MÄTMÄN + VETERINÄR.

Oj, SORRY!:eek:
Jo jag har läst hela tråden. Men har tydligen "missat" av någon anledning, det du skrev. Hjärnsläpp?? Ber hemskt mycket om ursäkt för detta!
Såg oxå efteråt att det har ändrats ang. en/två mätmän vid slutmätning. Kollade upp det på nätet efter jag skrivit. (Skulle gjorts naturligtvis INNAN.) Så jag skulle själv in och korrigera mitt misstag här, vilket jag nu gjort!

En intressant fråga är vilket mätintyg som gäller om det förekomna mätintyget skulle hittas och de är olika. Jag vet att senaste intyget skulle gälla på en relativt ung häst men vad gäller för hästar (ponnyer) födda typ runt 1990. Finns ju ganska många sådana som ännu gör bra ifrån sig på tävlingsbanorna. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar