aleksis

Trådstartare
Min kompis har en 6årig rottweiler hane som gör "utfall"
Tex idag hade hon satt fast honom i ett träd för att springa ett ärende och när hon skulle klappa honom och säga hejdå så började han morra och försöka bita henne.

Nu undrar hon om någon har något tips på hur man ska hantera detta?

Sv: Hjälp

Kanske lydnad och ledarskapsträning är en bra början.

Den där typen känner jag igen. Här där jag bor finns en kvinna med den största rottishanne jag någonsin sett...en mycket fin hund på alla sätt och vis, FÖRUTOM en sak, den har totalt ledarskap över denna kvinna. Min hund har lekat med den hunden några gånger, och det går ju bra, jag har ju en tik. MEN jag har tänkt tanken tusen gånger, VAD händer när en hane dyker upp ?? Den är fruktansvärt hanhundsilsk. Hon kan nätt och jämt hålla den. Han slänger henne som en vante hit å dit. En gång när jag hade barnvagn med mig så började babyn gnälla. Hennes hund blev nyfiken och stövlade fram. Jag satte en gräns och sa nej samt motade bort honom ett par steg...då naffsade han och sedan morrade han åt mig.

Så summan av det hela...TRÄNA på erat ledsarskap och gå en kurs. Och gör det NU.

Det enda tips jag kan ge är ungefär det som Mynta har, nämligen att kompisen ska lära sig hund! FORT!!
Annars kan det bli en ny artikel i tidningen om hundbitna människor. :crazy:

LIA

1. Kontrollera att hunden är frisk.
2. Ta hjälp av rottweilerkunnig person i hennes omgivning. Ex BK . Snarast möjligt.

Nr 1; rottishanar kräver stor hundkunskap, bra ledarskap samt erfarenhet. Det finns "problem" i form av dominans, överdriven sådan på en del rottishanar. En del av dessa hade jag personligen hellre låtit ta bort:cool:

Nr 2; Ifrågasätter lämpligheten att binda upp en dominant hane och lämna den där - vill man skapa ännu mer problem och ev få någon biten samt hunden stärkt i sina dominansförsök så är det ett utmärkt sätt...

Svårt att ge råd - min högst personliga åsikt;varför ska man ha en hund som morrar åt en och försöker bita en ö h t:confused:

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 988
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 473
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka