M

Maine

I denna stund som jag skriver detta har jag även sprängvärk i foten, anledningen till detta är att min fot igår vart pressad mellan asfalten och en 500 kg häst.
Att detta hände kan jag egentligen inte känna förvirring till då hästen ifråga tidigare fick en stöt när jag skulle ta ut honom ur hagen och därför förknippade han förmodligen "eltickandet" (när han åter skulle in i hagen) till den tidigare stöten och blev stissig.

Jag skriver denna tråd pga han under de senaste veckorna har börjat frysa fast när man ska ta in honom från hagen eller till stallet. Detta sker enbart när jag separerar honom från flocken och jag förstår att det handlar mycket om just flockkänslan. Det som slår mig är att han inte gjorde det från start utan att det är något han börjat med först nu. Han har aldrig fått sin vilja igenom utan antingen har jag mutat honom med kraft eller så har en tredje part fått komma till undsättning.

Vi (jag och hästens ägare) är båda mycket intresserade av NH och sedan jag började rida honom har vi tränat sporadiskt vilket han har svarat bra till. Dessa händelser får mig då att ifrågasätta hurvida han ser på mitt ledarskap. Hästen visar inga tecken på smärta.

Är det någon där ute som haft liknande problem eller vet lösningen till detta?

Tacksam till svar!
/Tina

Sv: Hjälp!

det först som slår mig är har ni koll på om det går någon elledning där vid ingången till hagen???vet att en vår var det en häst som vägrade gå om de nu var in eller ut ur hagen till slut övervann den sin rädsla och gjorde ägarn till viljes och följde med. grejjen var den att det var en vattenpöl vid in och utgången till hagen och där under utan att någon visste om det så låg en trasig elkabel häststackarn gick i vattnet o fick ström i sig och dog...tvi vale:confused:

vill inte skrämmas men värt att kanske kolla....

Dessutom kan hästar känna ström om kabeln har gått sönder även om den ligger 1 meter under jord. Det är dock inte så farligt men det känns ju. Precis som om vi lägger händerna på staketet.

Jag tror inte det handlar om underjordiska elkablar som ger honom stötar, då skulle de andra hästarna oxå reagera.

Antagligen handlar det om att han testar dig.

Du skriver "börjat rida honom" så jag antar att du inte ridit honom förr så därför min teori om att han testar dig. Jobba mer från marken, flytta på honom hit och dit (han blir då underlägsen dig) se till att han följer dig i alla riktningar.
Jag hade en stängselrädd häst, jobbade massor massor från marken, han följde mig som en hund även utan grimskaft. Och en dag när stallägaren släppte ut honom så vände hon honom mot sig, knäppte av grimskaftet och gick ut, stängde tråden, vände ryggen till honom och gick - han trodde att han skulle följa efter och gick rakt igenom tråden! :love: visst var det väl inte bra att han gick igenom, men vilken skillnad det gör med träning!

det först som slår mig är har ni koll på om det går någon elledning där vid ingången till hagen???vet att en vår var det en häst som vägrade gå om de nu var in eller ut ur hagen till slut övervann den sin rädsla och gjorde ägarn till viljes och följde med. grejjen var den att det var en vattenpöl vid in och utgången till hagen och där under utan att någon visste om det så låg en trasig elkabel häststackarn gick i vattnet o fick ström i sig och dog...tvi vale:confused:

vill inte skrämmas men värt att kanske kolla....

Åh fy F*n vad hemskt..:(

En liten tanke är att ni istället för att gå fram mot utgången går åt sidan, lite framåt tills det tar stopp, sedan åt sidan igen o så håller du på så. Huvudsaken är att ni flyttar på er. Då flyttar du nämligen undan hästen från "dess" plats precis som en ledarhäst gör. Till slut inser hästen att det är du som bestämmer och då kommer problemet att försvinna. / C

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 275
Senast: Masse
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka