S

smillaa

någon som kan ge tips?
min mamma har en islandshäst på åtta år nyfylld=)
världens snällaste mysigaste häst att pyssla med och nästan alltid rida..
men så är det ibland han får fnatt och verkligen gör allt för att få av en. varför??
de kan gå veckor innan mamma rider de går jätte bra sen kan han va igång satt rider varje dag å han gör inget annat än kastar av en. har haft honom ett år han har hållt på så här sen dag ett:mad:
och ska tilläggas det är bara på ridbanan han kastar av.
han stanar på stället oavsett gångart och kör huvet mellan benen och bockar tills man åkt och eller sätter av i sken och stannar och gör samma:confused: :confused:sn:confused:
nån ide?? tacksam för svar:idea:

Sv: hjälp!!

Har ni kollat så att hästen inte har ont någonstans eller har några låsningar i kroppen? Man ska alltid kolla sådant först, det kan vara allt ifrån tänderna som felar eller någonting i kroppen som gör ont vid vissa rörelser osv.

Annars tror jag det handlar mycket om ledarskapet, hästen accepterar inte er som ledare när ni rider, utan gör som den vill istället. Sådana där beteenden vill man ju inte ha hos sin häst.

Jag hade gjort som Gauti, uteslut smärta, kolla även utrustning.
Sen hade jag tränat hästen från marken på banan, var tydliga med vad ni vill, se till att behålla lugnet. Har hästen inte ont någonstans så har den kanske bara upptäckt att den kan komma undan.
en rätt vanlig orsak till bockande hästar är fel sadel..
Skickar pm med tips på en duktig ET!!:idea:

javisst har haft både vet och massör/kiropraktor som gått igenom honom från topp till tå utan anmärkning.
jag har inte så jätte stor vana av islandshästar sen tidigare men har däremot jobbat med unghästar i flera år med allt från dom föds till börja tävla dom och har aldrig stött på nått liknande..?
han har tre sadlar alla sitter som en smäck en är islandshäst sadel en hoppsadel och en allround sadel. däremot snurrar isis sadeln lätt:(
mer tips idèr? :idea:

Islandshästsadlar snurrar ofta, detta för att de inte ligger på manken.
En hoppsadel känns inte så rätt (har ju inte sett den själv) men de går väl ofta fram ngt över bogarna? nå det ska jag inte uttala mig om.
Det kan va så att hästen bara kommit på att den kan komma undan arbetet.. Låter som brist i ledarskap i så fall.. När hästen är på väg att bocka så ta ena tygeln, böj hästen höj huvudet på den. snurra!Bockningar brukar va lite klurigt att få bukt med.. Gör lite krävande övningar från marken och se om du kan framkalla liknande problem. Då är det lättare att få bukt med problemet, kanske backa hästen eller snurra den, få den hellst att gå frammåt. det ska va jobbigt att inte "uppföra" sig.
Någonstans på vägen har det ju blivit fel. Det är ofta svårt att erkänna men jag är ledsen, detta är inte hästens fel..
MEN ingenting är omöjligt!! Med lugn konsekvens och tålamod kan man nå långt!!!!
Vill jätte gärna höra mer.

//ett hjärta som brinner för de missförstådda hästarna..

varför vi skaffat hoppsadel va för att vi provade min häst sadel då hoppsadel och den satt mycke bättre då han har väldigt kort rygg till och med för en islandshäst:smirk:
och för att det är helt enkelt lättare att hålla sej kvar när han sätter igång!
vi har haft han ett och ett halvt år drygt.
självklart är det nånstans de har gått fel men frågan är var?
vi har precis börjat tömköra honom och det tycker han är jätte kul har i ungefär ett halvår hållt på att longera honom oxå då han kom blev hysterisk när man skulle försöka så de har tagit ett tag att jobba upp de...
tror att han mest tills vi fick han har gått i skogen.
han blev inriden när han va 5 och är nu 8.
de här ska bara gå=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv