Cilla

Trådstartare
ja e m barn. :eek:

å har en häst. måste ja automatiskt välja nu eller går det att kombinera? hur mycket vågar man rida utan att det är farligt? ja vågar ju knappt gå upp ur sängen på morgonen..

vad gör ja med hästen? säljer henne/lämnar ut på foder/tar föl på henne/överlåter henne til min mamma några år och tar tillbaka henne sen?

hur har ni gjort?

Sv: hjälp?!

grattis!?

jag har en son på 10 månader och det är inte det lättaste att få ihop det.
min man jobbar 4 dagar i sträck och är sen hemma i 4 dagar. så håller det på hela tiden. han är inte hemma något alls de dagar han jobbar för då är han utomlands.

så jag mockar och fixar mat och borstar de dagar han är borta, men har jag barnvakt så gör jag det jag brukar med promenad eller lättare longering (ska börja ridas in om en vecka), sen de dagar han är hemma så försöker jag utnyttja tiden till mer "arbete" med hästen.

ibland så känns det som att både häst och barn är lite för mycket. men jag skulle inte vilja välja bort något av det!

hade funderingar på att sluta med hästar för ett år eller 2 när jag blev gravid, men kom på att det skulle bara sluta med att jag skulle köpa en ny ändå.

min son gillar ju faktiskt hästarna och speciellt att klappa på dom, så har jag tur så blir det en hästkille som har egen ponny och är ute och rider med sin mamma i skogen om några år :)

fram tills nu har han suttit i sin vagn eller bilstol då han varit med i stallet, men han kommer börja gå vilken dag som helst nu. så snart blir det nog mest jagande av barn i stallet.

vill du så går det, ibland så känns det som att hästen kommer i andra hand-men så länge hon blir ompysslad och har mat så duger det för mig. första året ska ju vara det jobbigaste.

det är bara du själv som kan känna om det blir för mycket med både ock. känner du att du behöver hjälp med hästen så ordna med en medryttare 2-3 dagar i veckan.

hoppas det löser sig och att du kommer på vad som är bäst för dig!

BTW: jag red tills jag var i 20:e veckan, efter en ridtur då sträckte jag magmusklerna och beslöt då att sluta, men det är individuellt hur länge man klarar av det. var uppe några få gånger efter det bara.

Grattis till graviditeten!

Jag red min häst till ungefär 20 veckan. Tyckte det räckte sedan. Hade då en rätt busig häst som kunda bralla rätt rejält när han blev lite extra lycklig. Annonserade efter hjälp till hästen och hade turen att få tag på en jättebra tjej. Hon fick rida honom hur mycket hon ville och även träna och tävla. Jag fick åka med och titta och det var kul för mig som inte kunde rida själv.

När sonen väl var född och jag började rida igen fick hon fortsätta ha honom ett par dagar i veckan, för man har inte samma tid som innan. Det hänger ju inte bara på en själv utan hur mycket barnets far är hemma.

Tyvärr gick min häst bort i början på året, man jag valde att skaffa en ny yngre förmåga. Har haft henne i ett halvår nu och har nyligen blivit gravid igen. Får se hur länge jag rider henne. Beror på hur jag mår. Min medryttare skaffade egen häst när min gamla häst gick bort så henne har jag ju inte mer. Funderar på att annonsera igen och hoppas på samma tur. För ska man ta hand om hästen helt själv får man räkna med att den inte blir riden lika ofta. Det är ju lätt att ha med barnen i stallet, men just rida iväg går ju inte.

Red till 6e månaden........sen tog tränaren över.Fick barn sent på hösten.Unghästarna fick lång vila. Började sedan rida igen efter 6 veckor.....

Men detta upplägg tror jag inte jag skulle ha igen om det skulle bli aktuellt.Det slet på min kropp och jag har nu lite ångest över vad som kunde hänt när jag red lite busiga hästar.Men allt gick ju bra..

Grattis!

Det går utmärkt att kombinera, men det kräver ju såklart en del av din partner. Väntar barn nr 3 nu och har sex hästar i stallet. Red fram tom v 25, har ingen som rids just nu, en häckhäst som har vintervila, ett dräktigt sto, två åringar, en shettis och ett fblsto som vilar. Min häst som är i träning har jag tillfälligt bytt ut mot stoet som vilar. Praktiskt!

Grattis!självklart kan man ha häst när man är gravid, själv tävlade jag fortfarande när jag var i 7e månaden men förstår de som inte ahr det lika lätt.

Vad du ska göra med hästen kan bara du bestämma, vad är lämpligast?skaffa medryttare är ju smart om du fortfarande vill ha kontroll över hästen, om du vågar akn du ju alltid rida hästen ett tag till & sedan låta den vila tills du tar upp ridningen igen , om hästen klarar det.

Om du när du fått barn känner att du inte orkar med häst eller inte känns som det är så viktigt att hålla på med hästar kan du ju alltid lämna på foder eller sälja.

Grattis!
Hade jag haft en hästintresserad mamma och jag ville ha kvar hästen så hade jag överlåtit hästen på henne. Då skulle hon ju kunna vara barnvakt när jag ville rida sedan efter förlossningen...Men det fungerar ju bara om mamma vill vara häst och barnvakt!

Hur länge du kan /bör rida beror ju på hur du mår.Själv var jag ute och red dan innan jag fick(fick dock sitta upp från stol*L*)Efteråt så tog det 7 dar och det var helt okey enl. läkaren.Fast så klart jag fick ju anpassa ridningen en del.Lycka till.

Grattis!
VI sitter i samma båt :angel: Jag är gravid i 23:e veckan och rider fortfarande. Kommer att rida så länge min kropp tillåter och så fort det känns bra efter förlossningen.

Jag har en medryttare som rider två dagar/vecka och en annan tjej som hjälper mig med hoppning/tävling. Har en fyraåring som jag vill håller igång hoppningen.

Är beräknad till februari och har väl tänkt att ställa av pållen i december/januari en månad då han inte har haft ngt "sommarlov". Har inte tänkt att lämna bort honom utan försöka klara så mkt som möljigt själv med hjälp då av sambo, medryttare och "hoppryttare".

Jag har inga barn, men skriver endå, för detta har jag facktist funderat på, hur gör man under graviditeten?
Som det känns idag, och som mina funderingar gått, så skulle hästen självklart bli kvar. Jag skulle leta efter en duktig medryttare, lr halvfodervärd, som iaf kunde rida 3-4 dagar i veckan.
Resten av dagarna, om jag orkar, skulle jag pyssla och gosa själv, men kanske behöva hjälp med mockningen och det lite tyngre arbetet.
Hästen skulle nog få gå lite på "halvfart", men endå röra på sig, mkt gos och pyssel.
Men det beror ju på hur bra medryttare/halvfodervärd jag hittar. Kanske denne kan träna, och hålla igång hästen ordentligt. Men jag skulle vara nöjd, så länge hästen kom ut på härliga skogsturer, och enklare pass på banan.

Observera att jag nu inte har barn, detta är bara funderingar jag har i dagsläget. Det kanske inte alls blir så här, man vet ju aldrig i förväg.

Men en sak vet jag ganska säkert. Jag kommer behålla hästen under graviditeten, med hjälp av andra. Sen när barnet är fött, då kommer jag veta hur jag mår, hur mkt tid barnet tar, hur mkt hjälp jag kan få av andra, och om jag har råd. Först då kommer jag ta ställning till om jag kan kombinera hästen och barnet.
Så kanske du också kan göra? Ha kvar den nu, skaffa ngn som kan hjälpa dej, och se sen hur det går att kombinera barn och häst. Kan ju komma att ångra dig, om du sedan märker att du har tid och råd med hästen, men inte har den kvar.

Förresten, att låta mamma ta hand om den, tills du själv kan igen, låter ju som en kanonidé.

Förlåt för babbligt inlägg, som inte svarade på dina frågor. Tyckte bara denna tråd var så intressant, för jag har funderat mkt på just de frågor du ställde.

Lycka till!

Jag skulle rekommendera att lämna ut henne på foder och sedan ta ett nytt beslut efter att barnet är fött. Jag slutade själv rida efter 3 månaders graviditet så jag inte kunde försvara inför mig själv eller min sambo om jag skulle få missfall p.g.a. omkullridningen eller avkastning. Jag började rida igen ca 3 mån efter förlossningen.
Det fick bra att kombinera häst med föräldraledighet, mycket p.g.a. att barnen accepterade urpumpad mjölk i flaska. Jag kände mig dock inte speciellt bekväm med att ha med barnen till stallet eftersom jag oftast var där själv, även om de sover i vagnen och jag rider på ridbanan så vem tar ansvaret för dem om jag ramlar av och tappar medvetandet?
Det blev desto trixigare att få nog tid med hästen efter man börjat jobba. Då blev det tiden efter att de lagt sig som blev min hästtid men det gör ju att "förhållanden-tiden" med min man blev liten.
Har man dock möjlighet att få medryttare någon/några dagar per vecka så har man en bra lösning.

det lutar åt att hon får gå kvar i det stallet ja har henne i nu fram tills nästa höst, då d e dags för installning. då kommer hon förmodligen att flytta henne hem till min mamma och hennes gubbe. ( ger går redan 10 hästar på den gården) och gå där som mammas lilla goseponny. mamma har kommit på att det kanske skulle vara skoj att hålla på med hästar på äldre dar och det kan ju inte vara mer lagom för henne att ta min under tiden ja inte har tid eller ork med henne. att ja sen har gratis barnvakt de timmarna ja vill rida tackar ja nog inte heller nej till . :angel:
helst skulle ja vilja ha kvar henne i det stallet hon står nu, men det innebär en massa jourer för mig och nästan 1500 mer i månaden och ja tror inte vi kommer ha råd med det. vi har dessutom tänkt oss att flytta närmare där min mamma bor, så det vore ju dumt av mig att inte ha henne där.

ja har nog tänkt att rida så länge ja orkar, men just nu orkar ja knappt, får väldigt lätt ont i magen när ja sitter å gungar fram i skritten. alltså inte nedre delen av magen, där bäbisen bor, utan där maten landar, om ni förstår... :crazy: å just nu skrittar ja bara. törs inte göra mer. skulle hästen råka ta några travsteg är det omedelbart lätt sits som gäller! men gissa om ja e sugen då..... :angel:

hur hårt vågar man rida?
ja e ju bara i 6:te veckan och vill inte ställa till med något. att hästen skulle busa av mig är ja inte minsta orolig för....

har fått tag på en tjej som hjälper mig några dagar i veckan, vilket är väldigt skönt, inte alla dagar ja e jättepigg....

Senast ändrad:

Du ser! Allt löser sig!

Du kan rida så länge du känner att det går bra (och då menar jag både i kroppen och knoppen)

När jag väntade mitt första barn så tävlade jag hoppning tills jag var i 4:e månaden, 1,10 klasser mest. Och sedan motionsred jag hästen tills jag var i 7:e mån ungefär.
Hade skaffat en medryttare innan och hon fick överta hästen sen på helfoder. Sen tog jag tillbaka hästen efter ett par år.

Andra barnet var jag tillfälligt hästlös så det var inga bekymmer med det.

Nu är barnen stora och jag kan vara "hästtjej" igen :banana:

men ja har hört att man helst inte ska rida i arbetstrav när man e gravid. tydligen spänner man magmusklerna på ett sätt som inte alls ska vara bra.
d e d ja menar, hur hårt vågar man rida? vågar man ta arbetstrav och arbetsgalopp? nu är just galoppen inte ett så stort problem för mig och karisma, vi e fortfarande fast i stadiet; "åh-va-bra-du-tog-galopp-fina-fina-hästen-klapp-och-beröm" :D (gammal travare) :rofl:

Jag tror inte det är ngn fara, du får känna efter. Säger kroppen ifrån är det nog ingen bra idé att fortsätta.
Jag har som sagt gått lite drygt halva tiden och NU börjar jag känna obehag i traven, men skritt och galopp går bra.
Kommer nog rida iallafall november ut, möjligtvis december oxå, det beror på hur hårt det blir i marken om det går att rida ordentligt. Vi har inget ridhus, så så fort det blir hårt ställer jag av honom en månad.

Hej igen!
Om du nu får känningar så låt bli att rida helt. Man är gravid sån liten del av sitt liv så ta dig tiden att lyssna på din kropp!

Sedan kommer du inte ha den tiden för dig själv när du får en liten "diktator" som styr ditt liv :love:

Det spelar ingen roll om någon hoppade 1.30 banor tills 6 månaden om du känner i 6 veckan obehag av ridningen - låt bli att rid!

men grejjen e den att ja känner av det hela tiden! har konstant ont i olika delar av magen, så det är inget som är kopplat till ridningen. vill ju inte sluta än!

veronica hjälper mig att rida tisdagar, torsdagar och söndagar. känns bra ändå, för då MÅSTE ja inte rida om ja inte orkar, hästen dör inte om hon måste stå någon dag emellanåt.

och som sagt, vi rider knappast hårda pass. har inte tillgång till ridhus eller ridbana, så det är bara ut i skogen på halvlösa tyglar som gäller.

men grejjen e den att ja känner av det hela tiden! har konstant ont i olika delar av magen, så det är inget som är kopplat till ridningen. vill ju inte sluta än!

veronica hjälper mig att rida tisdagar, torsdagar och söndagar. känns bra ändå, för då MÅSTE ja inte rida om ja inte orkar, hästen dör inte om hon måste stå någon dag emellanåt.

och som sagt, vi rider knappast hårda pass. har inte tillgång till ridhus eller ridbana, så det är bara ut i skogen på halvlösa tyglar som gäller.

Kände som du när jag var gravid. Värk här och där men jag hade aldrig ont direkt efter ett ridpass efter 10 min på hästryggen släppte det och jag mådde bara bra. Slutade ändå att rida för jag red busig unghäst. Inte för att han någonsin skickade av mig med vilje men unga hästar kan ju bralla till så en kompis tog över honom i 1,5 år. Sedan har jag aldrig mer börjat med ridningen igen men det beror inte på barnen utan på allergin :(

Red som vanligt, hoppade och tävlade 2 ggr i början av graviditeten, slutade sen när hästen gick på bete, re dlite smått och tog sista turen i v.37. Har inte heller tillgång till ridhus eller ridbana.

Hon skulle ut på foder men gick inte igenom besiktningen. Så jag har kvar henne och har hjälp av 2 tjejer som tar henne nu när jag är hemma med min 1 vecka gamla son :love:

Kommer kanske åka till stallet i nästa vecka, men får se.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama