R

Rák

En kompis 11-åårige valack har tappat tölten, han hade den för några år sendan innan han blev avställd ett bra tag, nu töltar han inte alls (eller grisepassar eller nått sådant)

Tölten kom lite när man skrittade sammlat, och fort, så började han tölta, sen gick han 2 veckor på ridläger, och de mesta arbetet blev förstört. Nu när man sammlar han så i skritten, blir han orolig/rädd. Så vi försöker inte ens tölta längre utan bara försöker få honom avslappnad.. Han var ganska överviktig när han kom nu har han gått ner lite men de finns en del mage att ta från.. och han behöver mer muskler, men han orkar ju lungt med ett hårt träningspass på banan.

Nu ska han vila i en vecka för att han behöver det, och sen ska vi sätta igång med hårdträning har planerat att konditionsträna/klättra/intervallträna under 2 veckors tid 4/ggr vecka på ett ungefär. Mer tips som man kan få ?
Förutom att ni skriver ta hjälp av tränare!

Vi tänke få honom smalare och mer muskler, och föröka mjuka upp honom i munnen och kroppen och få honom avslappnad innan vi börja närma oss tölten.

Har ni Tips/råd hur vi kan göra?! och hur vi ska göra för att få bort denna enorma mage:angel:

Sv: Hjälp!

Va hemskt att han tappat tölten.....men det ni kan göra för att få bort magen är:

1. Klättra - effektiv fettförbränning och konditionsträning
2. Simma - (om ni har tillgång till det) utmärkt träning utan att det sliter på muskler.
3. Intervallträning - bästa koditionsträningen.

Det man kan göra för att få till baka tölten är att jobba mkt med dressyr....det gör att de blir starka och stabila i musklerna och orkar sedan jobba med tölten.

Lite ialla fall...lycka till :smirk:

Sv: Hjälp!

Tack;)
Jag har både tänkt klättring och intervallträning, simmning va en bra ide, men tyvärr har vi inte tillgång till det, förutom små konstgjorda dammar med geggig sörja i:rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 859
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?