J

JennyRBB

Misstänker att min new forest har fått fång, hon är 16 år och aldrig haft det förut. hon rids regelbundet och har just släppt ut mina hästar på grön bete, upptäckte att hon var varm om hovarna till och från under dagen men rör sig fint och ingen feber, går nu i avbetat hage. Har läst att Djävulsklo, fodervinäger och hagtorn ska vara bra att ge till fånghästar, någon som testat? Eller har andra tips och ideér för att få fången att gå tillbaka. Är betfor bra att ge fånghästar?

Sv: Hjälp.

Fång är ju inget man laborerar med själv, har du misstanke om att hästen kan fått en fång bör du naturligtvis ta kontakt med en veterinär.

Vet ni om man använder metacam el vedaprofen mot fång hästar?? el vad använder man egentligen?

Jo visst har haft kontakt med min veterinär,han sa till mig att avvakta eftersom han inte ansåg att hästen var akut sjuk och skulle återkomma om några dagar ifall det blev ändringar.

Men då är det självklart den ordinationen du följer, blir hästen bättre får du vara lite extra försiktig och blir den sämre är det ju läge för en veterinär att infinna sig.

Jo självklart. men jag är ändå nyfiken på om någon använt dessa, som jag läste så skulle det vara bra förebyggande mot fång. men sen läste jag på en annan sida där stod det att örter inte fungerar. Skulle vara bra att veta för då kan det ju inte skada att ge vid foderbyte, våren, hösten om det fungerar.

Djävulsklo är mer för muskler, senor etc. Jag vet inte var du har fått ifrån att den är bra för fång.
Sanningen är väl den att vid ett fånganfall ska man inte störa magen mer än nödvändigt, man brukar sätta in finadyn eller fenylbutazon för att lindra. Men det är något som man endast använder sig av vid akuta skeden, och om hästen har väldigt ont.

Inget av detta förebygger fång, utan används i såfall för att lindra.

Jo självklart. men jag är ändå nyfiken på om någon använt dessa, som jag läste så skulle det vara bra förebyggande mot fång. men sen läste jag på en annan sida där stod det att örter inte fungerar. Skulle vara bra att veta för då kan det ju inte skada att ge vid foderbyte, våren, hösten om det fungerar.

Jag postade en tråd för en vecka sen om forskning som visar att lucern skapar en bra balans i tarmen, forskarna ville inte säga rent ut att det förebygger fång men det ska vara bra iaf.

Min ponny som haft fång tidigare får typ 1½ liter lucernhack numera som frukost, bara därför.

Lucern är ju grovfoder och ska inte ha någon dålig effekt av att man börjar med det plötsligt vad jag vet.

Lycka till :bump:

Som jag förstod så skulle djävulsklo lindra inflammationen och smärta, läste det på nätet på någon sida..
n
Lucer kanske ska testa det, tack för hjälpen.

Det är sant, men man ska kanske i nuläget inte ge något om det blir aktuellt låta veterinär avgöra vad hästen bör få.

Även om lusern skulle verka "förebyggande" mot fång så hjälper det definitivt inte att byta foderstat nu när hästen redan har fått symptom. Risken är istället att tarmfloran rubbas ytterligare med än värre störning i tarmfloran -> mer endotoxinfrisättning i blodet -> större påverkan i hoven -> sjukare häst.

Om du inte har bättre kunskaper än så så följ veterinärens råd till punkt och pricka. Butta är det NSAID som man empiriskt anser har bäst effekt vid fång, såväl för att lindra smärta som att förebygga skadeuppkomsten i hovens kärlbädd. Ger du djävulsklo så kan ni inte ge butta om så behövs (biverkningsrisk vid samtidig beh el innan djävulsklon hunnit gå ur kroppen) - försenad beh och större risk för permanenta skador. Den positiva effekten av dk på fång är okänd eller möjligen obefintlig - vetenskapliga studier saknas.

Vid fångmisstanke skall hästen omedelbart tas från bete o ställas på mjukt underlag, fodras med halm/hö. Veterinär kontaktas. Börja inte laborerar med örter o liknande. Det vanligaste är att man får Finadyn, Fenylbutazon, Metacam eller liknande för behandling av fång, dessutom ska tån kortas så mkt som möjligt.

Alltså är ponnyn endast lite varm om hovarna??? Inga andra sympton???
:eek:

Hästar ÄR varma i hovarna, till och från under en dag.

Precis min tanke. Min gamling som aldrig har haft fång kan bli riktigt varm ibland. En timme senare är han hur sval som helst. Det beror givetvis på cirkulation, motion etc. Min hovslagare sa också att dessa symptom är väldigt diffusa. Några andra symptom? Skulle också göra som de flesta andra skriver. Följa veterinärens order och absolut inte laborera med någonting. Stora risker för att behandling sedan inte funkar som tantEster skriver.

Hon går nu i med en kompis i en "skogshage" med väldigt lite gräs och får hö och motion. Värmen har gått ner och hon är inte stel längre, har varit i kontakt med vet och han tyckte ja kunde släppa henne med de andra i gräs hage, med betesmask natte tid. Sagta men säkert så klart. Upptäckte det såpass tidigt så hon verka klara sig, fick tips av vet att ge proequo så ska börja ge vänja henne efter att jag vänjt henne med gräset. Tack för alla svar.

Värmen har gått ner och hon är inte stel längre, QUOTE]

Hmm...du skrev ju förut att hon rör sig fint - och nu skriver du plötsligt att hon inte är stel längre. Skulle du ha varit uppriktig från början så skulle du förmodligen fått annorlunda svar.

Nå, huvudsaken är att hästen mår bra.

/tott - ÄRLIGHET vara längst

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 912
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka