Sv: HjÄlp!?

Jag red henne idag på tredelat,hon sprang runt mest satt och drog och drog utan att få stopp på henne :/ måste nog köpa ett hackamore och prova : / elr låna av någon :S jag vet inte vad ja ska göra vill helst undvika pesso :S men men

Drar du i bettet eller gör du korta ryck? (börja så klart med kramningar men trappa upp till korta ryck så småningom ifall det inte hjälper..) Sitter man och segdrar brukar de bara lägga sig på bettet men det blir svårare om stödet blir ojämnt/inte konstant.
Det låter som om du behöver lite bättre ledarskap på hästen så att den lyssnar mer på dig..

Jo jag har försökt , men hon blev något bättre efter att vi hade galopperat lite :S

Försökt med ledarskaps övningar eller korta kramningar/ryck istället för drag kamp? :P

ja kanske borde prova det :S men asså jag orkar inte hålla henne när hon drar igång :S idag sprang hon in i stallet nästan ;S

Prova vad? Finns det två angivna valmöjligheter i en text så är inte ''det'' särskilt hjälpsamt :P
Provar igen; korta ryck eller ledarskapsövningar?

Springer hon mot stallet eller ngt annat så sväng henne; ta bara ena tygeln och sväng runt, dra huvudet till din stigbygel om du måste. Men det är bara en nödlösning om saker och ting blir farliga.

lät inte som n trevligridtur..

Men rider du i skritt tills hon lysnar hundra där?

Jo jag rider henne i skritt ( om hon inte börjar trava av sig sj ) försöker iaf , vill prova något annat bett på henne men vet inte viket? jag tar henne till lektionerna jag rider men får ingen hjälp utan det är typ tre äldre kvinnor o sen jag o min kompis i ungefär samma ålder vi får aldrig hjälp :/

Många hästar funkar ju så att ju mer man tar i munnen desto mer springer de. Och jag menar inte bara travare som gått på bana. Många av de irländska ponnierna på ridskolan var såna, då där var det till att lära om.

Min arab kan med bli rätt het ibland, särskilt när vi har galopperat eller travat mycket. När jag saktat av ger jag direkt hellånga tyglar och sitter och håller i spännet. Då är hon kolugn. Ända tills jag tar tyglarna igen!!:rofl: Men även då gäller det att inte ta så mycket. Bara hitta den rätta tygellängden och sen ge den hjälp man bestämt sig för. Sen eftergift och ev en förhållning om hon rusar lite. Eftergift igen och sen lyssnar hon!! Ibland tar det ju längre tid förstås och då krävs det lite mer jobb för att komma till målet.

(: hehe ^_^ jaaow det kanske funkar det funkar iaf på Rocco ( stortsvenskt halvblod på ridskolan ) han drar gärna som ebba gör :S

Kan du inte byta grupp där du å din kompis får rida med jämnåriga?

Kan du inte be om att få ta i alla fall en privatlekion ? Och seda kanske mer?
så kanske hon kan hjälpa dig med dig och din häst problem . Så vet ni vad ni ska träna på?

Hur går det på lekionerna? Vad gör ni ?

- Det finns inga platser "/ jag har kollat :/ Vi liksom är mest på en volt uppe i ridhuset ;O skit kul inte :/ Vi gör inte så mkt förutom skrittar och trav galopp medans dom andra gör massa saker :(

Ni (du och din häst) kanske gör det som ni är mogna för för tillfället? Och de andra i gruppen gör lite annat som passar dem bättre.

Neej,det är många som rider på pessoa på ridskolan men ska byta klubb nu !

Jag tror inte att problemet sitter i bettet, det blir antagligen inte bättre för att du köper ett starkare bett.
Om jag skulle vart dig skulle jag börjat rida för en tränare och ta reda på vad som är fel.
Du kanske kan börja med att lära känna din häst på marken, enligt mig lägger det grunden till det du gör uppe på hästen med.
Detta är vad jag tycker, jag känner inte din häst men testa :)

okej,jag longerar henne ganska ofta och detta funkar ganska bra.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar