Sv: HjÄlp!?

Jaa får kolla runt :/ Det känns jobbigt att behöva köpa ett dom är ju rätt dyra ?

okej , man kan ju alltid kolla först blocket m.m sedan om det inte finns något från man väl köpa ett nytt :/ börjes vet jag har ganska billiga ;P

Jo dem har de (; rätt fina oxå :) dom har ett brunt snyggt bettlöst träns :D

nej det går inte att rida med vanligt träns som bettlös :(
men kanske en kompis har nått att låna ut ? Eller hitta nått på bloket eller tandera eller liknade ? :D

*harkel*remontnosgrimma med tyglar*host* Det är vad jag rider i..sätter den lite högre upp än normalt.. Fungerar bra för den ridning jag sysslar med (mkt lätt dressyr typ..''gå i lång låg form i skritt o trav'', hoppa låga hinder, skogsmulle ridning, galopp i skogen etc, alltså inga höga skolor i dressyr.) Alla hästar jag provat det på har lyssnat bättre på stoppsignaler och förhållningar iaf.
Köpte nosgrimman separat nånstans för 45 kr. Fast om man inte har inhägnat område kan det ju vara bra att ha det vanliga tränset på samtidigt första gångerna, så kan man ta i ''bett tyglarna'' om något inte funkar, men försöker att bara använda nosgrims tyglarna annars.
Det är kanske inget alternativ för dig, och jag vet att en remontnosgrimma inte fungerar som ett bett och säkert har sina begränsningar, men för att förhållam svänga och stanna funkar det utmärkt för mig iaf.
Ska faktiskt prova det på en fjording som har glömt att lyssna på sitt pessoa bett (svårstannad) nu i veckan, tror att det kan hjälpa att bryta trenden med något som ligger i munnen, för den hästen iaf. :)
Det var vad jag hade att säga, men det är kanske inget bra alternativ i alla tillfällen.

(inte bara riktat till Appetax, btw ;))

okej , och det funkar för dig`? men får fråga vart fäster du tyglarna?

Remontnosgrimma funkar bra, om du vill vänta med att köpa bettlöst träns innan du vet hur det funkar! :)

På remontnogrimman finns det ju en ring på var sida mulen, och du fäster tyglarna i ringarna.

Som Castle_bar sa; i ringarna där nackremmen, nosremmen och käkremmen sitter:P kan ta ett foto på fjordingen imorron och lägga in:)

Ja, det funkar utmärkt för mig. Men jag vet nte hur lätt signalerna går fram om man försöker sig på lite mer avancerad dressyr. Nosgrimman/bettlöst har ju inte samma verkan som ett bett. :)

Senast ändrad av en moderator:

okej ja du kan lägga in ett foto i morron så jag får se :)

Ska bara komma ihåg kameran då:P
Men prova först antingen inhägnat eller med vanligt träns plus tyglar+ remont o tyglar. Det kan hända att hästen inte lyssnar ju.:)

*harkel*remontnosgrimma med tyglar*host* Det är vad jag rider i..sätter den lite högre upp än normalt.. Fungerar bra för den ridning jag sysslar med (mkt lätt dressyr typ..''gå i lång låg form i skritt o trav'', hoppa låga hinder, skogsmulle ridning, galopp i skogen etc, alltså inga höga skolor i dressyr.) Alla hästar jag provat det på har lyssnat bättre på stoppsignaler och förhållningar iaf.
Köpte nosgrimman separat nånstans för 45 kr. Fast om man inte har inhägnat område kan det ju vara bra att ha det vanliga tränset på samtidigt första gångerna, så kan man ta i ''bett tyglarna'' om något inte funkar, men försöker att bara använda nosgrims tyglarna annars.
Det är kanske inget alternativ för dig, och jag vet att en remontnosgrimma inte fungerar som ett bett och säkert har sina begränsningar, men för att förhållam svänga och stanna funkar det utmärkt för mig iaf.
Ska faktiskt prova det på en fjording som har glömt att lyssna på sitt pessoa bett (svårstannad) nu i veckan, tror att det kan hjälpa att bryta trenden med något som ligger i munnen, för den hästen iaf. :)
Det var vad jag hade att säga, men det är kanske inget bra alternativ i alla tillfällen.

(inte bara riktat till Appetax, btw ;))

Okej förlåt, det vist inte jag .. :o

Men då har man lärt sig nåt nytt :D

Har ingen när ja rider :/ men har bilder på henne ^^

pic_show_id9033767.html

Appatax; hehe, ingen fara..det är ju inte lika skarpt som andra bettlösa alternativ, men så tycker ju inte jag att man ska jobba med styrka, och tror att om de sticker så sticker dom..oavsett vad man har på huvudet på dom x)

*KL*

Här är fotona på fjordingen i remont, provade i dag. Hade gärna haft det högre upp men nosdelen var för liten.. :angel:
En av bilderna är på både pessoat han rids på i normala fall och remonten.
http://elftron.lysator.liu.se/stuff/noszabionhgh.jpg

http://elftron.lysator.liu.se/stuff/noszabbiosng.jpg

http://elftron.lysator.liu.se/stuff/nospessoazabbionhg.jpg

Sedan kan jag ju berätta hur det gick idag... Jag trodde att han bara assosierade bett med något man drog i hela tiden och därför slutat lyssna (han verkade lydig på de andra hjälperna nämligen) och hade en ide att det kunde hjälpa att prova tryck på nosen istället och bryta trenden lite. Det har fungerat på andra hästar som liknade honom nämligen.
Men jag hade fel... förra och enda gången jag red så red jag barbacka och hade en kompis med, nu red jag själv med sadel. Och han lyssnade inte för fem öre på någonting utan efter ca 3 minuter så sprang han bara ut på fältet och galopperade och bockade, jag lyckdes att få det ti8ll en stooor volt istället för rakt mt stallet, men efter ett varv gav jag upp med remonten och bytade till pessoa tyglarna. Det hjälpte inte ett skit, hade lika gärna kunnat slita i en vägg. Gjorde nödbromsen (nosen dras mot ena stigbygeln) och efter att ha snurrat runt några varv stannade han. Jag berömde och hoppade av, tänkte leda honom en bit istället så att han inte tyckte att han fick komma hem direkt efter springa och bocka leken, men han lyssnade inte alls på mig utan skulle åt alla andra håll.. så han fick springa runt sig själv några varv till. Osv. Till slut gick han iaf lugnt snett bakom mig och stannade när jag stannade utan att jag behövde röra honom eller dra i tyglarna. Då gick vi hem.
Så det gick iaf från ett ''nu ska jag ha skoj, sitt kvar eller hoppa av, jag skiter i dig'' till ett tjurigt ''ok, jobbiga människa, då går jag väl här då." Tror det var ett litet framsteg iaf, men det hade ju inget med bett eller bettlöst att göra :P Han har helt enkelt noll respekt för mig. (han var absolut inte rädd eller hade ont, var bara tjurig och ville själv bestämma.)
Så det är inte säkert att remont/bettlöst hjälper, men det har hjälpt på en del hästar som varit alltför hårda i munnen innan, för mig iaf. Bara inte i detta fallet.
Blev lite trådkapning, men tror att någon blev lite nyfiken på hur det skulle gå iaf..x)

Jaow, jag ska beställa en sådan nosgrimma, ;P dom är inte så dyra endå och kolla om det funkar på henne (:

Har du ridit nått i dag på din söta haflinger?

hur gick det?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar