F

Flamman_1

Jag vet inte vad jag ska göra med mitt sexåriga arabsto. Igår hamnade jag på akuten efter att hon sparkat mig i munnen och jag är nu tandlös fyra fram eftersom allt för för pajj för att sättas dit igen. Jag kan inte äta något för jag har massor med stygn i läppen och i munnen. Det är ingen dans på rosor.
Det dumma är att min häst är faktiskt snäll. Hon mår bara psykiskt dåligt och när hon gör det visar hon det väldigt tydligt. Hon sätter sig över alla - till och med ledaren i hagen och mig. Hon brukar inte vara så respektlös och de andra i stallet har märkt det också.
Hon sparkas och är allmänt förbannad på allt och alla. Under hennes period hos mig (två år snart) har hon varit så en gång förut. Likadan fast ännu värre, för då fick man inte ens komma in i boxen utan hälsades med sparkar och utfall. Och då var det två dräktiga ston i stallet. Så fort vi tog henne ifrån det stallet var hon normal igen. Nu har det nyligen kommit ett dräktigt sto till stallet, med sitt föl och ännu ett i magen. Jag, och de andra, kan inte hitta någon annan anledning än just det dräktiga stoet.
Flame (hästen) har haft ett föl en gång, då hon var fyra. Några månader innan jag fick henne dog fölet, två månader gammalt. Det ramlade i hagen och bröt benet.
Är det möjligt att hon fått någon sorts psykos av det? Jag vet att hennes mamma fick det när de skiljdes.
Vissa säger att jag ska ta ut en NH-tränare, vissa säger att jag ska låta någon "prata" med henne, och andra säger att jag borde ta föl på henne och hoppas att allt går bra den gången.
Jag behöver hjälp och råd.
Mvh Louise
 
Sv: Hjälp?

Min kompis hade ungefär samma problem. Hennes häst sparkade och bet.. Hon har gått en kurs för Ellen Ofstad(hoppas att ingen blir arg för att ja redkomenderar en jätte bra tränare) Efter den kursen så kan hon stå lös i stallgången och inte sprkas inte bitas..
Men undra om det kan vara något med andra stons dräktighet? Eftersom det händer när det finns dräktiga ston i stallet. Kanske hon vill ha ett eget föl? Visar dem sånna tendenseer? Vet att våran gammla nordis visade att hon ville ha föl. När vi red stannade hon alltid utanför hagen med grannens föl och gnäggade. Kanske är samma med din häst, fast hon vill "skydda" ett föl.

Du kanske inte fick så jäte mycket ut av detta, men kan vara ett tips att prata med en NH tränare. EJ HÄSTPRATARE. Har hört rövar berättelser om sånna. Men ha tålamod, ge henne många changser=)
 
Sv: Hjälp?

Jag har aldrig varit med om det själv, men det låter ju.. sorgligt.
Jag tyckte det lät som en bra idé att ta föl på henne så hon får ett
eget som det går bra för. Men vet du varför fölet dog? Så det inte
var något som har med din häst att göra, då är det ju kanske inte
så bra att chansa och ta ett till föl. Berätta gärna mer!
 
Sv: Hjälp?

Jag vet inte vad jag ska göra med mitt sexåriga arabsto. Igår hamnade jag på akuten efter att hon sparkat mig i munnen och jag är nu tandlös fyra fram eftersom allt för för pajj för att sättas dit igen. Jag kan inte äta något för jag har massor med stygn i läppen och i munnen. Det är ingen dans på rosor.
Det dumma är att min häst är faktiskt snäll. Hon mår bara psykiskt dåligt och när hon gör det visar hon det väldigt tydligt. Hon sätter sig över alla - till och med ledaren i hagen och mig. Hon brukar inte vara så respektlös och de andra i stallet har märkt det också.
Hon sparkas och är allmänt förbannad på allt och alla. Under hennes period hos mig (två år snart) har hon varit så en gång förut. Likadan fast ännu värre, för då fick man inte ens komma in i boxen utan hälsades med sparkar och utfall. Och då var det två dräktiga ston i stallet. Så fort vi tog henne ifrån det stallet var hon normal igen. Nu har det nyligen kommit ett dräktigt sto till stallet, med sitt föl och ännu ett i magen. Jag, och de andra, kan inte hitta någon annan anledning än just det dräktiga stoet.
Flame (hästen) har haft ett föl en gång, då hon var fyra. Några månader innan jag fick henne dog fölet, två månader gammalt. Det ramlade i hagen och bröt benet.
Är det möjligt att hon fått någon sorts psykos av det? Jag vet att hennes mamma fick det när de skiljdes.
Vissa säger att jag ska ta ut en NH-tränare, vissa säger att jag ska låta någon "prata" med henne, och andra säger att jag borde ta föl på henne och hoppas att allt går bra den gången.
Jag behöver hjälp och råd.
Mvh Louise

Ren spekulation....men ett dräktigt hondjur (även en människa) har en annan uppsättning hormoner som forsar runt i kroppen o det sätter sina spår i urin, bajs osv och därmed i doften i stallet. Kan det vara att hon känner det utav dräktiga ston och det väcker olustkänslor hos henne....inte så att jag tror att en häst tänker "å vad jag sörjer mitt föl som dog" men att det rent allmänt skapar en känsla hos henne av att "dom där lukterna har jag dåliga erfarenheter av".
Om det är så, borde det hjälpa om hon fick ett föl som det gick bra för. Men man vet förstås aldrig om det går bra...:confused:

Hoppas att det går bra för dig med munnen osv! Dom fixar väl såna där titanimplantat åt dig antar jag så du får nya tänder så småningom.
 
Sv: Hjälp?

De kan bli rätt upprörda över det andra stoet och hennes föl. De flesta ston vill ha ett föl!
Det är nog bäst att du håller dig undan och accepterar att hormonerna spelar in...
 
Sv: Hjälp?

Jag beklagar verkligen! Det låter väldigt otäckt det som hänt dig.

Angående ston och dräktighet; ett av mina ston kom dräktigt till mig, hon var cool och lugn, trots att hon hade fått lämna sitt föl (avvänjning efter drygt sex månader) hos tidigare ägare. När hon var i åttonde månaden, och hennes boxgranne hade fått föl, så fick hon en kväll ett jättespel, hon skulle ut ur sin box, efter fölet som var utanför stallet på kvällspromenad med sin mamma och oss. Stoet kastade sig gång på gång i boxväggen, hon knäckte en fem centimeter tjock boxplanka som låg 1,60 upp på väggen, med bringan, och skadade sig allvarligt.

Jag har också sett ett sto skydda sitt dödfödda föl, och då hade det varit omöjligt att gå in och flytta på det, vi fick avvakta ett dygn.

Mina ston beter sig väldigt olika under dräktighet, mot egna och mot andras föl, också övriga ickedräktiga hästar påverkas under fölning och första tiden med fölet. Det kanske är möjligt att din häst har påverkats av de andra trots att hon inte är dräktig själv.

Ett av mina ston har nu adopterat en treåring som är på besök, honom slickar hon noga och innerligt, trots att han inte visar särskilt stor uppskattning!

Mina hästar reagerar ofta på om någon av de andra i flocken på något sätt beter sig annorlunda, tex på grund av sjukdom.

Det jag vill säga är att jag har upplevt olika tper av reaktioner hos mina hästar i samband med dräktighet och föltid, och jag har största respekt för att övriga hästar i flocken också kan reagera, och agera.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp?

Spontant känns det som att du INTE ska ta föl på henne. Vem vill ha ytterligare en häst med ditt stos beteende?
 
Sv: Hjälp?

Spontant känns det som att du INTE ska ta föl på henne. Vem vill ha ytterligare en häst med ditt stos beteende?

Det är inget konstigt beteende alls. Det är fullt normalt. Min blev alldeles tokig på seminstationen, och hingsthållaren menade att det var helt i sin ordning. De är djur med hormoner, och utan dem blir det inga föl över huvud taget!
 
Sv: Hjälp?

Vad har du träffat för hästar om du anser att detta är ett normalt beteende?
Att en häst gör utfall och attackerar människor är INTE normalt.
Har seminstation själv, så jag har träffat på de flesta sorters hästar, och aldrig varit med om att de blir så här.
Jag skulle aldrig chansa på att avla på en sån häst. Blir det ett stoföl har man ju en sån häst till osv...
 
Sv: Hjälp?

Vad har du träffat för hästar om du anser att detta är ett normalt beteende?
Att en häst gör utfall och attackerar människor är INTE normalt.
Har seminstation själv, så jag har träffat på de flesta sorters hästar, och aldrig varit med om att de blir så här.
Jag skulle aldrig chansa på att avla på en sån häst. Blir det ett stoföl har man ju en sån häst till osv...

Jag tror absolut inte att hästen attackerade sin matte, utan bara reagerade av instinkt - matte kom bara i vägen. Hade jag kommit i vägen för mitt sto hade jag nog gjort mig illa också, och hon har ett mycket bra psyke i övrigt. Det var hingsthållaren som menade på att det var helt normalt och hon är MYCKET erfaren. Jag tycker inte man ska dra så stora växlar på detta utan att veta hur detta har gått till.
 
Sv: Hjälp?

Tja, TS skrev ju att det inte gick att komma in i boxen utan att mötas av "sparkar och utfall".
Det ser jag som allvarligt. Det enda lägen jag möjligen kan acceptera detta är vid fölning, då stoet har anledning = vill skydda sitt föl.

Stackars den hingsthållare du stött på som tycker att detta är ett fullt normalt beteende. De kanske ska börja fundera på vilka ston de tar emot till sin hingst?
 
Sv: Hjälp?

Tja, TS skrev ju att det inte gick att komma in i boxen utan att mötas av "sparkar och utfall".
Det ser jag som allvarligt. Det enda lägen jag möjligen kan acceptera detta är vid fölning, då stoet har anledning = vill skydda sitt föl.

Stackars den hingsthållare du stött på som tycker att detta är ett fullt normalt beteende. De kanske ska börja fundera på vilka ston de tar emot till sin hingst?

Det är väl bara att ställa stoet någon annanstans, där det inte finns ston med föl? Är hon fortfarande knäpp håller jag med dig.
 
Sv: Hjälp?

Tack för alla svar.
Flame har ett väldigt stabilt psyke annars, det är nästan som att det slår slint i huvudet på henne när hon kommer i kontakt med dräktiga ston tyvärr. Hennes föl dog av att det skadade sig i hagen, det ramlade. Så det hade ingenting med henne att göra alls, något som kan hända alla.
Flame är en drömhäst - allt man söker. Hon är alert, pigg, älskar att arbeta, snäll, lugn, tilligiven... Hovslagaren har till och med sagt att det inte går att jämföra henne med andra araber för att hon är så lugn och samarbetsvillig.
Med rätt hingst blir det ett underbart föl, jag tvivlar inte på hennes gener alls. Jag tror, som vissa i den här tråden håller med mig om, att hon behöver att nytt föl.
Tack för tipset om tränaren, men jag vet redan en som är bra här i närheten :) Han har hjälpt mig lasta henne en gång.
Jag vill gärna ha fler svar och spekulationer, jag är fortfarande inte klar i vad jag ska göra! :confused:
Mvh
 
Sv: Hjälp?

*tråd-ryckning*
Hm, min medryttarhäst, ett litet mammigt sto som är alldeles underbart, brukar ställa sig och slicka mig i ansiktet och i håret... Hon kanske tycker jag är hennes föl? :D :rofl:
Sorry för trådkapningen, bara nåt som crossed my mind :D
 
Sv: Hjälp?

*tråd-ryckning*
Hm, min medryttarhäst, ett litet mammigt sto som är alldeles underbart, brukar ställa sig och slicka mig i ansiktet och i håret... Hon kanske tycker jag är hennes föl? :D :rofl:
Sorry för trådkapningen, bara nåt som crossed my mind :D

Haha kanske tycker hon att du är smutsig :rofl: Väldigt gulligt för övrigt :)
 
Sv: Hjälp?

Spontant känns det som att du INTE ska ta föl på henne. Vem vill ha ytterligare en häst med ditt stos beteende?

Spontant så både håller jag med och tycker att en bultpistol vore ett bättre alternativ. Det finns så många hästar som inte beter sig så, och i det här fallet hade hästen ju kunnat ha ihjäl sin matte. Vad hjälper det om det är oavsiktligt.
 
Sv: Hjälp?

Hovslagaren har till och med sagt att det inte går att jämföra henne med andra araber för att hon är så lugn och samarbetsvillig.

*klippte ner det lite ;) *

Oj, jag tycker precis tvärtom :eek: Jag tycker araberna är mycket mer samarbetsvilliga än många andra hästar. Jag har hingstar och dräktiga ston, ingen hingst går själv, de går i blandade flockar och det har jag aldrig haft några problem med, de är oftast superbra i skallen.

För övrigt så filar hovisen ibland på dem dem lösa i hagen när han har vägen förbi, mina veterinärer har heller inga problem att vaccinera dem i hagen i "förbifarten" eftersom de vet att de är så lugna och snälla.

Ditt stos beteende tycker jag inte låter normalt hos en arab. Eller hos en häst alls. Något mår hon dåligt av men vad vet jag ju inte.
 
Sv: Hjälp?

ja vet ett sto som va en riktig :devil: ibland, hon va 5 år och rent av farlig ibland.

ibland snäll och lugn men för de mesta allmänt jobbig.

ridningen funkade inte alls, bara bockade och verkade vilja få av än.
ägaren la ner ridningen och tog ett föl på henne och efter de har hon blivit som en annan häst, underbar i all hantering och ridning.
inte ett bocksprång.

så de kan ju vara så att de blir bättre efter ett föl.
 
Sv: Hjälp?

Spontant så både håller jag med och tycker att en bultpistol vore ett bättre alternativ. Det finns så många hästar som inte beter sig så, och i det här fallet hade hästen ju kunnat ha ihjäl sin matte. Vad hjälper det om det är oavsiktligt.
Håller faktiskt med om detta! Det är inte naturligt att den beter sig så och att ta en avkomma på en sån häst tycker jag är en dum ide. Varför låta en sån häst sprida sina gener när det finns hästar som inte är livsfarliga? För oavsett vad TS skriver så är hästen livsfarlig som den uppför sig just nu och inget säger att den skulle bli bättre av att få ett föl.

Till TS: Ta ut en veterinär och utred hästen för att se vad som är fel, det är lönlöst att spekulera själv.
 
Sv: Hjälp?

Har du provat med hormonspruta? En del ston kan bli lugnare av det. Vi hade en liten elaking på vår ridskola, som behövde hormonspruta, för att inte attackera människor o hästar. Hon är mycket mer harmonisk o trevlig att ha o göra med sen hon fått sin lilla spruta. Det här med att hon gör som hon gör, har med hormoner att göra, och är faktiskt inte så ovanligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp