Sv: Hjälp?

Jag håller verkligen inte med. Jag känner min häst och jag vet vad hon går för. Hon är inte elak, instabil eller något sådant. Hon mår dåligt, det syns på ögon, kroppspråk, hela hennes väsen.
Dock mår hon bättre idag, för det dräktiga stoet har åkt. Idag var hon nästan vanlig igen.
Min häst har bättre gener än många andra hästar, så dem är det inget fel på. Hon skulle inte föra över något dåligt till ett föl, dåliga erfarenheter sprids inte med gener!
Jag uppskattar ärlighet, men meningar som "en bultpistol vore bättre" klarar jag mig utan, tack!
Jag ska ringa runt lite till olika veterinärer och Nhtränare och se vad de tycker, men aldrig att jag ger upp.
Hästar är inte elaka, de blir vad människan gör dem till.

Jag anser att om du tror att ditt sto har ett lynne som passar i avel så ska du betäcka henne. Det är trots allt du som äger henne och då får man hoppas att du känner till ditt stos egenskaper bättre än vad någon annan här inne gör. :)

Hästar är väldigt alerta på varandras sinnesstämning, vi hade ett (helt friskförklarat föl) som gick omkull i boxen och slog i huvudet rejält. Syntes ingenting först, men efter ett tag märktes en balansstörning och beteenderubbningar. Efter olyckan i boxen blev han "utfryst" av resten av flocken, även av sin egen mamma och till slut tvingades vi ta bort honom.

Att ditt sto kan reagera på andra dräktiga ston och förknippa det med tidigare erfarenheter låter inte spec. otroligt.
 
Sv: Hjälp?

Okej.
Jag får ursäkta att jag drog fel slutsats då, men jag tycker ändå att du har fel angående att ta bort hästen. Jag tvivlar starkt på att det finns mer än en eller två hästar i hela världen som en duktig Nh-tränare inte kan få ordning på. Och med duktig menar jag Monty Roberts-duktig. Därför skulle jag aldrig ge upp en häst som beter sig lite konstigt.
Kalla mig ung och dum, men skador är nästan något man får räkna med om man seriöst vill hålla på med hästar. Speciellt unga, oerfarna hästar som mitt sto faktiskt är.
För övrigt antydde du faktiskt att det verkar som att jag inte har någon respekt hos min häst.

Där har vi ju helt skilda åsikter, men alla tycker ju inte lika :)

Jag tycker absolut inte att skador är något man får räkna med, men det är bara min åsikt. Sen har väl inte alla samma syn på att ta bort sin häst eller inte, har man bara en häst som man lägger ner hela sin själ på så förstår jag att det beslutet ligger långt borta. Hoppas det går bra för er till slut iaf!
 
Sv: Hjälp?

Jag anser att om du tror att ditt sto har ett lynne som passar i avel så ska du betäcka henne. Det är trots allt du som äger henne och då får man hoppas att du känner till ditt stos egenskaper bättre än vad någon annan här inne gör. :)

Hästar är väldigt alerta på varandras sinnesstämning, vi hade ett (helt friskförklarat föl) som gick omkull i boxen och slog i huvudet rejält. Syntes ingenting först, men efter ett tag märktes en balansstörning och beteenderubbningar. Efter olyckan i boxen blev han "utfryst" av resten av flocken, även av sin egen mamma och till slut tvingades vi ta bort honom.

Att ditt sto kan reagera på andra dräktiga ston och förknippa det med tidigare erfarenheter låter inte spec. otroligt.


Tack, precis min åsikt :)
 
Sv: Hjälp?

Där har vi ju helt skilda åsikter, men alla tycker ju inte lika :)

Jag tycker absolut inte att skador är något man får räkna med, men det är bara min åsikt. Sen har väl inte alla samma syn på att ta bort sin häst eller inte, har man bara en häst som man lägger ner hela sin själ på så förstår jag att det beslutet ligger långt borta. Hoppas det går bra för er till slut iaf!

Precis, vad vore världen om alla tyckte likadant? ;)
Självklart är skador något man vill undvika, men hur många är det som aldrig åkt av sin häst? Förhppningsvis många, men tyvärr tvivlar jag starkt på det. Det är en del av hästhantering eftersom de ändå har en egen vilja och kan göra oförberedda saker. Men har man ett sunt hästförnuft kan man slippa många onödiga skador :)
Tack så mycket, jag hoppas också att allt blir bra snart :D
 
Sv: Hjälp?

Jag håller med.
Du vet ju inte hur hon skulle reagera när du måste avvänja fölet sen. Kanke blir ännu värre?
Och om det går bra; ska du behöva ta föl på henne varje år för att hon ska hålla sej "på mattan"?
Har hon så bra kvalitee'r (psyke...:confused: , stam, mm...) att hon är värd att ta föl på?
Känns som en dålig anledning att göra det bara för att hon ska lugna ner sej...
 
Sv: Hjälp?

Hej, och ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som ni har miss-
förstått varandra helt, Nussikan och älgen. Älgen skrev:

"Helt vanligt hingstbeteende. Så en dominant hingst beter sig om han inte ser människan som ledare."

Så skrev Nussikan:

"Vem skrev det??? Jag skrev att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta är helt normalt hingstbeteende men att sparkarna INTE är ett normalt beteende. Läs hela svaret nästa gång!"

Det känns som Nussikan tog älgens inlägg som frågor.. Men det var
väl kanske inte menat? Kanske hade blivit mer rätt om älgen hade
skrivit: DET ÄR ett helt vanligt hingstbeteende. DET ÄR så en dominant
hingst beter sig om han inte ser människan som ledare.

Förstår ni vart jag vill komma? Kunde inte låta bli, ni verkade bli så
irriterade på varandra helt i onödan..
 
Sv: Hjälp?

Hej, och ursäkta att jag lägger mig i, men det känns som ni har miss-
förstått varandra helt, Nussikan och älgen. Älgen skrev:

"Helt vanligt hingstbeteende. Så en dominant hingst beter sig om han inte ser människan som ledare."

Så skrev Nussikan:

"Vem skrev det??? Jag skrev att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta är helt normalt hingstbeteende men att sparkarna INTE är ett normalt beteende. Läs hela svaret nästa gång!"

Det känns som Nussikan tog älgens inlägg som frågor.. Men det var
väl kanske inte menat? Kanske hade blivit mer rätt om älgen hade
skrivit: DET ÄR ett helt vanligt hingstbeteende. DET ÄR så en dominant
hingst beter sig om han inte ser människan som ledare.

Förstår ni vart jag vill komma? Kunde inte låta bli, ni verkade bli så
irriterade på varandra helt i onödan..

Sant, var det så h*n menade så ber jag om ursäkt att jag la mig i.

Men jag frågade många gånger vem inlägget var menat till om inte till mig och fick inget riktigt svar så därför antog jag att det var till mig (eftersom jag var den enda som kommenterat en dominant hingst beteende) och att h*n inte ville erkänna att h*n läst fel...
 
Sv: Hjälp?

Men jag frågade många gånger vem inlägget var menat till om inte till mig och fick inget riktigt svar så därför antog jag att det var till mig (eftersom jag var den enda som kommenterat en dominant hingst beteende) och att h*n inte ville erkänna att h*n läst fel...

Det står att inlägget är till Kharachi och eftersom det var denne som
började dra upp det här med hingstar så var det väl inte alls omöjligt,
snarare väldigt passande, eftersom Kharachi tyckte det var konstigt
att hingsten betedde sig så, och älgen bara sa att det var fullt normalt.

Ja, ja, nu får ni sköta det här själva.. :)
Typiskt mig att inte kunna lägga näsan i blöt.. :smirk:
 
Sv: Hjälp?

Det står att inlägget är till Kharachi och eftersom det var denne som
började dra upp det här med hingstar så var det väl inte alls omöjligt,
snarare väldigt passande, eftersom Kharachi tyckte det var konstigt
att hingsten betedde sig så, och älgen bara sa att det var fullt normalt.

Ja, ja, nu får ni sköta det här själva.. :)
Typiskt mig att inte kunna lägga näsan i blöt.. :smirk:

Absolut, konstigt att h*n inte bara kunde svar det då när jag frågade... :confused:
 
Sv: Hjälp?

Vill du själv ta föl på henne? Det är ju den viktigaste frågan.

Annars är det ju det viktigaste att antingen alltid hålla henne ifrån för och dräktiga ston för du vet att hon reagerar på ett mycket farligt sätt. Alternativ är ju att hon får gå i en hage brevid ston med föl på sommaren och se om hon lär sig hantera sitt problem. Det är ju lämpligt om hon inte ska hanteras av människor den första månaden iallafall...Blir hon även aggressiv mot hästar när dräktiga ston är i farten eller är det "bara" människor?
 
Sv: Hjälp?

Jaja, skitsamma, det blev väl ett missförstånd och jag bad som sagt om ursäkt för länge sen om jag missuppfattade inlägget, men så som ditt första inlägg var formulerat så var det ju lätt att missförstå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp