Sv: Hjälp?
Jag anser att om du tror att ditt sto har ett lynne som passar i avel så ska du betäcka henne. Det är trots allt du som äger henne och då får man hoppas att du känner till ditt stos egenskaper bättre än vad någon annan här inne gör.
Hästar är väldigt alerta på varandras sinnesstämning, vi hade ett (helt friskförklarat föl) som gick omkull i boxen och slog i huvudet rejält. Syntes ingenting först, men efter ett tag märktes en balansstörning och beteenderubbningar. Efter olyckan i boxen blev han "utfryst" av resten av flocken, även av sin egen mamma och till slut tvingades vi ta bort honom.
Att ditt sto kan reagera på andra dräktiga ston och förknippa det med tidigare erfarenheter låter inte spec. otroligt.
Jag håller verkligen inte med. Jag känner min häst och jag vet vad hon går för. Hon är inte elak, instabil eller något sådant. Hon mår dåligt, det syns på ögon, kroppspråk, hela hennes väsen.
Dock mår hon bättre idag, för det dräktiga stoet har åkt. Idag var hon nästan vanlig igen.
Min häst har bättre gener än många andra hästar, så dem är det inget fel på. Hon skulle inte föra över något dåligt till ett föl, dåliga erfarenheter sprids inte med gener!
Jag uppskattar ärlighet, men meningar som "en bultpistol vore bättre" klarar jag mig utan, tack!
Jag ska ringa runt lite till olika veterinärer och Nhtränare och se vad de tycker, men aldrig att jag ger upp.
Hästar är inte elaka, de blir vad människan gör dem till.
Jag anser att om du tror att ditt sto har ett lynne som passar i avel så ska du betäcka henne. Det är trots allt du som äger henne och då får man hoppas att du känner till ditt stos egenskaper bättre än vad någon annan här inne gör.
Hästar är väldigt alerta på varandras sinnesstämning, vi hade ett (helt friskförklarat föl) som gick omkull i boxen och slog i huvudet rejält. Syntes ingenting först, men efter ett tag märktes en balansstörning och beteenderubbningar. Efter olyckan i boxen blev han "utfryst" av resten av flocken, även av sin egen mamma och till slut tvingades vi ta bort honom.
Att ditt sto kan reagera på andra dräktiga ston och förknippa det med tidigare erfarenheter låter inte spec. otroligt.