Sv: Hjälp?

Det är helt normalt hingsbeteende att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta, iaf om hingsten står högst i rang. Sparkarna mot ägaren är ju dock inte normalt beteende...

Detta var i allafall helt nytt för honom och han gjorde bara så den sommaren... så för honom kallar de de personlighetsförändring...
 
Sv: Hjälp?

Han kanske bara var högst i rang just den sommaren, det där ändras ju ibland om flera hingstar går tillsammans. Min hingst hemma som är högst i rang beter sig alltid sådär :)
 
Sv: Hjälp?

Vad har du träffat för hästar om du anser att detta är ett normalt beteende?
Att en häst gör utfall och attackerar människor är INTE normalt.
Har seminstation själv, så jag har träffat på de flesta sorters hästar, och aldrig varit med om att de blir så här.
Jag skulle aldrig chansa på att avla på en sån häst. Blir det ett stoföl har man ju en sån häst till osv...

:bow: :bow:
 
Sv: Hjälp?

Han kanske bara var högst i rang just den sommaren, det där ändras ju ibland om flera hingstar går tillsammans. Min hingst hemma som är högst i rang beter sig alltid sådär :)

han har alltid varit högst i rang då den andra hingsten var 6 år
 
Sv: Hjälp?

Mår hon psykiskt dåligt??? Snälla, när sa hon det? Hästar (precis som andra djur) är oförmögna att känna sådana känslor. Låter som din häst inte är riktigt riktig i huvudet... Visa vem det är som bestämmer (kan behövas regäla metoder ibland) ger hon sig inte skulle jag ta bort henne, det är inte värt att bli skadad över en galen häst.

Nu är jag trött på de här kommentarerna! Det var för det första inte vad jag undrade över i inlägget, alltså finns det ingen som helst anledning att skriva att jag borde ta bort henne.
Flame är riktig i huvudet, ärligt talat så skiter jag fulltständigt i om du tror det eller inte. Det är bara irriterande att människor som du, som struntar i att söka anledningen till problemet och förlitar
sig på att hästar inte har någon intelligens alls, får ha hästar!
För övrigt är hon väl medveten om vem som bestämmer, tackar som frågar.
 
Sv: Hjälp?

Den yngre hingsten kanske började bli lite för kaxig, det är ju inte alltid vi märker sånt, så den äldre hingsten behövde visa lite tydligare vem det är som bestämmer. Jag har för närvarnade 6 hingstar hemma (3 st godkända) och så fort den som står högst i rang försvinner (om han är ute på tävling eller nåt) så märker man att det blir en helt annan stämning mellan dom andra, men det är ganska klart vem som står näst i rang så det blir oftast inga fejder. Men min lilla kille (3 år i år) börjar sätta sig upp mot 6-åringen som han går med nu...
 
Sv: Hjälp?

Nu är jag trött på de här kommentarerna! Det var för det första inte vad jag undrade över i inlägget, alltså finns det ingen som helst anledning att skriva att jag borde ta bort henne.
Flame är riktig i huvudet, ärligt talat så skiter jag fulltständigt i om du tror det eller inte. Det är bara irriterande att människor som du, som struntar i att söka anledningen till problemet och förlitar
sig på att hästar inte har någon intelligens alls, får ha hästar!
För övrigt är hon väl medveten om vem som bestämmer, tackar som frågar.

Det var visst nån som tog åt sig... Varför blir du så arg? Jag skrev bara utifrån min egen erfarenhet.

Jag har själv vart tvungen att ta bort en häst som inte var riktigt riktig, det var ingen kritik mot dig. Menar bara att man inte ska förmänskliga hästarna och tro att dom kan må "psykiskt dåligt" på samma sätt som vi, men det har jag redan förklarat tidigare i tråden. Det var du som ville ha hjälp, inte jag. Hur vet du vad jag tror och inte tror ang. hästars intelligens?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp?

Vilken otur du har haft! Hoppas att munnen blir okej igen och att du inte får bestående skador..

Hade jag varit du så hade jag betäckt henne och gett henne ett föl.
Sen hade jag kollat hur hon beter sig efter det.
Många hästar ändrar sig helt efter de har fått bli mamma och tagit hand om en fölis på egen hand.
Hade beteendet funnits kvar så hade jag försökt att hålla henne undan det som inverkar på henne..
Eller övervägt att ha henne till avelssto om hon ger bra avkommor.
Det låter ju onekeligen som att hon är avundsjuk på andra ston.

Till er som inte tror på att det kan vara så så finns det faktiskt ston som blir "föl-sjuka" .
Som kan bli avundsjuka på andra individer i flocken och faktiskt t.o.m "adopterar" andras föl ...
Har hört talas om ett sto som "tagit sig an en 3-årig valack" och behandlat honom som sitt föl.:cool:


Japp, det stämmer. När vår ponny var på bete för längesedan, så var det ett sto som fölade, och vår ponny nästan kidnappade fölet, hindrade mamman från att komma fram till det, och det slutade med att fölet trängdes under tråden och utanför hagen. Då hade vår ponny blivit avvand från sitt föl året innan.
 
Sv: Hjälp?

Helt vanligt hingstbeteende. Så en dominant hingst beter sig om han inte ser människan som ledare.
 
Sv: Hjälp?

Helt vanligt hingstbeteende. Så en dominant hingst beter sig om han inte ser människan som ledare.

Vem skrev det??? Jag skrev att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta är helt normalt hingstbeteende men att sparkarna INTE är ett normalt beteende. Läs hela svaret nästa gång!
 
Sv: Hjälp?

Det var visst nån som tog åt sig... Varför blir du så arg? Jag skrev bara utifrån min egen erfarenhet.

Jag har själv vart tvungen att ta bort en häst som inte var riktigt riktig, det var ingen kritik mot dig. Menar bara att man inte ska förmänskliga hästarna och tro att dom kan må "psykiskt dåligt" på samma sätt som vi, men det har jag redan förklarat tidigare i tråden. Det var du som ville ha hjälp, inte jag. Hur vet du vad jag tror och inte tror ang. hästars intelligens?

Det är klart jag tar åt mig när någon antyr att jag borde ta bort min häst. Att du dessutom drar slutsatsen att hon inte är riktig i huvudet gör mig självklart inte gladare, med tanke på att du aldrig träffat henne.
Jag vet mycket väl att hästar inte mår psykiskt dåligt på samma sätt som vi, men jag vet också att de är intelligenta nog att minnas otrevliga saker som hänt dem och associera dem med nya.
Vad tycker du jag borde ha skrivit, "hon mår psykiskt dåligt i den mån av sin intelligens"?
 
Sv: Hjälp?

min kompis häst var med sådan men hon bytte till ett mindre stall med bara två andra hästar o nu är hon sej själv igen, var helt sönder stressad.
 
Sv: Hjälp?

Vem skrev det??? Jag skrev att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta är helt normalt hingstbeteende men att sparkarna INTE är ett normalt beteende. Läs hela svaret nästa gång!


Läs själv!
Det inlägget var för det första inte till dig....
 
Sv: Hjälp?

Det är klart jag tar åt mig när någon antyr att jag borde ta bort min häst. Att du dessutom drar slutsatsen att hon inte är riktig i huvudet gör mig självklart inte gladare, med tanke på att du aldrig träffat henne.
Jag vet mycket väl att hästar inte mår psykiskt dåligt på samma sätt som vi, men jag vet också att de är intelligenta nog att minnas otrevliga saker som hänt dem och associera dem med nya.
Vad tycker du jag borde ha skrivit, "hon mår psykiskt dåligt i den mån av sin intelligens"?

Du misstolkar ju hela mitt svar. Jag skrev att det LÅTER som om hon inte är riktigt riktig i huvudet, det var ingen slutsats att hon verkligen ÄR det, bara ett antagande utifrån det du skrev och mina erfarenheter av hästar som beter sig märkligt. Hela poängen var att det kanske inte har det minsta med dig eller ditt sätt att hantera henne på att göra, utan att det helt enkelt inte står rätt till mellan öronen. Sen krev jag oxå att OM hon inte ger sig tycker jag att du skulle ta bort henne, att det inte är värt att bli skadad. Jag vet inte hur du skulle ha skrivit, eftersom jag inte riktigt vet vad du menade, jag tyckte bara det lät fel att förmänskliga hästen genom att skriva att hon mår psykiskt dåligt.
 
Sv: Hjälp?

Läs själv!
Det inlägget var för det första inte till dig....

Citera vem det är till då, jag såg inte att någon annan kommenterade hennes hingst beteende och om han var dominant eller inte så självklart tog jag det som ett svar på mitt tidigare inlägg. Vem var inlägget till?
 
Sv: Hjälp?

Behöver inte citera. Det står uppe i högra hörnet vem man skriver till..

Kan vara bra att kliva ner från de höga hästarna innan man busar ut...:angel:
 
Sv: Hjälp?

Behöver inte citera. Det står uppe i högra hörnet vem man skriver till..

Kan vara bra att kliva ner från de höga hästarna innan man busar ut...:angel:

Ok, jag visste inte att det stog där, men när har Kharachi skrivit att det var ett normalt hingsbeteende? Det var ju h*n och jag som diskuterade det och den enda som nämnde "normalt hingstbeteende eller inte" var jag, så självklart ser jag inlägget riktat till mig. Har jag missat något inlägg där Kharachi skrev att det var ett normalt hingstbeteende och att en dominant hingst inte ser sin ägare som ledare så ber jag om ursäkt, men hittills har jag inte sett något sådant inlägg från henne/honom...

Kanske är någon annan som ska kliva ner från dom allt för höga hästarna?
 
Sv: Hjälp?

Men snälla du. det är ett diskutionsforum och jag diskuterar med vem jag vill.
I detta fallet var det INTE dig jag diskuterade med. Eller har du någon sorts ensam rätt som jag har missat?
 
Sv: Hjälp?

Men vad är det med dig? Jag frågade vem du skrev inlägget till, varför kan du inte bara svara på det?

Jag skrev även att jag bad om ursäkt om nu inlägget inte var menat till mig, men eftersom jag var den enda som hade yttrat mig i den frågan så är det väl inte konstigt att jag antar att det är till mig?

Och jag är inte snäll så be mig inte va det ;)
 
Sv: Hjälp?

Du misstolkar ju hela mitt svar. Jag skrev att det LÅTER som om hon inte är riktigt riktig i huvudet, det var ingen slutsats att hon verkligen ÄR det, bara ett antagande utifrån det du skrev och mina erfarenheter av hästar som beter sig märkligt. Hela poängen var att det kanske inte har det minsta med dig eller ditt sätt att hantera henne på att göra, utan att det helt enkelt inte står rätt till mellan öronen. Sen krev jag oxå att OM hon inte ger sig tycker jag att du skulle ta bort henne, att det inte är värt att bli skadad. Jag vet inte hur du skulle ha skrivit, eftersom jag inte riktigt vet vad du menade, jag tyckte bara det lät fel att förmänskliga hästen genom att skriva att hon mår psykiskt dåligt.

Okej.
Jag får ursäkta att jag drog fel slutsats då, men jag tycker ändå att du har fel angående att ta bort hästen. Jag tvivlar starkt på att det finns mer än en eller två hästar i hela världen som en duktig Nh-tränare inte kan få ordning på. Och med duktig menar jag Monty Roberts-duktig. Därför skulle jag aldrig ge upp en häst som beter sig lite konstigt.
Kalla mig ung och dum, men skador är nästan något man får räkna med om man seriöst vill hålla på med hästar. Speciellt unga, oerfarna hästar som mitt sto faktiskt är.
För övrigt antydde du faktiskt att det verkar som att jag inte har någon respekt hos min häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp