Sv: Hjälp?

Håller faktiskt med om detta! Det är inte naturligt att den beter sig så och att ta en avkomma på en sån häst tycker jag är en dum ide. Varför låta en sån häst sprida sina gener när det finns hästar som inte är livsfarliga? För oavsett vad TS skriver så är hästen livsfarlig som den uppför sig just nu och inget säger att den skulle bli bättre av att få ett föl.

Till TS: Ta ut en veterinär och utred hästen för att se vad som är fel, det är lönlöst att spekulera själv.


Jag håller verkligen inte med. Jag känner min häst och jag vet vad hon går för. Hon är inte elak, instabil eller något sådant. Hon mår dåligt, det syns på ögon, kroppspråk, hela hennes väsen.
Dock mår hon bättre idag, för det dräktiga stoet har åkt. Idag var hon nästan vanlig igen.
Min häst har bättre gener än många andra hästar, så dem är det inget fel på. Hon skulle inte föra över något dåligt till ett föl, dåliga erfarenheter sprids inte med gener!
Jag uppskattar ärlighet, men meningar som "en bultpistol vore bättre" klarar jag mig utan, tack!
Jag ska ringa runt lite till olika veterinärer och Nhtränare och se vad de tycker, men aldrig att jag ger upp.
Hästar är inte elaka, de blir vad människan gör dem till.
 
Sv: Hjälp?

Spontant så både håller jag med och tycker att en bultpistol vore ett bättre alternativ. Det finns så många hästar som inte beter sig så, och i det här fallet hade hästen ju kunnat ha ihjäl sin matte. Vad hjälper det om det är oavsiktligt.


Jag antar att du aldrig gjort ett misstag i ditt liv?
 
Sv: Hjälp?

*klippte ner det lite ;) *

Oj, jag tycker precis tvärtom :eek: Jag tycker araberna är mycket mer samarbetsvilliga än många andra hästar. Jag har hingstar och dräktiga ston, ingen hingst går själv, de går i blandade flockar och det har jag aldrig haft några problem med, de är oftast superbra i skallen.

För övrigt så filar hovisen ibland på dem dem lösa i hagen när han har vägen förbi, mina veterinärer har heller inga problem att vaccinera dem i hagen i "förbifarten" eftersom de vet att de är så lugna och snälla.

Ditt stos beteende tycker jag inte låter normalt hos en arab. Eller hos en häst alls. Något mår hon dåligt av men vad vet jag ju inte.


Jag håller med, men min hovslagare har väldigt dåliga erfarenheter av araber. Hon hade pratat med andra hovslagare som tyckt samma sak som henne.
Men jag håller som sagt med dig, jag tycker araber brukar vara förståndigare. Min veterinär har heller inga problem med att knalla rakt in i boxen och ge henne en spruta.

Det är fasinerande att du lyckas ha hingstar tillsammans, jag har pratat med många uppfödare som sagt att hingstarna skulle slå ihjäl varandra om de gick ihop! :crazy:
 
Sv: Hjälp?

Jag tycker nog att en "hästpratare" kan vara en idé - OM du kan bli rekommenderad någon från någon som du vet du kan lita på.
Det finns alldeles för många kvacksalvare som bara är ute efter att lura, men om du kan hitta en "riktig" så är det helt klart bästa alternativet.

Tycker det låter inte som att din häst är elak, utan snarare precis som du säger att hon är "ledsen" kanske till och med förtvivlad över något.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Hjälp?

Det finns tillräckligt med hästar för att sålla bort dem med grava störningar i sig..
Dessutom skulle jag aldrig ta föl på en instabil häst.
 
Sv: Hjälp?

Jag tycker nog att en "hästpratare" kan vara en idé - OM du kan bli rekommenderad någon från någon som du vet du kan lita på.
Det finns alldeles för många kvacksalvare som bara är ute efter att lura, men om du kan hitta en "riktig" så är det helt klart bästa alternativet.

Tycker det låter inte som att din häst är elak, utan snarare precis som du säger att hon är "ledsen" kanske till och med förtvivlad över något.

Hoppas det löser sig!

Ja, jag vet faktiskt inte ens om jag tror på att någon verkligen kan prata med hästar. Jag tror nog till exempel Monty Roberts skulle vara bättre, någon som verkligen vet hur hästar beter sig.
Tack, skönt att någon mer förstår a´tt hon inte är elak, bara mår dåligt! :)
 
Sv: Hjälp?

Det finns tillräckligt med hästar för att sålla bort dem med grava störningar i sig..
Dessutom skulle jag aldrig ta föl på en instabil häst.

Usch vilken dålig attityd du har till hästar! Det är ju tydligt att du inte har någon kärlek alls till dem.
 
Sv: Hjälp?

Djur med beteendestörningar mår inte bra själva.
Jag är rädd om mitt eget liv och prioriterar inte att umgås med hästar som sparkar och attackerar mig. Oavsett hormoner så finns det mängder av ston som aldrig skulle komma på tanken.
 
Sv: Hjälp?

Nej dåliga erfarenheter sprids inte genetiskt, däremot kan anlagen som ex störd hormonbalans föras vidare.
Och framför allt - beteendet kan föras över till ett föl. Föl ser och lär, och deras mödrar är deras största lärare i hur man beteer sig som häst.
 
Sv: Hjälp?

Djur med beteendestörningar mår inte bra själva.
Jag är rädd om mitt eget liv och prioriterar inte att umgås med hästar som sparkar och attackerar mig. Oavsett hormoner så finns det mängder av ston som aldrig skulle komma på tanken.
isåfall kan man väl "bulta" människor med beteendestörningar o som mår dåligt också då? det finns ju så många som mår bra...*suck* en häst som mår dåligt behöver hjälp, o eftersom den inte kan prata människospråk visar den det istället!!
 
Sv: Hjälp?

Människor som mår dåligt och har beteendestörningar har möjlighet att uppsöka psykolog och om dem skadar dem i sin omgivning låses dem in, det gör vi inte med hästen då den inte skulle förstå varför och bli ännu mer olycklig.
Dessutom är det inte så klokt att jämföra djur och människor varken psykiskt eller fysiskt då djur som lider kroppsligen tas bort, en människa hålls vid liv även om den inte kan gå för egen maskin.
Djur lever i nuet och kan inte resonera, därför är dem så mycket svårare att hjälpa och ibland är det inte ens värt det för deras skull.
 
Sv: Hjälp?

Nej dåliga erfarenheter sprids inte genetiskt, däremot kan anlagen som ex störd hormonbalans föras vidare.
Och framför allt - beteendet kan föras över till ett föl. Föl ser och lär, och deras mödrar är deras största lärare i hur man beteer sig som häst.

Fast det där har man gjort studier på och dragit slutsatsen att det är generna som betyder mest. Fölen kopierar inte moderns dåliga beteende.
 
Sv: Hjälp?

Människor som mår dåligt och har beteendestörningar har möjlighet att uppsöka psykolog och om dem skadar dem i sin omgivning låses dem in, det gör vi inte med hästen då den inte skulle förstå varför och bli ännu mer olycklig.
Dessutom är det inte så klokt att jämföra djur och människor varken psykiskt eller fysiskt då djur som lider kroppsligen tas bort, en människa hålls vid liv även om den inte kan gå för egen maskin.
Djur lever i nuet och kan inte resonera, därför är dem så mycket svårare att hjälpa och ibland är det inte ens värt det för deras skull.

Ja, men det finns många hästar som fungerar dåligt i vissa miljöer och bra i andra. Jag tror inte att den här hästen har något trauma, det vore att förmänskliga djuren. Hon blir upprörd av andra dräktiga ston eller ston med föl, helt enkelt, kanske mer än vad som anses normalt. Det är väl bara att hålla henne i en miljö där hon fungerar. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara ärftligt. Mitt gamla sto hade i så fall också en "hormonrubbning" - hon blev helvild när hon var brunstig, till den grad att folk trodde att hon var en hingst - och hon fick ett föl som var lugn som en filbunke och inte begrep ett dugg av mammans beteende.
 
Sv: Hjälp?

Jag håller verkligen inte med. Jag känner min häst och jag vet vad hon går för. Hon är inte elak, instabil eller något sådant. Hon mår dåligt, det syns på ögon, kroppspråk, hela hennes väsen.
Jag har aldrig sagt att hästen är elak, men om den mår dåligt så måste du utreda den. Ta ut en veterinär, det är din skyldighet som djurägare.

Min häst har bättre gener än många andra hästar, så dem är det inget fel på. Hon skulle inte föra över något dåligt till ett föl, dåliga erfarenheter sprids inte med gener!
Du har inte en aning om vad din häst nedärver eller inte. Nej dåliga erfarenheter sprids inte genetiskt men dåligt beteende kan om inte annat tas över av fölet. Och dessutom varför chansa? Eftersom hästen inte är utredd så vet du inte vad hennes dåliga beteende beror på, du kan bara gissa.

Hästar är inte elaka, de blir vad människan gör dem till.
De blir vad man gör dem till utifrån deras genetik och miljö.
 
Sv: Hjälp?

Du har inte en aning om vad din häst nedärver eller inte. Nej dåliga erfarenheter sprids inte genetiskt men dåligt beteende kan om inte annat tas över av fölet. Och dessutom varför chansa?

Men det där är en myt, fölet kopierar inte mammans beteende. Det har man sett i studier på surrogatföl.
Hur många hingstar är inte livsfarliga när hormonerna sätter in?

Däremot tycker jag inte att man ska ta föl om inte mamman har några egenskaper man vill slå vakt om. Tveksamt i det här fallet. Jag skulle flytta hästen till ett annat stall och inte ta någon avkomma.
 
Sv: Hjälp?

Ja, men det finns många hästar som fungerar dåligt i vissa miljöer och bra i andra. Jag tror inte att den här hästen har något trauma, det vore att förmänskliga djuren. Hon blir upprörd av andra dräktiga ston eller ston med föl, helt enkelt, kanske mer än vad som anses normalt. Det är väl bara att hålla henne i en miljö där hon fungerar. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara ärftligt. Mitt gamla sto hade i så fall också en "hormonrubbning" - hon blev helvild när hon var brunstig, till den grad att folk trodde att hon var en hingst - och hon fick ett föl som var lugn som en filbunke och inte begrep ett dugg av mammans beteende.

Blev fölet en valack?
Om föl inte kopierar mammans beteende kan dem väl ändå nedärva dessa "hormonrubbningar"? Iaf om fölet blir ett sto.
Jag vet inte hur pass mycket sådana här saker är ärftliga men jag skulle aldrig våga chansa.

Fast jag håller med om att det kunde vara en väldigt god idé att byta stall till något där det inte kommer in dräktiga ston lite då och då.
Det finns ju stall med olika stallbyggnader/längor- det kunde vara en bra idé att flytta hästen till ett sådant ställe för om det kommer in i ett dräktigt sto kan de stå i olika byggnader och då känner hon förhoppningsvis inte lukten.
Som det är nu riskerar hon människors liv, TS hade lika gärna kunnat bli dödad och jag tror hästen lider den med.
 
Sv: Hjälp?

Min första tanke va AJ AJ AJ!!!:crazy: :eek: ush.. hur e det me munnen nu?? Hoppas det läker fort, tänder/mun skador e det värsta jag vet..:crazy:

Vad det gäller din häst vet ja inte va du ska göra, men hade min häst gjort så hade jag blivit rädd och förmodligen fått mig en rejäl tankeställare..
Men hon har väldigt bra gener säger du, vem är hon efter?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp