Sv: Hjälp?

Källor tack
Kopiera beteendena är väl en överdrift men visst 17 påverkas fölet av hur mamman beter sig!

Inte enligt den studien. Det är generna som avgör hur hästen blir. Därför är det inga problem att använda surrgatmammor (vilket förmodligen föranledde undersökningen). Jag ska försöka hitta den referensen. Läste om det i Ridsport för ett par-tre år sedan.
 
Sv: Hjälp?

Tack för alla "Lycka till". Jag mår bättre nu, allting läker som det ska, det är bara lite tråkigt att springa omkring utan fyra framtänder :D

Jag ska försöka summera lite här eftersom det tar sådan tid att svara på allas inlägg enskilt. Påminn mig om jag glömt något.
Flame är e:Raaji, U:Falanga. Jag har bara hört positiva saker om psyket på hennes släkt på båda sidor, dock inte så mycket om Raaji men om någon vet något, berätta gärna...
Självklart vet jag inte vad hon nedärver, dock har jag pratat med ägarna som hade henne när hon hade fölet, och de har sagt att han var urgullig, snäll och lugn. Han blev ju bara två månader iof, men det kanske säger någonting om vad hon nedärver.
Jag tycker det är mer humant att skjuta någon än hålla den vid liv mot dennes vilja - även med människor. Dock tycker jag att ALLA förtjänar åtminstone en chans till.
Jag kan ju även rapportera om att Flame nu mår bra. Hon är glad igen, det bara strålar om henne och hon är lika lugn och snäll som hon var förut. Jag är ganska säker på att det beror på att det dräktiga stoet nu flyttat från vårt stall. Vad tror ni?
Tacksam för alla svar, det är jag verkligen.
Jag ska även ta ut/prata med en veterinär, så får vi se vad han tycker.
 
Sv: Hjälp?

Det är väl ganska vedertagen fakta att det är genetik och miljö som avgör hur en individ blir.

Ja, när det gäller människor. Men hästar och människor är ganska olika som arter! Jag tror att de flesta här VILL tro att stoet har betydelse för hur indivdiden blir. Det är det inte detsamma som att det faktiskt ÄR så. Jag ska försöka hitta den artikeln.
 
Sv: Hjälp?

Inte bara när det gäller människor utan även hos djur. Om det enbart vore genetiken som spelade in skulle ju alla djur avlade efter sunda och "snälla" föräldrar också vara sunda och snälla per automatik oavsett hur de behandlas/växt upp och så är ju inte fallet.
 
Sv: Hjälp?

Inte bara när det gäller människor utan även hos djur. Om det enbart vore genetiken som spelade in skulle ju alla djur avlade efter sunda och "snälla" föräldrar också vara sunda och snälla per automatik oavsett hur de behandlas/växt upp och så är ju inte fallet.

Nej, det tycker jag var en hårddragning. Du menar att stoet avgör om fölet är snällt i lynnet, nervöst eller lugnt? Det var just det som den här studien vederlade. Om hästen däremot utsätts för ett trauma kan det givetvis påverka hur den utvecklas, liksom vanor och andra yttre omständigheter. Men i grund och botten styrs dess personlighet genom genetiska anlag. (obs - snälla föräldrar behöver inte nedärva samma temperament som de själva har, det finns fler anlag som kan slå igenom!)
 
Sv: Hjälp?

Nej, det tycker jag var en hårddragning. Du menar att stoet avgör om fölet är snällt i lynnet, nervöst eller lugnt? Det var just det som den här studien vederlade. Om hästen däremot utsätts för ett trauma kan det givetvis påverka hur den utvecklas, liksom vanor och andra yttre omständigheter. Men i grund och botten styrs dess personlighet genom genetiska anlag. (obs - snälla föräldrar behöver inte nedärva samma temperament som de själva har, det finns fler anlag som kan slå igenom!)
Skrev jag det? Nej, jag skrev att genetik och miljö avgör hur individen blir och därav spelar stoet faktiskt en viss del så att påstå att fölet inte alls påverkas av mamman är ju ganska missvisande och naivt. Det behövs inget trauma för att den ska påverkas av omgivningen.
 
Sv: Hjälp?

Skrev jag det? Nej, jag skrev att genetik och miljö avgör hur individen blir och därav spelar stoet faktiskt en viss del så att påstå att fölet inte alls påverkas av mamman är ju ganska missvisande och naivt. Det behövs inget trauma för att den ska påverkas av omgivningen.

Kan du inte ge något exempel i så fall? har du sett något sto föra över dåliga vanor eller beteenden till ett föl? (krubbitning, vävning, struppipning, etc)
 
Sv: Hjälp?

Vilken otur du har haft! Hoppas att munnen blir okej igen och att du inte får bestående skador..

Hade jag varit du så hade jag betäckt henne och gett henne ett föl.
Sen hade jag kollat hur hon beter sig efter det.
Många hästar ändrar sig helt efter de har fått bli mamma och tagit hand om en fölis på egen hand.
Hade beteendet funnits kvar så hade jag försökt att hålla henne undan det som inverkar på henne..
Eller övervägt att ha henne till avelssto om hon ger bra avkommor.
Det låter ju onekeligen som att hon är avundsjuk på andra ston.

Till er som inte tror på att det kan vara så så finns det faktiskt ston som blir "föl-sjuka" .
Som kan bli avundsjuka på andra individer i flocken och faktiskt t.o.m "adopterar" andras föl ...
Har hört talas om ett sto som "tagit sig an en 3-årig valack" och behandlat honom som sitt föl.:cool:
 
Sv: Hjälp?

Olaterna du radar upp beror i allra högsta grad på en dålig miljö, det är inte något de tar efter varandra (vanligtvis) utan beror på den dåliga miljön. Sen kan de ju vara genetiskt lättare att stressa etc och därmed påverkas lättare av sämre miljö.

Varför skulle det enbart vara genetik som påverkar hästar och inte genetik och miljö?

Som sagt är det vedertagen fakta att beteende beror på genetik och miljö och inte enbart någon av dessa två, inte bara hos människor.

Du kan besvara mina påståenden tidigare i tråden.
 
Sv: Hjälp?

Olaterna du radar upp beror i allra högsta grad på en dålig miljö, det är inte något de tar efter varandra (vanligtvis) utan beror på den dåliga miljön. Sen kan de ju vara genetiskt lättare att stressa etc och därmed påverkas lättare av sämre miljö.

Varför skulle det enbart vara genetik som påverkar hästar och inte genetik och miljö?

Som sagt är det vedertagen fakta att beteende beror på genetik och miljö och inte enbart någon av dessa två, inte bara hos människor.

Du kan besvara mina påståenden tidigare i tråden.

Det kan jag inte svara på, det var studien som gav det resultatet. De hade inte tittat på miljön i ett mer vitt perspektiv, utan STONAS INVERKAN. Där såg de ingen skillnad.
 
Sv: Hjälp?

Vad har du träffat för hästar om du anser att detta är ett normalt beteende?
Att en häst gör utfall och attackerar människor är INTE normalt.
Har seminstation själv, så jag har träffat på de flesta sorters hästar, och aldrig varit med om att de blir så här.
Jag skulle aldrig chansa på att avla på en sån häst. Blir det ett stoföl har man ju en sån häst till osv...

Det är viktigt att tänka på att hästar är individer, precis som vi. Alla har olika personligheter, vissa svagare än andra i psyket. Olika känsliga för vissa saker .. Som nu detta stoet ! Jag tror på att hästar kan få olika "psykoser" som nu i detta fallet.. Och faktiskt så finns det många bra "häst pratare" som kan lösa problem. Detta tror jag på enbart därför att en framgångsrik galopp tränare tog ut en häst pratare till ett sto som inte gick att hantera på marken. När man kommer till ett problem som inte går att lösa så måste man göra allt för att få rätt på det, och be om hjälp när man inte själv kan lösa det.

Om det nu är så att stoet vill ha ett föl och det kan hjälpa henne så låt henne få ett föl. Men va då säker på att det är det hon vill.
Bara för att stoet har detta humör behöver inte fölet få det !
Vad jag menar är att stoet beteer sig så här av en anledning, ett problem som har dykt upp för denna individen. Och kommer säkerligen inte drabba fölet ifråga.
 
Sv: Hjälp?

Eftersom det till störta delen är stoet som fostrar ungen kanman se inlärda bettenden genom stoets fostran. Både positiva och negativa.
 
Sv: Hjälp?

Mår hon psykiskt dåligt??? Snälla, när sa hon det? Hästar (precis som andra djur) är oförmögna att känna sådana känslor. Låter som din häst inte är riktigt riktig i huvudet... Visa vem det är som bestämmer (kan behövas regäla metoder ibland) ger hon sig inte skulle jag ta bort henne, det är inte värt att bli skadad över en galen häst.
 
Sv: Hjälp?

Peronlighetsförändringar har jag aldrig sett hos häst. Däremot oförmåga hos människa att läsa av hästen

Någon galen häst har jag under mina drygt 30 år helelr inte stött på.
Däremot en med hjärntumör vilket kunde förklara viss beteenden. men galenskap..nej.
 
Sv: Hjälp?

Mår hon psykiskt dåligt??? Snälla, när sa hon det? Hästar (precis som andra djur) är oförmögna att känna sådana känslor. Låter som din häst inte är riktigt riktig i huvudet... Visa vem det är som bestämmer (kan behövas regäla metoder ibland) ger hon sig inte skulle jag ta bort henne, det är inte värt att bli skadad över en galen häst.


Hästar precis som andra djur säger du. Är inte människan ett djur? Vad tror du det är som orsakar beteendestörningar hos hästar, såsom krubbitning, vävning, vad orsakar aggressivitet hos djur, vad orsakar dödsfall hos möss efter extrem stress? Att må psykiskt dåligt har ett mycket större spektra än att lägga sig på soffan och tala om sin undertrykta sexualitet.

Det finns tre orsaker till psykisk ohälsa:
Biologisk: genetiska faktorer, kemiska faktorer i hjärnan, evolutionära faktorer...
Psykologiska: negativa upplevelser, olika förluster och avståndstaganden...
Miljö: stress i livet, även här olika förluster avståndstaganden...

Som du ser finns det flera möjliga orsaker till din hästs beteende, antagligen sammankopplar hon hormerna i luften med förlusten av fölet vilket triggar hennes försvarsmekanismer. Detta sker naturligtvis inte medvetet, vilket det inte heller gör hos människor. Dessa psykologiska mekanismer sitter mycket hårt inrotade och att tro att man på nåt vis skulle kunna lösa problemet genom att "visa vem som bestämmer" skulle antagligen bara skapa ytterligare ångest hos hästen. Det bästa är att inte utsätta hästen för en sån miljö. Det finns situationer där det kan vara befogat att visa en häst vem som bestämmer MEN det är MYCKET sällan och att anse att det är något man ska använda sig av i detta fallet gör mig upprörd. Jag tycker att det tyder på att man har en mycket dålig förståelse för djuret att göra det.

Frågan om att avla på hästen tycker jag verkar tveksam eftersom hon reagerar så starkt på andras hormoner hur skulle hon då reagera på sina egna, visst det skulle kunna funka, men jag skulle inte tycka det var värt att chansa, bättre att ta bort problemet.
 
Sv: Hjälp?

Peronlighetsförändringar har jag aldrig sett hos häst. Däremot oförmåga hos människa att läsa av hästen

Någon galen häst har jag under mina drygt 30 år helelr inte stött på.
Däremot en med hjärntumör vilket kunde förklara viss beteenden. men galenskap..nej.

De har ja sett på ena hingsten, då 10 år gammal... han var supersnäll, gick tillsammans me en annan hingst... en dag när ägaren skulle gå in till honom tryckte han upp henne i ett hörn och sparka som en galning (som tur va gick allt bra... lite blåmärken bara) sen hela sommaren så fick man passa sej för att gå för nära brken för då skrek han och hota... ute i hagen gick han runt och nosa på sitt eget bajs och sen skrek å sparka och detta rejält (gjorde detta även i boxen) Svårt att förklara hur ja menar... men nu e de inget längre... supersnäll igen...

Vad kan de ha varit??? :crazy:
 
Sv: Hjälp?

Till Aia:

Alla har olika sätt, det är mitt sätt. Jag tror inte att min hingst skulle blivit uttagen till landslaget i år om min syn på hästhållning var så uppåt väggarna som du verkar tycka, och om jag inte hade någon förståelse för honom. Klart hästar kan må dåligt av händelser eftersom dom förknippar vissa saker med obehag, men det är inte vad jag anser är att "må psykiskt dåligt".
 
Sv: Hjälp?

De har ja sett på ena hingsten, då 10 år gammal... han var supersnäll, gick tillsammans me en annan hingst... en dag när ägaren skulle gå in till honom tryckte han upp henne i ett hörn och sparka som en galning (som tur va gick allt bra... lite blåmärken bara) sen hela sommaren så fick man passa sej för att gå för nära brken för då skrek han och hota... ute i hagen gick han runt och nosa på sitt eget bajs och sen skrek å sparka och detta rejält (gjorde detta även i boxen) Svårt att förklara hur ja menar... men nu e de inget längre... supersnäll igen...

Vad kan de ha varit??? :crazy:

Det är helt normalt hingsbeteende att gå runt och lukta på sitt eget bajs och tjuta, iaf om hingsten står högst i rang. Sparkarna mot ägaren är ju dock inte normalt beteende...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp