L

lie

Min pojkvänns familj har en blandrashund mellan chihuahua och nånting mer. Hon är drygt ett år och har så mycket energi i kroppen.
Pojkvännesn familj köpte Bebba och hon var självklart bara söt när hon var en liten valp. Nu sitter hon fastbunden dag och natt och får max 1 kort promenad på ca 15 minuter varje dag ( ibland inte ens det) Kan tilläga att jag inte tål min svärmor och systern:devil: .
När man ska klappa henne så blir hon så uppspelt och vill bara bitas och hoppa runt.

Nu ska svärmor och systern tack och lov flytta och vill inte ha med sig hunden för att hon har blivit så jobbig i deras ögon.
Jag och min pojkvän ska flytta ihop om 1 månad och då blir det andra bullar ska ni se. Tänker absolut inte låta henne vara bunden och sova utomhus på natten utan tänker slänga linan så långt det bara går. När jag är där så går jag ut med Bebba, långa promenader ca 4-5 gånger om dagen ( en del lite kortare, andra lite längre ) Tror hon skulle passa bra till agility för hon är så snabb och kvick.
Men nu till problemet, hon kan ingen vardagslydnad inte ens sitt. Hur ska jag lära henne det? Hon har så mycket energi i kroppen så när man försöker lära henne så vill hon bara busa.
Snälla ge mig råd , för det behövs verkligen!!!
 
Sv: Hjälp..

å herregud vilka djurplågare! bra att du tar dig an hunden. om du känner att du har svårt att hantera hunden så tycker jag att du ska gå kurs. du kan köpa hundböcker... lycka till!
 
Sv: Hjälp..

Jo jag vet de har nått fel i huvudet. Jo hade det varit i Sverige så hade jag gått hundkurser med henne på en gång, men nu är det så att det är till Grekland jag ska flytta till om en månad. Och för det första så blir det svårt att gå en kurs när jag inte är jätte haj på grekiska, och för den andra så är de inga direkta djurvänner där nere, jag undrar om det ens finns hundkurser... Tyvärr så är de flesta hundarna bundna och dåligt aktiverade..

När jag var där för 3 veckor sen så åkte vi uppe i bergen och där har de getter och får som går lösa, och där uppe har ägarerna bundit fast hunden/hundarna i en kedja som är precis vid vägen, och ett litet plåtskjul att gå under.. Inget mer, tänk er att sitta där dag ut och dag in.. Usch!
 
Sv: Hjälp..

Fast jag tycker att såna hundar kan vara roliga att jobba med. Jag har själv ett yrväder som vill alldeles för mycket ibland och det snurras och skuttas åt både höger och vänster. Men när man väl får dom att förstå vad man vill är dom otroligt kvicka och roliga att jobba med. :idea:
Jag har bara fått vara konsekvent att vid fotgående är det gåendes vid min sida med kontakt med mig som belönas. Inte när man skäller, snurrar och hoppar efter benet. ;)
Men genom att bara vara konsekvent med mycket positiv förstärkning är det roligare att lyda än att bara leka för när man leker är matte jättetråkig och ignorerar en bara. ;)
Sen utnyttjar jag hennes leklust till just lydnaden också. Om hon är jättesugen på en boll så ber jag henne att sitta och så fort hon sätter sig får hon bollen. Så på så vis blir hon väldigt kvick. Så vi lägger in lydnad hela tiden i våran vardagliga lek vilket vi båda trivs ypperligt med.
Jag är inte ute efter någon tävlingslydnad utan bara "trevlig hund och ha roligt" lydnad så vill man ha den precisa tävlingslydnaden osv så är inte jag rätt person att svara. :D
 
Sv: Hjälp..

gå en lång promenad innan du börjar träna så hon skakat av sig den energin, sen kan du träna. brukar funka bäst tycker jag :) , skönt att folk som du finns. Synd att majoriteten är idioter:angel:
 
Sv: Hjälp..

Okej.. Får väl prova att gå med henne förre, så hon är lite lugnare. Har provat med en leksak att hon får den om hon sitter men hon hoppar bara då?
 
Sv: Hjälp..

Då får man vänta. ;)
Eller så får du ta något annat som inte gör henne fullt så peppad. Vissa hundar blir ju nöjda och glada av ett vanligt bra och en klapp också.
 
Sv: Hjälp..

Okej, tack för tipsen.. Men vet du eller någon annan nån bra hundbok?::)
 
Sv: Hjälp..

lie skrev:
Min pojkvänns familj har en blandrashund mellan chihuahua och nånting mer. Hon är drygt ett år och har så mycket energi i kroppen.
Pojkvännesn familj köpte Bebba och hon var självklart bara söt när hon var en liten valp. Nu sitter hon fastbunden dag och natt och får max 1 kort promenad på ca 15 minuter varje dag ( ibland inte ens det) Kan tilläga att jag inte tål min svärmor och systern:devil: .
När man ska klappa henne så blir hon så uppspelt och vill bara bitas och hoppa runt.

Nu ska svärmor och systern tack och lov flytta och vill inte ha med sig hunden för att hon har blivit så jobbig i deras ögon.
Jag och min pojkvän ska flytta ihop om 1 månad och då blir det andra bullar ska ni se. Tänker absolut inte låta henne vara bunden och sova utomhus på natten utan tänker slänga linan så långt det bara går. När jag är där så går jag ut med Bebba, långa promenader ca 4-5 gånger om dagen ( en del lite kortare, andra lite längre ) Tror hon skulle passa bra till agility för hon är så snabb och kvick.
Men nu till problemet, hon kan ingen vardagslydnad inte ens sitt. Hur ska jag lära henne det? Hon har så mycket energi i kroppen så när man försöker lära henne så vill hon bara busa.
Snälla ge mig råd , för det behövs verkligen!!!
okej de ägarna behöver pisk (!!) och du behöver mycket tålamod! du får behandla henne som en liten valp bebis och ha massa massa tålamod! hon kommer att lära sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 676
Senast: fixi
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 948
Senast: Myrten
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 797
Senast: Oh_really
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
678
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp