Sv: Hjälp.!

Vet att det finns väääääldigt många hästar som går ensama. Men trots det så kan du inte säga med 100% att dessa hästar mår dåligt. Många gör nog det men inte säkert att alla gör det....

maria_b skrev:
Men hade jag inte haft möjlighet att ha fler hästar så skulle jag defenetivt bara haft en häst, men då kanske försökt få tag i ett får eller en get som sällskap.

Kan du ha en get så kan du väl likagärna ha en shettis istället? Tar ju lika liten plats?

Jag tycker det är en självklarhet att man har sällskap till sitt djur, och som du sa du köpte en till häst för att du inte kunde tillfredställa hästens behov av sällskap genom att klia osv, men ändå skulle du kunna tänka dig att bara ha en häst om du inte hade plats? du ger ju dubbla budskap :confused:

En shettis tar ju inte så mkt plats och kostar inte så mkt att ha. Kan man inte ta sig råd/tid med ens en shettis som sällskap så tycker jag att man nog ska fundera på att ha häst hemma. Då kanske det är bättre att stalla upp den i nått annat stall....[/QUOTE]

SVAR: Ja, en shettis tar liten plats och är billig i drift för den äter väldigt lite. Ja det kanske låter som om det är dubbla budskap och det kanske det är men jag vet inte riktigt hur jag ska säga för att ni ska förstå detta men, förra stallet jag hade fanns det två boxar i. Jag hade möjlighet att ha sällskap till hästen. Dit vi flyttat nu, fortfarande samma by men större gård för hästarnas skull. Så byggde vi 3 boxar. Men om det hade varit så att jag inte alls på ngt sätt kunnat ha en shettis kompis eller ngt annat för att det inte fanns plats för mer än en häst. Och jag vill ha häst, då har valet stått med, inte ha häst och aldrig få uppleva den underbara känslan av att ha häst. Eller inte skaffa ngn för att jag inte har plats för fler. JAg hade defenetivt skaffat en.

Vet ju inte hur du bor nu, men vi bor ute i buschen och ja det finns ju inte så många stall att välja på för att hysa in sin häst, dock har vi en ridklubb här och där kan det ibland finnas lediga stallplatser. Inte alltid.
Känner dock till i en annan by där det står en helt ensam shettis som nästan aldrig få gå ut endast då ägaren är hemma och inte då hon jobbar. De aktiverar aldrig hästen. Nu är ju hästen väldigt gammal oxå men förut när jag var barn så brukade vi rida på denna krake och då fick hon vara ute från morron till kväll. Antar att ägaren har förmänskligat hästen på senare år då hon har blivit äldre. Hästen är omkring 25-28 år nu. Den hästen tycker jag synd om, bara för att hon knappt får vara ute ngt!

Men så ligger det till och så tycker jag. Nu tänker jag inte förklara ngt mer om detta på denna tråd för jag tycker att det har gått ifrån trådskaparens fråga ngt....

Tycker att synen på shettisar faktiskt borde ändras lite!
De är också hästar som tycker om att jobba, att ridas, köras och att bli ompysslade!
Det är inte "bara" att köpa en shettis att ha som sällskap som sedan ska bli stående i hagen eller i stallet medan den stora hästen blir omhändertagen och arbetad. Är det det enda man tänker att man ska ha shettisen till så tycker jag att ett får eller en get är bättre som just sällskap!

Håller helt med.

Säger hon som har en hemma i hagen till ingen nytta alls. Ingen som vill ha, jag sätter frimärken och adress i rumpan med en gång och stoppar honom på lådan. :D

Skriv BLEKINGE på honom så lovar jag att ta emot honom när han "landar" ;) !

....tror nog att hans matte gärna behåller honom och kelar med - eller hur? Det viktigaste är ju dock att de får omvårdnad och kärlek, att även de små hästarna känner sig ompysslade!

Åjo, han brukar plåga både unghästen och barna. Och med jämna mellanrum brukar stormatte plåga honom. Har ingen vagn till honom så kontinuerlig körning blir det bara på vintern i skogen med ris och buskar. De stora stockarna får storhästarna ta. Annars risk för stock kommer farande med liten ponny. :eek: :D

Du ser - han blir bättre om händertagen än du själv trodde :) !
Tycker det låter som han har ett prima liv :D . Vet shettisar som verkligen ALDRIG får göra annat än just "hålla sällskap"!

Z3:an skrev:
De är också hästar som tycker om att jobba, att ridas, köras och att bli ompysslade!
Det är inte "bara" att köpa en shettis att ha som sällskap som sedan ska bli stående i hagen eller i stallet medan den stora hästen blir omhändertagen och arbetad. Är det det enda man tänker att man ska ha shettisen till så tycker jag att ett får eller en get är bättre som just sällskap!

Hm, var det knapplån eller var det menat till mig?

Nej - det var inte riktat till just dig!
Bara ett inlägg gällande anskaffande av shettis som ENBART sällskap!

ja jag håller helt och hållet med dig! Shettisar är ju som sagt oxå hästar som vill bli kelad ompysslad och aktiverad. Vilket jag gör med min super goa shettis. Ångrar inte för världen att jag köpte honom. Han e för go.

I valet mellan att bara ha en häst ensam eller inte ha häst alls tycker jag att man ska välja att inte ha häst... För man kan inte ha god hästhållning med en häst, då är det bättre att inte ha någon. Tycker det låter väldgit egoistiskt när man resonerar så, tänk på hästen i första hand..

Z3:an skrev:

Var det riktat till mitt inlägg så menade jag självklart inte att de ska stå i en hage i hela livet. men Har man tid att ha häst så får man ta sig tid att pyssla med shettisen oxå, att ha en häst helt själv i stallet tycker jag är dumt! Liksom är alternativet att ha en häst själv eller möjligheten att ha ett sällskap så får man väl ta sig tid ! Annars tycker jag inte man ska ha häst överhuvud taget.

SILVER: Man bygger väl inte ett stall för enbart en häst, o du säger att hellre ha en häst än ingen häst alls, för att just du har längtat efter det hela ditt liv, låter lite väl egoistiskt tycker jag. Och att det står en shettis som du känner till som inte frå nån uppmärksamhet är ännu sämre, självklart! Men för det är det inte bra att ha en ensam häst även om den sköts.

Detta är min åsikt och jag tror det är många som håller med mig. Jag är inte personen som brukar gnälla här på buke, men tråden handlade ju om ensam häst.

För det första så heter jag SLIVER och inte silver.

För det andra så nej man bygger inte om man ska bygga nytt bara för en häst, men om alternativ bara fanns då man flyttar till ett ställe för en häst och det inte fanns möjlighet att bygga ut på ngt sätt överhuvudtaget, menade jag.

Och som även jag sa så handlade inte tråden om hur jag nu tycker utan om vilka tips trådskaparen kunde få om sin häst.

Håller med dig om att shettisar också är en häst som behöver stimulans och skötsel. Men det finns väldigt många shettisar som går ensamma och struttar och i princip inte blir omskötta på riktigt sätt.

Så har man en ensam häst och kanske inte vill eller har möjlighet att hysa in ytterliggare en större häst så är det väl bra att försöka "rädda" en sådan liten knatte och samtidigt slipper åtminstone två pållar här i världen gå ensamma. :)

Som jag skrev i tidigare inlägg så var det enbart ett inlägg ang. anskaffande av shettis ENBART som sällskap!

Det var inte riktat till någon speciell över huvud taget!

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 215
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar