Sv: Hjälp.!
maria_b skrev:
Men hade jag inte haft möjlighet att ha fler hästar så skulle jag defenetivt bara haft en häst, men då kanske försökt få tag i ett får eller en get som sällskap.
Kan du ha en get så kan du väl likagärna ha en shettis istället? Tar ju lika liten plats?
Jag tycker det är en
självklarhet att man har sällskap till sitt djur, och som du sa du köpte en till häst för att
du inte kunde tillfredställa hästens behov av sällskap genom att klia osv, men
ändå skulle du kunna tänka dig att bara ha en häst om du inte hade plats? du ger ju dubbla budskap
En shettis tar ju inte så mkt plats och kostar inte så mkt att ha. Kan man inte ta sig råd/tid med ens en shettis som sällskap så tycker jag att man nog ska fundera på att ha häst hemma. Då kanske det är bättre att stalla upp den i nått annat stall....[/QUOTE]
SVAR: Ja, en shettis tar liten plats och är billig i drift för den äter väldigt lite. Ja det kanske låter som om det är dubbla budskap och det kanske det är men jag vet inte riktigt hur jag ska säga för att ni ska förstå detta men, förra stallet jag hade fanns det två boxar i. Jag hade möjlighet att ha sällskap till hästen. Dit vi flyttat nu, fortfarande samma by men större gård för hästarnas skull. Så byggde vi 3 boxar. Men om det hade varit så att jag inte alls på ngt sätt kunnat ha en shettis kompis eller ngt annat för att det inte fanns plats för mer än en häst. Och jag vill ha häst, då har valet stått med, inte ha häst och aldrig få uppleva den underbara känslan av att ha häst. Eller inte skaffa ngn för att jag inte har plats för fler. JAg hade defenetivt skaffat en.
Vet ju inte hur du bor nu, men vi bor ute i buschen och ja det finns ju inte så många stall att välja på för att hysa in sin häst, dock har vi en ridklubb här och där kan det ibland finnas lediga stallplatser. Inte alltid.
Känner dock till i en annan by där det står en helt ensam shettis som nästan aldrig få gå ut endast då ägaren är hemma och inte då hon jobbar. De aktiverar aldrig hästen. Nu är ju hästen väldigt gammal oxå men förut när jag var barn så brukade vi rida på denna krake och då fick hon vara ute från morron till kväll. Antar att ägaren har förmänskligat hästen på senare år då hon har blivit äldre. Hästen är omkring 25-28 år nu. Den hästen tycker jag synd om, bara för att hon knappt får vara ute ngt!
Men så ligger det till och så tycker jag. Nu tänker jag inte förklara ngt mer om detta på denna tråd för jag tycker att det har gått ifrån trådskaparens fråga ngt....