Sv: Hjälp!

Har bara en kommentar till det där med våld. Jag har ett föl på ca 6 veckor och när hon diar sin mamma så kan hon vara ganska så bufflig. Ibland så blir min märr rejält sur på henne och hugger till henne i baken så hårt att hon hoppar framåt. Den lilla har rätt så vassa tänder och antagligen så biter hon en aning för hårt i juvret ibland. Så visst använder hästar våld mot varandra och till och med ganska rejält med våld. Jag kan lova att det där lilla tjyvnypet som fölis får från sin mamma gör rejält ont. Nu menar jag inte att man skall börja slå sin häst till höger och vänster utan jag bara påpekar att till och med ett sto kan använda våld mot sitt föl i uppfostringssyfte.

Mvh

Tora

Säger igen: ha med dig spö så du kan hålla honom ifrån dig utan att själv måsta backa. Du ska inte slå på honom med spöt (OBS till alla agressiva/skummläsare som läser tråden :smirk: . Dock använder du spöt till att peta till honom/hålla honom ifrån dig, i kombination med rösten...

att backa lär honom som sagt blixtsnabbt att det är han som har övertaget.

mitt tips skulle vara att läsa på om HN, min senaste aha kom i och med att jag läste en bok som jag tar och pmar dig om :D

AlterPride skrev:
oj just den biten missade jag :o

men en mot fråga till dig då.
Om din nya häst slår efter dig med frambenen gör du vad?

Ignorerar hästen och fortsätter lugnt att gå.. Funkade alldeles utmärkt på min häst, som skulle både sparka och springa ner mig i början... När hon såg att hennes beteende inte fick någon effekt, så la hon av och kan nu bli ledd av vem som helst....
:angel:

Jag hade en sådan häst
(eller han knatade glatt på mig)
Det blevbara värre och värre.
Sen en dag sa jag ifrån.
Sen blev han en ängel (som iofs fortfarande gick på andra men inte mig)
Vi fick betydligt bättre kontakt, han började stå still i stallgången osv.
Och du får aboslut inte tro att jag spöade upp hästen totalt.
Han litade på mig, hästen var spö rädd när han kom, efter några månader så fick jag stryka spöet i ansiktet på honom.

Ditt sätt funkar nog på vissa hästar,
men inte på alla.
Samma med "mitt" sätt och alla andras sätt.

Som sagt tycker jag att hon ska söka hjälp från någon som kan läsa av hästen och komma med hjälp på plats.

AlterPride skrev:
Som sagt tycker jag att hon ska söka hjälp från någon som kan läsa av hästen och komma med hjälp på plats.

:bow: Skulle nog inte skada om hon får hjälp av någon med mer erfarenhet som kan visa henne hur att göra

Suck.... Idag var ingen rolig dag... Nu hade han fått för sig att han inte alls skulle följa med mig in! han vände helt enkelt och gick tillbaka mot kompisarna ca 5 gånger... med mig förgäves släpande i grimskaftet bakom sig. Såhär gick det till ungefär: Jag hämtar honom i grimma med kedja. Han börjar snällt gå... Han börjar leka och bita i kedjan och börjar så smått hoppa på mig, Han trasslar in sig i kedjan och den åker av... Han går tillbaka mot kompisarna... Jag hämtar honom igen och använder kedjan som ett vanligt grimskaft.... Han följer med mig en bit, men vänder sen tvärt och går tillbaks trots att jag käpar för allt jag har att hålla kvar honom.... Han går en bit och jag lyckas vända tillbaks honom och vi går mot utgången igen... sen vänder han om 4 gånger till tills jag slutligen bara stannar honom och ställer mig framför och stirrar på honom förtvivlat. Vi börjar gå igen och denna gången följer han faktist med mig utan större problem! jag pratar glatt och lugnt med honom och berömmer... Sen går resten som det ska och vi rider ut en sväng och han sköter sig exemplariskt..... Jag blir galen.... :mad: Får fråga min kompis om hon kan ta in sin häst samtidigt som mig i morgon.... Annars skaffar jag fan proffesionell hjälp! Men hur? Jag känner inte direkt någon som kan "dansa med hästar".....

Jag måste absolut hålla med dig om att endel råd är naiva! Så lätt att det händer en ruskig olycka om de följs...

Norrland

Det enda rådet jag kan ge dig är just att ta hjälp. Så snabbt du bara kan - imorgon?!

Tror att det kan vara svårt för dig att hantera detta på egen hand. Jag ser på din presentation att du inte är så gammal, 17 år eller hur? Det allra viktigaste är att du inte utsätter dig för onödiga risker.

Men med rätt hjälp kan ni säkert rätta till situationen, och du får en trevlig häst. Skulle det inte lyckas så finns det säkert någon annan häst som passar dig bättre, och din nuvarande häst kanske passar en annan ryttare bättre?

Norrland

Ja, men det är ett bra råd att ta hjälp!
Jag har pm´at dig Tilly Tam. Men tyckte att jag kan stå så väl för mitt svar så här kommer det, hoppas det är till någon form av hjälp, det gör mig alldeles förtvivlad att tänka mig dig, eller vem som helst hängande i ett grimskaft på det sättet du beskriver i ditt senaste inlägg.

Jag läste om tråden för att försöka sätta mig in i vad det handlar om.
Du har fått en del förslag om att skaffa proffshjälp, och det ska du naturligtvis göra, det gör vi alla, om det är rätt mänska på tråden det vet jag inte. Om en helt respektlös häst försöker springa över dig, så gör du helt rätt i att backa. Självklart, annars vore du dum. De väger mkt vi väger lite. Men generellt sett så måste man börja i den änden att man slutar flytta sig för hästar. I flocken så flyttar den ranghögre, den ranglägre...
De har flera skäl att låta oss flytta dem, det allra största skälet är att vi ger dem mat. Det är det stora skälet till att hästar låter sig tämjas överhuvudtaget, vidare är de förmögna att knyta vänskapsband, pga att de är så starkt flockbundna, och detta sprider sig till oss människor, är du mer?

Men man ska ALDRIG utmana en ranghög häst, utan känna försiktigt var den står, eller överlåta det till ett proffs.

Din häst verkar vara väl inriden, men inte så väl markhanterad. Han har förstått att när en ryttare sitter på ryggen så bestämmer den. Det finns likaledes metoder att träna hästen från backen. Jag tror att jag i mitt svar nämnde mitt nya sto. Jag lovar dig, eftersom jag kan det här hästspråket så kör jag det, men eftersom jag inte vet hur hon reagerar på det så är jag MYCKET försiktig, kollar varje sekund. Detta är inte ofarligt, men behärskar man det så blir varje häst: aha, hon pratar hästiska... typ.
Men man ska inte göra det utan support. Men vad du kan göra utan att utsätta dig för alltförstora risker är att lära hästen stå still och inte beta. Till det behövs en repgrimma, pga att hästen känner inte den när den inte gör ngt, men går den emot tryck så sitter den an på känsliga punkter i nacke och bakom öron, på samma sätt som en hingstkedja, bortsett från att hingstkedjan kan göra hästen illa, det kan aldrig en repgrimma, men den markerar. Därmed är inte hingstgrimma bra, för hästen kan rentav tro du vill göra honom illa. När jag träffar en ny häst gör jag tre saker.

1. Närmar mig försiktigt och känner mjukt, smeker hästen överallt över hela kroppen. Så att den slappnar av. Om inte backar jag lite och ger mig sedan på den känsliga delen igen.

2.. När jag börjar leda den så ser jag till att den håller avståndet, den ska gå minst en meter ifrån mig SPECIELLT om det är en nonchig typ. Då vill jag inte ha honom/ henne i fejset.

Om jag vill visa avståndet går jag bestämt 1 meter framför... om hästen kommer för nära tvärvänder jag...osv till hästen tröttnar. Hästar tröttnar fort om man är konsekvent.

Men detta är bara början. Läs. Låna böcker på biblioteket, gå in på NH-forumet här på buke.

Man brukar inte hamna i detta sökandet förrän man hittat en häst som inte idiothantering biter på. Förstår du, att man plötsligt fått en häst som inte bara är en slav i mentaliteten. Utan man måste börja lära sig häst.

Och så skulle jag vilja råda dig att ta det väldigt lugnt, väldigt väldigt lugnt. Njut av hästen. Borsta, lär känna honom, promenera med honom. Börja korta sträckor, typ en sväng runt stallet fortsätt längre. Låt honom känna att han kan lita på dig. Du kan se över foderstaten: en häst som inte jobbar ska ha mest grovfoder, inte så mkt kraft och havre och sånt, då får du som en bil som går på raketbränsle. Du ska inte utmana en sån häst som din. Börja med att inte låta honom flytta dig. På säker yta. Knuffa tillbaks honom, det är du som bestämmer vart han ska stå. Det är en god början. Ställ dig utanför boxen och knuffa tillbaka honom med ett kvastskaft lite milt, om så behövs. DU bestämmer vart han ska befinna sig. I flocken flyttar man ranglägre, och han har varit oförskämd nog att flytta på dig. Och du får ALDRIG ge dig. Men du får ALDRIG utsätta dig för fara.
Börja i det där lilla och låt det ta tid, och när du får ta mjukt överallt på honom och han står stilla och lyssnar på dig, då fortsätter du.
Det är mina råd.
Svårt med bara ord.

Jag blir så upprörd att jag slarvar med uttrycken.

Den ranghögre flyttar den ranglägre, menar jag förstås.
Och .... Är du med? frågar jag sedan inte "är du mer"? som jag i stundens hetta skrivit.

Usch vad tråkigt för dig. Men jag är alldeles övertygad om att ni kommer att hitta rätt väg. :)

MVH

Alltså jag skriver som en kratta. Glömmer hälften.
Om repgrimman dårå. Ja, den markerar naturligtvis runt nosen. Så att man kan säga: neeej, inte beta nu, lyssna på mig - typ.
Nya stoet igen.... också en sån som man hänger i grimskaftet på om man inte har ngt att sätta emot. Det första vi gjorde här var att istället gå i repgrimma. Och se på phanken. Hon ba - va får jag inte gå och beta... trycker på nosen när hon vill gå iväg. Men utan att göra ont. Och när hon då följer mig så trycker ingenting ngn stans. Gå fem steg stop. Gå fem steg stop. Är typ också små övningar man kan göra. Aha, säger hästen menar du det. Ja, och nu är du duktig. Oiii, säger hästen jag får beröm. Ska jag springa runt och över dig nurå? NEeej du ska stå stilla, för att JAG står stilla... duktig kille.... osv.. Lugnt och stilla i din takt. Du måste helt enkelt vara som en lärare till din häst. Såhääär ska du göra, tack. Bra. Äsch. det blir ju så svåårt att förklara. När hästen kör upp huvet och kollar i fjärran öster och väster, så tar man lite i grimskaftet (gärna ett långt, jag har ett långt rep, som jag köpt i båtaffären, så långt som jag vill ha det, så att jag kan få bort hästen från mig om den blir för stökig) Nå, när hästen stökar med huvudet så kan man ta lite i grimskaftet och säga: här är jag här är jag. Aha, är du där. Säger hästen då och med lite tur så är det en snäll häst i grund och botten och då blir den kanske tom lite nyfiken på dig. Oj, hon vill ngt den här lilla mänskan. Kan det måhända vara ngt trevligt?

Hästen börjar gå. Men du har inte bett om det. Ställ tillbaka honom. Ganska snart kommer han att inse att det inte lönar sig att springa runt och stirra. Börja i det lilla lilla, skit i vad folk runt omkring tycker. Om du i ett sånt läge börjar skrika och rycka i grimman, fattar inte hästen ett skit. Förstås. Vad ska den förstå. En skrikande människa och ett ryck i grimman, det kan få fart på den lugnaste.

Sen finns det då ett par genvägar, som tex att flytta rumpan. Det fattar var och en häst på några nanosekunder. Men det rekommenderar jag inte på en helstirrig häst, först måste ni kunna stå stilla.

Har du möjlighet att få hjälp där du har hästen. Jag menar bra hjälp? För övrigt tåååålamoood i stora doser.
Oj, så svårt att beskriva.
Och också svårt när man inte vet i vilket skick hästen är mentalt.
Men jag förutsätter att det är en normal hygglig häst inne i sitt hästhjärta. Du beskriver ju er ridning som rolig. Låter som han är en modig rolig häst som du kan ha mkt kul med så småningom.

Min tanke när jag läser dina inlägg blir: finns möjligheten att låta köpet gå tillbaks?

Vill du verkligen ha den här hästen? Tror du inte att det finns mer lätthanterliga och roligare hästar att köpa?

Sen är det ju naturligtvis upp till dig. Hur mycket du vill satsa, både pengar och tid.

Tyvärr känner jag dåligt till de södra landsändarna... Vad gäller tränare och så...

Norrland

Ja, Norrland har en poäng där. Det ska ju vara roligt att ha häst. Okej, lite småfnurriga problem som går att lösa kan man stå ut med. Men det där låter farligt. Var försiktig är du snäll.

Om fd ägaren inte vill låta köpet gå tillbaks så har hon troligen ingen chans att driva igenom det, denne har varnat för att hästen är tuff på marken och som det verkar av inläggen så var hästen okej när den kom men har snabbt tagitöver och blivit ranghögst.

Har pratat med den förra ägaren. Och enligt henne har han aldrig gjort på detta sätt innan. Jag tror inte att hon kan ta tillbaks honom för hon har ingen plats... Jag vill inte heller lämna tillbaks honom... Jag fick honom väldigt billigt för att vara en ändå så fin häst.... Så det är inte så att jag köpt honom för jättemycket pengar. Jag tycker verkligen om honom och hans personlighet som annars är jättemysig och positivt nyfiken. Och varje dag får jag nytt hopp och tänker att nästa gång det kommer så ska jag koncentera mig på att göra rätt, för jag får ofta hjärnsläpp och blir överrumplad. Jag låter honom gå idag utan att ens ta in honom så han får lite tid att tänka över sina synder... Så tar jag god tid på mig imorgon och låter allt gå lugnt till. Visst jag mår väldigt dåligt just nu och orkar ingenting och längtar ihjäl mig efter min älskade ponny som jag sålde dan innan jag fick hem min nya. Men jag har ändå hopp om att det ska lösa sig tillslut....

Om du inte har någon tränare i närheten, kan du inte åka iväg på någon kurs med hästen?

Kolla kalendern, finns bl a kurser i NH och trickträning.

Hoppas det går bra!

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama