Sv: Hjälp!
Ja, men det är ett bra råd att ta hjälp!
Jag har pm´at dig Tilly Tam. Men tyckte att jag kan stå så väl för mitt svar så här kommer det, hoppas det är till någon form av hjälp, det gör mig alldeles förtvivlad att tänka mig dig, eller vem som helst hängande i ett grimskaft på det sättet du beskriver i ditt senaste inlägg.
Jag läste om tråden för att försöka sätta mig in i vad det handlar om.
Du har fått en del förslag om att skaffa proffshjälp, och det ska du naturligtvis göra, det gör vi alla, om det är rätt mänska på tråden det vet jag inte. Om en helt respektlös häst försöker springa över dig, så gör du helt rätt i att backa. Självklart, annars vore du dum. De väger mkt vi väger lite. Men generellt sett så måste man börja i den änden att man slutar flytta sig för hästar. I flocken så flyttar den ranghögre, den ranglägre...
De har flera skäl att låta oss flytta dem, det allra största skälet är att vi ger dem mat. Det är det stora skälet till att hästar låter sig tämjas överhuvudtaget, vidare är de förmögna att knyta vänskapsband, pga att de är så starkt flockbundna, och detta sprider sig till oss människor, är du mer?
Men man ska ALDRIG utmana en ranghög häst, utan känna försiktigt var den står, eller överlåta det till ett proffs.
Din häst verkar vara väl inriden, men inte så väl markhanterad. Han har förstått att när en ryttare sitter på ryggen så bestämmer den. Det finns likaledes metoder att träna hästen från backen. Jag tror att jag i mitt svar nämnde mitt nya sto. Jag lovar dig, eftersom jag kan det här hästspråket så kör jag det, men eftersom jag inte vet hur hon reagerar på det så är jag MYCKET försiktig, kollar varje sekund. Detta är inte ofarligt, men behärskar man det så blir varje häst: aha, hon pratar hästiska... typ.
Men man ska inte göra det utan support. Men vad du kan göra utan att utsätta dig för alltförstora risker är att lära hästen stå still och inte beta. Till det behövs en repgrimma, pga att hästen känner inte den när den inte gör ngt, men går den emot tryck så sitter den an på känsliga punkter i nacke och bakom öron, på samma sätt som en hingstkedja, bortsett från att hingstkedjan kan göra hästen illa, det kan aldrig en repgrimma, men den markerar. Därmed är inte hingstgrimma bra, för hästen kan rentav tro du vill göra honom illa. När jag träffar en ny häst gör jag tre saker.
1. Närmar mig försiktigt och känner mjukt, smeker hästen överallt över hela kroppen. Så att den slappnar av. Om inte backar jag lite och ger mig sedan på den känsliga delen igen.
2.. När jag börjar leda den så ser jag till att den håller avståndet, den ska gå minst en meter ifrån mig SPECIELLT om det är en nonchig typ. Då vill jag inte ha honom/ henne i fejset.
Om jag vill visa avståndet går jag bestämt 1 meter framför... om hästen kommer för nära tvärvänder jag...osv till hästen tröttnar. Hästar tröttnar fort om man är konsekvent.
Men detta är bara början. Läs. Låna böcker på biblioteket, gå in på NH-forumet här på buke.
Man brukar inte hamna i detta sökandet förrän man hittat en häst som inte idiothantering biter på. Förstår du, att man plötsligt fått en häst som inte bara är en slav i mentaliteten. Utan man måste börja lära sig häst.
Och så skulle jag vilja råda dig att ta det väldigt lugnt, väldigt väldigt lugnt. Njut av hästen. Borsta, lär känna honom, promenera med honom. Börja korta sträckor, typ en sväng runt stallet fortsätt längre. Låt honom känna att han kan lita på dig. Du kan se över foderstaten: en häst som inte jobbar ska ha mest grovfoder, inte så mkt kraft och havre och sånt, då får du som en bil som går på raketbränsle. Du ska inte utmana en sån häst som din. Börja med att inte låta honom flytta dig. På säker yta. Knuffa tillbaks honom, det är du som bestämmer vart han ska stå. Det är en god början. Ställ dig utanför boxen och knuffa tillbaka honom med ett kvastskaft lite milt, om så behövs. DU bestämmer vart han ska befinna sig. I flocken flyttar man ranglägre, och han har varit oförskämd nog att flytta på dig. Och du får ALDRIG ge dig. Men du får ALDRIG utsätta dig för fara.
Börja i det där lilla och låt det ta tid, och när du får ta mjukt överallt på honom och han står stilla och lyssnar på dig, då fortsätter du.
Det är mina råd.
Svårt med bara ord.