Sv: Hjälp!

Tycker att du har fått väldigt bra tips här! Man måste var tuff mot sånna här hästar! Han är inte ond, han vet bara inte hur han ska bet'e sig. Du måste lära honom att det är du som bestämmer.

Ett tips är att ha honom i en rundcorall elr liten fyrkantig hage. Ha med dig longerpisk så att du kan hålla honom ifrån dig. Ha honom lös och driv runt honom (helst i galopp), byt varv lite då och då genom att ställa dig lite framför honom och vifta med spöet. Det här brukar vara guld på såna hästar.
Hästar är inte så smarta. Dom tycker det är jättekonstigt, dom springer det fortaste dom kan men ändå är du så snabb att du helt plötsligt kan vara framför dom.
Så här gör ledaren i en flock med en ny flockmedlem. Han drivs bort från flocken tills dess att han visar att han accepterar ledaren ( han sänker huvudet och slickar sig om munnen).
När din häst börjar visa sånna tendenser så slutar du driva och du ska se att han kommer att stanna och vända på huvudet och titta på dig med helt "nya" ögon, kanske kommer han tillochmed fram till dig. Då har han förmodligen accepterat dig som ledare.

Som nån annan skrev: hästar är väldigt hårda med varann, vi måste vara det vi med, ibland.

Lycka till! ;)

ps. Jättefin häst!! :D

Senast ändrad av en moderator:

Som sagt så har du fått bra tips här. Jag skulle ta en longerlina, & kanske koppla på en kedja längst ut. Har ofta med en hingst på tävling, & när man går med honom kan han börja hoppa omkring lite om han ser några snygga ston. Han är absolut inte elak, men ibland "står man i vägen" & då kan det vara skönt att kunna släppa ut lite på linan så man inte riskerar att hamna under/framför hästen.

Lycka till, din häst ser jättefin ut!

hejsan tänkte dela med mig av mina erfarenheter...:)

Jobbade på ett stall förut, ett privatstall med lite olika hästar, en av dom ett halvblods sto på 13 år som för det mesta var himla snäll å så men hon var väldigt ranglåg och hade otroligt svårt att lämna flocken när man tex skulle rida ut ensam eller bara rida på banan vilket ofta resulterade i att hon ställde sig upp tills man gav upp (vilket ofta var precis innan hon gick över)

Hur som helst gjorde hon det ofta när jag skulle sitta upp och av och till slut lyckades hon sparka mig på armbågen med frambenen vilket inte var särskilt skönt kan jag lova! :eek:

Men hursomhelst så sa ägaren att hon gjorde detta på grund av sin råga rang i flocken och att hon var så osäker på sig själv att hon tyckte att "människan var ju iaf mindre än mej så henne är jag högre i rang än!" Så det fanns en förklaring till varför hon betedde sig så men det gjorde det inte mindre läskigt! :bump:

Kanske detta kna vara en förklaring, hoppas jag gett lite hjälp eller förståelse :)

Tilly Tam skrev:
Skulle gärna visa bild på honom, men dom är väl för stora när dom är tagna med digitalkamera.... Nån som vet hur man minskar storleken om man inte har photoshop? :confused:

Öppna bilden i gamla vanliga Paint. Klicka på BILD -> ÄNDRA STORLEK/SNEDSTÄLL och skriv exempelvis 50% både på våg- och lodrätt.

Tilly Tam skrev:
När jag ryter åt honom så blir han ännu värre. Men han har ändå börjat lyssna bra på mig annars. Varför gör han så här? :confused:

Du skriver här att du fick hem honom i tisdags: men när du ryter åt honom blir han ännu värre. Ja, jag kan förklara varför. En häst förstår överhuvudtaget inte varför en människa ryter. Om man känner hästen, och den har lärt sig att avläsa ens signaler DÅ kan den förstå och ett hårt nej kan betyda ngt. Men gud jag blir mörkrädd när jag läser alla inlägg i den här tråden. Sätta hårt mot hårt vara hårdare än hästen osv. Det är helt fel faktiskt. För hästen kommer inte fatta ett skit vad du menar. Jag kan ge ett enkelt exempel. Fick hem ett ranghögt sto som var lite svår på lite småsaker, inget allvarligt. Gjorde det gamla vanliga. Visade att 1. Hon ska ha uppmärksamheten på mig. 2. Hon ska stå stilla när jag vill det. 3. Hon ska hålla avståndet inte vara för närgången. 3. Veta att jag är den som bestämmer...
Nå, hur gör jag allt detta TOTALT UTAN våld. Jo jag använder flockspråk och jag använder det lugnt och stilla och om hon börjar hota så hotar inte jag tillbaka. Utan jag visar på flockspråk hur hon ska bete sig så att det blir minst besvärligt för henne. Hurdå säger du då? Ja, är du intresserad kan jag utveckla men inte här, bland alla ni rytande våldsamma mänskor. Skäms på er att vara så satans obildade och inte läsa på ett dyft. Bu för det!

Fast nu när jag läste igenom svaren så tyckte jag att det fanns några russin.
MEN att ryta åt hästar. Det är verkligen Beeeee.
För det betyder inget.
Rycka grimma som metod är rent idiotiskt. Du skapar en motstridig häst helt enkelt.
Finns mkt bättre metoder som är - nästan - totalt antivåld och som hästarna dessutom fattar. Den hästen ni pratar om här han är naturligtvis så jobbig för att han inte alls fattar att människor ska vara ledare, och då kan man skrika och rycka så mkt man vill, han kommer aldrig att fatta det. Och varför skulle han göra det. Jag förstår honom.

Fel blir fel. Och att med den okunskapen gå in i en korall och släppa lös hästen och göra en join up, som ngn föreslog, är mer eller mindre vansinnigt. Faktiskt, så det ska du inte göra om du inte fattar varför man gör det.

Jag blir fullständigt tokig på detta ryckande och skrikande och inte minsta vilja att sätta sig in i hästens sätt att tänka. :confused:

Ursäkta men jag tror inte du läst någons inlägg särskilt ingående, för jag ser ingen som föreslår att man ska gapa, vråla och slå på hästen. Precis som du "blir tokig" på folk som ditt och datt, så blir jag tokig av folk som inte läser, eller läser det dom VILL läsa, och tolkar därefter, och sen dömer andra människor i så hårda ordalag som du. Ser ärligt talat ingen som helst skillnad mellan dina metoder och mina, allt handlar, som du säger, om att vara flock ledaren, och det är man inte av att använda våld. Du har även rätt i att hästen inte automatiskt förstår vad vi menar med att vråla och skrika och ha oss, men vem sjutton föreslår det? Hade du läst ordentligt så hade du som sagt sett att jag talar om samma sak som du i mitt inlägg, och dessutom i mer detaljerade former än du själv gör.

Finns mycket intressant i det som ni skriver.... jag är verkligen jätteglad för att ni vill hjälpa till! Igår gick vi en liten promenad och allt gick jättebra! han stannade när jag ville det och gick bredvid mig. Men när jag skulle hämta honom i hagen så gjorde han lite sådär igen... Men bara yttepytte lite och när jag backade undan så slutade han direkt. Det kändes som att det var mer lek och inte så hotfullt.. Men självklart så ska han inte göra såhär över huvudtaget! Idag red jag ut för första gången, två valacker(och deras ryttare) från hans hage var med. Det gick kanon! Han skulle gå först hela tiden och blev lite putt när han inte fick det... Men han var hela tiden väldigt positiv och glad. Vi mötte en moppe, golfare med paraplyn och red förbi stora timmer högar, dessutom spöregnade det hela tiden.Han brydde sig inte märkvärt om något. :D Idag gjorde han "grejen" i ca 1 sekund, när jag hade lett ut honom på stallplan och skulle sitta upp. Så det känns som att det går åt rätt håll i alla fall! Jag är ju inte totalt okunnig, har läst och hört ganska mycket NH och även praktiserat delar av detta på mina tidigare hästar, vilket varit lyckat. Så ni inte tror att jag är helt okunnig och rådlös.... Men jag behövde några goda råd och förklaringar till varför han beter sig på just detta vis... Och som sagt har jag fått många bra svar! Tusen tack! :)

okej för de första.

Vem skrev att de skulle vara en massa rytande?
och vem har skrivit nå om nått ryckande?

för de andra.
hur skulel du har gjort ha de?

*lånar ?*

Inte för att vara stygg, men Messy skrev faktiskt
"å ryt till å "slå" tillbaka så han hajjar att matte INTE tycker att det där beteendet e ok."

Tycker personligen inte att det ger nån positiv effekt att ryta &/ slå sin häst...Lungn, bestämd och vänlig är min paroll... Funkar på mina tidigare och nuvarande hästar :smirk:

oj just den biten missade jag :o

men en mot fråga till dig då.
Om din nya häst slår efter dig med frambenen gör du vad?

Jag var med om en rätt obehaglig händelse för tre år sedan som påminner om beteendet som din häst sysslar med. Skulle börja sköta om en treårshingst, vbl tr, av smäcker typ och runt 150 cm i mkh, det var första gången jag var där själv utan ägaren. Han var enda hästen i stallet och det var nog runt femte gången jag träffade honom. Han hade alltid uppträtt lungt och sansat när ägaren varit med så vi trodde inte det skulle bli några problem alls när jag började sköta om honom.

Jag tar in honom i boxen och går för att hämta borstarna, då sparkar han upp boxdörren med frambenet och rusar ut i hagen (som tack och lov låg i direkt anslutning till stallet). Lite smått förbannad går jag efter honom och tar åter fast honom igen. Då får ynglingen för sig att vi ska leka ihop och börjar studsa på bakbenen, ger mig några "lätta" knuffar med sina framben (missar mitt huvud med en hårsmån) och nafsar i min jackärm. Jag tyckte att hela situationen var väldigt obehaglig och trots att jag förstod att han ville leka så ville ju inte jag vara hans leksak! Han blir våldsammare och våldsammare, när jag bankar till honom med knytnäven på halsen så blir han förbannad och nafsar ännu mer. Så jag tar upp en pinne och använder den för att hålla honom ifrån mig, fortfarande förstår inte han vinken utan istället biter han tag i pinnen och slänger iväg den (det var då jag började bli rädd på riktigt). Efter det tar han tag i grimskaftet med tänderna, rycker i det så jag tappar greppet och kastar sedan med huvudet så grimskaftet lindas runt hans hals ett par varv.

Jag tar skydd i skogsdungen i hagen, springer från träd till träd, tills jag kommer till stallet och kan smälla igen stalldörren mitt framför näsan på honom. Han sparkar på dörren och står där utanför och krafsar i marken ett par minuter. När det till slut blir lungt tar jag med mig en borste och går ut, där står han som ett snällt lamm med grimskaftet runt halsen och tittar med bus i blicken på mig. När han är på väg att nafsa i min jackärm håller jag fram borsten istället (vilket var min plan) och under tiden han tuggar på borsten så hinner jag ta av grimskaftet och sedan skynda mig ut ur hagen.

Jag har analyserat och analyserat, försökt fundera ut vad jag kunde ha gjort istället för att handla som jag gjorde. Men i det ögonblicket var jag övertygad om att han skulle ha ihjäl mig om jag ifrågasatte ledarskapet. Jag försökte ju, men fick bara det dubbla tillbaka. Den händelsen har givit mig större respekt för hästar och hur illa det KAN gå om man inte har erfarenheten att hantera hästen. Den hästen har jag inte sett sedan dess och har inga planer på att träffa den heller. Jag hade en väldigt nära relation till hingstens mamma, ett klokt sto som kan vara en riktig hårding när det gällde ledarskapet men ändå var himla kelig och snäll. Började sköta om avkomman i hopp om att han skulle vara som sin mor, men tji fick jag. Jag överskattade helt klart mina kunskaper och trodde jag kunde bemästra vilken häst som helst... ^^ Ajaj, men fortfarande är jag ung och dum. Fast med en erfarenhet klokare!

Jag hoppas att du och din häst kan lösa konflikten på ett lämpligt sätt, och att han inte skrämmer dig. Att vara en god ledare för hästen är det viktigaste!

:( Kom precis hem från stallet nu och känner mig inte så glad... Hämtade honom i hagen och han var på redigt bushumör :crazy: Han började hoppa på mig och skulle gå jättesnabbt. En av hans kompisar kom fram till oss när han höll på och jag backade undan medans jag höll i grimskaftet. Då började min häst stegra sig mot honom och försökte leka med honom i stället. Dessbättre fick han ingen respons så vi gick vidare. Efter ett tag försökte han med mig igen... Slog ut med frambenen mot min rygg.... Det känns som att han är understimulerad eller nått. Som att han vill leka med mig, men det går ju inte! Jag backar när han gör såhär och blir rädd och ledsen, blir arg och har rytit åt honom och även daskat till honom lite på bogen... Jag vet inte hur jag ska bete mig riktigt, blir ju rädd. Annars är han underbar.... alltid bus i humöret men med måtta. Nån som kan beskriva exakt hur jag ska göra i hagen när detta händer? Hans häst kompisar är inte så lekfulla av sig så tror ni han försöker leka med mig som en häst? :confused:

Du måste gå på honom med självförtronde.
Bckar du undan visar du underkastelse och han vinner.

Är du rädd tycker jag du ska söka proffesionell hjälp på en gång.
Det kan bli farligt för både dig och hästen lika bra att ta tag i de ordentligt på en gång innan nångonting händer!

Hoppas verligen de löser sig för er, jag håller tummarna.

Ja det blir ju så att jag backar.... vill inte blir omkullputtad och gör det rent instinktivt... Annars kanske han tror att jag vill leka.... Jag har aldrig varit rädd för någon häst förrut och jag är inte rädd för honom annars.... Ska jag fortsätta att gå mot utgången och ignorera honom istället? (om det går...)

Rätt svårt det där.. Min häst var lite ouppmärksam i början å ville alltid vara några steg framför mig och knatade på i sitt eget tempo. Det blev mycket bättre på bara några dagar genom att träna halt, framåt bakåt åt sidan tills han hela tiden var uppmärksam på mig och vad jag gjorde.. Men jag ser att du redan gjort det och det lät som att det blivit något bättre resultat..

Jag hade fortsatt med dessa övningar och tränat lite med honom lös som andra har påpekat. Så hade jag satt på kedja eller träns, en hjälm och en säkerhetsväst när du ska hämta honom i hagen. och sedan succesivt jobba dig fram till att tillslut kunna hantera honom med bara grimma och grimskaft utan att vara orolig...

När du väl står i den situationen att han leker med dig får du bara försöka sätta din egen säkerhet i fokus, MEN vara bestämd och inte visa att du egentligen bara vill backa undan. Bläng på honom och visa att han minsann inte kan komma och trampa dig på tårna.
Har du möjlighet kan det ju vara bra att i början ta in en annan häst samtidigt så han slipper bli frustrerad över att han måste gå in i stallet själv.
och om han bråkar ta tag i det direkt.. Så du inte släpper in honom i boxen å tänker puh jag klarade mig. stanna ute och träna på att stanna osv, eller släpp honom lös i manege lr ngt annat och träna honom.

Jag har sett min häst slå ut med frambenen och skria när hon kommer ihop med nya hagkamrater. Det är ett försök att dominera. En ny hagkompis lät sig luras i c:a 3 dagar innan hon började dominera min dam. Inget bråkigt utan hon drev och flyttade min dam när det passade henne...

Har du tid kolla på hästar i hagen och se hur de löser konflikter. Släpp gärna din tillsammans med en sträng lekfarbror som kan sätta honom på plats!

Evergreen skrev:
Du backar alltså undan när han gör utfall mot dig?

Håller med ovanstående fråga, skulle själv inte backa undan, men visst låter det lite som om hästen har lite tråkigt typ:
-Vad ska vi hitta på idag?

Själv skulle jag rida en sådan häst med maxstimulans, verkligen ge honom ett sådan pass att han tamefan hade huvudvärk efteråt och bara ville softa. Utan att gapa utan att gorma, bara se till att den lilla hjärnan som han har fick arbeta för högtryck.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 978
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama