M

miffogreta

pojkvännen har en cane corso, skitstor och jättehemsk :crazy: han säger att hunden är rädd och därför beter han sig aggresivt och skäller å morrar. hur ska man på bästa sätt bemöta hunden?
Jag har inte vågat åka dit än för att jag är rädd för hunden. Jag har träffat han förut men det var långt innan vi blev tillsammans ( jag red där förut )..
hjälp! :crazy:

Jättesvårt att veta om man inte har träffat hunden själv.
Man kan inte bara säga ett sätt man ska bemöta en hund på. Men din pojkvän borde ju känna hunden bäst och då också berätta för dig hur du ska bemöta den?

En rädd cane corso tycker jag inte alls att du skall behöva möta.

Bäst att prata med din pojkvän, han känner ju hunden och borde kunna berätta för dig hur du ska bete dig.
När jag träffar en ny hund så låter jag alltid hunden komma fram till mig och tvingar mig inte på hunden eftersom den kan känna sig hotad då.

Är du duktig på hundspråk? En rädd hund är väldigt noga med sina signaler. Om du ska träffa pojkvännens hund så vad du än gör så titta inte på den. Hunden studerar dig intensivt och läser av alla dina signaler som du sänder ut. Ställ dig gärna med sidan åt hunden och huvudet bortvänt. När du ska gå, gå normalt och ej för fort eller långsamt. Gå inte rakt emot hunden utan gå som om du skulle passera den och vänd huvudet åt motsatt håll. När du är en bit ifrån hunden kan du långsamt sätta dig på huk och vänd dig bort, titta absolut inte på hunden! Låtsas att du hittade något spännande på golvet/marken och ta sedan fram en godisbit och sträck ut handen mot hunden men håll handen väldigt lågt. Prata lågmält och lugnt. Försök inte klappa hunden!! När hunden är redo för kroppskontakt så lär du märka det.

Lycka till!

Glömde skriva om de lugnande signalerna du kan göra i närheten av din pojkväns hund.

Gäspning - Om du gäspar så visar du att du totalt likgiltig och är inte alls intresserad av att hota, utmanna eller attackera. Det är ändå inte en underkastelse signal.

Klia sig - Det bästa sättet egentligen att dämpa en hund som är arg/rädd. Det visar att man är totalt ointresserad av att slåss.

Slickandet - det ser man oftast på valpar.

Finns fler lugnande signaler.

be din pojkvän

att anmäla sig till en hundkurs, en rädd c.c behöver han hjälp med! Ni behöver kanske inte umgås du och hunden, han kan tex ha hunden bakom kompost galler osv när du är där. eller heltenkelt ha munkrog på hunden om ni måste umgås så länge, då KÄNNER du dig säkrare och ger ett lugnare itnryck för hunden.

lär dig lite hundspråk och tvinga dig aldrig på hunden är väl lektion ett. Men hur vågar han ha en rädd hund???

Jag skulle inte våga gå in i ett hus där det fanns en otrygg cane corso... Faktiskt...

Så jag håller med föregående talare lite, använd munkorg eller ha hunden på annan plats, så att du känner dig tryggare.

Har själv liknande problem då jag har eb vän som skaffat sig en omplacering av större bruksras som inte tål varken barn eller andra hundar och inte är helt säker på främlingar. Jag vägrar helt enkelt gå dit, vill hon träffa mig så får hon lämna hunden hemma för jag riskerar inte mig själv eller mina hundar. Även om det är hunden det är synd om så vill jag inte att det ska gå ut över mig, det är hennes ansvar. Jag hjälper gärna henne med hunden, men på tryggt avstånd, äldre och klokare ett antal bett senare....

//E

Re: be din pojkvän

Nu står det ingenstans att han inte redan jobbar med hundens rädsla. Att använda munkorg skulle jag aldrig rekommendera då det bara kommer öka hundens olustkänsla och den kommer känna sig ännu mer trängd. Bättre då att ni träffas någon annanstans till hunden blivit tryggare.

Utsätt dig inte för att träffa hunden. Två rädda individer är ingen bra kombination. När din pojkvän har fått ordning på hundens rädslor kan du börja träffa den, med alla de lugnande signalerna. Men så länge du tycker att hunden är läskig är det ingen god idé. Då är det bättre att din pojkvän får hjälp av hundkunnigt folk som kan visa för hunden att främmande folk inte är varken farliga eller påträngande.

Mvh
Duvan

jag är helt sämst när det gäller det där med hundar... :crazy:
men hunden ska avlivas snart, pga en avsliten sena i benet/ryggen...
men jag tänkte att det borde vara bäst om man i kombination med kroppsspråket, å alla bra tips ni har gett mig, att man vistas utomhus så att inte Jansson känner sig trängd på hans revir?

:( så tråkigt med hunden

Är en avlivning det enda alternativet?

Eller är det hundens beteende som spelar in i beslutet?

Jag tycker mkt om cane corso och det vore synd om hunden gick bort pga problme som kanske kan lösas?

:( Lycka till med hunden

Njaa.. avlivning är väll egentligen inte det enda alternativet. veterinären sa att det går att operera, men det skulle bli jättedyrt (ca 35-40 000) allt som allt eftersom han olyckligtvis är oförsäkrad. Dessutom var det inte alls säkert att det skulle hålla sen efter operationen, så avlivning är ju det bästa alternativet i just hans fall, med tanke på lynnet också. stackarn är ju bara 2 år...

2136681.jpg

titta inte på hunden när du möter den.
vänd huvudet bort och låt hunden veta att du inte vill den nått ont.
en bra sak är att gäspa när du tittar bort.
då vet hunden att du är snäll.
det var det en hund psykolog som sa åt mig

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Min killes familj har två hundar, en grey och en whippet. De är båda trevliga och har aldrig haft problem med att träffa nya personer...
Svar
13
· Visningar
1 332
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka