N

nisan

Jag kommer att ta hem en 18åring nästa vecka som stått två år som jag förstått det. Jag skulle vilja ha alla tips i världen som jag kan få!

Jag gör ingenting på dagarna och kommer spendera varje minut hos henne. Så det är ingen brådska. Utan jag vill bara att hon ska hålla hela vägen. Hur ska jag gå till väga med igång sättningen? Och vad är bra att tänka på? Jag kommer nog vara väldigt rädd om benen tex. Ska jag linda, linimentera? Finns det några för och nackdelar? All info jag kan få är guldvärt!

Och nej det är inte så att jag tvivlar på mina egna kundskaper. Men jag vill gärna höra andra. Och jag vill verkligen donnans bästa!

Sv: hjälp!

När jag sätter igång hästar som gått med föl tidigare (alltså har de "stått" i några år) så brukar jag börja med att kolla hur mycket hagvistelse de får. Står hästen inne på box om nätterna och har en mindre hage så är de "skörare" och stelare och man måste då skritta längre. Men våra hästar står i stora hagar och på lösdrift. Därför börjar jag med att skritta och trava lite första 2 veckorna, och sedan rider jag ut på hästen mycket.

När jag är i paddock så försöker jag få hästen att arbeta i en lång och låg form, jag gör mycket lösgörande i skritt och försöker få hästen mjuk i sidorna. Jag "checkar" också av att hjälperna fungerar som de ska: Framåtdrivande, förhållande, flytta bak+framdel.

Jag har aldrig lindat eller haft på massa linement på de hästar som jag suttit igång. Jag använder bara mitt sunda förnuft när jag rider, men sen ska man heller inte vara rädd för att "pressa" hästen lite. De orkar mycket mer än vad många tror egentligen.

Sv: hjälp!

När jag tog hem min gammel gubbe på 21 år så tog vi det väldigt långsamt. Han hade gått på bana ganska länge och var väl allmänt sliten i kroppen.

Vi började med mycket promenader ut i skog och mark, mycket tömkörning och markarbete. Jag hade väl tanken att jag ville att hans kropp skulle få vänja sig vid att "vara igång igen" innan jag tillsatte mig själv så att säga.

Detta gjorde vi i ca 6 veckor, jag hade ingen brådska och vi kom varandra väldigt nära under den tiden! Efter de började vi med skritt pass, ute i skog och mark, mycket lösgörande övningar, cavaletti osv. Efter ca 3-4 veckor med endast skritt så började vi väva in trav i passen.

Jag tror att den första galoppen tillsammans tog vi ungefär 4 månader efter att han kommit. Om detta är "rätt" eller "fel" sätt att gå tillväga vet jag faktiskt inte, men de har funkat för oss.

Jag försöker lägga mycket tid på uppvärmning samt avskrittning. Att man är extra noga med att kolla tex tänderna, gärna någon massage då och då. Jag har även använt mig utav extra B-vitamin tillskott under päls sättning/fällnings perioder, samt glucosamin vilket gjort en väldig skillnad!

Jag smörjer alltid in liniment efter passen och varvar detta med BoT produkter!

Lycka till!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 636
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar