Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

Sv: Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

Jo, nog är det skillnad på att träna en travhäst kontra en ridhäst men gemensamt för båda är ju att hästen ska vara stark och smidig. Grunden för att uppnå detta måste ju vara att hästen är helt fräsch.

Funderade på en annan sak, innan det här sista snabbjobbet (det var ett provlopp = träning under tävlingsmässiga förhållanden) kändes han ju helt okej. I provloppen på vår bana körs först en återkallad start innan den giltiga. Den här hästen är väldigt snabb från start och tog ledningen direkt i båda starterna för att sedan sänka tempot lite. Då han inte tränat i några extremt höga tempon innan (som det blir i en startrusning) kanske han överansträngde de muskler eller ligament som var svagast? Att de inte var vana vid den extrema belastning som blir under en speed om än den är kort...
om någon förstår hur jag menar, sitter och spånar lite med mig själv...

Alltså han går att rida men det blir mest lugna turer i skritt. Skrittar gör han bra med långa avslappnade steg både för vagn och under sadel. Travar man så åker både huvudet och svansen i vädret och det blir bara en kamp så det avstår jag. Att bråka med honom när han vill göra det roligaste han vet (springa) känns inte rätt.
Dessutom tycker jag han är lite för klent byggd, eller rättare sagt - han känns så när man rider.
Har även tömkört honom en del, då fungerar det bättre och han jobbar på fint. Men att det finns vissa problem från vänster bak blir än mer tydligt på volt och då vet jag inte hur pass bra det är.

Ville bara nämna att det absolut värsta man kan göra med en bakknähäst är att longera eller tömköra på volt. En häst med sånna problem ska inte gå på volt överhuvudtaget....men det kanske du redan vet...:)
Så vad du än gör - undvik böjda spår med honom...

//Sandrah - som bara har bakknähästar....

Ville bara nämna att det absolut värsta man kan göra med en bakknähäst är att longera eller tömköra på volt. En häst med sånna problem ska inte gå på volt överhuvudtaget....men det kanske du redan vet...:)
Så vad du än gör - undvik böjda spår med honom...

//Sandrah - som bara har bakknähästar....

Ja, ungefär vad jag tyckt också fast ingen har sagt det förrän nu.
Han visade ju också med sitt sätt att röra sig att det inte var bra för honom. Lite OT men jag läste om dina bravader idag i ett annat inlägg... Hoppas det gick bra för er båda.

Ot igen.. hamnade på din hemsida, och vi har ju samma "hemmabana" fast jag inte använder den mer än till att titta på trav. :D

Ja, det är ju mkt möjligt att han kan ha sträckt till muskler och ligamnet just vid den påfrestningen. Jag antar att det var voltstart vid dessa provlopp, och där går de ju i högervarv (om jag inte minns helt galet), och när de sen ska ut på rakt spår igen, måste ju vänster bak ta i lite mer, eftersom det benet har den längsta vägen runt. Förstår du hur jag tänker? Det benet tar ju den mesta delen av hästens tyngd precis när vänt upp mot start, speciellt om man har en häst som är startsnabb och blir lite ivrig att ta sig i väg.

Ja, ungefär vad jag tyckt också fast ingen har sagt det förrän nu.
Han visade ju också med sitt sätt att röra sig att det inte var bra för honom. Lite OT men jag läste om dina bravader idag i ett annat inlägg... Hoppas det gick bra för er båda.

Ja, jag förstår att han visade ovilja att röra sig korrekt...men att du tömkör är ju bara bra så länge spåret är rakt. Går det så kan du ju oxå sätta på en halsförlängare, den är ju skonsam, och hjälper honom jobba "rätt".

Jo då, det gick bra, men inte så smart då han fick kortison förra Tisdagen...förhoppningsvis har den hunnit verkar lite. Men nu blir det inga "friheter" för herrn på ett tag, då han börjat utnyttja det på det där viset. Ajjabajja. Men det är väl överskottsenergin som sätter in. Han är den typen av häst så...man vet vad man har att vänta..:angel:

Ja det var ungefär så jag tänkte också plus att det höga tempot under 100 meter (som han för tilfället inte är van vid ännu) kan ha bidragit till reaktionen.

Aha...ytterligare en härifrån :idea:

Svårt komma med de förlösande orden. Att stretcha lårets insida kan ju möjligen göra nytta men fortfarande är det ju orsaken som är det intressanta.

Hur har det fortsatt? Har ni kört flera snabbjobb och hur han har reagerat på dem? Blivit bättre eller sämre?

Passar på att lägga in lite applåder för er inom travet, ni är väldigt snabba att åka direkt till klinik och skaffa fakta så fort ni har någon misstanke :bow:

Svårt komma med de förlösande orden. Att stretcha lårets insida kan ju möjligen göra nytta men fortfarande är det ju orsaken som är det intressanta.

Hur har det fortsatt? Har ni kört flera snabbjobb och hur han har reagerat på dem? Blivit bättre eller sämre?

Passar på att lägga in lite applåder för er inom travet, ni är väldigt snabba att åka direkt till klinik och skaffa fakta så fort ni har någon misstanke :bow:

Jag förstår att det är svårt att säga något konkret. Att dethar varit problem med bakknäna står utom allt tvivel, det gäller ju bara att få dem hålla.
Hästen är inte körd alls sedan i lördags när han gick sista jobbet. Vissa av delägarna vill sluta medan ett par vill ge honom fler chanser. Vi ska träffas nästa vecka för att diskutera igenom hur vi ska göra. Har inte känts riktigt aktuellt att jobba vidare förrän vi har besked.

:bow:
Fint av dig att säga så. Många är snabba att dömma travfolk som precis tvärtom....

Här finns ju tråden för mig! :idea:

Jag har en treåring som jag håller på att "göra om". Han sprutades i vänster bakknä vid inköp. Sedan har han byggts upp psykiskt och fysiskt sedan han kom till mig och gått jobb i några veckor nu.

Jag upplever att han är stummare i samma muskler som din häst och så är han över huvud taget stelare i vänster sida än i höger.

I dag när vi var och joggade på banan (nästan bara bakvarv) så upplede jag att han travade sämre. Jag hoppas att det "bara" är att det är för tidigt för honom att springa så fort som han vill.

Just nu vete sjutton hur jag går vidare, men jag ska försöka longera och titta på hur han rör sig i morgon.
Det går inte att göra böjprov på honom, eller ja, böja går men han totalvägrar att trava bredvid en när man leder. :crazy:

Tycker det är vanligare på ridhästsidan att vänta, vilja "ta igenom" saker och prova allt annat innan man åker till klinik. (Nu generaliserar jag jättemycket förstås, så ber alla ridhästmänniskor som inte känner igen sig om ursäkt på förhand)

I provloppen på vår bana körs först en återkallad start innan den giltiga. Den här hästen är väldigt snabb från start och tog ledningen direkt i båda starterna för att sedan sänka tempot lite. Då han inte tränat i några extremt höga tempon innan (som det blir i en startrusning) kanske han överansträngde de muskler eller ligament som var svagast?

Du känner inget utifrån? Spånar vidare, kan man tänka sig en krampreaktion i innerlåret med partiell muskelbristning som följd? Men tycker att den borde ha bekänt färg i så fall nu. Du nämnde även strängar i biceps femoris som du behandlat och kommit tillrätta med, jag antar att du inte känner någon reaktion där efter provloppet?

Jag är inte så duktig på menisk- och korsbandsfrågor när det gäller hästknän, strukturerna finns ju och man hör sällan talas om att de ger problem men med förfinad undersökningsmetodik kanske man hittar och kan precisera mera. Jag vet inte vad dagsfärska forskningen säger men kanske nån annan kan mer? Jag ska googla lite och se vad jag hittar.

Senast ändrad:

Att travägare snabbare utreder sin häst vid misstanke om smärta/skada kan ju även bero på att en smärta ofta märks i ett väldigt tidigt skede. Ofta innan en riktig hälta utvecklats. Tecknen kan vara att hästen t ex "går på en töm", går snett i vagnen, sticker ett ben, travar sämre i kurvor etc. I tävlingstempo kommer ett smärtsymtom fram snabbt och hästen fungerar ju då inte längre som den ska och prestationen uteblir.

Att vissa ägare däremot väntar alldeles för länge med att kolla upp sin häst, eller gå andra vägar än via vet kan ju dels bero på att de inte kan tolka dessa signaler eller av kostnadsskäl (dumt, för det blir ju bara dyrare om man väntar). Vi travhästägare f¨år ju betala hela kalaset hos vet själva då inga fösäkringar täcker vid hältbehandlingar.

Visst har du rätt i detta. Ni måste vara duktiga på att ta hand om er investering om ni ska överleva i sporten. En ridhäst på skaplig hobbynivå drar kanske in en tusenlapp om året i prispengar, och ett eller annat täcke. Då kanske det kan kvitta på det stora hela om hästen kan starta eller inte, men för er handlar det ju om helt andra pengar.

Fortsätter spåna. Skador i kraniala korsbandet är vanligare än det kaudala och hänger ofta ihop med skador i medliala collateralligamentet, enligt Adams'. Galla hör till. Akuta meniskskador brukar ge kraftig hälta men kroniska skador kan vara svårdiagnosticerade. Skador på mediala menisken är vanligare än laterala. Ofta skadas även andra strukturer i bakknät i samband med meniskskador. Jag vet inte om detta har någon relevans för din fråga över huvud taget men passade på att läsa på lite i alla fall eftersom jag tyckte det var intressant. (Adams' femte upplagan 2002)

Det är väl mediala patellabandet i så fall som man kan misstänka med tanke på att ni behandlade leden medialt och att hästen är kort i just dessa muskler. Du känner inget utifrån? Spånar vidare, kan man tänka sig en krampreaktion i innerlåret med partiell muskelbristning som följd? Men tycker att den borde ha bekänt färg i så fall nu. Du nämnde även strängar i biceps femoris som du behandlat och kommit tillrätta med, jag antar att du inte känner någon reaktion där efter provloppet?

Jag är inte så duktig på menisk- och korsbandsfrågor när det gäller hästknän, strukturerna finns ju och man hör sällan talas om att de ger problem men med förfinad undersökningsmetodik kanske man hittar och kan precisera mera. Jag vet inte vad dagsfärska forskningen säger men kanske nån annan kan mer? Jag ska googla lite och se vad jag hittar.

Tack så enormt mycket för ditt engagemang! :) Vill du kolla upp mera så är jag ytterst tacksam! :bow: :bow:

Av patellabandet känns det mediala helt ok medan det mellersta ofta kan bli lite "grusigt" eller hur jag nu ska uttrycka mig. Detta svarar bra på underhudsblistring som görs regelbundet. Däremot så skulle jag hellre säga att det mediala collateralligamentet kanske kan vara involverat men det är svårt att känna.
De smärtor han hade på insidan av låren efter provloppet är betydligt bättre nu. Nu visar han att det är obehagligt först när man trycker över muskelfästena medan han första dagarna slog rejält.

De hårda muskelsträngarna i biceps femoris var på andra sidan, dvs höger, troligtvis pga att han helt enkelt fått jobba hårdare med höger sida. Eller tänker jag fel nu? Detta var ju innan vi behandlade knäna och han hade då rört sig felaktigt under en längre tid pga att ingen vet ville spruta bakknäna då de inte kunde se någon rörelsestörning i låga tempon. Suck.. Där har han iaf inte fått någon ny reaktion. Däremot som sagt var han spänd i ländryggen och kring manken diagonalt dagen efter jobbet. Detta ska jag jobba bort innan det sprider sig vidare.

Korsband och menisker var ua vid ultraljudsundersökningen. Det fynd som hittades var en liten reaktion på ledkapseln vilket även kändes vid ledpunktion då det var segare att få in kanylen enligt vet.

Nu äntligen har jag även fått klartecken av delägarna att han ska kollas upp. Och nu ordentligt, vi får helt enkelt skicka honom söderut där de får gå igenom honom "i molekyler" för att verkligen se vad som är fel och om det går att åtgärda med någolunda prognos. Kosta vad det kosta vill.

Finns något bra förslag på vilken klinik som är bäst? Ultuna, Mälarkliniken? Andra förslag? Denna häst har verkligen gjort sitt yttersta för oss, så nu är det upp till oss att ge vad vi kan tillbaka...

Visst har du rätt i detta. Ni måste vara duktiga på att ta hand om er investering om ni ska överleva i sporten. En ridhäst på skaplig hobbynivå drar kanske in en tusenlapp om året i prispengar, och ett eller annat täcke. Då kanske det kan kvitta på det stora hela om hästen kan starta eller inte, men för er handlar det ju om helt andra pengar.

Jo visst är det ju så att det handlar till stor del om pengar, men oavsett hästen som inkomstkälla ?!? så måste man ju se til lindividens behov i första hand.

Fortsätter spåna. Skador i kraniala korsbandet är vanligare än det kaudala och hänger ofta ihop med skador i medliala collateralligamentet, enligt Adams'. Galla hör till. Akuta meniskskador brukar ge kraftig hälta men kroniska skador kan vara svårdiagnosticerade. Skador på mediala menisken är vanligare än laterala. Ofta skadas även andra strukturer i bakknät i samband med meniskskador. Jag vet inte om detta har någon relevans för din fråga över huvud taget men passade på att läsa på lite i alla fall eftersom jag tyckte det var intressant. (Adams' femte upplagan 2002)

Intressant. Nu är han ju som sagt kollad med ultraljud och det var inga sådana fel i leden. Men man kan ju leka med tanken att det kanske kan gå åt andra hållet också...
Angående meniskskador så verkar det ändå inte vara alltför ovanligt. Jag har hört talas om många travhästar med sådana skador. Då är karriären definitivt över.

Hästen har aldrig visat hälta initialt på bak. Inte heller vid böjprov. När han var som sämst märktes det i trav omkring 2.00-tempo (på ridspråk - 500 m/min) på plan mark eller i uppförsbackar där det räckte med långsam jogg. Han i det närmaste galopperade med bakbenen.

Lånar knappen...

Jag inser mina begränsningar när det gäller knäets strukturer, kan någon hjälpa mig?

Jag hittar inga gallor och de ledband man kan känna känns normala.Däremot är han stum i hela insidan av låret och stum/svullen i området precis innanför knäskålen. Vilka muskler är det som känns där? Vastus Medialis? Rectus Femoris? Inte den stora bukiga utan den lilla som känns ungefär som Obliquus.

Hans rörelsemönster har jag frågat om förr här men inte fått något användbart svar, framåt rör han sig helt normalt för att rotera benet bakåt (båda) när han backar.

Snälla någon? :bow:

Muskeln du nämner förutom de redan nämnda, kan det vara m Sartorius? Är ju inte heller någon expert men jag har för mig att den ska vara mer "kännbar" än exempelvis m Adductor?

Jag förstår inte riktigt hur du menar med rörelsestörningen på din häst. Är han alltså helt normal i rörelsen framåt och den märks bara av när han backar?
(har kärrat ved hela dagen så jag är inte så snabbtänkt just nu...:angel: )

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 034
Senast: Vogue
·
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 969
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"