Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

Sv: Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

Fortsätter spåna. Skador i kraniala korsbandet är vanligare än det kaudala och hänger ofta ihop med skador i medliala collateralligamentet, enligt Adams'. Galla hör till. Akuta meniskskador brukar ge kraftig hälta men kroniska skador kan vara svårdiagnosticerade. Skador på mediala menisken är vanligare än laterala. Ofta skadas även andra strukturer i bakknät i samband med meniskskador. Jag vet inte om detta har någon relevans för din fråga över huvud taget men passade på att läsa på lite i alla fall eftersom jag tyckte det var intressant. (Adams' femte upplagan 2002)

Min häst har en sådan meniskskada (kronisk) och det hänger även i hop med korsband samt patellasena som han ahft problem med. Galla har han som sjutton, men i "förstadiet" så att säga så uppstår nödvändigt vis inte galla.

MEN - Oki, man SER inte hela menisken på ett ultraljud, så om din hästs menisk ser fin ut på ett sånt, betyder inte det att HELA menisken gör det. Enda sättet att se det på, är med artorskopi. Kanske ni skulle gjort en sån? Jag tror du ser ca 20% av en hästs menisk på ultraljudet....

Har ni bestämt er för att kolla upp hästen så noggrant, så tycker jag att om du ändå ska neråt krokarna här - besök den kiropraktor jag nämnt till dig tidigare. Kan nästan svära på att om hästen haft sådana problem så finns det problem även där.....och primära felet SKULLE ju faktiskt kunna sitta där oxå....:confused:

Muskeln du nämner förutom de redan nämnda, kan det vara m Sartorius? Är ju inte heller någon expert men jag har för mig att den ska vara mer "kännbar" än exempelvis m Adductor?

Jag förstår inte riktigt hur du menar med rörelsestörningen på din häst. Är han alltså helt normal i rörelsen framåt och den märks bara av när han backar?
(har kärrat ved hela dagen så jag är inte så snabbtänkt just nu...:angel: )

Jag vet inte riktigt, kan inte minnas att vi fått insidan av låret noga genomgånget förutom ner det gäller själva knäets strukturer. Några hästar jag träffat på har en liten "hålighet/grop" precis bakom knäet där det inte ska vara en grop. Precis innanför knäskålen, där är han spänd och buktar ut lite.. Jag tittade också på m. Sartorius i ABC of the Horse och funderade lite på den.
Just nu har jag masserat med ett liniment jag själv tycker går bra på djupet och blistrat knäet för att se om jag får nån effekt.

Om du tänker att han rör bakbenet framåt i skritt så gör han det helt normalt även om steget kanske är aningen kort fortfarande, men om man backar honom så för han benet i en båge utåt-bakåt. Det avtar lite efter ett par steg men känns inte normalt. Mer på vänster än höger men rörelsen finns på båda benen.
Vad söker jag? En muskel som ska motverka utåtrotation i bakåtgående rörelse?

(också trött i huvudet, har haft kurs i eftermiddag)

MEN - Oki, man SER inte hela menisken på ett ultraljud, så om din hästs menisk ser fin ut på ett sånt, betyder inte det att HELA menisken gör det. Enda sättet att se det på, är med artorskopi. Kanske ni skulle gjort en sån? Jag tror du ser ca 20% av en hästs menisk på ultraljudet....

:confused: Suck, varför ska jag alltid råka ut för all världens klåpare...
Den här killen som ultraljudade ska ju ändå vara expert på området. Enligt han var det inget fel på menisken. Tycker han borde upplyst mig om att man inte kan se hela då. :mad: Var hittar jag en än bättre expert då?
Har kollat med olika kliniker nu, men vet inte än vilken jag ska ta - Ultuna, Mälarkliniken, Strömsholm. Helsingborg känns lite fööör långt bort.

Hm. Det där var knepigt. Om jag hade kunnat så skullejag ha hjälpt dig men jag har inga ideer alls just nu. Ska luska lite...så får vi se om jag kommer på något.
Lejonelle kanske har någon teori?

:confused: Suck, varför ska jag alltid råka ut för all världens klåpare...
Den här killen som ultraljudade ska ju ändå vara expert på området. Enligt han var det inget fel på menisken. Tycker han borde upplyst mig om att man inte kan se hela då. :mad: Var hittar jag en än bättre expert då?
Har kollat med olika kliniker nu, men vet inte än vilken jag ska ta - Ultuna, Mälarkliniken, Strömsholm. Helsingborg känns lite fööör långt bort.

Hmm...okej.
Alltså, min häst HAR ju en konstaterad meniskskada och jag har verkligen gått igenom detta ut och in med min vet. Dock vet jag ju att han inte är någon expert självklart!
Men, han sa lite så här, att kollar du hästen med ultraljud, så ser du ju åt vilket håll det ser ut så att säga. Om hästen ser absolut fin ut på den bilden så är ju chansen mkt stor att resten av menisken oxå gör det så att säga. Medan som i min hästs fall, där man ser lindriga förändringar, kan man aldrig veta säkert hur hela menisken ser ut förn man gjort en artoskopi, och artoskopi är ju den ABSOLUT bästa och överlägsna metoden för att se ett knä, så även på oss människor.
Men du borde ringa din vet och fråga hur pass mkt man ser på ett ultraljud vs en artroskopi tycker jag. Menisker är ju ändå faktiskt ett rätt så "outforskat" område på hästar tycker jag det verkar som...
Tycker även du skulle ta och ringa runt lite, för att få lite mer "kött på benen", innan du bestämmer dig för vart du vill åka....
Kanske prata med Euro Vets? Mälarkliniken? Osv....bara för att höra...
Men i och med din hästs långvariga problem, så låter det iaf för mig, som att tesen muskler eller div punkter runt knät skulle vara huvudfelet, om du förstår? Utan kanske det är värt att göra en artosskopi för att vara säker.
Har ni tänkt göra en grundlig utredning, så borde ni testa iaf. Sen visst att han har pålagringar, som vetrinären säger är normala för en häst i hans ålder. Så är det säkert, MEN, det KAN ju även bero på att det faktiskt ÄR något fel längre in i knät? Ett knä är ju på många vis så himla komplicerat......:(

(siffran 20% som jag nämnde i föregående inlägg är jag dock inte säker på, men någt sånt var det, man ser iaf mindre än halva vid ett ultraljud....det är ju en version förr oss som kanske inte vill gå igenom den op. som artroskopi är, och kanske får reda på tillräckligt genom UL, men i de fall man inte gör det - och hästen fortsätter ha problem, kanske artoskopi är ett måste.)

Senast ändrad:

Åh tack för att du orkar förklara. Jag blir bara så förvirrad. Det kommer hela tiden saker från olika håll så just nu har jag lite jobbigt att hantera alltihopa. :crazy: Olika veterinärer säger olika saker. Den här experten som lyste, lyser ju även på större kliniker runt om i landet och om jag inte fattat alldeles fel så är han även hos Euro-vet ibland.
Precis som du säger så är det ju fullt möjligt att menisken eller annan struktur i knäleden är skadad. Dock såg allt så bra ut (av det som gick att se på UL) att det inte ansågs finnas någon misstanke om allvarligare fel. Själv anser jag ju att hästen svarade så otroligt bra på ledbehandlingen så skulle det finnas sådana skadade strukturer borde han inte fungerat så bra som han gjort efter behandling. Bara det att han pga långvariga problem kanske behövt fler doser...och ev mer tid.
Hur som helst så skickar vi ner honom (vart det nu blir) så snart vi får en tid och de får kolla allt. Precis allt. Om de så ska plocka ner honom i bitar. Jag vill veta vad som är fel och om det går att åtgärda. Går det inte, ja då är det bara att acceptera att det är över.

Oj, såg attjag skrivit lite fel i mitt inlägg....
Jag menade att muskler och div. punkter INTE borde vara huvudproblemet...men strunt i det nu...:angel:

Men om din häst var så fin på ett ultraljud så behöver du säkert inte oroa dig. Jag pratar ju bara utifrån min erfarenhet, och jag har ju blivit schizofren känns det som:o , eftersom man bara tar sig an sånna trashankar (och ja den senaste var oxå en i den raden :angel: ).
Men du gör nog helt rätt i att "bryta ner honom i molekyler". Men skulle de inte hitta nåt, så innan du ger upp helt - skicka hit honom så ska vi göra ett besök hos min Guru!;) SEN kan du ge upp, om han inte hittar nåt fel! (Pratar rygg nu):crazy:

LYCKA TILL!!

Hm. Det där var knepigt. Om jag hade kunnat så skullejag ha hjälpt dig men jag har inga ideer alls just nu. Ska luska lite...så får vi se om jag kommer på något.
Lejonelle kanske har någon teori?

På det akuta problemet jag försökte beskriva tror min ET att det är en Sartorius! Hon håller dock på och fortbildar sig nu så hon kommer inte förrän om en vecka. Men det var nära att hon satte sig i bilen direkt. :eek:
Hästen är dock mycket bättre i dag även om han fortfarande är lite kort i steget.

Jag undrar om inte det märkliga rörelsemönstret också kommer från den djupa muskulaturen på insidan av låret? *Spånar fritt och läser i ABC...*

Jag menade det inte som ursäkt att inte kolla upp hästen utan bara ville visa på lite "kulturskillnader". Om en travhäst i träning inte drar in pengar blir det snabbt dyrt ju.. medan en ridhästägare har "råd" att vänta och se och ofta gör det, ibland lite för länge.

Jo, jag förstog att det blev lite fel...:smirk: Känner mig själv aningens schizo också, så du är inte ensam...:angel:

Men du menar väl ändå inte att JJ också har liknande problem? :cry: Jag kunde väl nästan mistänka det av mailet... men man vill ju alltid hoppas på det bästa...

Jo, jag förstog att det blev lite fel...:smirk: Känner mig själv aningens schizo också, så du är inte ensam...:angel:

Men du menar väl ändå inte att JJ också har liknande problem? :cry: Jag kunde väl nästan mistänka det av mailet... men man vill ju alltid hoppas på det bästa...

Ja du, snart är det dax att lägga in sig själv tror jag bestämt...:angel: :devil:

Alla problem som inte är bakknäproblem känns som "positiva problem" just nu...och nja, jag tror inte JJ har så dåliga knän, mer lite överansträngda.(men vem f*n vet...) Men det kommer en rapport imorrn minsann, då ska jag fortsätta på vår roman! Och jag har en hunnit med en heeel del med JJ redan *phust* :o (Han har åkt ca 140 mil på mindre än en vecka!)
Nu är det SÄNGEN som gäller, den verkligen skriker "kom och lägg dig" nu alltså....:p

Låter som din häst har muskulära problem och troligtvis haft det hela tiden. Det finns någon där uppe som jobbar med IR-behandling, prova det, mycket bra!

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 034
Senast: Vogue
·
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 969
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar