Sv: Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl
Min häst har en sådan meniskskada (kronisk) och det hänger även i hop med korsband samt patellasena som han ahft problem med. Galla har han som sjutton, men i "förstadiet" så att säga så uppstår nödvändigt vis inte galla.
MEN - Oki, man SER inte hela menisken på ett ultraljud, så om din hästs menisk ser fin ut på ett sånt, betyder inte det att HELA menisken gör det. Enda sättet att se det på, är med artorskopi. Kanske ni skulle gjort en sån? Jag tror du ser ca 20% av en hästs menisk på ultraljudet....
Fortsätter spåna. Skador i kraniala korsbandet är vanligare än det kaudala och hänger ofta ihop med skador i medliala collateralligamentet, enligt Adams'. Galla hör till. Akuta meniskskador brukar ge kraftig hälta men kroniska skador kan vara svårdiagnosticerade. Skador på mediala menisken är vanligare än laterala. Ofta skadas även andra strukturer i bakknät i samband med meniskskador. Jag vet inte om detta har någon relevans för din fråga över huvud taget men passade på att läsa på lite i alla fall eftersom jag tyckte det var intressant. (Adams' femte upplagan 2002)
Min häst har en sådan meniskskada (kronisk) och det hänger även i hop med korsband samt patellasena som han ahft problem med. Galla har han som sjutton, men i "förstadiet" så att säga så uppstår nödvändigt vis inte galla.
MEN - Oki, man SER inte hela menisken på ett ultraljud, så om din hästs menisk ser fin ut på ett sånt, betyder inte det att HELA menisken gör det. Enda sättet att se det på, är med artorskopi. Kanske ni skulle gjort en sån? Jag tror du ser ca 20% av en hästs menisk på ultraljudet....