Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

Sv: Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

Okej, lite ryggtips:

Alltid, alltid hålla musklerna varma. Inte låta stå och bli blöt och kall, då får de lätt känningar (ffa muskulära) i ryggen.

Inte skritta långa sträckor på lös tygel. Utan hela tiden aktiverad rygg, promenera bredvid när du skrittar fram och av. När ryggen är oengagerad sitter du på tornutskotten i högre grad. Så all skritt ska vara aktiv, och i form där ryggen är engagerad och aktiverad.

Lång framskrittning och avskrittning.

Galopp är oftast bättre än trav, men där får du ju ta hänsyn till spatten med.

Lång och låg gärna (jag red BARA lång och låg första två åren..) se till att ryggen är med. Det ska vara i form hela tiden, men behöver inte vara högre dressyrform, bara du får med ryggen. Viktigt tänka på i galoppen med, att den inte blir kort och spänd, utan att du får med ryggen.

Lösgörande och åter lösgörande.

Och så brukar de må bra av massage med, och ryggstretch kan vara bra med, men hör med den som masserar hästen.

Om hästen blivit spänd och kall i ryggen, rid inte den dagen, tömkör eller liknande istället.

På sikt så gärna lite gymnastikhoppning med, gärna studs på låg höjd, gärna bomarbete (cavaletti) med.

Undvik barbacka.

Med valacken så idag behandlar jag honom som i princip vilken normal häst som helst, förutom pipigheten med att hålla ryggen varm. Jag skrittar fram- och av uppsuttet, och jag kan ibland ta rena skritturerpå lång tygel, även barbacka, men inte för ofta.

Första åren däremot så skrittade jag fram och av avsuttet, 20 min före och 20 minuter efter (mycket promenera blev det), satt sen upp och började direkt rida i trav och galopp, bara lång och låg. Satt av och gick bredvid vid 'pustningspauserna' i skritt. Fick regelbundet massage med (back on track ryggstycke btw äe finfint för rygghästar).

Men som sagt, idag är han som vilken häst som helst, men jag rider fortfarande ganska mycket lång och låg, och alltid innan jag ber om jobb i högre form. Sitter aldrig och bråkar med honom om han är spänd, utan tillbaka till lång och låg och börja om. Det skulle jag dock göra med även fullt frisk häst.

Tömkörning är jättebra sålänge du får med ryggen, jag fick BARA tömköra valacken den första månaden efter diagnos, sen fick jag börja rida enligt rehabprogram och sen 'som vanligt'.

Och inte ställa av då, även om valacken *ta i trä* klarat en låååång helt avställd period (pga senskada) utan minsta ryggkänning nu :bump:

Men, med lite tur och mkt jobb så har du chansen att hålla ryggen symptomfri i många, många år framöver!

Tack för alla tips!

Jag fick nu till o börja med inte tömköra och när jag börjar skritta henne så fick jag absolut inte försöka samla henne, men däremot se till att påskjutet kommer bakifrån...

Vad skönt att det börjar gå framåt nu.

Men det var intressant med att du inte fick tömköra. När min häst fick den diagnosen så fick jag bara tömköra och inte rida alls i början.

Vad var motiveringen till att du inte skulle tömköra?

Mvh

Tora

Jag fick nog tyvärr inte ngn riktig motivering till det...
Jag fick ju inte heller försöka samla henne i skritt, men däremot se till att aktivera bakbenen...

Tack för alla tips!

Jag fick nu till o börja med inte tömköra och när jag börjar skritta henne så fick jag absolut inte försöka samla henne, men däremot se till att påskjutet kommer bakifrån...

Konstigt ang tömkörningen, jag fick som sagt BARA tömköra i början,f ör att inte belasta den onda ryggen med ryttarvikt. När ryggen var smärtfri fick (och skulle) jag börja rida igen.

Ang inte samla så kan jag väl begripa det, det är inget fel med det i sig, däremot så minsta hästen fuskar så blir det illa. Bättre då precis som du fått rek om att peta igång motorn bak, länga ut halsen och få 'upp' ryggen. Dvs aktiv skritt och få med sig ryggen.

När hästen arbetar korrekt med ryggen och den kommer 'up' så kommer ryttarbelastningen dels mer på ryggmusklerna, dels så blir det längre mellan tornutskotten (ryggen sträcks ut). Om hästen går oengagerad och/eller med höjt huvud så sitter man mer på tornutskotten, och det blir iom formen tätare mellan dem.

Jag fick btw order om hjälptygel om jag inte tämligen omgående kunde rida hästen lång och låg, så han gick med chambon i början.

Jag får fråga mer ang det vid åb om 3 veckor...
Jag ska ta med sadeln också, för att se så att den inte ligger fel o ställer till ännu mer problem:crazy:

Bara lite funderingar ang hennes spatt...
Vad bör man tänka på där när det gäller ridningen ( mer än att se till att hon hålls igång så mkt som möjligt)
Vad är det som avgör om spatten "sätter igång" el inte!?
När det nu konstaterats att det faktiskt är en spatt förändring - kommer jag då någonsin att kunna rida henne som tidigare ( givetvis då att ta hänsyn till ryggen också) dvs träna dressyr samt hoppa ngn gång per vecka!? Kan anledningen till att spatten uppkommit vara ryggen??? usch, nu blev det en massa frågetecken igen...

Jag tycker också att det där med tömkörningen låter konstigt. Kanske menade de att du inte skulle jobba på volt? Men tömköra kan man ju göra "rakt fram" också...

Jag skulle ringa och fråga hellre än att vänta till åb - bättre att få besked direkt istället för att gå och vänta och undra och eventuellt göra fel, och de behöver ju knappast se hästen för att svara på de frågor du har.

Bara lite funderingar ang hennes spatt...
Vad bör man tänka på där när det gäller ridningen ( mer än att se till att hon hålls igång så mkt som möjligt)
Vad är det som avgör om spatten "sätter igång" el inte!?
När det nu konstaterats att det faktiskt är en spatt förändring - kommer jag då någonsin att kunna rida henne som tidigare ( givetvis då att ta hänsyn till ryggen också) dvs träna dressyr samt hoppa ngn gång per vecka!? Kan anledningen till att spatten uppkommit vara ryggen??? usch, nu blev det en massa frågetecken igen...

Det går inte att säga om/när spatten tänker bli aktiv igen. Det finns hästar som går hela livet, fullt ut alla discipliner, utan att spatten 'rör på sig', och så finns det de som ganska snart får sådana problem att den triggas igång igen.

OM den triggas igång igen behöver det inte vara slutet heller, utan det kan täcka med behandling, och den kan bli inaktiv igen.

Slag mot området kan trigga igång den, i övrigt är det svårt att säga. Är hästen inkorrekt i sina vinklar kan det öka risken för spatt. Det är dessutom ärftligt till viss del.

Jag skulle försöka att inte bekymra mig så mycket om spatten just nu, utan ta dig igenom ryggrehabiliteringen och så ta en dag i sänder. Det går inte att lova att du kan rida henne som tidigare, men de finns ingenting som säger att du inte kommer kunna göra det heller.

Min herre har utvecklat sin spatt symptomlöst, någon gång mellan 2003 och 2007. Han fick ett slag mot området som troligtvis triggat igång det. Var väldigt dålig när den var aktiv, 2 - 3 grader initialhalt, och det är en VÄLDIGT smärttålig herre. Hade tydligt ont, stod mest för sig själv i hagen och var ledsen. Han behandlades, och det fanns tyvärr inga garantier han skulle svara, om han inte svarade var det gonatt. Han svarade och var på ÅB ohalt på raka spår, 1 grad på böjda spår. Behandlades om och skickades hem för igångsättning. Han kan funka i 10 år till (dock är han T-märkt för annan sak så han går aldrig fullt ut), eller så kan det vara över om några månader. Men får helt enkelt ta en dag i sänder.

Hans mellersta ledavdelning är nästan helt sammanväxt, och detta har alltså skett utan symptom, men när den blossade upp igen så fick han ju rejäla symptom. Dock bytte det inte ledavdelning när det blossade upp. Om det flyttar sig till den övre ledavdelningen är det väldigt dålig pronos dock, i den nedre och den mellersta betydligt bättre.

Vi har skoningmässigt kortat hans tå lite extra och höjt hans trakt litegrann för att skona spatten lite.

Ok, det är nog lika bra att ta en sak i taget som du säger o först komma igenom ryggrehabiliteringen... Skönt att det är "rätt" årstid för långpromenader i varje fall - för de kommer bli långa o många för mig o min lilla häst...

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 687
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar