Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

Sv: Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)

Jag tycker att både dessa vetrinärer är oetiska och oseriösa och det luktar mjölkning lång väg. Speciellt den som hade hand och din hund. Som vetrinär har man ett ansvar gentemot djur.
Att säga att en avlivning är att föredra.....vad har de att vara rädda för? Att kunden skall börja skrika hej vilt och ge sig på och slå vetrinären? Eller är de rädda för att kunden säger tack och går till en annan som får djuret friskt? Så är karriären slut för han/hon?
Många djurägare är inte kapabla att SE eller inSE att deras älskade djur lider. Det måste väl ändå vara en vetrinärs ansavar att upplysa om?
gulan

Jag tycker att både dessa vetrinärer är oetiska och oseriösa och det luktar mjölkning lång väg. Speciellt den som hade hand och din hund. Som vetrinär har man ett ansvar gentemot djur.
Att säga att en avlivning är att föredra.....vad har de att vara rädda för? Att kunden skall börja skrika hej vilt och ge sig på och slå vetrinären? Eller är de rädda för att kunden säger tack och går till en annan som får djuret friskt? Så är karriären slut för han/hon?
Många djurägare är inte kapabla att SE eller inSE att deras älskade djur lider. Det måste väl ändå vara en vetrinärs ansavar att upplysa om?
gulan

Jag tror inte alls det handlar om att tjäna pengar, utan just om det att faktiskt inte vilja vara den som 'tar upp det', månne har de mött otroligt starka reaktioner förr? Då hoppas de ju snarare på att genom att 'i andra ord' försöka förklara allvaret och då djurägaren att inse. Samtidigt så ofta så det djurägaren verkligen vill och behöver höra i de där lägen, speciellt omd et sas är 'första gången' är ju just de orden från VETERINÄREN. För att 'bekräfta' det de redan tänkt och egentligen inser men kanske inte riktigt kan 'ta in'.

Och jag har sett folk ligga på löpargången och gråta hysteriskt när de fått beskedet om att det tyvärr inte finns något att göra för deras häst. Alla veterinärer 'fixar' inte att 'ta hand' om en sådan reaktion, och tidigare sådana erfarenheter kan säkerligen spela roll med. Som sagt, de är inte psykologer egentligen..

Ja herregud att det ska behöva gå så långt innan avlivning:( Jag har nog alltid trott att det var veterinärens sak att bedömma och ta det beslutet, inte att djurägaren ska behöva nämna detta först...

Härligt att din häst ,Miss Intepreted,blev fräsch efter lång hagvila!
Skönt att höra en positiv historia!!!

Tack alla för svar o för att ni engagerar er!
Jag o min häst kämpar vidare fram till återbesöket om 3 veckor...

Jag tycker absolut att du ska diskutera med din veterinär. Säg som det är; att det börjar kännas tröstlöst, som en ond cirkel. Att du börjar känna viss desperation eftersom du är så maktlös. Hur länge kommer vi att fortsätta behandla? Hur länge kommer vi att försöka?

Om du vill ha ut försäkringspengarna behöver veterinärerna dömma ut hästen OCH försäkringsbolaget godkänna utdömningen. Vill du inte ha några försäkringspengar från livförsäkringen kan du ta bort hästen imorgon.

Det är hemskt att det ekonomiska ska få spela en roll i allt detta. Men tyvärr är det så :(
Det har redan "tärt" på ekonomin efter alla besök på klinik...

Och jag är beroende av att få ut försäkringspengarna , om det nu går så illa....
Helst av allt skulle jag vilja lämna henne till ngn som kanske har andra möjligheter än vad jag har , ngn som har ett boende med sina hästar precis i närheten och som har tid o möjlighet att prova med o låta henne få en lååång vila o sedan succesivt sätta igång henne...Men så kommer ju den ekonomiska biten in, jag kan ju inte ge bort henne:(

Jag tror inte alls det handlar om att tjäna pengar, utan just om det att faktiskt inte vilja vara den som 'tar upp det', månne har de mött otroligt starka reaktioner förr?
Fast det tror jag. Varför skulle vetrinärer vara förskonade för den härliga känslan att tjäna mycket pengar? När vetrinärkåren beviljar behandling med cytostatiska (canserbehandling) då har det gått åt helvette för långt anser jag.
Och jag har sett folk ligga på löpargången och gråta hysteriskt när de fått beskedet om att det tyvärr inte finns något att göra för deras häst. Alla veterinärer 'fixar' inte att 'ta hand' om en sådan reaktion, och tidigare sådana erfarenheter kan säkerligen spela roll med. Som sagt, de är inte psykologer egentligen..
Men det måste man väl ändå vara beredd på att det kan bli väldigt känslosamma reaktioner -både från männniska och djur om man står i begrepp att bli vetrinär?? Tex så måste en person som funderar på att bli läkare förstå att både blod, tårar och fruktansvärt svåra beslut kommer på ens bord om man vill bli läkare? Inte kan en läkare mörka fakta för förhoppningsfulla föräldrar till ett cancersjukt barn. Ser de att det här barnet förlorar vi, så berättar de det.
Ryggar man tillbaka för sånna här tillkännagivanden är man ingen vetrinär utan en ynkrygg som inte utför sitt arbete och ansvar till fullo.
gulan

Jag tycker absolut att du ska diskutera med din veterinär. Säg som det är; att det börjar kännas tröstlöst, som en ond cirkel. Att du börjar känna viss desperation eftersom du är så maktlös. Hur länge kommer vi att fortsätta behandla? Hur länge kommer vi att försöka?
Framför allt ska en vetrinär kunna uttala sig om sin erfarenhet då det gäller unga trashankar. Hur brukar det bli i slutändan för flertalet av sånna här hästar! Inte några solskenshistorier. De är underbara att lyssna till och jag blir lycklig av sånna. Men man får inte tappa det realistiska i det hela.
gulan

Det här borde ochså ha lärt dig att inte mer satsa på en häst som är "sent" tagen. Det är absolut ingen merit om man vill ha en hållbar häst för framtiden.
gulan

Det här borde ochså ha lärt dig att inte mer satsa på en häst som är "sent" tagen. Det är absolut ingen merit om man vill ha en hållbar häst för framtiden.
gulan

Det beror mycket på vad hästen gjort innan den reds in förvisso. Min valack är inriden sent, vilket höll på att ge vet skrämselhicka. Tills han insåg att hästen är inte bara uppfödd på lösdrift, han är också promenerad, tömkörd, longerad osv sedan han var 6 månader gammal, och har gått åtskilliga mil som handhäst, löshoppat etc.

Det spelar eg ingen som helst roll när man rider in, men det spelar extremt stor roll vad hästen gör under uppväxten. Gå i hagen bara (även om det är lösdrift med kompisar) och ridas in vid 5 ålder är en enorm chansning, för den period när skelettet är påverkbart så man kan bygga för framtida hållbarhet, ja då belastades den inte med mer än 'gå i hagen'. Däremot om hästen har aktiverats och fått anpassad träning hela uppväxten, så kan du rida in den när den är 10 år om du vill, det gör ingenting.

Fast de flesta sent tagna brukar tyvärr just bara ha 'lallat' innan, och då blir det en rejäl chansning ang hållbarheten..

Jag har lärt mig ett o annat det kan jag garantera:(
Ska ärligt säga att jag trodde det var en fördel när en häst var "sent tagen"...

Det svåra är bara att lära sig o koppla bort det känslomässiga:(

Fast det tror jag. Varför skulle vetrinärer vara förskonade för den härliga känslan att tjäna mycket pengar? När vetrinärkåren beviljar behandling med cytostatiska (canserbehandling) då har det gått åt helvette för långt anser jag.

Det är klart de inte är, men inte i något av de fall jag hade som exempel hade det gett veterinären personligen en enda krona mer i plånboken. Och klinikens vinst hade i ena fallet varit 0 kr, och i det andra fallet en väldigt begränsad summa.

I fallet med hästen så om hästen skickats med djurambulans till Ultuna och stått på intensivvård där, så hade remitterande vet inte tjänat ett enda öre. För hon jobbade på en helt annan klinik, en konkurrent de facto.

I fallet med hunden hade jag redan när hon kom in talat om att det är en oförsäkrad hund, så här mycket pengar har jag, och ni måste säga till och sätta stopp när summan är uppe i det. och veterinären hade inte fått ett öre mer i lön för att de snott av mig 2000 kr till, och för kliniken hade det knappast spelat minsta lilla roll.

Så, det finns alldeles säkert fall där girighet styr, men inte i något av de fall jag tog som exempel. Däremot belyser du hur himla LÅNGT inne det där att ta första initiativet att diskutera en avlivning sitter för dem..

Men det måste man väl ändå vara beredd på att det kan bli väldigt känslosamma reaktioner -både från männniska och djur om man står i begrepp att bli vetrinär?? Tex så måste en person som funderar på att bli läkare förstå att både blod, tårar och fruktansvärt svåra beslut kommer på ens bord om man vill bli läkare? Inte kan en läkare mörka fakta för förhoppningsfulla föräldrar till ett cancersjukt barn. Ser de att det här barnet förlorar vi, så berättar de det.
Ryggar man tillbaka för sånna här tillkännagivanden är man ingen vetrinär utan en ynkrygg som inte utför sitt arbete och ansvar till fullo.

En läkare har en betydligt större 'organisation' i ryggen. Sjukhuspräster, kuratorer, psykologer, krishanteringspersonal etc etc. Läkaren själv behöver inte känna att han/hon har hela ansvaret att 'ta hand om' en reaktion. Och jag lovar dig att när de ger besked om att ett barn inte kommer klara sig/har en otroligt dålig prognos, då finns hela det där teamet inblandat, just för att hjälpa föräldrarna genom krisen.

Veterinären har inte samma 'hjälp' i bakgrunden. Jag vet inte ens om det ägnas någon tid åt att ta hand om djurägarreaktioner på utbildningen?

Sen, jag tror det finns ett ytterst begränsat antal veterinärer som skulle 'hålla tyst' i t ex ett djurskyddsläge. Men, med den halta hästen som troligen aldrig kommer bli bra, men som inte lider av att gå i sin hage, är det då veterinärens ansvar eller djurägarens ansvar? hur ska veterinären veta om den här djurägaren i tysthet går och vill ge upp, eller om den här djurägaren är nöjd med att ha hästen som haghäst?

Jag tycker inte att hela ansvaret ska ligga hos veterinären, när mans kaffar ett djur vet man att det mest troligt kommer dö innan dig, men vet att man antagligen kommer bli tvungen att ta ett aktivt beslut och 'leka gud' och bestämma när det är dags. Så, DJURÄGAREN bär också ta sitt ansvar, och inte bara tyst gå och fundera och vänta på att 'veterinären ska säga något', utan öppna munnen själv och ta en diskussion med veterinären.

Jag ser det som 'delat ansvar', inte att allt ansvar är veterinärens, i den frågan.

Kan ju hända att vetrinären har bonus på intjänade pengar till kliniken?
Å visst kan en läkare erbjuda stöd då tragiska händelser sker hos människor, men läkaren själv är den som oftast får berätta det fruktanskvärda och jag är övertygad om att många läkare eller alla som i sin yrkesutövning måste komma med svåra besked upplever det som en fruktansvärd personlig påfrestning -men inget de kan eller FÅR rygga för eller "förmildra" genom att inte säga rent ut som det är.
Problemtet för vetrinärer är tex att de har ett rykte att tänka på. SPECIELLT hästvetrinärer. En vetrinär som är hott ett år, kanske begår ett fruktansvärt misstag med en häst och upptäcker att året därpå har halverat sin årsinkommt. En vetrinär kan ha gjort en solskenshistoria och helt plötsligt finner att han aldrig har tid med familjen. Hästfolk ringer ständigt. En vetrinär får gott resultat hos en travtränare eller toppryttare ja, då vill alla ha den vetten. proffs som amatör.
Men, med den halta hästen som troligen aldrig kommer bli bra, men som inte lider av att gå i sin hage, är det då veterinärens ansvar eller djurägarens ansvar?
Det är ABSOLUT vetrinärens sak att tala om för ägaren, att den här hästen mår bäst av att bara gå i hagen. Ska det krävas något av den måste den sprutas kontinuerligt. Och den kan aldrig tränas för tävling inte ens småtävlingar. Tyvärr Alexandra tror jag många vetrinärer håller käft om detta och sätter gladeligen en kanyl i leden/lederna och sprutar med något dyrt. Den stackars hästägaren lyfter plånboken och betalar.
Jag tycker inte att hela ansvaret ska ligga hos veterinären, när mans kaffar ett djur vet man att det mest troligt kommer dö innan dig, men vet att man antagligen kommer bli tvungen att ta ett aktivt beslut och 'leka gud' och bestämma när det är dags. Så, DJURÄGAREN bär också ta sitt ansvar,
Oooja, här hållar jag med dig till 100%. Men både du och jag vet att det finns människor som skulle vara beredda med hjärttransplantation av sin kära jycke, bara den levde några/något år till. Vetrinären har inte sånna känslor för någon annans djur på det viset, och ska med sin yrkesutbildning i ryggen stå på djurets sida och säga till att djuret bör avlivas.
gulan

Fast de flesta sent tagna brukar tyvärr just bara ha 'lallat' innan, och då blir det en rejäl chansning ang hållbarheten..
Ja just det. Och jag håller med dig i allt det andra du skrivit.
gulan

har läst igenom tråden och kan verkligen beklaga vad din häst råkat ut för.

tyvärr så är mina erfarenheter av kotledsinflamationer och sånt inte speciellt bra. jag har upplevt att sådant kommer tillbaka och ofta på ett extraben! hästen i fråga var en lätt d-ponny. dressyrreds mest och sattes igång oerhört sakta efter första inflamationen. trots detta kom det tillbaka ganska snabbt.

din häst måste haft väldigt ont och kämpat emot eftersom den lyckats dra på sig inflamationer runtom och även i ryggen. eftersom den haft denna skada tidigare och det kommit tillbaka i dubbel dos så skulle jag faktiskt tänka om en gång extra innan jag kostade på allt för många behandlingar. kommer inte hästen svara på denna behandling och inte på nästa, och inte på nästa. är det verkligen värt det?

att ha en sådan häst är en stor ekonomisk kostnad, så som du själv sagt. man har ju inte råd att skänka bort hästen alla gånger för att hoppas på att någon vettig människa tar över den och ger den en bra förutstättning att komma vidare som frisk. många är nog bara ute efter en gratishäst att börja rida så fort hästen inte visar hälta. finns mycket skumt folk! sen gäller det ju att denna person är villig att fortsätta behandlingen också om det skulle behövas.

fodervärd är ju dömt att misslyckas, ingen skulle vilja ta hand om en sjuk häst med allt vad det innebär i kostnader.

skulle det varit min häst så skulle jag faktiskt övervägt att få den utdömd med tanke på alla skador den dragit på sig. det kommer att bli en väldigt lång väg tillbaka om det ens går hela vägen så att den blir ridbar igen. om den dessutom har exteriören emot sig och framtung så bådar ju inte det speciellt väl. självklart är det ditt val och det är ett väldigt svårt val att ta, något som man verkligen drar sig för som hästägare. ibland är det kanske inte alltid hästens bästa i nuläget man tänker på utan att hästen KANSKE blir bra.

lycka till med din häst oavsett hur det går!

Det är ABSOLUT vetrinärens sak att tala om för ägaren, att den här hästen mår bäst av att bara gå i hagen. Ska det krävas något av den måste den sprutas kontinuerligt. Och den kan aldrig tränas för tävling inte ens småtävlingar. Tyvärr Alexandra tror jag många vetrinärer håller käft om detta och sätter gladeligen en kanyl i leden/lederna och sprutar med något dyrt. Den stackars hästägaren lyfter plånboken och betalar.

Där missförstod du mig, jag menade inte att vet inte skulle säga att hästen bara kan vara sällskapshäst, utan jag menade att ska/bör veterinären ta upp avlivningsfrågan i ett sådant läge? det finns inga problem sett till djurskyddet att en häst går som sällskapshäst i hage. Och veterinären kanske inte har en aning om den här djurägarens ekonomiska situation, om den vill ha en sällskapshäst etc. Djurägaren kanske bara går och 'väntar på' att vet ska ta upp frågan så DÄ kan pipa 'jag vill ta bort'. Men ÄR det veterinärens plikt att ta upp frågan, eller är det djurägarens - eller bådas? (Det finns inget självklart svar på frågan, mest för att väcka funderingen).

Men har man bara en DIALOG med veterinären och talar om vad man tänker och känner och tycker så får man oftast veta precis vad de tycker. När min valack dömdes ut och T-märktes t ex frågade ju vet först lite fint hur jag hade det med 'faciliteterna'. Hade jag eget stall och stora hagar, eller stod jag i dyrt stall t ex? Dvs han öppnade för att han hade förståelse för den ekonomiska aspekten med.

Nu när ena stoet fick sin riktigt dåliga prognos, så förhörde sig veterinären extra nog om hur pass hög nivå jag hade som krav att hästen skulle fungera på egentligen? (vet vet att det för den hästen INTE är ett alternativ att lalla som sällskap/haghäst/skogsmulle. Dels trivs inte hästen med det, dels har matte redan en sån och vill inte ha en till). Men det är ju rätt luddigt begrepp med 'fullt brukbar' så vet såg till att ta reda på exakt vad jag menade med 'full brukbarhet' och tog hänsyn till det i sin bedömning etc.

Så, PRATA med veterinärerna så blir det oftast alldeles utmärkt - åt båda håll!

Jag inser själv, och av alla svar jag får här och av alla jag pratat m som är hästkunniga, att chansen att hon ska bli den där ridhästen jag trodde när jag köpte henne är väldigt liten:(

Jag ska prata med veterinären när vi åker tillbaka på återbesöket.
Nu vet jag lite mer om hur o vad jag ska fråga veterinären.
Och de måste ju ha varit med om liknande fall och kunna ge mig en hint om hur det har gått...

Jag tänker inte gå med på att hon sprutas gång på gång om hon inte svarar på behandlingarna.

Hej på dig!
Hur går det för dig, hoppas det går bra, blev lite nyfiken!
MVH;)

Sv: Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)uppdatering efter åb

Återbesök idag.... Hade en annan veterinär som direkt efter longering o böjprov säger att jag tänker inte behandla hennes ben ngt mer... För hennes stora problem sitter i ryggen- därav alla hältor... Han börjar klämma o trycka och hon har verkligen riktigt ont trots vila i c:a 1 månad:crazy:
Bedövning i ryggen, longering, helt ny häst. Röntgen av ryggen som visar att precis i sadelstaden ligger kotorna väldigt tajt , på gränsen till Kissing Spines enl veterinären, hon är väldigt ansträngd där och detta gör riktigt ont:cry: Hon får cortison behandling på 2 ställen i ryggen. Får en lång förklaring av vet. vid förra besöket var de tvungna att behandla bort alla symtom hältor för att komma till grundorsaken ( jag som trodde att de gjorde de sist :confused: ) Hon var faktiskt bättre i benen idag, fast som veterinären sa lite stel o stapplig men inte så halt längre. Så jag fick nu äntligen konstaterat att min häst har två problem, det ena är ryggen och det andra är att hon har spatt i hö bak has. Varit frågande sedan förra besöket ang spatten... stod ju glidledsinflammation hö bak- men fick idag se röntgenbilderna igen och det är alltså spatt:( De andra hältorna som hon hade kunde jag "glömma" sa vet, för det var symtom hältor. Frågade vet rakt ut idag om hennes chanser att bli ok igen, då för att kunna användas som ridhäst - ej promenad. Fick till svar att spatten kan sätta igång - och det kan gå fort - men att det är jättesvårt att säga om och när:crazy: Och när det gäller ryggen så trodde han på att behandling kommer att hjälpa där:confused: Så det jag kommer göra nu är att sätta igång henne- först med skritt vid hand 30-60 min/per dag i 14 dgr. Sedan skritta uppsuttet rakt fram på halvlånga tyglar mkt driv så att bakbenen är aktiva ca 15 min/dag en vecka. Sedan återbesök... o hoppas på att hon svarat på behandlingen av ryggen. Har nu också talat om för veterinären att uppkommer det fler hältor el att spatten kommer igång riktigt så vill jag sätta punkt. Vet verkade förstå detta så det känns som att vi ändå kommit ett steg framåt. Men trodde nog aldrig i mitt liv att det skulle ta så här lång tid innan grundorsaken hittades. Men känner mig ändå lugnare nu och blir glad när jag tänker på att det blir nog ändå sommarbete för min "skrutta" denna sommaren också:love: Om än kanske det sista...:(

Sv: Halt på alla fyra.. (långt- hoppas ngn orkar läsa...)uppdatering efter åb

Vad skönt ni hittat grundorsaken. Men en sak - INTE ställa av henne på sommarbete. Både rygghästar och spatthästar mår bra av att hela tiden vara igång, och att ställa av helt riskerar att ge en ordentlig försämring. Så gärna bete, men ingen 'semester', utan fortsätta rida henne hela tiden (man kan ju däremot ha lugnare perioder och aktivare perioder).

Just ang ryggen finns det en hel massa att göra för att hålla den så symptomfri som möjligt sen när ni fått bukt med inflammationen. Hojta om du vill ha tips. Min herre har intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden och generellt sett tätt mellan tornutskotten. Diagnosticerad 2001, symptomfri sen dess. (Han har spatt med, fast det har han fått nu på senare år).

Fördelen du har är att det är ganska lika körschema för spatten och ryggen, dvs ska du ha två olika problem samtidigt är de där inte den sämsta kombon, för de mår bra av ungefär samma saker!

Håller tummarna!

Nej absolut inte ställa av henne, det sa veterinären också...
Hon ska hållas igång , helst utan vilodag, men jag måste ju längre fram kunna kombinera ridningen med tömkörning o promenader!?

Ja nu får vi se hur hon svarar på behandlingarna av ryggen...
Och spatten , ja det är klart inte så bra att det redan visar sig vid 8-års ålder:crazy: Så om jag förstod vet rätt så är det lite av en chansning o försöka sätta igång henne nu - antingen sätter spatten igång el inte !? Det kan gå på fyra veckor el ta flera år enl honom...
Men det är ju som sagt en bra kombination på problem - gäller alltså att hålla igång henne för båda hennes problems skull.

Jag tar gärna emot tips för hur jag ska jag jobba med ryggen på bästa sätt!!!

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 687
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: Unhappy
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar