Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

oki

Trådstartare
Nu var det så länge sedan jag jobbade med detta regelbundet så minnet har svikit mig...

Har alltså en travhäst som haft (har) knäledsproblem båda bak men mest på vänster.
Problemen har funnits en längre tid men veterinärerna har tyvärr inte velat lyssna på tränaren utan har enbart behandlat sekundära problem i framkotor och framknän utan att hästen blivit bättre. Trots att tränaren åtskilliga gånger påpekat att bakknäna varit problemet. Till sist gick de med på att bedöva knälederna och VIPS så rörde sig hästen perfekt. Detta var i somras. Behandlades således med cortison och tuppkam i bägge knälederna (medialt) och han har nu känts helt okej i uppträningen efter den behandlingen.
Det gjordes även ett ultraljud på knäleden där allt såg normalt ut förutom en liten reaktion på ledkapseln.
De muskulära problemen som uppstått till följd av de dåliga bakknäna har hela tiden underhållits och sista tre månaderna har hästen varit helt symtomfri och rört sig perfekt.

Nu har hästen fått tre snabbjobb och i de två första var han helt okej. I senaste jobbet blev travet sämre och sämre efterhand och det slutade med galopp. Hästen blir inte synligt halt men sticker vänster bak under sig och böjer sig som en banan. Precis samma bekymmer som inan knäledsbehandlingen.
När jag kände på hästen i går upptäckte jag en mycket kraftig ömhet i fästena till m adductor/ m vastus medialis, vet ej säkert vilken av dem. denna ömhet har inte funnits tidigare.
Min undran är, kan han ha sprungit på sig mjölksyra i dessa muskler därav ömheten eller ska jag tolka det som att bakknäet är dåligt igen?
Alla tips och råd emottages tacksamt!
Dessutom återkom (över en natt) de andra muskulära spänningarna som han hade innan knälederna behandlades.

Sv: Hjälp! Veterinärer, ET, massörer m fl

puttar lite...

Ingen som har något att koma med?

Tror att du har gått för fort fram...jag hade en ridhäst med knäproblem båda bak som din, det tog ett helt år innan jag kunde träna han som vanligt igen, hade samma problem med musklerna med.
Hade jag varit du skulle jag ta hästen till vet. igen och kolla upp bakknäna igen.
Sen sätta igång hästen långsamt och låta dina planer ändras lite och kanske ha hästen startklar nästa sommar.

Tänk på att alltid ha bra underlag hellre hårt än löst, och mkt skritt på hårt underlag(asfalt) hjälpte min häst.

Lycka till!!

Det är fullt möjligt att vi gått för snabbt fram. Trots det så har vi följt veterinärens rekommendationer avseende igångsättningen och hästen har ändå fått mer tid än vad vet sa. Jag har ändå ställt mig lite tvivlande ang detta och hade helst velat behandla om en gång till.
tyvärr är det inte alltid så lätt när man är flera delägare om en häst...många viljor.. :crazy:

Jag sprutar förvisso aldrig leder men jag anser att ett dåligt knä är alltid ett dåligt knä, det måst ebehandlas om ett dåligt knä varje dag. Det är egentligen aldrig bara knäet som är dåligt utan det är allt som sitter fast i knäet som hjälper till.

När hästen ska börja använda kroppen på ett sätt som den inte gjort på länge (pga problemen) så kan den förstås överanstränga muskler. Ömheten kan vara t ex en liten bristning. Det behöver ju inte vara en ny gonit (knäinflammation) men med tanke på historien är det synd att få nya problem. Även om jag förstår problemet att hålla alla ägarna nöjda. Jag törs inte spekulera i hur din häst rör sig för vagnen eftersom jag har alldeles för lite erfarenhet från travet, men om jag var du skulle jag PM:a ghost, hon har erfarenhet av både bakknän och travhästar.

Underhudsblistring?? knästräckaren kanske kan punktbehandlas med akupressur...??

Lite tips som kanske kan hjälpa till på vägen.

lite OT så var min gamla krigare dälig i bakknäna upp till 4 års ålder, jag tog patellan på honom..han hakade aldrig som vanliga hästar utan det "knäppte" mycket i bakknäna på honom och han skakade ofta i dom.....jag behandlade bakknäna men det hjälpte inte honom.

Tack för alla svar även om jag inte blev så mycket klokare.

Lejonelle
Hästen sticker vänster bakben inunder kroppen när han travar och lägger bakdelen mot höger. När han är fräsch så travar han i stort sett helt okej. Han är hjulbent båda bak så han har aldrig haft ett helt korrekt rörelsemönster men man ser tydligt på honom när han är ofräsch. Veterinärerna har bara koncentrerat sig på frambenen där han (givetvis) blivit halt efter att ha fuskat med travet bak och avlastat de ömma knäna. Frambenshältorna är ju sekundärhältor i detta fall och det blir bara en tillfällig lösning. Efter jag äntligen fått behandla bakknäna så har han varit bra fram. Fortsätter jag att köra nu kommer han bli framhalt igen och det vill jag ju inte.

Martha
Denna häst är underhudsblistrad, jag vet inte hur många gånger...Första halvåret vi hade honom blev det nog en gång i månaden tills vi fick honom bra. Då höll han ett år och det var aldrig något fel på honom. Han har efter det blivit underhudad vid några tillfällen vid minsta lilla tecken på att det behövts.
Nu är det ju inte patellaligamenten som är dåliga längre, utan knäleden.

Jag vill ju prova att behandla igen, men delägarna vill inte. Knepigt dilemma där...
Men hur vanligt är det med problem från de muskler jag nämnde. Har inte stött på det förut.

Min ET sa till mig att jag i största möjliga mån ska undvika att köra rätvarv med min häst, som har problem med vänster bak. Detta för att belastningen blir alldeles för stor, speciellt i kurvorna, där det mesta tyngden då tas upp av vänster bakknä (Min häst har oxå problem i just VÄ bak - men den storyn vet du ju:angel: )
Så, hur pass mkt banjobb har han gått på slutet? Det var lite det jag tänkte....
Jag fick rekomenderingen att på den hästen aldrig köra rätvarv i träning, utan bara bakvarv. I träning hemma skuklle jag köra långsamt och länge, han kallade det "titta på fåglarna träning", och intervaller skulle i alla mån det gick undvikas.
Detta för att få en så hållbar och stark häst som möjligt, med en så stark grundkondis som möjligt.
Nu skiljer sig din och min hästs skador lite, men själva knät är ju ändå det som är "problemet" då, och kanske ligger det nåt i detta, som skulle passa G oxå? även om han redan har grundkondisen, men ja....jag tror lite på det konceptet...

Hej!!

Jag är varken vet, ET eller massör, men däremot har jag en häst med bakknäproblem.. Dock ej travhäst utan ridhäst, men jag reagerade på att din häst har problem med vänster bakben och vill sticka det under sig och skicka hela bakdelen mot höger, har jag förstått det rätt isf? Med de symtomen skulle jag nästan vilja ha att den skulle ha problemen i det h. bakknäet. Nu kan jag bara relatera till min ridhäst, som är den enda i mitt hästliv hittills som haft problem med bakknäna. Han var 1 gradigt halt i h. bakknä (dock utan sekundärhältor fram), symtomen han gav mig var att han inte ville sätta det h. bakbenet under sig, kunde inte gå rak på rakt spår, i galoppen galopperade vi på tvären.. I början trodde jag det berodde på svaghet (var ur kondis då jag köpte honom) men det blev värre och värre med tiden.
Jag upplever det som en gång dåligt knä-alltid dåligt knä. Nu underhåller jag inte min häst så mkt som han borde, 3-dagars blister efter hårdare ansträngning ungefär.

Jag tycker ni ska åka in och ge honom en omgång till, men det kan nog vara svårt när man bara är delägare, du måste ju ta hänsyn till de andra med.

ursäkta ett grötigt inlägg, jag skyller på en lång arbetsdag.

Jo, du har rätt i det och han har också problem från båda knäna. Just hans sätt att röra sig har get fler än mig gråa hår...
Däremot så har det vänstra knäleden alltid varit lite gallig och han verkade när han var som sämst mer öm i det. Givetvis kan det bero på att han avlastar höger knä. Den rörelsestörning han har förutom att bli sned märks endast på vänster bak. Kot- och knäledsinflammationerna fram har alltid startat i höger ben (diagonalt) och på det sätt som jag tolkar muskelkramper och spänningar så har han mer ont i vänster. Även veterinärerna påstår att det vänstar knäet är sämre.
Muskelspänningar är fö väldigt intressant. På ridhästar brukar de muskelspänningar i ländryggen som orsakats av ömma bakknän sitta på diagonala sidan medan hos travhästar på samma sida. Lite mysko...

Ja, min häst visade muskelspänningar i ländryggen på båda sidor och fick behandling i muskulaturen där samtidigt som bakknäet åtgärdades. Dock har han haft problem med ländryggen till och från i flera år enligt gamla ägaren, och symtomen kom upp vid pälsfällning och sättning. Efter behandlingen i ryggen har han inte visat några som helst symtom.

Jag tycker inte om att ha problem med knäna på hästen, det leder till så mkt andra bekymmer oftast. Nu är ju min häst också extremt rakhasig h.b, och det leder ju också till bekymmer, dock håller han ihop än så länge och har nog aldrig varit så fin som han är idag.

Hur du ska gå vidare med din häst har jag ingen aning om, men kan det vara värt att prova låta honom vila ut det? Hur gammal är hästen? Eftersom delägarna inte är intresserad av att låta åtgärda honom en gång till, kan det ju vara värt att prova låta honom vila, eller upplever du att det har gått för långt?

Vastus medialis ingår i quadricepsgruppen, muskelproblem där stöter man på då och då. Adductor, spänningar förekommer, bristningar kan uppkomma vid t ex halk/fläkskada. Om jag förstår din hästs rörelsemönster rätt så misstänker du att den är kort/stum i dessa muskler (vastus m och adductor) och inte översträckt/öm. Hästen håller in benet. Dvs dessa muskler jobbar i ett kroniskt spänt läge. Eller, hästen måste hålla in benet för att dessa muskler är för korta. Men det kan ju också vara så att den vill hålla vb under sig för att avlasta hb. Eller för att den vill jobba med knät i en viss vinkel där det känns mest bekvämt. Skulle vulja fråga dig hur övrig muskulatur ser ut i bakkärran hb och vb, har du ojämnheter i muskelmassa som kan ge någon ledtråd i hur hästen vill använda resten av kroppen?

Vastus medialis ingår i quadricepsgruppen, muskelproblem där stöter man på då och då. Adductor, spänningar förekommer, bristningar kan uppkomma vid t ex halk/fläkskada. Om jag förstår din hästs rörelsemönster rätt så misstänker du att den är kort/stum i dessa muskler (vastus m och adductor) och inte översträckt/öm. Hästen håller in benet. Dvs dessa muskler jobbar i ett kroniskt spänt läge. Eller, hästen måste hålla in benet för att dessa muskler är för korta. Men det kan ju också vara så att den vill hålla vb under sig för att avlasta hb. Eller för att den vill jobba med knät i en viss vinkel där det känns mest bekvämt. Skulle vulja fråga dig hur övrig muskulatur ser ut i bakkärran hb och vb, har du ojämnheter i muskelmassa som kan ge någon ledtråd i hur hästen vill använda resten av kroppen?

Att han blir kort i ovannämnda muskler är ju inte så konstigt iom att han både är hjulbent samt att han tenderar at sätta ffa vänster bak inunder sig i snabbare trav. Jag ska prova att laserbehandla muskelfästena för att se om det ger bättring. Men hur skulle man kunna behandla dessa i övrigt? Frågan vad som ger vad är svår att svara på för mig men jag antar att det är pga att han vill avlasta bakknäna.
Hästen är hög på korset (överbyggd) och har också ganska så "toppigt" kors.
4774435.jpg

Bilden togs i aug-05.

Tidigare, innan problemen började var han rejält musklad över låren och över ryggen, när han var som sämst (förra sommaren och hösten) föll han ur mycket över rygg, kors och över låren men mest på vänster korshalva. Samtidigt jobbade han mer med höger bakben och blev lätt överansträngd i muskulaturen. På vissa muskler (ffa biceps femoris) kändes musklelfibrerna som hårda strängar.
Detta har jag fått loss och han har nu under träningsperioden efter ledbehandling musklat på sig igen så han är i stort sett liksidig. När han nu var dålig i senaste jobbet är jag ju rädd att problemet med knäna och allt som hör till kommer tillbaka.

Nja, att vila en "bakknähäst" är det sämsta man kan göra. Vid bakknäna fäster flera stora muskelgrupper som måste vara starka och vältränade för att inte bakknäna ska ta stryk... Så vila ser jag inte som någon lösning.
Hästen är 8 år men har bara startat 31 gånger. Han har segrat i hälften av sina lopp och frisk och fräsch bör han ha mycket ogjort. Att pensionera honom ser jag inte heller som någon bra lösning då han hatar att inte vara nog sysselsatt, han är en extrem tävlingsindivid.

Ja, det du säger är ju iofs rätt, att man inte ska vila en bakknähäst. Det hade jag i bakhuvudet, och nu trillade poletten ner. :)
Tyvärr har jag inte så mkt mer att komma med.

Ridtränas han ngt? Kan det vara ett alternativ till träning för vagn? Där kommer du ju åt hästen lite mer, och kan stärka honom på ett annat sätt, självfallet efter att hästen friskförklarats.

Alltså han går att rida men det blir mest lugna turer i skritt. Skrittar gör han bra med långa avslappnade steg både för vagn och under sadel. Travar man så åker både huvudet och svansen i vädret och det blir bara en kamp så det avstår jag. Att bråka med honom när han vill göra det roligaste han vet (springa) känns inte rätt.
Dessutom tycker jag han är lite för klent byggd, eller rättare sagt - han känns så när man rider.
Har även tömkört honom en del, då fungerar det bättre och han jobbar på fint. Men att det finns vissa problem från vänster bak blir än mer tydligt på volt och då vet jag inte hur pass bra det är.

Okej, det är ju inte heller så roligt. Tyvärr krävs det ju mkt arbete för att få en sådan häst att lugna ner sig och börja arbeta rätt under ryttare. Vi har ett gott sådant exempel i stallet där jag står, och han är ändå mkt riden.

Skrittarbete kan ju ge jättemycket om man bara kommer åt knapparna vill säga. Jag klättrar mkt med min i skritt, varierar intensitet under ridpasset. Jag har jättesvårt för att ge dig mer tips, jag har ingen erfarenhet av att träna travhästar, däremot ridhästar..

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 034
Senast: Vogue
·
H
Hästvård Var med min häst på ännu ett klinik besök igår. Har tidigare behandlats för hovledsinflammation hö bak, sprutades då 3 ggr i hovleden m...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 969
Senast: Häst 2004
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar