HJÄLP! Vet ej hur jag ska göra...

M

Malin_84W

Jag äger en connemara ponny som idag har blivit hela 27 år! Jag har ägt honom sen han var 19 år, så alltså 8 år. Sen ett år tillbaks har han haft en fodervärd och det har fungerat jätte bra. Men nu har fodervärden hittat en yngre häst som hon ska kunna träna och förhoppningsvis tävla också (antar jag). Jag förstår ju att hon vill ha en häst som är yngre och som orkar lite mer.
Nu till mitt problem. Jag hade jätte gärna tagit tillbaks honom, men jag har inte råd!! :cry: Jag har familj (ett barn och pojkvän) och jag måste ju även se till deras bästa och våran ekonomi skulle inte må bra av den påfrestningen (att ha en häst).
Fodervärden skulle kolla upp för hon hade ev en kompis som kunde hjälpa till med honom. Men det är fortfarande den ekonomiska biten som krånglar. Jag har en tid funderat på ifall jag ska ta bort honom (han är endå 27 år och han har väl sina små krämpor har ex börjat att tappa tänder). Han är överlag pigg och frisk och han går fortfarande att rida. Lika mycket som jag unnar honom ett långt (ännu längre :) ) liv, så vill jag inte att hans liv ska sluta med sjukdom och smärta. Man vet ju inte hur länge han kommer att hänga med.. han kan hålla i fem år till, eller så kanske han kolar imorn.. det vet man ju inte.
Man pratar ju om livskvalite osv.. men jag vet inte vad han skulle få för livskvalite om han inte hade någon som red honom regelbundet (han är gammal fältävlansponny och det bästa han vet är att springa fort på öppna fält:rofl: ). Han skulle nog bli otroligt deprimerad och jag antar att han ganska fort skulle lämna in om han inte fick hålla igång.
usch.. det här är verkligen jätte jobbigt och jag önskar verkligen att det var lätt att välja hur jag ska göra..
finns det någon annan som är eller har varit i samma situation som mig, så är jag tacksam för alla tips och råd!
elaka kommentarer undanbedes! detta är jobbigt nog som det är!!

/ledsen.. :cry:

Sv: HJÄLP! Vet ej hur jag ska göra...

Om jag hade varit i din sits så skulle jag nog ta bort honom. Det kan låta hårt, men han är ju som du säger gammal och har börjat tappa tänder osv. Han har kanske gjort sitt nu, och istället för att skicka honom vidare till ett (kanske) okänt öde, så ser jag avlivning som ett bättre alternativ. Då vet du ju var han är och att han fick sluta sina dagar medan han var någorlunda frisk o fräch.
Det är tyvärr detta som är hästägandets baksida, men det är bara vi som kan fatta det beslutet.
Är ledsen för din skull och skickar styrkekramar!

Usch vad jobbigt, skickar masor utav kramar.

JJag skulle nog i detta fal välja att ta bort hästen för ditt bästa och för hans bästa.Att få avsluta sitt liv som pigg å fräsch är något jag själv skulle vilja göra.

Bild på min älskling!

Här är en bild på min älskling från i höstas!

lissen.JPG

Jag tycker nog att du ska ta bort honom . Det är nog bäst för er alla.
:cry: :cry:

Hej!

Jag skulle se det såhär.. Du vet inte hur länge han kommer leva, du kan inte ha honom själv, du vet inte var han skulle hamna om han fick leva.. Risken är ju att han hamnar fel, även om du gör allt för att det ska bli rätt. Dom nya kanske tycker synd om honom och låter honom stå, fast han vill röra sej..

Jag skulle ta bort honom, fast det är fruktansvärt svårt.. Livskvalitet tycks han ju haft tills nu, varför inte låta honom somna in värdigt innan han börjar "förfalla"? Så kommer du också minnas honom som den han är nu och inte den han kanske blir när han blir ledsen, gammal, orkeslös mm..

/ Lavinia, som tagit liknande beslut två gånger, men vill inte förlora sin vän, men dom får det kanske bättre...

Låter nästan som om du har bestämt dig redan. Det lutar åt att ta bort honom... Tycker nog det kanske är den bästa lösningen - inget att skämmas över. Det är en gammal ponny som förhoppningsvis har haft ett bra liv.

Lycka till i ditt svåra beslut!

tack alla för era svar! ja, jag har nog någonstans inom mig redan bestämt mig.. men det är ju sååå jobbigt.. snyft..
ja.. återkommer med hur det blir (när..)

:cry:

Har hittat en ny fodervärd! och de bor typ 5 km från där han står nu, så han behöver inte flytta nå långt. och det är även 5 km närmare för mig! så det känns jätte bra! dom har även sagt att de kan ha honom på livslångt foder. och det ska jag även skriva i kontraktet denna gång! jag hoppas verkligen att detta blir bra nu, så får min älskling leva ett tag till. för han mår ju fortfarande bra och är pigg!
tack till alla som gett mig råd, även om det nu inte blev som de flesta rådde mig till.. :smirk:
/Malin

Kul att det ordnade sig. Hoppas allt går bra denna gång.

Usch....detta var en sorglig historia men som förhoppningsvis slutar gott nu!!! Han var riktigt fin på bilden tycker jag. Lycka till med allt nu!!:bow:

Är glad för er skull, hoppas allt bli bra :smirk: och att han har många fina år kvar...;)

Malin_84W skrev:
Har hittat en ny fodervärd! och de bor typ 5 km från där han står nu, så han behöver inte flytta nå långt. och det är även 5 km närmare för mig! så det känns jätte bra! dom har även sagt att de kan ha honom på livslångt foder. och det ska jag även skriva i kontraktet denna gång! jag hoppas verkligen att detta blir bra nu, så får min älskling leva ett tag till. för han mår ju fortfarande bra och är pigg!
tack till alla som gett mig råd, även om det nu inte blev som de flesta rådde mig till.. :smirk:
/Malin

:banana: Vad kul att det löste sig, nu får du åka å hälsa på honom ofta tycker jag...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 263
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar