HJÄLP,vad ska jag göra???

jassica

Trådstartare
Jag har en häst på prov, prövotiden löper ut 31/12. Men ajg vill redan nu lämna tillbaka hästen, då jag inte tycker det funkar, har skrivit lite andra trådar anående den här häste, så om det låter bekant eller tjatigt har ni nog läst om henne. Går ej att rida ut ensam, stegrar bockar slänger av etc. Givetvis går detta säkert att jobba bort,men hon änr ingen häst för mig. Och det är inte angående det jag vill få hjälp med utan detta;

När jag ringde ägarna förra veckan, sa de bara att de har ingen box över så de kan inte ta hem henne. Givetvis menar jag inte att de skall ta tillbaka henne samma dag, och hon lovade att höra av sig. hade inte hört något så ringde idag igen, och hon säger samma sak igen, vi hari ngen plats för henne, och en massa mer.

Jag själv tycker att har man lånat ut en häst på rpov så får man ju vara beredd på att man kan få den tillbaka, och när jag pratat med henne så låter det mer och mer som att som hon beter sig hos mig har hon även gjort hos dom och att det är anledningen till att de inte vill ha henne kvar.

Vi har skrivit kontakt på att prövotiden går ut 31/12, och jag undrar har jag inte rätt att lämna tillbaka henne innan prövotiden är slut? För så kul är det inte och stå och kosta på en häst pengar som man inte ens vill ha.

Jag sa till ägarna att jag vill lämna tillbaka henne i helgen, och jag tänker åka dit med hästen, så får de göra vad de vill med henne, för det är ju de som är hennes ägare.

Tänker jag helt fel???

Sv: HJÄLP,vad ska jag göra???

Ja det skulle jag säga att du gör. Har ni kontrakt på att du har hästen på prov till 31/12 så har du hästen tills dess. Hade det däremot vart jag som ägde hästen så skulle jag ha tagit hem den på en gång om det inte funkade. Men ägaren till din häst kanske inte har "räknat" med att få hem hästen tidigare, och beroende på vad som står i avtalet så får du nog ha kvar hästen tills kontraktet löper ut.

Ja det skulle jag säga att du gör. Har ni kontrakt på att du har hästen på prov till 31/12 så har du hästen tills dess. Hade det däremot vart jag som ägde hästen så skulle jag ha tagit hem den på en gång om det inte funkade. Men ägaren till din häst kanske inte har "räknat" med att få hem hästen tidigare, och beroende på vad som står i avtalet så får du nog ha kvar hästen tills kontraktet löper ut.

Jag kunde inte sagt det bättre själv!

Ja, eftersom ni har angett datum i kontraktet, så hade jag behållt hästen tills dess. Du får helt enkelt ha hästen tills provtiden är slut, det är ju faktiskt inte mer än rätt.

Även om jag också som hästägare hade tagit hem hästen tidigare om jag vetat att det ändå inte funkat.

Jag ser det lite annorlunda..:) Jag tycker att det är den absolut senaste dagen att säga upp kontraktet på och att det ska skrivas nytt kontrakt from denna dagen eller att hästen ska hem. Jag hade naturligtvis tagit hem min häst om det inte fungerar men nu kankse ägarna sitter i en sådan sits att det blir svårt. Kan du inte försöka att prata med dem om ett annat datum som ni kan enas om, kanske kan du dra ner det med några veckor.

jag tycker somså att ägaren givetvis ska stå med tom box under hela provötiden. en prövotid är en prövotid..man måste räkna med att hästen kan komma tillbaka som hästägare. Vill den som har den på prov lämna tillbaka den, så ska ägaren ej neka till detta. Men för att vara shysst, så kan man väl iaf lämna tillbaka hästen tex på en helg. samt ge iaf en veckas förvarning till ägaren så ägaren möjligen hinner ordna lite saker om det skulle behövas.

jag tycker somså att ägaren givetvis ska stå med tom box under hela provötiden. en prövotid är en prövotid..man måste räkna med att hästen kan komma tillbaka som hästägare. Vill den som har den på prov lämna tillbaka den, så ska ägaren ej neka till detta. Men för att vara shysst, så kan man väl iaf lämna tillbaka hästen tex på en helg. samt ge iaf en veckas förvarning till ägaren så ägaren möjligen hinner ordna lite saker om det skulle behövas.

Ja men precis, jag ringde förra veckan och idag, och sa att jag vill lämna den tillbaka i helgen,m så de har haft minst en vecka på sig att förbereda,men dessa människor ser inte till hästens bästa, och nu så ska de skicka henne till slakt, istället för att kanske försöka hitta ett annant hem med någon ryttare som vill lägga ner tid på detta problem som hon har.

Det är inte billigt att hålla häst i dagsläget och då vill man ju inte hålla en häst man inte kan bruka, inte jagi varje fall.

Till er andra som svarat, ja kanske möjgligt,men står dock i kontraket att jag får lämna tillbaka henne om det inte funkar.

Tack för era svar!

Och så undrar folk varför man inte vill lämna ut häst på prov i flera månader.........gärna sommartid...

Senast ändrad av en moderator:

sommartid...det är sommarhästar. ngt som förhoppningsvis varenda hästägare förstår...att låna ut en häst sommartid skulle innbära att man får tillbaka den på hösten...i många fall. att låna ut en häst sommartid skulle man i princip göra mot en kostnad. det kostar ju ett par tusen o hyra en sommarhäst från tex en ridskola ;-)

om prövotiden går ut den sista december så är det väl självklart tycker jag att du har kvar hästen tills dess OM inte ägaren är snäll och tar tillbaka hästen innan. Det stod tydligen i kontraktet att du fick lämna tillbaka men isåfall skulle ni skrivit in NÄR du kan lämna tillbaka hästen. Du kan ju inte komma och begära att du vill lämna tillbaka den inom en vecka bara för att den kostar pengar:eek:

Förstår faktiskt inte varför människor är så korkade och lämnar ut häst på prov. Det slutar ju ofta så här eller så får man tillbaka en sönderriden häst med förklaringen att man inte vill köpa bara för att den är halt. :mad:

sommartid...det är sommarhästar. ngt som förhoppningsvis varenda hästägare förstår...att låna ut en häst sommartid skulle innbära att man får tillbaka den på hösten...i många fall. att låna ut en häst sommartid skulle man i princip göra mot en kostnad. det kostar ju ett par tusen o hyra en sommarhäst från tex en ridskola ;-)

Jag har inte skaffat någon sommarhäst, har inte ens haft henne i somras.

om prövotiden går ut den sista december så är det väl självklart tycker jag att du har kvar hästen tills dess OM inte ägaren är snäll och tar tillbaka hästen innan. Det stod tydligen i kontraktet att du fick lämna tillbaka men isåfall skulle ni skrivit in NÄR du kan lämna tillbaka hästen. Du kan ju inte komma och begära att du vill lämna tillbaka den inom en vecka bara för att den kostar pengar:eek:

Förstår faktiskt inte varför människor är så korkade och lämnar ut häst på prov. Det slutar ju ofta så här eller så får man tillbaka en sönderriden häst med förklaringen att man inte vill köpa bara för att den är halt. :mad:

Jag tycker det är bra och lämna ut hästen på prov, då får man tillbaka hästen istället för att hästen säljs vidare som någon pokal.
Ägarna själv ville att jag skulle ha henne på prov, och det är väl ägarna som bestämmer över sin egna häst, eller hur??!!JAG LÄMNAR INTE TILLBAKA BARA FÖRA ATT DET KOSTAR PENGAR, tycker du ska läsa inlägget en gång till, jag har skrivit att det är inte kul att ha en häst som kostar när man inte kan använda den till något annant än sällskapshäst och jag tog henne inte för att hon skulle bli sällskapshäst.

Men det är väl inte så konstigt att inte ägarna kan ta tillbaka den på stört? Den 31/12 däremot, ska de ha plats för den.

Tja..som tidigare folk har skrivit ovan. Inget som du kan göra mer än att stå ut tills den 31/12.

Jag hade min häst utlånad på foder innan han gick bort. Det var sagt att fodervärden skulle ha honom till april/maj någon gång då jag gjort klart för henne att jag inte hade någon möjlighet att ta tillbaka honom på vintern pga av brist på stallplats.

Den 5/12 ringde hon:
-Du måste komma och hämta honom för jag kan inte ha kvar honom.
Min första fråga var då vad som hänt?
- Jo, jag har blivit allergisk sa hon då.

Hon bodde granne med en släkting till mig och till honom hade hon sagt att det var så kallt på vintern.Halt och mörkt så när hon ändå int ekände för att rida så ville hon inte ha hästen.

Då önskade jag att jag haft ett kontrakt där det klart och tydligt stod vad vi var överens om. Det är första och ända gången som jag inte skrivit ett kontrakt. Och om jag skriver på, så följer jag det till punkt.

Har du en häst på prov så ska du ju kunna lämna tillbaka den innan tiden är ute om det inte är så att ni har ett fodervärdskontrakt. Man har rätt att lämna tillbaka en häst under prövotiden om man inser att hästen inte uppnår de krav man ställer. Man sätter ju ett datum på prövotiden o innan det datumets utgång ska man ha bestämt om man vill ha hästen eller ej. Du ska ju ha möjligheten att leta ny häst samt att ägaren ska kunna sälja till någon annan.
Sen om ägarna vill slakta hästen så är det deras val, inget du kan göra nått åt, köp inte hästen bara för att det är synd om den, för att den slaktas annars. Många säljare kör den taktiken för att en osäker hästflicka ska få dåligt samvete o köpa ändå. Stå på dig, lämna tillbaka hästen, det är inte ditt ansvar att se till att dom har stallplats, lämnar man ut en häst på prov ska man kunna räkna med att hästen kommer hem igen.

Har du en häst på prov så ska du ju kunna lämna tillbaka den innan tiden är ute om det inte är så att ni har ett fodervärdskontrakt. Man har rätt att lämna tillbaka en häst under prövotiden om man inser att hästen inte uppnår de krav man ställer. Man sätter ju ett datum på prövotiden o innan det datumets utgång ska man ha bestämt om man vill ha hästen eller ej. Du ska ju ha möjligheten att leta ny häst samt att ägaren ska kunna sälja till någon annan.
Sen om ägarna vill slakta hästen så är det deras val, inget du kan göra nått åt, köp inte hästen bara för att det är synd om den, för att den slaktas annars. Många säljare kör den taktiken för att en osäker hästflicka ska få dåligt samvete o köpa ändå. Stå på dig, lämna tillbaka hästen, det är inte ditt ansvar att se till att dom har stallplats, lämnar man ut en häst på prov ska man kunna räkna med att hästen kommer hem igen.

TACK! ja ägaren sa till mig att om det inte funkade av olika anledningar skulle jag lämna tillbaka henne och jag ringde henne för en vecka sen och förvarna lite, och ringde idag och ville lämna tillbaka henne i helgen, då har de haft nästan två veckor på sig att fixa en box, och hon sa själv idag att hon ska skicka två av sina på slakt, då lär det ju bli två boxar lediga.

men jag tänker åka upp med henne i helgen, sen får de göra hur de vill med henne.

Nej men absolut inte köper jag henne för att jag tycker synd om henne att hon ska slaktas, tvärtom.

tack för svaret!

Nej men absolut inte köper jag henne för att jag tycker synd om henne att hon ska slaktas, tvärtom.

Eeh... okej. Ja, det lät ju moget. :crazy: Hur vore det om du väntade ett par år eller så innan du tar på dig ansvaret för ett djur igen?

Och hur tänker du när du bara ska lämpa av en häst på gårdsplan typ? Ska hon stå med hästen i handen eller? Skärpning! Har man tagit på sig ett sånt ansvar så får man stå sitt kast - särskilt om man inte orkat skriva ett riktigt kontrakt!

Eeh... okej. Ja, det lät ju moget. :crazy: Hur vore det om du väntade ett par år eller så innan du tar på dig ansvaret för ett djur igen?

Och hur tänker du när du bara ska lämpa av en häst på gårdsplan typ? Ska hon stå med hästen i handen eller? Skärpning! Har man tagit på sig ett sånt ansvar så får man stå sitt kast - särskilt om man inte orkat skriva ett riktigt kontrakt!

du får tolka som du vill, mogen eller inte, jag köper inte en häst för att den ska slaktas, då hade ajg nog haft tusen hästar just nu. Ja men vad ska jag göra, Hon har boxar lediga bara att hon nite vill ha tillbaka hästen för hon hari ngen nytta av den så, ja jag struntar fullkomligt i vad hon får göra med henne, då det visat sig att hon nite talat saning när hon lämnat hästen till mig, och ajg tycker inte man säljer iväg en häst man vet inte funkar med ryttare på ryggen.

Läs ordentligt innan du skriver. Som jag uppfattar det så är det inget fodervärdskontrakt eller något liknande, utan en prövotid varefter den ev. köparen bestämmer sig om hon vill köpa. De har dessutom avtalat att hästen får lämnas tillbaka innan denna tidpunkt om köparen snabbt märker att de inte passar ihop.

Hästen är ägarens ansvar, köparen ska absolut inte känna sig tvungen att köpa hästen för att den annars går till slakt. Isåfall finns det ju flera tusen avdankade och halvskadade galopp- och travhästar mm som skulle behöva räddas. Man kan inte lägga över ansvaret på någon som inte bett om det.
Det går säkert att få tag på en boxplats på två veckor, ägaren får ordna upp det bäst h*n kan.

Jag läste ordentligt... och det jag läste var att prövotiden går ut den 31/12 och att hästägaren tydligen inte hade några boxar lediga. Dessutom skriver TS att hon inte köper en häst bara för att den ska slaktas annars (vilket jag inte heller skulle göra) utan tvärtom. Det är det fetstilta jag undrar lite över. Vad menas med det? (Fråga till TS)

Nu i efterhand har det dock kommit fram att det tydligen fanns lediga boxar och då kan jag hålla med om att det var dåligt av hästägaren att inte ta tillbaka hästen. Men det var inte det som stod i orginalinlägget - om du läste det.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar