HJÄLP,vad ska jag göra???

Sv: HJÄLP,vad ska jag göra???

Jag läste ordentligt... och det jag läste var att prövotiden går ut den 31/12 och att hästägaren tydligen inte hade några boxar lediga. Dessutom skriver TS att hon inte köper en häst bara för att den ska slaktas annars (vilket jag inte heller skulle göra) utan tvärtom. Det är det fetstilta jag undrar lite över. Vad menas med det? (Fråga till TS)

Nu i efterhand har det dock kommit fram att det tydligen fanns lediga boxar och då kan jag hålla med om att det var dåligt av hästägaren att inte ta tillbaka hästen. Men det var inte det som stod i orginalinlägget - om du läste det.

Nej det stod inget om ledixa boxplatser i orginalinlägget, utan pratade med henne igår och två av hästarna i stallet skulle åka på slakt i veckan, och därmed blir det två boxar lediga. Och då tycker inte jag att jag ska behöva ha kvar henne när det finns plats åt henne i ägarens stall. Jag tycker det är fel av ägaren när hon sa till mig, att funkar det inte så får du absolut köra tillbaka hene, vi vill ha ut henne på en prövotid för att vi vill vara säkra på att det funkar mellan er två då vi är så måna om hästen. Nu funkar det inte, för hon har stegrant och fallit bakåt så jag hamnade under henne, hon har sprungit över mig, och krossat min fot etc.

Och ägarna säger olika saker varför de inte kunde ha kvar henne till mig, först höll hon inte på travet, men helt plötsligt gör hon visst det, och det ena med det andra, och jag känner såhär, varför ska ajg vara schysst mot några, som uppenbart vet vad det är för brister på hästen och ändå lurat på henne på mig. För jag känner mig lurad.

Läs ordentligt innan du skriver. Som jag uppfattar det så är det inget fodervärdskontrakt eller något liknande, utan en prövotid varefter den ev. köparen bestämmer sig om hon vill köpa. De har dessutom avtalat att hästen får lämnas tillbaka innan denna tidpunkt om köparen snabbt märker att de inte passar ihop.

Hästen är ägarens ansvar, köparen ska absolut inte känna sig tvungen att köpa hästen för att den annars går till slakt. Isåfall finns det ju flera tusen avdankade och halvskadade galopp- och travhästar mm som skulle behöva räddas. Man kan inte lägga över ansvaret på någon som inte bett om det.
Det går säkert att få tag på en boxplats på två veckor, ägaren får ordna upp det bäst h*n kan.

tack,det tycker jag med. Jag har blivit pålurad en häst där ägaren uppenbart visste om denna hästs brister, och därför tycker jag att jag ska inte behöva vara schysst mot dom när de lurat mig.

Igår sa hon det att, ja du vet väl att hästarna är inne i trotsåldern när de är 5 år så hon tyckte inte det lät något konstigt med att jag skulle behålla henne för om ett år så har ju trotsåldern slutat, bara det får mig att..:confused: ja inte alls vilja ha denna häst kvar.

Som jag tolkar det så är detta en prövotid och inget fodervärdskontrakt. Det vill säga att du skall bestämma dig om du vill ha hästen eller inte senast 31/12.

Det står ingenstans att du har hästen på foder till den 31/12. Så med andra ord så kan (och skall du) lämna tillbaka hästen så fort du upptäcker att du inte vill ha den.

Åt andra hållet så kan man lika gärna säga att så fort du kommer fram till att du vill ha hästen så kan du (och skall du) säga till att du vill ha den.

Brukligt brukar vara att varsla några dagar i förväg men som säljare skall man vara beredd på att en häst som är ute på prov kan komma tillbaka vilken dag som helst innan senaste satta bestämmande datum.

Mvh

Tora

Ja men precis, jag ringde förra veckan och idag, och sa att jag vill lämna den tillbaka i helgen,m så de har haft minst en vecka på sig att förbereda,men dessa människor ser inte till hästens bästa, och nu så ska de skicka henne till slakt, istället för att kanske försöka hitta ett annant hem med någon ryttare som vill lägga ner tid på detta problem som hon har.

Det är inte billigt att hålla häst i dagsläget och då vill man ju inte hålla en häst man inte kan bruka, inte jagi varje fall.

Till er andra som svarat, ja kanske möjgligt,men står dock i kontraket att jag får lämna tillbaka henne om det inte funkar.

Tack för era svar!

Har jag fattat detta rätt?

Du har kontrakt till 31/12, det är alltså då du skulle tala om ifall du ville ha hästen eller inte? Men nu vill du lämna tillbaka hästen och det står i kontraktet att du får lämna tillbaka den tidigare om det inte fungerar? Om detta stämmer så är det väl självklart att ägaren ska kunna ta tillbaka hästen?:confused:

Eller har jag missuppfattat något?

Jag uppfattar det hela som Tora, men måste säga att historien blir lite svårbegriplig när det tillkommer saker i dina inlägg och vissa av dem är så slarvigt skrivna.
Jag är dock väldigt trött och kan ha missat saker här...

Har jag fattat detta rätt?

Du har kontrakt till 31/12, det är alltså då du skulle tala om ifall du ville ha hästen eller inte? Men nu vill du lämna tillbaka hästen och det står i kontraktet att du får lämna tillbaka den tidigare om det inte fungerar? Om detta stämmer så är det väl självklart att ägaren ska kunna ta tillbaka hästen?:confused:

Eller har jag missuppfattat något?

ja jag tycker också det skall vara självklart men tydligen tycker inte ägarna det. men vi har ju skrvit under ett kontrakt både jag och ägarna. SÅ jag förstår inte varför de inte vill ta tillbaka henne.

Jag uppfattar det hela som Tora, men måste säga att historien blir lite svårbegriplig när det tillkommer saker i dina inlägg och vissa av dem är så slarvigt skrivna.
Jag är dock väldigt trött och kan ha missat saker här...

Att det tillkommer saker är för att jag har pratat med ägarna efter originalilägget, ursäktar om det blir krånligt. Och att dom är slarviga skrivna är väl av ren lathet att jag inte orkar gå tillbaka och rätta dom.

Som jag tolkar det så är detta en prövotid och inget fodervärdskontrakt. Det vill säga att du skall bestämma dig om du vill ha hästen eller inte senast 31/12.

Det står ingenstans att du har hästen på foder till den 31/12. Så med andra ord så kan (och skall du) lämna tillbaka hästen så fort du upptäcker att du inte vill ha den.

Åt andra hållet så kan man lika gärna säga att så fort du kommer fram till att du vill ha hästen så kan du (och skall du) säga till att du vill ha den.

Brukligt brukar vara att varsla några dagar i förväg men som säljare skall man vara beredd på att en häst som är ute på prov kan komma tillbaka vilken dag som helst innan senaste satta bestämmande datum.

Mvh

Tora

Nej jag ahr en prövotid och inte hästen på foder. Jag har gett dem två veckor att fixa en box och det tycker jag är skälig tid. Ja men precis, de sa att kommer jag på innan den 31/12 att jag vill ha henne så får jag köpa henne innan, då borde ju det vara lika mycket fel som att jag inte får lämna tillbaka henen innan,enligt ägarna. hänger du med?

jag tycker iallafall att jag ser till hästens bästa, vi funkar inte bra ihop och ser därför till hennes bästa genom att lämna henne tillbaka.

Det kan ju vara så enkelt som att ni inte definierat vad prövotid är?

Prövotid för dig var visst att kunna lämna tillbaka när du ville.Prövotid för ägarna verkar vara att du ska lämna tillbaka hästen det datum ni skrivit om du inte var nöjd,annars skulle det gå över till köp.

Kan det vara så enkelt?Alla har visst sina egna definitioner angående prövotid......

Och det ska du också göra, har du pratat med ägaren igen eller är det fortfarande samma svar som gäller? I såfall ska du kontakta miljö och hälsa i hästens kommun, berätta att ägaren inte kan ta emot hästen enligt ditt kontrakt och fråga om de har en utplacerings möjlighet på bekostnad av ägaren. Detta ska du också vidtala ägaren om, så att de vet vad du har för avsikt att göra. De har då två möjligheter, dels att ordna med plats åt hästen hemmavid eller acceptera utplaceringen och betala för den.

Det kan ju vara så enkelt som att ni inte definierat vad prövotid är?

Prövotid för dig var visst att kunna lämna tillbaka när du ville.Prövotid för ägarna verkar vara att du ska lämna tillbaka hästen det datum ni skrivit om du inte var nöjd,annars skulle det gå över till köp.

Kan det vara så enkelt?Alla har visst sina egna definitioner angående prövotid......

Om det i kontraktet står under prövotiden, så har man rätt att under prövotiden återlämna hästen innan datumets utgång. Står det däremot att att uppsägning av fodervärdskontraktet ska göras innan den 31/12 så är det ju en annan sak ja.

(Inte riktat till dig, utan till trådskaparen)

Enklast vore väl om TS skrev ord för ord hur man avtalat prövotiden på så sätt undviks missförstånd.

Och det ska du också göra, har du pratat med ägaren igen eller är det fortfarande samma svar som gäller? I såfall ska du kontakta miljö och hälsa i hästens kommun, berätta att ägaren inte kan ta emot hästen enligt ditt kontrakt och fråga om de har en utplacerings möjlighet på bekostnad av ägaren. Detta ska du också vidtala ägaren om, så att de vet vad du har för avsikt att göra. De har då två möjligheter, dels att ordna med plats åt hästen hemmavid eller acceptera utplaceringen och betala för den.

Så ett förtydligande är på sin plats, har du i ditt kontrakt avtalat att du under uppsägningstiden fram till den 31/12 möjligheten att lämna tillbaka hästen så kan du göra som jag skrev tidigare. MEN om du ska säga upp ditt kontrakt så ska det ske senast 31/12, vilket innebär att ägaren måste beredas möjlighet att ordna med uppstallning vilket då måste respekteras.

Så ett förtydligande är på sin plats, har du i ditt kontrakt avtalat att du under uppsägningstiden fram till den 31/12 möjligheten att lämna tillbaka hästen så kan du göra som jag skrev tidigare. MEN om du ska säga upp ditt kontrakt så ska det ske senast 31/12, vilket innebär att ägaren måste beredas möjlighet att ordna med uppstallning vilket då måste respekteras.

Våran prövotid är avtalad att jag har rätt att lämna tillbaka hästen innan 31/12 om någonting inte fungerar, både jag och ägaren var överens om detta när vi skrev under kontraktet när jag hämtade hästen. Ja, jag har sagt till ägarna att jag kommer lämna tillbaka hästen lördag alt. Söndag, och jag ska ringa innan jag åker hemifrån och har hon nigen boxplats då (hon har haft två veckor på sig!) så får jag kanske gå tillväga så som du skrev att man kunde göra.

Jag vill inte ställa till med nåt bråk mig och ägare sinsemellan men jag vill inte ha hästen i ytterligare 6 veckor så det kanske är enda sättet då som du beskriver, att ringa miljö och hälsa i hästens kommun. Tack för tipset!

Nyfiken på hur det har gått för dig!

ja du... efter mycket om och men och sura ägare till hästen så körde jag tillbaka henne igår. Så det slutade väl gott, hade hellre velat behållt henne men det gick ju inte. De som äger henne sköter inte hästar på ett sådant sätt jag tycker de förtjänar. Men hon var ju inte min så jag kunde ju inte direkt sålt henne. Men hon är iallafall hemma nu, hon gnäggade så när jag lastade av henne så tror hon haft hemlängtan damen.

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 333
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar