Hjälp vad ska jag göra!

Centaur

Trådstartare
Jag börjar undra om det är något allvarligt fel på min ena katt. :crazy: Eller egt är det syrrans katt, men hon har flyttat och låtit katten var kvar. Det är en hona, 6-7 år. Hon har alltid varit lite konstig, men inte så att det varit ett problem. Och det är det nu.

För det mesta är hon jättegrinig och gömmer sig längst uppe på skåpet, men ibland får hon ryck och blir superkelig! :confused:

Sen har hon blivit helknas gällande att vara ute. Tidigare så var hon ute lite på dagarna och kom in igen. Nu vill hon inte gå ut på flera veckor, men så plötsligt blir hon helt galen efter att komma ut!! Och då försvinner hon! Nu senast var hon borta i två veckor, och vi har sett henne, men hon har varit jätteskygg och verkat Vild. I förrgår hade hon snikit sig in mens dörren stod öppen, och då var hon extremtkelig och jamade Hela tiden.

Nu till det största problemet. :crazy:
Jag har fått en valp, en collie, och han är hur snäll och lugn som helst och har blivit kompis med mina tre andra katter redan. Han går undan bara dom stirrar lite fult på honom, så han är verkligen inte ett hot.

Men under natten så hade Max, katten, tagit sig ut från vardagsrummet och in i köket och klöst hunden så det var blod på golvet. :eek:

Vi försökte ha dom i samma rum i går kväll, min pappa fick hålla fast Max för hon var rasande på hunden, hon vill verkligen Döda honom. Så börjar hon plötsligt spinna och verkar acceptera hunden, men nästa sekund fräser hon och vill klora ut hans ögon. :crazy:

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, tvivlar på att hon kommer acceptera min lilla valp. :( Hon beter sig ju inte normalt! Hon är liksom lömsk, jag förstår inte varför hon är så rasande, stackars valpen är så rädd för henne att han skakar av rädsla.

Att hon beter sig så jagar även upp mina andra katter, så även dom blir osäkra och tror att hunden gjort nåt, trots att han bara ligger och sover.

Vad tycker ni, är det verkligen normalt katt-beteende?????

Som det känns nu så har jag att välja på att antigen låta henne vara utekatt eller ta bort henne.Vilket jag verkligen inte vill. Hur skulle ni göra???

Sv: Hjälp vad ska jag göra!

Det tar ju ett tag innan vissa katter vämjer sig vid ny miljö och om det helt plötsligt kommer in en valp.

Rille (gamlakatten 12 år) han blev ju helt reserverad när Nelson kom hem första gången, han var nästan lika dan, försvann och sedan komma hem och vara kelig, men han gick aldrig på Nelson.

Men låt katten bo i stallet, har du ingen annan katt som bor där oxå?

Oftast brukar det lösa sig men det tar tid, katten får väl acceptera att en hund har kommit in i bilden för att stanna, man gör ju inte av sig med hunden direkt.

Jo jag har två katter i stallet, men då kommer hon nog bråka som 17 med dom. Men hon kan få vara i garaget, men då blir hon vild. Helt skygg och konstig. Hon har det ju bra där så längde det är sommar, men till vintern blir det ju inte så kul. Sen tycker jag ju synd om henne också, hon är ju väldigt kelig ibland (om hon är på det humöret).

Ska försöka ha dom tillsammans lite ikväll igen, får hoppas att hon slutar vara så aggressiv. Dom andra katterna var ju skeptiska i början dom också, men dom gick bara undan. Max vill springa efter valpen och ta honom. :crazy:

Usch, jag får väldigt dåliga vibbar av det du berättar om Max.
Katter kan spinna mycket när dem har ont, jag tror något är allvarligt fel på henne inuti, något som gör ont.
Vill inte jaga upp dig men det är tankarna som direkt far upp i huvudet när jag läser det här. :(
Är hon kastrerad? Ifall hon inte är det kanske det kan vara någon hormonstörning som har kommit på äldre dar? Jag skulle ta henne till vet. i vilket fall som helst för en grundlig undersökning. Och om de inte hittar något fel skulle jag nog avliva henne för hon verkar inte alls må bra som det är nu.
Hoppas det ordnar sig iaf!

Låter lite som mormors katt. Ena stunden ligger han i soffan o spinner, nästa flyger han på mormor o hugger, fräser, skriker o sparkar så hon rivs sönder och samman. Flera gånger väldigt allvarliga sår. Han kan även attackera henne mitt i natten om hon råkar röra ena foten under täcket. Han springer ifatt henne i hallen o klöser o biter henne i benen osv. Det har gått så långt att hon är rädd för sin katt.

Veterinären jag pratade med tror att han har en psykisk störning, och rekommenderade Feliway. Köpte de o pluggade i hemma hos mormor o katten blev "tam". Men så fort den börjar ta slut återgår han till att bli monster igen. Så det gäller att vara på alerten o byta de där små dosorna regelbundet.

Vi har försökt få mormor att förstå att katten förmodligen inte mår bra av att ha det så där, att han är så aggresiv måste ju vara jobbigt för honom med. Men hon tycker att hon tagit på sig ansvaret när hon tog hem honom, och då ska hon försöka ha kvar honom oxå. Fast hon är rädd för honom :(

Men jag tror att katten i ditt fall oxå, inte mår så bra. Den skulle nog kanske behöva undersökas av veterinär o se om den har nåt hormonfel eller liknande. Om den är utekatt så funkar ju inte Feliway heller så bra kanske.
I värsta fall så tror jag i många fall att katten mår bäst av att somna, när det är såna stora lynnesproblem. De mår ju uppenbarligen inte helt ok, och kanske lider mer än man tror, de visar det ju aldrig. :(

Ja det kan ju vara så... :( Men det verkar inte som hon har ont, hon ser rätt så nöjd ut. Så länge hunden inte rör på sig, vill säga. :crazy: Hormon störningar kanske det kan vara, kan det hjälpa att ge p-piller tro??

Vi ska försöka lite till, kanske min syster kan ta tillbaks henne. Om det visar sig att det inte går, och veterinären inte hittar något fysiskt fel på henne, så är det nog bättre att hon får gå vidare. Har tänkt på det och vill inte att hon ska gå i skogen och kanske bara hungrig och kall. :crazy:

Vet att flera honkatter som varit tjuriga och arga av sig blivit keliga och mår mycket bättre när de kastreras. Kanske något att testa iaf?

Det konstiga är ju att hon är så ombytlig. Just nu ligger hon här i soffan och är väldigt sällskaplig. Hon har aldrig bitit eller fräst mot människor, hon drar sig bara undan. Men jag förstår inte hur hon kan bli som en vild katt så fort hon kommer på utsidan av dörren.. :crazy:

Kanske har det hänt något med henne utomhus, att hon blivit attackerad av en annan hund?

Uppdaterar lite.
Hon verkar ha lugnat ner sig en hel del nu, finner sig i att vovven går omkring i rummet utan att ville ta honom. Så vi fortsätter att vänja henne vid hunden och håller tummarna för att det funkar.

Nej det är hon inte. Tror du hon skulle bli jämnare i humöret då?

Nej det är hon inte. Tror du hon skulle bli jämnare i humöret då?

Väldigt många katter blir det. Dessutom så eliminerar du risken för livmodercancer iom att livmodern plockas bort.

Min har blivit en riktig gosmaja sen jag kastrerade henne. Hon har alltid varit en snäll o gosig katt, men nu har hon blivit en knäkatt :love: Hon slipper dessutom de jobbiga löpen, hon löpte VÄLDIGT kraftigt.

Jag tycker att ni ska kastrera om ni inte ska ha bebisar, både för er och för kattens skull. Chansen är dessutom väldigt stor att hon blir lugnare i sitt temperament.

Hej!
Min brors katt bettedde sig exakt lika dant.. tills hon bet ihjäl sin nyfödd kattunge och attackerade mig så svårt att jag fick operera handen.. jag har fortfarande problem med rörligheten i handen sedan dess. medans jag låg p sjukhuset så tog min bror med sig katten till veterinären som avlivade henne... veterinären berättade att hennes agressivitet berodde på en hjärntumör som hade spruckit.. så länge som den var hel så var katten kelig ibland och bråkig iubland.. men när den sprack så slog det slint i huvudet på katten och hoin blev störtknäpp...
så tyvärr såp skulle jag tro att du måste avliva katten.. hur svårt det än är.

Vadå så knäpp är hon ju inte?
Snuttenutten skrev ju att henne katt betett sig likadant som din tills det brast en dag. Hur kan du vara så tvärsäker på att din katt inte kommer göra likadant en dag?
Sedan tycker inte jag att du bör avliva henne ännu men jag tror något är fel och du verkar inte alls ta till dig råden om att kastrera din katt utan ignorerar mitt och Prosits inlägg om att katten/katter kan må/mår bättre av det.
Sedan kan du sluta :smirk::a folk som ger dig sin berättelse.

Äter din systers katt p-piller förresten? De kan ge hormoniella störningar.

Senast ändrad:

Ang humörssvängningarna så kan det som någon tidigare nämnt bero på hormonerna... Nästan alltid hjälper det att kastrera katten, och hon blir lugnare och stabilare.

P-piller rekommenderas inte att ges till katter eftersom det i sin tur kan leda till olika otrevliga problem som tumörer m.m. (om man använder det regelbundet) vissa katter är också mer eller mindre känsliga för det.

Tycker absolut att du ska kastrera katten om du inte använder den i avel, vilket jag förstått att du inte gör.. =) Du kommer inte att ångra dig.

Tills dess kan du köpa hem feeliway, antingen adaptern eller pumpspray, som verkar lugnande på katter. Det brukar fungera bra, men är ganska oekonomiskt i längden... Det kostar ca 500 kr och sedan en viss summa per påfyllning.

Lycka till. =)

Att hon behöver dö! Hon skrev: så du måste nog avliva katten. Det tänker jag inte göra, hon är ju inte aggressiv mot folk, och nu verkar hon lugnare med hunden också.

Och jag har inte förkastat att kastrera henne, vart har jag skrivit det???? :crazy:

Du svarar ju inte ens på frågan om p-pillerna, såg inte att snuttenutten skrivit att hennes katt betett sig likadant som din innan hon attackerade människor.
Jag har inte ens skrivit att du förkastar kastrering, bara att du inte svarar på det som folk föreslår dig och det de berättar om sina katter.
Därför tycker jag det är ganska illa att :smirk::a personer när du inte läser vad som står.
Det är ju inte bara hunden som är problemet står det i första inlägget, så därav undrar jag hur du tänker angående kastrering?
Inget djur mår bra av att vara lynnigt och ha sådana humörsvängningar som du beskriver.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 938
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 222
Senast: Praefatio
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV