Hjälp, vad ska jag göra?!

S

Skiona

Jag har blivit rädd för min egen häst.. :cry:
Absolut inte så länge jag står på marken. Då har vi världens bästa kontakt, hon litar på mig och så vidare. När jag ropar på henne i hagen så kommer hon springandes (gör inte det till någon annan), när hon blir rädd för något så trycker hon sig gärna lite extra nära. Det är jag som har hållt på med henne sen hon var föl.
Men nu så ska hon ridas in och hon tycker det är super roligt att få komma ut i skogen och hon är JÄTTE snäll, men OTROLIGT frammåt och vill gärna springa hela tiden, och jag är livrädd när jag rider?! Jag har ridit i 16 år och är inte nybörjare eller så, red även på våran förra unghäst. Dock var han inte lika het som denna lilla dam är :smirk:

Vet inte vad jag ska göra. Ska jag trotsa rädslan och rida henne så mycket jag kan och hoppas att jag slutar vara rädd? Iofs är jag mer rädd för situationen än för hästen. Att hon är ung och inte riktigt förstår alla signaler ännu.... Jag vet inte...vet inte riktigt vad jag ska göra..Några tips någon?

Kanske ska säga att det inte är jag som sköter inridningen, utan jag får hjälp, men jag måste lära mig rida min egen häst..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp, vad ska jag göra?!

Börja lite smått med ngn som leder dig tills du märker att hon blir stabil och lyssnar på dina hjälper bättre..gå bara lugnt fram känn ingen panik, visst ska man väl kunna rida sin egen häst men det går aldrig att bli av med rädslan den brukar snarare att förstärkas om man "trotsar" den..iallafall för mig..hehe:smirk:

Kan du inte lugna dej med skogsridningen? Ta det sen när du har bättre koll. Om du inte har tillgång till ridbana kan du kanske rida på volt exvis i en hage. Tokar det till sej kan man ju alltid lämna bort för inridning.
Hoppas att det kommer att gå bra!!

Vad roligt att du har en unghäst med mycket framåtbjudning. Det är inte alltid man har sån tur. :)

Jag tycker inte att du ska sluta rida henne.
Det bästa är ju om du kan få hjälp och sälskap av en lugn äldrehäst när du rider ut.
Rid henne bakom äldrehästen och om hon blir för het eller vill dra iväg så har du dennes rumpa som bromskloss.
på detta sätt blir det säkert lättare för dig att slappna av och känna dig lugn, eftersom du inte behöver kunna kontrolera henne helt utan har hjälp av äldrehästen som funkar både som draghjälp och bromshjälp.

Jag har aldrig haft problem när jag ridit unghästar på det här viset, eftersom det är naturligt för unghästen att följa den äldre hästen så kan man också lära in hjälperna på ett mer naturligt och avslappnat sätt.

Själv gillar jag inte att rida unghästana i ridhus el. på ridbanan, jag tycker att de tappar mycket av sin framåtbjudning och lätt tycker att det är tråkigt.
Brukar rida en tre till fyra gånger i ridhuset så att de är lite reglerbara, sen är det ut i skogen med en lugn äldrehäst som gäller.

Lycka till :)

Tack för alla svar!

Red faktiskt henne igår och det gick JÄTTE bra, visst var jag nervös å lite småskraj hela ridturen, men jag RED! :) Kännde mig riktigt stolt när jag klev av sedan!

Har bestämt mig för att ta ut en instruktör som kommer till stallet och hjälper mig så att jag får lite tips å ideer!

Sen så rids hon alltid med sällskap, men hon skiter fullständigt i sällskapet och håller sin egen takt, och blir JÄTTE arg om hon måste ligga bakom! :smirk: Då är det nog bättre att hon går i sin egen takt så att hon inte börjar tycka att det är tråkigt. Hon sticker juh inte iväg okontrollerat, man får alltid stopp på henne, även om hon blir sur för att hon måste skritta!

Så kul att se när man rider, när man skall vända hem, blir den andra hästen jätte glad för att få gå hem igen, medan min lilla unghäst blir jätte lessen och man ser verkligen på henne att hon inte vill gå hem utan fortsätta gå runt i skogen! ;)

Ska rida igen på torsdag, hoppas att min rädsla släpper lite då! HAr aldrig varit rädd för en häst tidigare, så förstår inte varför jag måste börja nu, med min egen häst tillåmed! :confused:

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 240
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama