Hjälp, Utdömd!!

M

Ma.F

Hjälp min häst har blivit utdömd pga artros i bak knäna!
Jag skulle göra allt för att han ska få fortsätta leva men det är mina föräldrar som betalar och de har redan bestämt sig, vi har inte råd att ha en skadad häst ! men han mår jätte bra så länge han slipper träna och hoppa så det känns så fel skulle helst vilja ge bort honom men då får man ju ingen ersättning (han är försäkrad för 100.000kr)så det är bara att glömma säger mina föräldrar..! Mår jätte dåligt av det här och kan knappt sova på nätterna! Någon som kan hjälpa eller komma med råd??

Sv: Hjälp, Utdömd!!

Tänk på det bästa för hästen, h*n är utdömd och kommer inte kunna tränas och tävlas mer. Hade jag fått min häst utdömd skulle jag inte sälja honom om jag vet att han aldrig blir bra eller fri det onda utan istället låta han vandra vidare till Trappelanda. Det är ett svårt beslut men man måste tänka på hästen i första hand.

Skickar tröstkramar

Håller med, att ge bort hästen är ingen lösning på problemet. Jo det kanske löser ditt samvete som du har nu, men å andra sidan vet du inte hur han kommer att hanteras framöver och med vilken respekt. Tar man hänsyn till skadan, eller rider man på som vanligt ingen?

En avlivning befriar hästen från vidare plågor, och du vet att han får det bra dit han kommer.

Lycka till i allt elände.

Boj skrev:
Håller med, att ge bort hästen är ingen lösning på problemet. Jo det kanske löser ditt samvete som du har nu, men å andra sidan vet du inte hur han kommer att hanteras framöver och med vilken respekt.

Det enda som en dylik lösning löser är att folk dövar sitt eget samvete över att slippa ta beslutet att hästen ska avlivas.
Jag är lite av åsikten,är hästen utdömd så är den det av en anledning,den har ont.Och har den ont,så ska den få avsluta sitt liv med hedern i behåll.
Visst,det är tunga beslut och inget man ser fram emot,men det är vår skyldighet som djurägare att se till våra vänners bästa.

Till trådskaparen> Lycka till mitt i allt elände.

Min fd foderhäst blev utdömd pga artros i ett framknä och kunde därmed inte fortsättningsvis tränas eller ridas hårt. Däremot bedömdes han kunna promenera i skogen efter att han behandlats för den inflammation som han också hade på samma ställe. Eftersom det här troligtvis är världens trevligaste häst, ville varken hans ägare eller jag ta bort honom, så hon triangelmärkte honom och fick det mesta av sin investering tillbaka och sedan hittade vi tillsammans en ny fodervärd som ville ha en sällskapshäst till sina ponnyer samt en kamrat att rida ut på då och då. Det har funkat jättebra och han lever och är till glädje för sina nya matte och kommer nog att göra så i många år till. Det går att hitta sådana hem om man ger det lite tid (vill tillägga att det är i närheten så att vi har lite koll på hur han har det).

Har man tur så blir de livslånga, men vem kan garantera det? Vem kan garantera att hästen inte missbrukas trots sin skada, vet nästa, och nästa köpare om hästens historik? Det är ett stort ansvar man påtar sig med en T-märkning till promenadhäst, kanske tom större än för en avlivning.

Fast så kanske inte många ser det. :crazy:

Boj skrev:
Håller med, att ge bort hästen är ingen lösning på problemet. Jo det kanske löser ditt samvete som du har nu, men å andra sidan vet du inte hur han kommer att hanteras framöver och med vilken respekt. Tar man hänsyn till skadan, eller rider man på som vanligt ingen?

En avlivning befriar hästen från vidare plågor, och du vet att han får det bra dit han kommer.

Lycka till i allt elände.
Jag håller med. Av humanitära skäl hade jag tagit bort hästen. Lycka till...

Jag hade också tagit bort hästen även om det känns hemskt. Säljer/ger man bort den vet man aldrig hur den sköts sen. Även om den hamnar hos en vettig person kanske denne skickar den vidare och där kanske han rids alldeles för hårt o.s.v.
Vi hade en häst som fick hjärtflimmer och blev utdömd. Han hade säkert kunnat fungera som sällskapshäst men vi hade ingen möjlighet att ha kvar honom. Han fick istället avsluta sina dagar för man vet aldrig vart han hamnat annars.

Ta bort hästen är enda sättet du kan garantera att deninte kommer må dåligt.

Hästen mår inte dåligt av att tas bort och tycker veterinären att det är vad som bör göras, följ dennes råd.

Fast den har ju bara blivit utdömd. Hon säger ju den är ok när den inte tränar och tävlar. Många hästar blir ju utdömda för att sedan triangelmärkas och sedan lever vidare utan besvär. Varför skulle hennes häst vara ett undantag för ? Det är ju något hon åtminstone kan kolla upp.

Har själv erfarenhet av häst med artros och jag rekommenderar att hästen får somna in. Hästar är experter på att "se positiva" ut fast dom egentligen har det jobbigt. Min visade absolut ingenting förrän graden av artroser var 3 och då blev han ilsken mot alla utom mig. Det spelade ingen roll att han gick i hagen (stor och fin) för han kunde inte hänga med de andra ordentligt och blev sur för det och så blev han ännu surare när jag red ut på andra hästar och han inte fick jobba alls. För hästens skull är det bättre om den får somna innan problemen blir så stora att det börjar märkas, då dom finns där. :cool:

får man inte ut försäkringspengar när man triangelmärker hästar :confused:

Min syster köpte en triangelmärkt häst och ägaren hade triangelmärkt den för att hon skulle kunna få ut pengarna :crazy:
och så sålde hon den..

Man får ut en del. Men man måste vara realist. Säljer man vidare en häst med känd skada finns det alltid risk för att den används för hårt med onödigt lidande som följd.

Mynta2 skrev:
Fast den har ju bara blivit utdömd. Hon säger ju den är ok när den inte tränar och tävlar. Många hästar blir ju utdömda för att sedan triangelmärkas och sedan lever vidare utan besvär. Varför skulle hennes häst vara ett undantag för ? Det är ju något hon åtminstone kan kolla upp.

Om man kan behålla hästen, eller få någon som ger hästen ett livslångt hem med vetskap om dess defekter och kapacitet så är T-märkning en lösning. Men många människor har inte den möjligheten, vilket gör att dessa T-märkat hästar ofta hamnar hos människor som INTE tar hänsyn till tidigare skador eller ens känner till dem. Frågan är om det är värt priset för att döva sitt eget samvete, de flesta av T-märkta hästar hamnar återigen på klinik för samma skada och upprepade behandlingar. :crazy:

Nu var det ju tänkt när jag skrev om triangelmärkning att trådskaparen ev skulle tänka på saken och sedan ha kvar sin häst som promenadhäst. Den funkade ju bra utan tävling/träning. eftersom nästan alla skriver *avliva *avliva* men ingen om t-märkning. Trådskaparen kanske inte ens vet om att en sådan möjlighet finns. Klart jag fattar att det beror på skada o dyl, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Ingen kan säga vad som är rätt för någon annan men du ska veta att artros är ett smärtsamt tillstånd. Det är en skada som utvecklas under lång tid. Du vet, en led är ju när två ben möts. Ändarna är klädda av brosk och formade så att de ska passa perfekt ihop som en hand i en handske. I bakknät finns det flera ledytor eftersom det är flera ben som sammanfogas.

Artros utvecklas ofta ur en ledinflammation (artrit). Inflammationen bryter ned ledbrosken så att de inte längre glider glatt, ben nöter mot ben. Kroppen försvarar sig mot nötningen genom att bilda mer ben och ledytorna deformeras så att det inte längre passar fint ihop. Varje gång leden används, flera gånger i varje steg, gör det ont. Man kan inte bli bra från sjukdomen, leden är utsliten.

Som du vet så kan människor som har t ex höftledsartros få en ny höftled genom operation. Någon sådan möjlighet finns inte för hästar som jag känner till och bakknät är en komplicerad led som måste tåla mycket belastning. Om inte bakdelen fungerar fullt ut kan inte hästen använda sin kropp på ett skonsamt sätt. Den kommer bära upp vikt på frambenen och riskerar att få kotledsinflammationer och andra skador i sina framben. Den tappar muskler i ryggen.

Jag förstår att det känns fruktansvärt för dig men jag tycker dina föräldrar har rätt. Jag tycker inte det är rätt att triangelmärka en häst som har artros i ett bakknä. Och definitivt inte i båda. Du hjälper din häst bäst genom att ge den en fin sista tid, helst smärtfri med hjälp av medicin om det behövs och genom att låta den somna innan den tappar geisten och livsviljan. Du gör din vän en tjänst.

Hälsningar
Lejonelle

Tack för alla råd..! Det är fortfarande jätte jobbigt, har funderat på triangelmärkning men man är ju orolig att även om han får ett bra hem att han ska få mer ont och kanske ändå måste tas bort....då kanske det är bättre nu så han slipper flytta mm....senaste 1-2 månaderna har han gått på bete i sin sommarhage som är jätte stor tillsammans med sina två bästa kompisar(en häst som är 30år och ska tas bort nu efter sommaren och min andra häst) och vi har åkt dit varje dag och gett de massa mat (fibergi som han älskar) och morötter, äpplen mm så att om han ska avsluta sina dagar ska han ändå ha haft en bra sista tid....men jag vill ändå inte det känns så svårt...men om han nu ska somna in så är det en bra tid nu när han fortfarande har det bra...skulle kunna tänka mig att lämna ut honom på foder för då har man ju ändå lite koll....Är det någon som vet hur mycket man får ut vid en triangelmärkning?Det här är det värsta jag varit med om i hela mitt liv, det handlar ju om en trogen kompis och man vill ju göra det rätta.Tacksam för alla råd och svar!

Det är inte säkert att försäkringsbolaget godkänner en triangelmärkning. De kan mycket väl anse att hästen lider av att fortsätta sitt liv och därför inte godkänner att man plockar ut delar och triangelmärker.

Normalt får man ut livförsäkringen -10000 kr vid triangelmärkning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 053
Senast: manda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar