Hjälp, Utdömd!!

Sv: Hjälp, Utdömd!!

kan han ridas öht? I så fall kan ni ju triangelmärka och få ut en del av försäkringen + att ger ni bort honom så har ni garantin att han aldrig kan tävla mer i alla fall.

Men tar ni bort honom så får ni ju ut hela försäkringsbeloppet + att hästen aldrig mer behöver ha ont. Om han nu inte kan ridas.

Man måste få vara lite ego i sådana här frågor också, glöm inte det

Mitt sto (13-årigt arabsto) blev utdömt som 10-åring (diagnos: pålagringar och två lösa benbitar som rört sig och gjort skador i en kotled bak, lindrig hovbroskförbening i bägge fram och lindrig artros i karpallederna fram) . Jag valde då att INTE ta bort hästen eftersom veterinärerna sa till mig att "hon kanske kan fungera som promenadhäst". Nu hade ju inte jag några planer på att ge bort henne, men jag hade absolut KUNNAT göra det. Alla som träffat min häst faller för henne och jag hade flera olika personer som erbjöd sig ta in henne som sällskap eller promenadhäst.

OM jag hade valt att lämna henne hos någon annan så hade jag nog valt att "ge bort henne" på livstidsfoder. Dvs - JAG äger fortfarande hästen och så skriver vi kontrakt på att fodervärden får och SKA ha hästen livet ut.

Anledningen till att jag överhuvudtaget skriver i den här tråden är för att jag vill berätta att en utdömning inte behöver betyda slutet för hästen. Mitt sto rids nu 4-5 dgr/vecka och hon har inte (utöver en vrickning i hagen i vintras) varit halt på snart 2 år. Visst, vi skrittar mest och vi rider i stort sett bara rakt fram (dvs inte på ridbana och inte på böjda spår), men senast i förrgår var vi ute på en tretimmarstur.
Utöver min egen häst så står på vår gård ett 20-årigt triangelmärkt halvblod (valack) som också rids regelbundet och som lever på i högsta välmåga. Tyvärr så vet varken jag eller nuvarande ägarna VARFÖR hästen är triangelmärkt då det av någon outgrundlig och urbota KORKAD :mad: anledning är sekretessbelagd information som inte ens ägarna får reda på!?!?!

Det jag försöker säga är att om du verkligen inte vill ta bort hästen och om veterinärerna håller med om att promenadhästlivet är ett helt rimligt scenario (ring dem och prata igenom det igen - vad kan man förvänta sig att din häst ska kunna göra och inte göra) så kan du säkert hitta ett gott hem till din häst. Dina föräldrar får ju ut en hög andel av livvärdet om man triangelmärker så ni har råd att köpa dig en annan häst också.

Bara tänkt som ett alternativ till att avliva hästen. Rådfråga alltid med veterinären som dömt ut hästen innan du fattar avgörande beslut för hästens framtid.

/JES

Mynta2 skrev:
Fast den har ju bara blivit utdömd. Hon säger ju den är ok när den inte tränar och tävlar. Många hästar blir ju utdömda för att sedan triangelmärkas och sedan lever vidare utan besvär. Varför skulle hennes häst vara ett undantag för ? Det är ju något hon åtminstone kan kolla upp.

Man måste ju också ställa sig frågan vad för sorts liv det handlar om? Om hästen inte kan ridas, hur mår den mentalt av att bara gå i hagen? Vad är oddsen för att hitta ett bra hem till en sådan häst, så att den inte blir en vandringspokal?

Hästen verkar vara van att tävla och träna. Hur mår den då när du bara kan promenadrida den? Min häst trivs till exempel inte alls med det.
Jag tar bort min häst i morgon :cry: också pga av artros. Han höll inte ens för promenadridning. Och även om han hade gjort det hade jag ändå valt att ta bort honom, eftersom han inte tycker det är roligt.
Jag är emot att hålla hästar vid liv bara för sakens skull. En häst mår aldrig dåligt av att få resa till de evigt gröna ängarna. Även om jag nästan mår illa för att jag är så ledsen, känner jag ändå att jag har fattat rätt beslut, det är det bästa för mig och framförallt för min häst.
I din situation skulle jag också tänkt lite på mig själv. Får du bara ha en häst? Vill du träna och utvecklas eller är du nöjd med att bara lunka i skogen i flera år när kompisarna tävlar och tränar? Jag tycker det är skittråkigt rent ut sagt att bara rida utan att ha några mål, men så behöver det inte vara för dig. Sätt dig ner och tänk igenom din situation och dina valmöjligheter, och bestäm hur din närmaste "hästframtid" ska se ut. Ibland måste vi fatta svåra beslut, och nu är det din tur att göra det. Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för dig och hästen.

Jo, det är många som säljer sina triangelmärkta hästar. Vet en osm köpt 2 st sådana ston..

Jag förstår att det känns svårt just nu. Min häst blev utdömd för artros i vb knä den 24/8 i år. Det känns fruktansvärt! Min vetrinär gav mig inte ens ett annat alternativ än avlivning... :cry: Det känns fruktansvärt! Men för min älsklings bästa får hon fara till trapalanda på torsdag nästa vecka. Min häst har otroligt ont och man ser att hon tappat lusten att leva, även fast hon så tappert försöker dölja det.

Gör det bästa för hästen! Artros i knät försvinner inte och det blir bara värre. Inte vill du väl att h*n ska behöva lida?

//Sofie

Kassiopeia du skriver klokt som vanligt. I detta fallet var det bakknän och som jag uppfattade det båda bak? Jag tycker det är skillnad mellan lindrig artros i ett framknä där man eventuellt (beroende på vilken ledavdelning) kan påverka slitaget genom att få hästen ordentligt på bakbenen och artros i bakknän där man riskerar andra skador på kotor, framknän för att hästen vill avlasta bak. Håller du med?
mvh
Lejonelle

Ja jag vet också flera som köper just T-märkta ston att anvädas i avel. Den senaste i raden där var ägaren den 5 i raden, däremot kände denna ägaren inte till varför hästen var T-märkt. Skickades till hingsten, efter 2-3 dagar rejält halt. Varför den blev det är ju svårt att svara på, eftersom ingen vet varför hästen är T-märkt eller om hältan kunde bero på andra omständigheter. Det jag vet om hästen nu är att denne fortfarande är halt, och man finner inte orsaken vilket förmodligen är en gammal skada. :cry:

Tack igen för allt stöd och alla råd!
Det blir antagligen så att han tas bort nästa vecka, tillsammans med sin snart 30 åriga kompis.......känns förfärligt! Han är så pigg och glad i hagen han springer runt hela tiden och bockar och busar med de andra.... skulle verkligen vilja hitta någon som skulle vilja ta honom och jobba med honom försiktigt...men men...det är inte bara jag som bestämmer....

Verkligen jätte bra länk om artros..!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 053
Senast: manda
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar