Sv: Hjälp, Utdömd!!
Mitt sto (13-årigt arabsto) blev utdömt som 10-åring (diagnos: pålagringar och två lösa benbitar som rört sig och gjort skador i en kotled bak, lindrig hovbroskförbening i bägge fram och lindrig artros i karpallederna fram) . Jag valde då att INTE ta bort hästen eftersom veterinärerna sa till mig att "hon kanske kan fungera som promenadhäst". Nu hade ju inte jag några planer på att ge bort henne, men jag hade absolut KUNNAT göra det. Alla som träffat min häst faller för henne och jag hade flera olika personer som erbjöd sig ta in henne som sällskap eller promenadhäst.
OM jag hade valt att lämna henne hos någon annan så hade jag nog valt att "ge bort henne" på livstidsfoder. Dvs - JAG äger fortfarande hästen och så skriver vi kontrakt på att fodervärden får och SKA ha hästen livet ut.
Anledningen till att jag överhuvudtaget skriver i den här tråden är för att jag vill berätta att en utdömning inte behöver betyda slutet för hästen. Mitt sto rids nu 4-5 dgr/vecka och hon har inte (utöver en vrickning i hagen i vintras) varit halt på snart 2 år. Visst, vi skrittar mest och vi rider i stort sett bara rakt fram (dvs inte på ridbana och inte på böjda spår), men senast i förrgår var vi ute på en tretimmarstur.
Utöver min egen häst så står på vår gård ett 20-årigt triangelmärkt halvblod (valack) som också rids regelbundet och som lever på i högsta välmåga. Tyvärr så vet varken jag eller nuvarande ägarna VARFÖR hästen är triangelmärkt då det av någon outgrundlig och urbota KORKAD
anledning är sekretessbelagd information som inte ens ägarna får reda på!?!?!
Det jag försöker säga är att om du verkligen inte vill ta bort hästen och om veterinärerna håller med om att promenadhästlivet är ett helt rimligt scenario (ring dem och prata igenom det igen - vad kan man förvänta sig att din häst ska kunna göra och inte göra) så kan du säkert hitta ett gott hem till din häst. Dina föräldrar får ju ut en hög andel av livvärdet om man triangelmärker så ni har råd att köpa dig en annan häst också.
Bara tänkt som ett alternativ till att avliva hästen. Rådfråga alltid med veterinären som dömt ut hästen innan du fattar avgörande beslut för hästens framtid.
/JES