Hjälp, skolarbete!

gul_zebra

Trådstartare
Ska nu i sista stund få ordning på ett skolarbete som kommer vara grunden för betyget i ett ämne.

Det ska alltså vara en affärsidé som vi praktiskt eller teoretiskt ska "genomföra" och skriva upp. Det ska då innehålla ekonomi och en massa annat.

Jag och en kompis tänkte då att vi skulle göra något liknande ferpharm (se www.ferpharm.dk) och köpa och föda upp djur för att sälja. Det ska du alltså vara djur som man kan tjäna en slant på att sälja så att det hela går runt samt att det går med vinst med tanke på oförutsedda händelser (inga köpare, veterinär osv). Kommer då även att ha vanliga jobb för att kunna överleva själva också, men så bara själva verksamheten går runt, utan personal eller nånting.
Tänkte iaf att då skulle vi bo på en liten gård med hus och tillhörande stall. Själva hyran, el osv går då på våran inkomst från jobben så det belastar inte själva affärsidén.

Iaf, det vi nu behöver tips om är olika djurarter att sälja, allt möjligt alltså, där vi kan få det att gå runt. Gärna ovanliga arter som är relativt lättsålda och gärna rätt dyra, men inte så pass dyra att inte ens entusiasterna har råd.
Behöver även lite hjälp med vad för utrustning som behövs in på minsta detalj och mat och priser på det, samt vad djuren det tipsas om kan kosta i inköp vanligtvis.
Tänkte då att vi kan använda stallet till en del djur där uppvärmning inte krävs (och behövs stallet inte skippar vi hela stallidén, har vi däremot användning för det kan vi tänka oss att ha hästar på inackordering också för att underlätta för ekonomin. Annars kommer vi även att ha rum i huset alt källare med bra ljus och annat som krävs alt vindsvåning eller liknande, beroende på vad för plats som krävs)

Så, tips?

Senast ändrad:
Sv: Hjälp, skolarbete!

Är det inte så att det är väldigt svårt att gå runt på att sälja djur? Att om vi inte pratar väldigt exlusiva dyra djur, så är det få som går runt på det, eftersom djur kostar så mkt att hålla, men oftast säljs för inte så stora slantar...?
Tycker det låter som om ni inte kommer gå runt så lätt...

Jo precis.

Samtidigt valde vi just djur för att det är ett så pass stort intresse och vi vill båda två hålla på med djur i framtiden. Vill ju själv starta zooaffär (hade planer på arbete om det men det blev alltför komplicerat med hyra, hyllor, produkter, kassaapparat, kassar osv) och även hon vill gärna jobba på zooaffär eller liknande i framtiden. Men iom att det var för komplicerat tänkte vi att man kan ju föda upp nåt djur (exempelvis råttor då iom att jag är väldigt inne på just råttor och råttavel) men det går man ju bara back på.
Så just det här blev rätt bra. Svårt, men det går bara man får säljare. Och just därför tänkte vi bra priser som man ändå tjänar på med en hel del ovanliga djur som är svåra att få tag på men som det ändå finns intresse för, exempelvis GP-råttor, riktigt ovanliga arter av snäckor, ovanliga ormar osv. Förenklade även det hela med kostnader iom att vi har vanliga jobb på sidan om som betalar all hyra osv, så den enda vinsten vi behöver är för just oförutsedda utgifter, sen ska det ju såklart gå runt för att djuren ska få mat också.

Men det gäller ju att ha rätt djur till salu också, som det ska finnas tillräcklig efterfrågan på samtidigt som man kan hålla priset ganska högt, och så en enorm fördel om de är rätt billiga i drift om man bortser från veterinär och annat.

Om ni väljer att sälja ovanligare arter av små djur kommer ni nog ändå inte gå runt, eftersom marknaden antagligen inte är stor nog och ni inte kan ta nog för de djuren, även om ni försöker pressa priserna. För att marknaden just inte är stor nog och djurens grundpriser inte är så höga.
Om ni skall ha djur som går runt gäller det att det är dyrare djur som det finns en marknad för, typ hästar, vilket redan är svårt att gå runt på!

Jo hästar vet jag att det är svårt att gå runt på. Tänkte mer på typ GP-råttor, väldigt ovanliga snäckor, ovanliga ormar och så som jag vet kan bli sålda relativt lätt men som ändå inte kostar för lite för köpare.

Senast ändrad:

Svårt det där med djur och går runt om man inte har startkapital mm.
Man måste ju ha en inkomst innan man kan gå runt på affärsiden.

Men vad jag vill ha (kunde inte låta bli) är capybara http://www.ferpharm.dk/foto/Exsotic/default.asp?page=3
Jättemarsvin :bump: :bump: :bump:
Det är farligt att vara inne på den sidan och jag är tacksam över att vara så dålig som jag är för annars hade jag nog åkt dit allt för ofta och tur att plånboken inte är fet för oj vad många slags djur jag skulle vilja ha :o
Ett minizoo :banana: :banana: :banana:

Maken skulle nog dock få spunk och rymma sin kos med tanke på vilka suckar han drar när jag skaffar nya djur :angel:
Fast häromdagen hade han nog fått någon konstig attack för han ringde hem och talade om att han hittat en lapp om två marsvinsflickor som omplacerades och frågade om jag var intresserad :eek:
Måste ha varit ett kort utbyte av en rymdvarelse eller något åt det hållet :D

Så djur, allt som är billigare att köpa in och som är lite likt det vanliga men ändå såpass olikt att det ger intresse. Inte för svårskötta och gärna lättfödda saker.
Normalt sätt är det inte djuren zooaffärer tjänar sina stora pengar på utan dom är mer dragmagneter (upplysning från en zooägare).

Precis, därför vi tänkte räkna på att ha vanliga jobb vid sidan om och spara några år innan osv så vi har till att börja med och till andra utgifter som vet och så, så kan vi undvika lån och så också. Sen ska vi ju kunna gå runt helt enkelt, med mat, utrustning osv. Tur att man kan köpa grejer begagnade/bygga egna... Och läraren har ju aldrig sagt något om att ha en del grejer sen innan och donera till sitt eget företag :angel: :D

Kapybaror har jag tänkt på ja :) Och Cuy såklart. Och självklart GP-råttor :love:

Men hur mkt säljer man då en GP-råtta för? Jag kan inte tänka mig att det är så dyrt eller att marknaden är så stor att man kan gå runt på det...
Djur är dyrt att ha.
Och kapybarorna... hur många köper sådana?
Jag tror inte det är en helt fungerande idé.

Runt 7-900 kr/st såvitt jag har märkt iaf.

Nej förstås. Men så finns ju folk utomlands också ;)

Kan nog även hända att vi helt enkelt satsar som uppfödare i hemmet på nån enstaka bara, typ lessons. Så länge de lägger ägg ska man visst gå runt iaf, enligt vad mamma har räknat på med utgifter och så på sina då. Sen att man inte tjänar så mycket var ju en annan sak :D

Man tjänar inte mycket på smådjur. Det du kan tjäna på är, efter vad jag har förstått, reptiler. Samt akvaristik och tillbehör till hund.
Tror tyvärr det är svårt att gå plus på smådjur :crazy:
Iallafall om man vill vara "seriös" (tycker iofs inte om det ordet, det används fel ibland).
Jag har haft min djuraffär i snart 6 år och jag tjänar INTE mycket pengar på den. Delvis pga att jag lägger så mkt pengar på själva djuren, älskar att skämma bort dem med en massa gott. Och så har jag inte butiken i en folktät region heller.

Jo precis, just därför jag ville ha eftertraktade djur som man kan ta rätt högt pris för :-)
Några tips på reptilarter som är rätt eftertraktade och som man kan få in en slant på? Samt vad de kräver?

Men ey, har du egen affär du! Skulle du kunna berätta lite, vad som krävs med tillstånd, utgifter och sådär? Har som mål att nån gång i framtiden få starta zooaffär nämnligen :)

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
338
Senast: Fetaost
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 305
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 237
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar