Hjälp! Rida ut ensam

T

tussilago1

Skulle vara jättesnällt om någon kan komma med nått bra tips på hur jag ska göra. Det går nämligen inte att rida ut på min häst ensam, vilket jag gärna skulle vilja göra. Hon är nu fem år men inte så jätte mycket riden och väldigt beroende av sina kära hästkompisar. Hon är även en ganska dominant liten tjej, skulle nästan kalla henne lite skarp.
Att rida ut på henne med hästkompisarna går jätte bra då är hon supersnäll, dock ska hon alltid härmas om någon av de handra hästarna vägrar gå eller blir rädda osv. Så att rida ut tillsammans med någon ser jag inte som ett problem. Att rida med någon som går brevid på marken går också bra.
Men som sagt att rida ut själv på henne har inte gått så bra de gångerna jag har försökt. Antingen sticker hon hem i fullt sken. Eller som idag så kan hon vägra att gå framåt och istället börjar backa. Hon stoppar heller inte om något kommer ivägen utan kan backa på bilar, ner i diken osv..

Så jag skulle vilja ha lite tips på hur jag på något sätt kan öva bort detta beteendet.

Sv: Hjälp! Rida ut ensam

1. Hur är den att rida på ridbanan, ensam? Om detta fungerar gå vidare till steg 2.
2. Promenader vid hand ensam, i skog och mark.
3. Tömkörning, först på banan om den inte är van, därefter ut i skog och mark. Hästen vänjs vid att gå först, den som tömkör kommer åt hästen på ett bra sätt.
4. När ovanstående fungerar är det dags att rida ut själv :)

Har du någon tränarhjälp?

Jag skulle leda hästen samma runda varje dag i skogen, du kan ta en lite runda som blir som en uppvärmning innan ridningen. Efter ett tag går det nog jättebra att rida den rundan.

Ett annat alternativ är att rida en och samma runda varje dag tillsammans med en anna häst ett tag tills din häst verkar helt avslappnad på den rundan, sedan rida där själv.

Hur länge har du haft din häst?
Hur länge har hästen stått på det stallet?
Hur ofta rider du ut i skogen?

Av min erfarenhet kommer det där ofta med övrig mognad, en 5åring är ju bara bebis (även om min gått att rida ut på själv från början dock väääldigt mycket handbroms i sas) men ju mer de utbildas, rids, hanteras o.s.v. brukar det fungera. Sen rider jag helst ändå inte ut själv på en sådan ung häst, skulle något hända kan det ju bli så att den "ärras" och man får problem i framtiden.
Men som susanne skrev kanske du har någon kortare runda där du kan promenera och sedan allt eftersom försöka rida den?

Tycker Celas förslag låter väldigt bra.
Är också så jag jobbar med min 6-åring som är ganska långt efter i sin utbildning.
Är nu omkring punkt 3-4, beroende på dag. När jag rider gör jag också så att om hon blir så stressad att jag inte kan rida henne på ett förnuftigt sätt, så sitter jag av och går till hon lugnat sig eller typ tömkör på väldigt nära håll (har långa delade westerntyglar). Dvs försöker gå ett steg bakåt innan vi hamnar i de lite mindre trevliga situationerna där hon vill spring hem, kasta sig runt osv. Försöker att så mycket det bara går att göra det till en bra upplevelse för oss båda.

Kanske kan du också börja med att försöka rida först när du rider ihop med någon annan? Och sen få lite draghjälp om något blir farligt av den andra hästen?

Man ska vara lite försiktig när man rider ut ensam på en ung och/eller uerfaren häst. Brukar försöka få tag på min pojkvän när jag rider utom synhåll för andra människor, så han vet var jag rider o när jag tänk va tillbaka.

På ridbanan fungerar det bra nu och promenader med henne till hands är det heller inga problem med. Tömkörning är inget jag gjort med henne än. Jag får ta att testa det då och se hur det går. :) Jag har inte haft någon tränarhjälp än. Men ska ta min första lektion på henne nu på måndag.

Susanne och breccia_

Problemet är bara det att hon fungerar jätte bra till hands men när jag sitter upp och ska rida samma sträcka går det inte alls. Ändå sitter jag alltid upp på gården, där hon är van att vistas och hon tycker även det är läskigt. Går även med henne en runda varje dag och det är den jag alltid försöker rida på.

Hon har stått på gården ända sen hon föddes då vi äger hennes mamma. Så jag har alltså även ägt henne sedan hon föddes. Nu rider jag ju inte ut i skogen så ofta på grund av det problemet, och när man väl har gjort det så har det varit i sällskap med andra hästar vilket verkligen inte löser problemet. Men jag känner ju nu att jag vill ta tag i det här så att det ska kunna vara möjligt att rida ut på henne själv utan att riskera att flyga av eller liknande.

Louica
Om jag sitter av när hon är stressad så kan jag inte komma upp igen. Att rida först när andra hästar är med har jag också provat och det fungerar bra, det enda som kan hända är att hon kanske hoppar till lite om hon ser något läskigt men inget mer. Kan kanske tilläga att det är med hästar hon känner, hästar som för henne är okända blir hon väldigt stressad av i alla fall på ridbanan.

Det låter lite som att hon testar dig och samtidigt är lite ängslig, men det är ju fullt normalt för en så ung häst. Om hon skenar hem så är det bara att fortsätta med uteritten (sålänge ingen är skadad) tills hon lugnar ner sig. Testa med korta rundor till en början, typ 10 minuter och beröm massor när hon är duktig.

Det är bra att du promenerar, fortsätt med det. Fast visst ser du fram emot en härlig ridtur med din häst? Så fortsätt jobba på det!

Lycka till :).

Nu rider jag ju inte ut i skogen så ofta på grund av det problemet, och när man väl har gjort det så har det varit i sällskap med andra hästar vilket verkligen inte löser problemet.

Du tror inte att det är just detta som är problemet?

Hur resonerar du när du inte tror att det kan vara ett sätt att lösa problemet att rida ut med andra hästar som sällskap?

När jag köpte min häst (6 år då) kunde jag inte rida ut, i början ledde jag henne. Eller red en bit, satt av när hon lbev osäker och så kunde jag rida en bit igen. Så höll vi på så i kanske 5-6 månader sen gick hon klockrent fram nästan överallt.

Rider jag ut själv nu har jag gramantygel, får hon syn på något kan jag korta upp gramanen och ställa henne från faran (typ en sten) och få henne att tänka på annat.

Hon har aldrig försökt fly, hon fryser fast och går man på henne då börjar hon backa. Därför har mitt val att sitta av känts helt rätt, då har hon hela tiden rört sig framåt och jag har sen kunna använt bara rösten från ryggen och fått henne att gå.

Har även en superkänslig dam som inte går att ta i tygeln när hon börjar dumma sig, då blir det som att hälla bensin på eld ;)

Näe då har du ju uteslutit det. Jag hade som sagt inte ridit ut själv på en så ung och oerfaren häst, men det är jag. Är helt övertygad om att det är sådant som funkar med mer utbildning och ju äldre hästen bli i huvudet, d.v.s. det kommer i takt med utbildning och ju mer den får prova på att göra.

Börja med att leda henne bort från gården, så långt bort som möjligt innan du sitter upp. Var inte rädd att kliva av och leda henne igen, ifall hon börjar bråka. Det är inte fel att kliva av, om det underlättar att få henne framåt, istället för att backa eller försöka sticka..

En valack vi hade fungerade det bra på, han gick inte från gården annars utan sällskap uppsuttet. Man var tvungen att leda bort honom från det han betraktade som sitt revir och hem. När man kommit utanför det området, gick det utmärkt att rida normalt. Om han fick för sej att backa, brukade jag fortsätta backa honom tills han tröttnat, och även sen han tröttnat brukade jag backa en bit till, bara för att tala om för honom, att det var jag som bestämde när man backar och hur länge.

Egentligen borde du först befästa ditt ledarskap på marken, och sen börja rida. Bra trådar om detta finns i forumet om hästhantering.

Hej

Jag är helt övertygad om att din häst testar dig samtidigt som hon är ängslig och osäker. Vilket innebär att du måste klara av att vara trygg ledare, vänlig men ändå bestämd!
Resulterar dina försök att rida henne själv till att du åker av henne så får du ta det, hon måste inse att har du bestämt att ni ska rida själva så blir det så! Sen ska du ta det väldigt lugnt, korta sträckor först och länga efterhand det går bra.
Men jag får känslan av att det är din häst som har kommandot om hur ni ska rida och det måste du jobba bort!

Hur resonerar du när du inte tror att det kan vara ett sätt att lösa problemet att rida ut med andra hästar som sällskap?

Anledningen till det är att hon ända sedan hon blev inriden så har vi bara ridit henne i sällskap med andra hästar, både när det gäller ute i skogen och på ridbanan. Det jag nu känner är att jag vill få henne mer självständig och inte så beroende av de andra hästarna som hon är. På ridbanan har jag nu lyckats vant henne vid att gå själv. Så där går det nu bra.
Så nu är det uteritterna som jag vill kunna rida henne själv på. För vid sällskap så går hon bra, så jag tycker liksom att vi har klarat av det stadiet och vill ta ett steg frammåt med henne :)

pmm Problemet här är bara att det är väldigt svårt att sitta upp på henne igen när man suttit av. Hon brukar nämligen börja snurra runt och sånt när man ska sitta upp på annat ställe än i ridhus eller på gården. Men jag ska försöka att testa detta ändå :) Får väll vara jätte snabb upp eller nått :)

murran som jag skrev ovan så är det svårt att sitta upp på henne på annan plats än ridhuset eller gården. Men jag ska helt klart försöka att testa ditt tips! :)

Ledarskapet från marken är det inga problem med, där är hon super. Utan det är ridning utan sällskap som det är lite problematiskt med :)

Hej

Jag är helt övertygad om att din häst testar dig samtidigt som hon är ängslig och osäker.
Men jag får känslan av att det är din häst som har kommandot om hur ni ska rida och det måste du jobba bort!

Ja jag håller med dig om att det är hon som har kommandot när vi ska rida ut. Men samtidigt vill jag ju inte gå på henne heller, eftersom problemen är ett resultat av att hon är osäker och rädd (så som jag ser det då)

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 142
Senast: Gunnar
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
941
Senast: Gunnar
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 661
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 474
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar