Hjälp! Råd o synpunkter

Sofian

Trådstartare
La ut en tråd för rätt länge sen om det här, men provar igen för att se om jag kan få några nya synpunkter.

Har en stabil tolvårig arabvalack som tidigare varit mycket körd i par tillsammans med sin halvbror. Nu skulle jag gärna vilja köra honom på egen hand men har förstått att det kanske inte är så lätt att gå från par till enbett??

Jag är en riktig nybörjare och ska såklart ta hjälp. Men vad tror ni, är det ett hopplöst svårt projekt?

/Sofia

Sv: Hjälp! Råd o synpunkter

Om du tar hjälp kan du fråga denne, eftersom det gärna bör vara en kunnig och erfaren kusk.
Jag skulle vilja upprepa en inkörning innan körningen, för att vara på säkra sidan!

Men jag skulle tro att hästen kommer att tycka det är kul, för de brukar inte glömma så lätt!
Tror det inte blir så svårt, prova! :smirk:
Det är ju en bit dit men sattsa på en bra sele o vagn det brukar löna sig! ;) :D

/L

Det var ju inte så jättelänge sen han gick i par, ca 1½ halvt år sen skulle jag tro.

Låter klokt det där med inkörning igen...

Vad tycker du jag ska satsa på för vagn och sele? tips? Ska främst köra honom i skogen som ett komplement till den andra träningen.

/Sofia

Aha ja det framgick ju inte hur länge sen han var körd, 1,5 år är inte så mkt :)
Att han gått par då och nu ska gå enbet kan ju vara lite nytt, och jag vet ju inte hur mkt han gått enbet förut?

Om du bara tänkt köra "lite lättare" typ motion med en rockard tycker jag Equilex har en prisvärd sele och är bra spec om man är lite nybörjare och inte vet hur mkt man vill sattsa på körning.
Annars har ju Börjes en Ideal Harness som är lite mer "påkostad" och har fått bra omdömen av flera som har de selarna.

När det gäller vagn är det klurigare. En vagn är ofta ett lite dyrare inköp och man lockas görna av "billig rockard för stor häst" utan att veta hur många brister en sådan vagn eg har! :crazy:
Svängel ska vagnen ha, gärna baksele fästen och långa skakelögglor helst högt säte med fjädring.