Hjälp! Probelm...

Vica

Trådstartare
Nu skriver jag åt en vän. Namnen är påhittade situationen är riktig.

Sanna har sin häst inacorderad i ett kollektivt stall. Ägaren till gården gör inget bara tar emot hyrespengarna, alltså gör de inhyrda allting själva. Sanna har pga jobbiga omständigheter i stallet bestämt sej för att flytta hästen. De har tre månaders uppsägningstid.

I hyreskontraktet står det ingenting om jourer (dvs insläpp/utsläpp/osv) utan detta har "bestämts" av de inhyrda själva. Dock har de andra i stallet inte inkluderat Sanna i dessa sk "möten" utan hon har bara fått rätta sej efter vad de andra bestämt ang jourerna.

Sanna orkar inte vara kvar i stallet tre månader till utan ser till att hon kan flytta tidigare och ska då betala dubbla hyror. Då bryter helvetet loss. De andra i stallet anser att Sanna ska ta jourer även om hennes häst inte står kvar på anläggningen, de resterande 2½ månaderna. Detta är omöjligt då hon inte kan ta jourer på två stall samtidigt. Sanna berättar detta för stallägaren som är likgiltlig. Han hjälper henne inte men förstår att det är omöjligt att ta de jourerna.

Nu slängs det svordomar högt och lågt i stallet och tre av hennes "stallkompisar" (Sanna var alltså inte inkluderad i mötet) har bestämt att de hade ett muntligt avtal på passen för de hade "minsann haft extramöte!". När Sanna frågar om protokoll på samtliga möten får hon ett nedlåtande svar och svordomar över sej. När Sanna försöker få en syl i vädret höjer de bara rösten och maler på..

Vips vräker de ur sej att Sanna ska betala och byta samtliga stolpar i en av hagarna då de anser att det är hennes häst som bitit på dem. Sanna vet med sig att hennes häst inte biter (endast nån enstaka gång) och att de andras hästar har vistats i hagen flertal gånger och att en av de andra hästarna är en "gnagare".

Kära bukare!
Ska Sanna betala alla hagstolparna trots att det räknas som allmänt slitage?

Ska Sanna tvingas ta 2½ månads jourer trots att hennes häst inte kvar står i stallet?

Vad säger det juridiska?

Snabba svar önskas! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Probelm...

Självklart inte! Och hon ska inte behöva ta några pass heller när hon har flyttat hästen. Det som de övriga i stallet håller på med låter som ren mobbning. Stå på er och lycka till:)

Varför bry sig om deras gnabb? Om hon flyttat hästen och betalar dubbla hyror 2 månader till så kan hon ju bara skita i vad de säger. Betala in varje månad, ha sin häst på det nya stället och ignorera idioterna i det gamla stallet.

Har själv stått i kollektivstall, när jag helt plötsligt fick för mig att sälja min häst så var det en självklarhet att både betala hyran och ta mina fodringar som jag hade kvar (trots att hästen va såld) vill inte sätta de andra i tråkig sits för att jag bestämt mig att sälja min häst med kort varsel innan uppsägningen va klar.

stolpar skulle jag betala om det stod i kontraktet och om jag visste med mig att min häst ensam hade orsakat stolparnas skador.

Mvh Arabizar

Vad det juridiska säger beror väl vad som står i kontraktet...
står inte stallägaren för stolp? Ingår inte det i hyran? Jag skulle uppriktigt sagt gett blanka f*n i allt vad gäller detdär stallet när jag väl flyttat hästen. Stallmöten håller man väl för alla inblandade? Sanna ska absolut inte behöva ta jourer när hennes häst inte står där. Ge henne en styrkekram, det behöver hon nog. Håller tummarna. Och nej, jag tycker inte att hon ska betala för stolpen oavsett vad de andra säger, det är ju normalt slitage.

Har själv stått i kollektivstall, när jag helt plötsligt fick för mig att sälja min häst så var det en självklarhet att både betala hyran och ta mina fodringar som jag hade kvar (trots att hästen va såld) vill inte sätta de andra i tråkig sits för att jag bestämt mig att sälja min häst med kort varsel innan uppsägningen va klar.

stolpar skulle jag betala om det stod i kontraktet och om jag visste med mig att min häst ensam hade orsakat stolparnas skador.

Mvh Arabizar

Det står ingenting i kontraktet om att hyresgästen ska betala stolpar som har normalt slitage - vilket dessa räknas som.

Då de andra i stallet redogjort för Sanna att de blåvägrar ta ut/in hennes häst har de tekniskt sett redan brutit mot den överenskommelse som egentligen inte finns.

herregud hur gamla är de,är det vuxna människor sm beter sig så eller?

Vad gäller passen tycker jag det är självklart att man - om man accepterat upplägget i kollektivstall - får ta pass även under uppsägningstiden. Oavsett om man väljer att stå kvar eller inte. Jag som stallkompis vill inte ha mer för att någon annan väljer att flytta. Sannolikt är den långa uppsägningstiden satt för att man med säkerhet ska hinna få in någon annan och slippa belasta övriga i stallet med extra börda.

Frågan är om stolparna utsatts för normalt slitage eller om kusen gjort något med dem (gnagt, kliat, sparkat etc).

Vad gäller stallmöten så kan jag gissa att det är majoritetsbeslut som gäller, att hon inte varit kallad är dåligt men troligen hade hon inte kunnat påverka omröstningen om hon är ensam om sin inställning.

Tycker inte Sanna ska ta så hårt på vad de andra tycker.

Har man häst så får man vara beredd på att den ska tas om hand.

Man kan inte räkna med att någon annan ska sköta det åt en speciellt inte om den personen inte ens har kvar sin egen häst i stallet.

Sanna gör sin del genom att betala sin hyra uppsägningstiden ut det är ju ändå med stallägaren hon har skrivit kontrakt inte de övriga hyresgästerna.

Sanna har ingen skyldighet att ta de jourer som finns under uppsägningstiden i och med att hon flyttar sin häst. Hon får ju ingen service där mer. De som står kvar får justera schemat.

Dubbla hyror är ok, men då ska hennes box stå tom!! Alltså inga dubbla hyror.
Hon har fortfarande rätten till boxen hon betalar för.

Stolparna är stallägarens bekymmer. De ingår i hyran.

Sanna har ingen skyldighet att ta de jourer som finns under uppsägningstiden i och med att hon flyttar sin häst. Hon får ju ingen service där mer. De som står kvar får justera schemat.

Dubbla hyror är ok, men då ska hennes box stå tom!! Alltså inga dubbla hyror.
Hon har fortfarande rätten till boxen hon betalar för.

Stolparna är stallägarens bekymmer. De ingår i hyran.

Så boxen ska stå tom men Sanna ska inte ta fodringar? Det ingick ingen service i avtalet.

Som jag ser det är antingen att man betalar uppsägningstiden ut, boxen ska då stå tom och fodringar m.m. ska göras.

Alternativt att man hittar någon annan som tar över platsen och då blir fri från både fodringar och hyra.

Sunkigt med tre månaders uppsägningstid...

När jag har stått i kollektivstall har vi haft en överenskommelse att man fortsätter ta sina pass under uppsägningstiden även om man flyttar hästen tidigare. Det har alla varit överens om.

Sedan har det inte alltid fungerat så i praktiken. I något fall har en häst oväntat tagits bort p.g.a. olycksfall, och då har vi andra täckt upp för hästägaren som av förståliga skäl inte orkat vara i stallet. Ibland händer det att folk surnar till och flyttar utan förvarning och utan att ta sina pass. Inte så mycket man kan göra åt det, förutom att hoppas på att stämningen i stallet blir trivsammare när den som inte trivdes försvunnit.

Jag kan alltså hålla med Sannas stallkamrater när de anser att man fortsätter ta sina pass under uppsägningstiden. Däremot kan de väl knappast göra något om Sanna vägrar eftersom det inte finns någon överenskommelse om påföljder ("böter") om man inte tar sina pass.

Huruvida stolpar ingår i hyran eller ej beror på vad som avtalats med stallägaren. Har man ett avtal där hyresgästerna själva står för stängselmaterial, ja, då ingår det inte i hyran till stallägaren. Där blir det förstås problem om man inte är överens om hur kostnaden för materialet ska fördelas.

Då de andra i stallet redogjort för Sanna att de blåvägrar ta ut/in hennes häst har de tekniskt sett redan brutit mot den överenskommelse som egentligen inte finns.

Så dem räkna med att "Sanna" (snyggt namn förresten :angel:) ska hjälpa till med att ta hand om deras hästar i 2månader, men dem vägra hjälpa till med hennes häst några veckor?

Om jag fattat det rätt. Hade det varit jag hade jag gått i taket, flyttat hästen betalat hyrorna och gett blanka fan i att hjälpa till.

Så dem räkna med att "Sanna" (snyggt namn förresten :angel:) ska hjälpa till med att ta hand om deras hästar i 2månader, men dem vägra hjälpa till med hennes häst några veckor?

Om jag fattat det rätt. Hade det varit jag hade jag gått i taket, flyttat hästen betalat hyrorna och gett blanka fan i att hjälpa till.

Ja se där! :D

Ja du har förstått det hela rätt. De vägrar alltså att ta hennes häst men tycker att hon ändå ska ta alla jourerna.

Nu har de dessutom slängt till med att hon inte får nyttja sadelkammaren "för det står inget om det i kontraktet!" :confused: :mad: De börjar uppföra sej som om de äger stället... Suck.

Det står ingenting i kontraktet om att hyresgästen ska betala stolpar som har normalt slitage - vilket dessa räknas som.

nej då skulle inte jag betala några stolpar heller!
och jag fattade nu att resten av ligan vägrar ta S häst (vilket verkar helsjukt!) ,då skulle inte jag sätta 2fingrar i kors för att vara hygglig tillbaka.
jobbigt med 3 månaders uppsägning när det blir så här:crazy:

Mvh Arabizar

Be dem stoppa upp sig någon stanns! :devil:

Om hon ska betala stolparan så är det stallägaren som kan kräva detta och bara om det står i kontraktet. (det är hästar vi partar om=normalt slitage)

Jag hade inte hjälpt till med några pass efter flytt det ingår inte i kallhyran utan är en överns kommelse mellan hästägaran.

Jag skulle vilja veta lite mer om hur avtalet är utformat innan det går att säga varken det ena eller andra. För dels låter det som om det är tal om kallhyra till stallägaren och dels som om det handlar om någon form av kollektiv stall med eller utan avtal.
Om det är kallhyra man betalar för boxen så kommer frågan om vad som ingår i hyran. Saker som hagar, staket och stolpar, är de stallägarens eller hyresgästernas? Är det stallägaren som satt upp dem så är det stallägaren som ska kräva ev ersättning för dem och inte de andra hyresgästerna Är det hyresgästerna som satt upp staketet så bör ju även "Sanna" äga en del av det och faktiskt kunna ta med sig sina uppätna stolpar alt kräva ersättning för att andra använder hennes hage.

När det gäller frågan om det är ett kollektivstall eller inte så behöver man ju veta vad som är sagt om skötseln av hästarna och stallet redan från början. Sedan är det ju också så att om Sanna har godtagit vad som beslutats på de tidigare stallmötena så ska det anses som att hon då också godtar avtalen mellan hyresgästerna. Men här sägs väldigt lite om hur det har fungerat tidigare i stallet och vad som är sagt från början när Sanna flyttade in där.

Det kliar i fingarna på mig. Gud vilka egoistiska uppblåsta idi*ter. Sånna människor får mig att explodera, men jag hoppas VERKLIGEN att hon kan flytta hästen snarast möjligt, och jag hoppas inte hon hjälper dem med jourerna och inte ska hon heller betala dem där stolparna om det inte var henne häst som orsakat det. Hon kanske kan fråga stallägaren om att det är ok om hon skippar jourerna, jag menar han/hon verkar inte bryr sig ändå.

Hon ska INTE tolerera det beteendet från stall"kompisarna". Hoppas det löser sig :)!

Efterfrågar man solidaritet, så tycker jag inte att Sannas stall"kompisar" föregår med gott exempel precis.

Senast ändrad:

Nu svarar jag generellt, med utgångsläge från det normala.

I ett kollektivstall får man även under uppsägningstiden åta sig stallsysslor, jourer etc. Förutsätter att stallet inte hittar en annan som vill hyra boxen, då tar denne över både både hyran och övrigt ansvar som ingår i det kollektiva.
Det är det här som är vitsen med ett kollektiv, och därför bör man tänka efter före man stallar in sin häst på dessa premisser.

I aktuellt fall skulle således samma sak gälla om det varit normalt, uppenbarligen vill de andra bli av med Sanna. Hade jag varit Sanna så hade jag pratat med mina "stallkamrater" och talat om att jag kommer att flytta. Jag hade också sagt så här, eftersom de själva har valt att hålla mig (Sanna) utanför kollektivet så utgår jag ifrån att mina tjänster för jourer och andra stallsysslor inte behövs när jag flyttat fast detta sker innan uppsägningens utgång.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 361
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
23
· Visningar
1 175
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar