Sv: Hjälp ovillig häst
Vilken klok häst!
Om man bråkar med matte så får man morötter!
Missförstå mig rätt,men ibland får man tänka baklänges. Mera hantering från marken, och när du väl rider, leta efter vad hästen tycker är roligt.
Där är ofta två av många vägar som utmärker sig, stånga sig igenom genom traggel (inte roligt för verken ryttare/kusk) eller så får man försöka lura sig runt (kan bara vara riktigt knepigt att komma på hur).
Försöka muta sig till resultat kan vara den riktigt svåra vägen! Där får man lägga grunden i lydnadsträning med mutan som positiv förstärkning, vilket visserligen är intressant och kanske mycket väl något ni skulle träna er i ett tag för att bryta mönstret. Finns några tränare här på forumet som åtminstone skriver mycket vettigt om det, kanske en sak att prova för dig.
Hur som helst, tid kommer det att ta, och så mycket bättre ni kommer att bli tillsammans när ni tagit er igenom detta! Lycka till.
Sen är det ju alltid risken att nåt är obekvämt eller ömt, men eftersom det är det första man får titta efter så har du väl redan tittat på det.
Bara lite tankar jag fått i huvudet av det jag läst. Se det som just det, lite idéer.
Ptr