Hjälp ovillig häst

E

ekan96

jag har ett STORT problem med min häst han är 6 år han låter mig inte hoppa upp utan jag måste trycka upp han i ett hörn och ha någon stå framför och ge han morötter etc.
ifall någon vet vad jag ska göra snälla dela med er :)
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Finns säkert bättre tips men detta fick jag lära mig i stallet där jag rider.

Att korta ena tygeln så hästen vrir på huvudet och helst mot dig (så den har huvudet mot vid dig när du ska upp) så den kan bara gå runt inte framåt. Alltså går runt och inse att det inte funkar att komma någongstans. Det kanske är tillfällig lösning men funkar fint på medryttarhästen jag har, då han får för sig att backa när man ska upp.
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Jag skulle börja med att ta reda på VARFÖR hästen inte vill att du ska sitta upp. Om hästen har ont någonstans, i ryggen t.ex. är det inte konstigt att den beter sig som den gör och då kommer inga övningar i världen att hjälpa. Så börja där, ta ut en veterinär som kan känna på hästen och utesluta smärta. Om hästen inte har ont kan man börja fokusera på själva beteendet.
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Vilken klok häst!

Om man bråkar med matte så får man morötter!

Missförstå mig rätt,men ibland får man tänka baklänges. Mera hantering från marken, och när du väl rider, leta efter vad hästen tycker är roligt.

Där är ofta två av många vägar som utmärker sig, stånga sig igenom genom traggel (inte roligt för verken ryttare/kusk) eller så får man försöka lura sig runt (kan bara vara riktigt knepigt att komma på hur).

Försöka muta sig till resultat kan vara den riktigt svåra vägen! Där får man lägga grunden i lydnadsträning med mutan som positiv förstärkning, vilket visserligen är intressant och kanske mycket väl något ni skulle träna er i ett tag för att bryta mönstret. Finns några tränare här på forumet som åtminstone skriver mycket vettigt om det, kanske en sak att prova för dig.

Hur som helst, tid kommer det att ta, och så mycket bättre ni kommer att bli tillsammans när ni tagit er igenom detta! Lycka till.

Sen är det ju alltid risken att nåt är obekvämt eller ömt, men eftersom det är det första man får titta efter så har du väl redan tittat på det.

Bara lite tankar jag fått i huvudet av det jag läst. Se det som just det, lite idéer.

Ptr
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp ovillig häst

Håller med inhale och ptr. Du måste ta reda på orsaken till varför hästen beter sig som den gör. Orsakerna till beteendet är troligtvis smärta eller trotsperiod men att bara använda olika metoder för att tvinga den att stå still kommer inte lösa något alls, förmodligen kommer det bara bli värre. Få hästen kollad av veterinär och ev hästttandläkare, kolla så din utrustning passar och granska din egen ridning mha en tränare. Är det inte orsakat av smärta så se till att jobba med hästen från marken och bygg upp förtroendet mellan er. Ta hjälp av någon kunnig person som kan hjälpa dig.
 
Sv: Hjälp ovillig häst

ska nu bytta ut sadeln och se om det blir bättre då. sadeln passar inte alls så bra som min tränare sakt.
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Medan du kollar sadel och häst kan du testa det här om du vill.

Ta hästen i grimma (gärna repgrimma) och ha ett långt grimskaft. Ställ dig på en pall brevid en vägg och be hästen stanna framför dig i ett läge som skulle vara ok om du hade sadel och ville sitta upp. Om hästen inte kommer nära nog skickar du ut honom från pallen och leder in honom på nytt (stå helst kvar på pallen). Bestäm det läge du tycker är bra och kompromissa inte med det, i allafall inte efter ett par träningstillfällen. Och hästen ska stå still, annars får du börja om igen. Godis behövs inte, du ber ju inte hästen om något svårt direkt. Beröm med rösten och lite kliande i manen när han är på plats räcker fint.

När det här fungerar bra (träna t.ex. 10 minuter om dagen) kan du övergå till att hoppa på pallen, hänga lite på hästen, sadla, väga lite i stigbygeln etc. och till slut sitta upp. Sitt av igen då och beröm.

Det kan låta lite omständligt och jobbigt men på det här sättet kan du få en häst som är trygg i situationen när du sitter upp. Lycka till!
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Det där funkade på min unghäst, men när jag skulle kliva upp så ville han se vad som var på gång, och då han vred på huvudet så åkte baken iväg åt andra hållet och tog i väggen. Kunde inte låta bli att skratta åt honom för han tycktes inte begripa varför ladugården tafsade honom rumpan.

Ptr
 
Sv: Hjälp ovillig häst

Med tanke på din andra tråd, om din sadel, så tror jag det handlar om att det faktiskt har varit obehagligt att bli riden. Jag tror det löser sig när du hittar en sadel som passar så ridningen blir något trevligt för hästen och inte förknippas med smärta och/eller obehag.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 500
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp