Sv: Hjälp oss!
Min häst började med nåt liknande förra vintern. Hon kastade sig bakåt och fort som 17 gick det. in i staket, träd eller ner i diken, det struntade hon helt i. Jag kan berätta hur jag löste det.
Direkt när hon påbörjade ett anfall bakåt tog jag tai i höger tygel. (för att hon alltid kastade sig åt vänster till ett börja med) Jag höll tygeln så kort att hon fick sitt huvud nära mitt högra knä. I det läget kom hon enbart runt runt. När hon kände det stannade hon. Jag lät henne stå tills hon slappnade av., Provade sen att gå fram. Hon svarade genast med att kasta sig bakåt igen. Då höll jag henne igen böjd som en banan och hon fick stå still tills hon slappnade av. (De första gångerna fick hon nog stå så i en minut ungefär) Privade så igen att gå fram och då gick hon trevande lite framåt. Direkt då beröm. Så fort hon kastade sig tog jag tag i tygeln på det här viset. Det var ingen ide att försöka driva fram henne under de här protesterna. Då ökade de bara. Jag fick visa henne att ok. antingen står vi här och står stilla eller också går vi framåt. Inga andra alternativ finns. Hon accepterade detta motvilligt i början och sen gick det bättre och bättre. Problemet försvann nästan sen. Det händer någon enstaka gång att hon tänker kasta sig bakåt, men så fort jag känner att hon bromsar med kroppen tar jag lite på högertygeln och då går hon. Det är allt som behövs nu.
Vet inte om detta funkar för dig men det kan vara värt att prova. Jag tror helt klart det är hästen som vill ta befälet och se om hon får bestämma själv. Visa att du bestämmer när du sitter i sadeln.
Sen är det givetvis bättre om hästen får mera motion. 2 gånger i veckan är inte tillräckligt. En häst som kommit upp i den åldern ska helst röra på sig lite varje dag för att behålla sin rörlighet och muskelmassa. Se över fodret också så hon får en foderstat anpassad till motionen.
Lycka till!