Hjälp oss!

Sv: Hjälp oss!

Led henne bort från stallet och sitt upp när du är på hemväg. Annars är det bara att vara bestämd, antagligen testar hon er bara!

Min häst började med nåt liknande förra vintern. Hon kastade sig bakåt och fort som 17 gick det. in i staket, träd eller ner i diken, det struntade hon helt i. Jag kan berätta hur jag löste det.
Direkt när hon påbörjade ett anfall bakåt tog jag tai i höger tygel. (för att hon alltid kastade sig åt vänster till ett börja med) Jag höll tygeln så kort att hon fick sitt huvud nära mitt högra knä. I det läget kom hon enbart runt runt. När hon kände det stannade hon. Jag lät henne stå tills hon slappnade av., Provade sen att gå fram. Hon svarade genast med att kasta sig bakåt igen. Då höll jag henne igen böjd som en banan och hon fick stå still tills hon slappnade av. (De första gångerna fick hon nog stå så i en minut ungefär) Privade så igen att gå fram och då gick hon trevande lite framåt. Direkt då beröm. Så fort hon kastade sig tog jag tag i tygeln på det här viset. Det var ingen ide att försöka driva fram henne under de här protesterna. Då ökade de bara. Jag fick visa henne att ok. antingen står vi här och står stilla eller också går vi framåt. Inga andra alternativ finns. Hon accepterade detta motvilligt i början och sen gick det bättre och bättre. Problemet försvann nästan sen. Det händer någon enstaka gång att hon tänker kasta sig bakåt, men så fort jag känner att hon bromsar med kroppen tar jag lite på högertygeln och då går hon. Det är allt som behövs nu.
Vet inte om detta funkar för dig men det kan vara värt att prova. Jag tror helt klart det är hästen som vill ta befälet och se om hon får bestämma själv. Visa att du bestämmer när du sitter i sadeln.
Sen är det givetvis bättre om hästen får mera motion. 2 gånger i veckan är inte tillräckligt. En häst som kommit upp i den åldern ska helst röra på sig lite varje dag för att behålla sin rörlighet och muskelmassa. Se över fodret också så hon får en foderstat anpassad till motionen.
Lycka till!

Men problemet är att hon svänger runt. o backar MOT det hon är rädd för....

Men det är ju bra. fortsätt då att backa förbi det hon är rädd för. Jag inte på utan så att ni kommer för bi.sen backar du så långt det behövs för att hon ska "ge sig". Om än det bli 2 km.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 188
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama