Hjälp oss tänka (inköp av campervan)

Mineur

Trådstartare
Moderator
Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två högintressanta objekt. Det skiljer dock många tusenlappar mellan de två alternativen och vi försöker komma fram till ifall det är bäst att köpa den dyrare bilen eller spara de extra tusenlapparna och köpa den billigare bilen. Vi har råd med båda alternativen utan problem, men den dyrare bilen kostar ungefär 10% mer än vi egentligen hade tänkt lägga.

Båda bilarna är likadana på så sett att de är samma modell, har gjorts om på samma sätt (professionellt, det är alltså inga hemmabyggen vi pratar om) och innehåller ungefär samma bekvämligheter sett till själva “bo-delen” av bilen. Ingen av dem har några prickar i protokollet från besiktningar och båda har servats hos VW de gånger något behövts göras. De största skillnaderna är:
  • Den dyrare bilen är ett år yngre
  • Den dyrare bilen har färre mil (6000 vs 9000, båda är lågt för den här sortens bil som byggs för att gå långt)
  • Den dyrare bilen har en mer kraftfull motor och har 6 växlar istället för 5
  • Den dyrare bilen är utrustad med betydligt fler “tjusiga” detaljer som vi inte behöver (t.ex. dyra fälgar och diverse “sportiga” detaljer)
  • Den dyrare bilen har en detalj i själva bo-delen som vi absolut vill ha, och som vi kommer att behöva betala för att fixa i den billigare bilen. Kostnaden för det är dock bara ca 10% av prisskillnaden mellan de två, så den billigare är fortfarande rejält mycket billigare.
  • Företaget som omvandlat den dyrare bilen har bättre omdöme än det som omvandlat den billigare bilen, vilket kan innebära att kvaliteten är bättre (båda bilarna har dock använts som campervans i ett par år redan, så eventuella problem med själva omvandlingen bör ha dykt upp vid det här laget).
  • Den dyrare bilen skulle förmodligen vara lite lättare att sälja vidare när det blir dags för det om några år - dels tack vare åldern, dels tack vare företaget som gjort omvandlingen eftersom de har så bra rykte, och dels tack vare de här tjusiga detaljerna som gör den attraktiv för entusiaster
Jag antar att det främst kokar ner till åldern och milantalet. Är det värt att betala ca 30% mer för en bil som är ett år yngre och har gått drygt 30% mindre? En del av mig säger att yngre och mindre använd alltid är bra, medan en annan säger att vi kan åtgärda en väldig massa eventuella problem på den äldre bilen för de pengar vi sparar på att köpa den istället för den nyare, dyrare bilen.

Hur hade ni tänkt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
Svar
14
· Visningar
505
Senast: ufot
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 895
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 018
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 178
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp