hjälp, öppna-sluta?

cela

Trådstartare
Hej på er! Jag har ridit unghästar större delen av mitt liv och har därmed mest erfarenhet på det området. Nu har jag dock fått förmånen att rida en lite äldre mer utbildad häst. Problemet är att jag är helt novis vad det gäller öppna och sluta, hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig att förklara hur hästen skall vara böjd, ställd osv i dessa rörelser? Hur man som ryttare skall utföra rörelserna? Vill även veta på vilket sätt dessa rörelser påverkar hästens form? Alltså i vilket syfte använder man öppna och sluta. Hoppas ni inte tycker dessa frågor verkar konstiga, som sagt, har fastnat på unghäststadiet...:)

Sv: hjälp, öppna-sluta?

när jag ska göra öppna tänker jag att jag ska svänga in på en volt, förbereder, ställer och böjer, men lämnar det så.
när jag ska göra sluta, tänker jag att jag ska avsluta en volt, fortfarande ställd och böjd, men med framdelan på spåret.
jag vet att jag är usel på att förklara, men att tänka så här har hjälpt mig med att utföra detta momentet på ett bra sätt, det brukar bara komma av sig själv, i alla fall för mig...hoppas att det kan vara till lite hjälp för dig också! :crazy:

Jag är som du, har typ alltid ridit unghästar. Min kompis lärde mej att göra sluta såhär.

Rid på ett rakt spår och ha hästen rak. Med ytterskänkeln flyttar du in baken ett steg fast hästen ska fortfarande gå rak. När du fixar det så kan du ställa hästen in.

Öppna gör jag som skänkelvikning fast mer framåttänk.

Om jag har helt fel kanske nån snäll buke kan rätta mej :)

tack för svar, hoppas på fler... vill veta i vilket syfte man använder dessa rörelser, samt hur skall man som ryttare sitta, helt rak över hästen eller med tyngdpunkten åt något håll? ursäkta mina dumma frågor:o

Jag är dålig på att förklara i text men jag ska försöka.
Öppnor:
Tänk att du som någon annan skrev att du precis ska gå in på en volt men stannar på spåret, öppnan ska vara tre eller fyraspårig.
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/DSC08072.jpg Här ser du en öppna som är trespårig, om jag få klaga lite så skulle jag vilja ha henne mer på ytter så att hon rundar sig lite mer i innersidan.
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/DSC07885.jpg
här är hon mer på ytter men kunde haft mer böjning i bålen.
Jag vill rida mina öppnor på mest bara ytter för att få så mkt rörelsefrihet som möjligt. Sen är det viktigaste med sitsen att man följer med och inte hindrar hästen, och akta så du inte åker över på yttersidan.

Slutor.
Det finns två olika sorters slutor, en som du rider på långsidan och sen finns de diagonalslutor utomlands har de två olika namn för dessa, men i sverige heter båda slutor.

Långsideslutor:
Här kan du tänka att du precis ska gå ur volten men stannar där, denna ska också vara tre eller fyraspårig. Här ska hästen vara ställd i rörelseriktningen och jobba på framåt på spåret.
På slutan så går du in på diagonalen, men hästen ställd i rörelseriktningen och slutan ska helst vara trespårig. Viktigt är att framdelen leder. och akta så du inte ramalr ut på yttersidan.
dålig bild:
http://i109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Miranda/DSC00332.jpg

här kan du se lite skolor:
http://s109.photobucket.com/albums/n65/steerwolde/Nisse/?action=view&current=sidvrtsrrelser_0001.flv

Hoppas jag hjälpte dig lite iaf!

tack vilken bra film! Klart intressant att se hur det ser ut.

Ett tips när ni ska rida sånt som ingår i dressyrprogram är att titta i TR, längst bak står det hur de ska se ut och hur de utförs.:p

Tack snälla för svaren! jättebra med film och beskrivning:bow: nu är det väl bara att börja öva...

tack för svar, hoppas på fler... vill veta i vilket syfte man använder dessa rörelser, samt hur skall man som ryttare sitta, helt rak över hästen eller med tyngdpunkten åt något håll? ursäkta mina dumma frågor:o

Öppnor och slutor är samlande övningar. Man vill få bakdelen mer under hästen. Inre bakbenet ska korsa det yttre och gå mer fram & inunder hästen, medan framdelen ska gå kvar utan att korsa.
Jag tror man ska sitta rakt och titta i "färdriktningen". Eller så ska man sitta lite mer på inre sittbenet...? (måste medge att jag inte är helt säker där)
Du får säkert snart in snitsen, du låter som en duktig ryttare :D Tips! Det är superbra att använda sig av speglar då ser man om hästen går rätt.

ååh jag önskar att jag hade haft speglar. men det är lite svårt när man rider på ett fält. inte ens i ridhuset dit vi åker ibland har de speglar... Men jag håller med, det är suveräna. Och så ser man hur krokryggig man (jag) sitter också.

Öppnor och slutor är samlande övningar. Man vill få bakdelen mer under hästen. Inre bakbenet ska korsa det yttre och gå mer fram & inunder hästen, medan framdelen ska gå kvar utan att korsa.

I öppna försöker man förmå hästen att ta mer vikt på, och därmed stärka, det inre bakbenet. Detta gör man genom att rida så att det bakbenet trampar in under hästens tyngdpunkt. Jag skulle inte vilja beskriva det som att det trampar förbi det yttre, tvärtom, gör det det är hästen inte riktigt böjd utan det är snarare frågan om en skänkelvikning. Däremot korsar inre fram det yttre...

I sluta är det i stället det yttre bakbenet man vill komma åt genom att på motsvarande sätt rida så att det trampar in under hästens tyngdpunkt. Här kommer yttre bak att korsa inre, medan frambenen går parallellt.

Angående hur man skall sitta vid öppna
Enligt centrerad ridning, vilket fungerar bäst för mig, skall blickan vara riktad i raktfram men dina höfter ska vara vridna innåt tilsammans med hästen så att om du vrider på kroppen då följer hästen med. Annars gör jag som sagts ovan rider in påbörjan till en volt, böjer och följer med i hästens rörelser. Det är det jag har haft mest problem med att båda motorn på mej å hästen stannar av! :D Därför tänker ja numera att jag ska följa med hästen i varje steg - höger - vänster samt ngt stöd på ytter.
Good Luck!

när jag ska göra öppna tänker jag att jag ska svänga in på en volt, förbereder, ställer och böjer, men lämnar det så.
när jag ska göra sluta, tänker jag att jag ska avsluta en volt, fortfarande ställd och böjd, men med framdelan på spåret.
jag vet att jag är usel på att förklara, men att tänka så här har hjälpt mig med att utföra detta momentet på ett bra sätt, det brukar bara komma av sig själv, i alla fall för mig...hoppas att det kan vara till lite hjälp för dig också! :crazy:

PRECIS vad jag tänkte skriva ;) Kunde inte sagt det bättre själv ! :bow:

När man rent praktiskt ska rida tex en höger sluta( en sluta i höger varv, så är det lättast att börja med en liten volt i hörnet innan långsidan. När ni avslutar volten dvs. när hästen har framdelen på spåret, bakdelen ett steg innanför spåret och en mjuk böjning genom hela kroppen DÅ träder du in i slutan!

Använd ytter skänkel(ngt längre bak i början för att vara tydlig mot hästen) och yttertygel för att hålla kvar bakdelen innanför spåret.
Innerhanden håller du mjuk och rörlig. Hästens panna skall vara riktad rakt fram, behåll böjningen i innersidan genom att sitta extra på inner sittben( trampa ner lite extra i inner stigbygel).
Nöj dig med några steg i början och öva upp dig successivt.

I öppnan så leder du inn hästens framdel innanför spåret (som när man "öppnar" en volt. Om hästen vill fortsätta in på volten så förhåller du på yttertygeln och lägger till innerskänkeln. Innerskänkeln drivver sedan hästen i en sidvärtsrörelse med små impulsartade drivningar . En förhållning på innertygeln strax före drivningen gör att hästen lättare böjer sig i bålen..
Tänk: Förhållning - skäkel - Förhållning - skänkel. Om hästen blir förböjd eller faller inåt så korrigerar du det med ytterhjälperna...

Hmm.. kanske en något kompakt förklaring men jag hoppas du får ut något av den..Lycka till!

Gud vilken bra tråd:banana:. Jag har lärt mig massor. Ska byta grupp nu när höstterminen och jag misstänker starkt att denna håller på med den här sortens övningar (den är två kategorier över den har tidigare har ridit i :confused:). Snabb fråga bara: Någon skrev att de i öppna ska gå i tre- eller fyraspår. Detta vet jag egentligen men jag undrar vilket som är bäst? Vad får man bäst poäng av på tävling? Detta gäller sluta också va?

Jag har för mig att trespårig sluta är önskvärt på tävlingsbanan..Den fyraspåriga varianten är mest för att skola hästen och i träningssyfte för att få starkare bakparti på hästen. Mitt tips är att du frågar första bästa dressyrdomare, eller din ridlärare...jag har inte stenkoll serru =)

Den trespåriga slutan är väl den som är mest perfekt, men på tävling så kan det vara svårt för domaren att se exakt hur mycket du tvärar, därför är det bättre att gör den mer fyrspårig.

Jag är inte så haj på sluta, men öppna kan jag väl ganska bra.

Brukar börja med att leda in framdelen, som om jag skulle börja på en volt. Krama på yttertygeln för att inte bogen ska falla ut, och trycka med innersänkeln vid sadelgjorden. När jag känner att han börjar trampa in med framdelen på voltspåret sätter jag mig som om jag ska rida rakt fram. Jag tittar rakt fram, och sitter mitt över hästen. fortsätter att leda, trycka på med innerskänkeln och krama på yttertygeln, och på min häst är det framför allt viktigt att driva framåt, annars "dör" han.
Man får vara noga med att framdelen verkligen går innanför spåret, vissa hästar ställer ju sig bara i nacken och halsen.
Rätta mig gärna om jag missuppfattat något.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 474
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar