Hjälp, min shettis är galen!

Sv: Hjälp, min shettis är galen!

Hade TS talat om från början att hästen har spatt hade hon garanterat fått andra svar. Nu kom ju inte det fram förrän hon startade en ny tråd. Som problemet beskrevs från början lät det mer som en av alla dessa intelligenta shettisar som helt tagit över befälet.

Jag är en av dem som säger att hästar testar nya människor. Precis som de testar nya hästbekantskaper. Alla flocklevande däggdjur gör det, inklusive människor. Det är inte på ett medvetet plan (inte ens hos människor) utan en koll vad den där nykomlingen är för en. Lugn och trygg eller osäker? Pålitlig eller oförutsägbar? Var hamnar den i rang och hur påverkar det mig? Om det är en människa, är det någon med pondus som man kan lämna över ansvaret till, eller är det bäst jag sköter det själv?

Shetlandsponnyer är egentligen inga barnhästar, de är alldeles för smarta och envisa. De är för smarta och envisa för många vuxna också, för den delen. :grin:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud