Hjälp, min shettis är galen!

Sv: Hjälp, min shettis är galen!

När jag var yngre och red ett halvblod brukade jag ibland ha med mig en liten tjej på 8år på en shettis. För att han inte skulle sticka med henne höll jag dem i en longerlina. Det blev kanske inte den bästa ridningen för mig, men det funkade. Kanske någon av dina kompisar har en stadig häst och kan ha dig på släptåg, eftersom du inte orkar hålla henne.

Hihi, vi har testat det :P
En gammal islänning av gått brevid , men Lola (som shettisen heter) bara bockar o sparkar stackars islandshästen xD
Fast den bryr sig inte så mycket , men ändå :P
Det brukar oftast inte funka, eftersom varken någon av oss orkar hålla henne :(

Okej. Min häst testade mig i början, det kanske höll på i ngn vecka. Sen lade han av när han fattade att jag inte tänkte ge mig.

Som någon skrev här, så förstår jag inte heller att man kan släppa ut en liten flicka( antar att du inte är så jättegammal ef du rider en shettis) i skogen ensam :confused:. Det är himla farligt, jag hoppas du använder säkerhets väst!

Om detta sedan hållt på i tre veckor tycker jag du ska prata med dina föräldrar kanske, berätta hur läget är.

Hur många gånger i veckan rider du vilden?

Näej, men jag rider inte ut för skojjs skull, utan mest för att hon ska fatta att jag oxå är envis :P
Hhah nej, jag är 12år men ganska liten endå :)
ah, o nej jag använer inte säkerhetsväst xD
har inte tänkt på det ens xP

ja, men mina föreldrar bryr sig inte så mycket och dom kan ingenting om hästar heller , så dom är nog inget till hjälp ;)

Nej, hästen testar inte dig, det har hon gjort och kommit underfund med att hon kan göra som hon vill med dig på ryggen. Jag undrar, hur var hon med ägaren? Bar hon sig lika illa åt då? Det låter som en odrägligt ouppfostrad liten dam...

Du behöver hjälp av en hästvan vuxen! En med vana från småponnyer, helst. Shettisar är tuffa och intelligenta, åtskilliga "halvblodsmänniskor" har tänkt att en sån där liten är väl ingen konst att hantera, och fått lära sig den hårda vägen att visa tillbörlig respekt.:D

Men du kan inte fortsätta så här, det är farligt för både dig och hästen!

Ja precis, hon gör precis likadant med mina kompisar oxå!
Asså, det är ingen som har ridit henne innan typ.. Eller jo, hon som äger hästen har en dotter på 5 år, men hon skrittar bara på shettisen :P
Och jag travar ju, galopperar o sånt :)
Ochde tycker hon är skiiiiiit kul :D
Så darför vet ägaren inget om henne, dom vet bara att hon är snäll att skritta på i paddocken , dom har aldrig ridit ut.
Men även i paddocken kan hon dumma sig rejält och krypa under staketet o ta bettet och sticka hem. hände en liten olycka idag med min kompis när lola som shettisen heter, stack under. asså hon fastnade i halsen med tråden :(

Om du fortsätter att rida den här hästen ensam, när du vet vad den gör, så får du räkna med olyckor. Det är DU som sköter den här hästen, och DU har ansvar när du sätter upp din kompis på den. Att hon sedan skadar sig är ju jättetråkigt! Jag själv skulle inte utsätta mina kompisar för det, men det är dina val. Jag tycker att du ska börja om. Att rida är inte prio ett med hästen. Först måste du ha KONTROLLEN. Jobba mer från marken med övningar i grimma o grimskaft, longering m.m. Du måste ha kontroll på hästen för att kunna rida ut ensam, annars kan det gå riktigt illa. Säkerhets väst och hjälm är ju extremt viktigt när du håller på med en sån häst häst, så jag tycker defenetivt att väst ska på!

Om du fortsätter att rida den här hästen ensam, när du vet vad den gör, så får du räkna med olyckor. Det är DU som sköter den här hästen, och DU har ansvar när du sätter upp din kompis på den. Att hon sedan skadar sig är ju jättetråkigt! Jag själv skulle inte utsätta mina kompisar för det, men det är dina val. Jag tycker att du ska börja om. Att rida är inte prio ett med hästen. Först måste du ha KONTROLLEN. Jobba mer från marken med övningar i grimma o grimskaft, longering m.m. Du måste ha kontroll på hästen för att kunna rida ut ensam, annars kan det gå riktigt illa. Säkerhets väst och hjälm är ju extremt viktigt när du håller på med en sån häst häst, så jag tycker defenetivt att väst ska på!
Ja, men hon ville testa den & kolla ifall hon kunde få lite ordning på den, men hon bara ignorerade min kompis o stack :P
Nja det är rätt smart tänkt, men jag kan inte longera henne, löshoppa henne, eller göra något sånt. Jag kan typ bara gå promenader med henne, eller knappast det för att hon är så stark att ha i grimma o grimskaft ifall hon skule sticka.. men tror du man skulle kunna ha kedja på henne då?
ja, jag ska börja med väst och sånt.. har bara ramlat av henne 2 gånger hittils, men båda gångerna gick de bra och jag skrattade bara xD

Kedja låter som ett jättebra alternativ, och det tycker jag du ska använda. Jag hade det på en hingst jag sköter, men han funkar bättre utan. Men på en del funkar det, och du blir mkt mkt starkare. När hon sticker, vad gör du efteråt?

Kedja låter som ett jättebra alternativ, och det tycker jag du ska använda. Jag hade det på en hingst jag sköter, men han funkar bättre utan. Men på en del funkar det, och du blir mkt mkt starkare. När hon sticker, vad gör du efteråt?
Ja okej :)
När hon sticker när jag rider? Asså hon hinner inte skena enda hem, utan jag kämpar med att sakta ner henne, o jag tar tag i en tygel och drar allt jag har, så hon vänder. Men då brukar hon bara sticka igen, men när hon väl har gett sig, så går hon typ 2 meter, och efter det vänder hon och sticker igen, men efttersom hon vet att det är chanslöst att bara sticka, för hon kommer inte så långt, så bockar hon och stegrar o kan bli riktigt läskig. jag tycker inte det är farligt eller så, men hon har ju backat in i ett elstaket för inte så längesen och fick värsta elchocken :((
Men sen ger jag mej, och vi rider hem, och då brukar jag vara så jävla förbannad, så jag vänder henne, smiskar på henne o typ ba " men spring då hästjävel, de va ju de du ville!!!!!!!" men då sticker hon inte alls, då travar hon bara XD jag vet att det är inte smart gjort, men jag blir så förbannad! ( och trött blir jag ju oxå )

Börja med att gå jättesmå promenader med bett eller kedja så du känner att du skulle kunna få stopp på henne. Hon ska gå bredvid dig el snäppet bakom dig och inte före. Gör halt och be henne backa genom att ge ett lätt tryck i grimskaftet om hon skulle få för sig att gå om dig. minsta lilla pyttesteg bakåt berömmer du med att släppa efter på ditt "tryck" och låta henne stå still i några sekunder. Sedan går ni en bit till. Detta kan du träna på stallplanen eller i stallgången kanske. Och när hon lyssnar på dig kan ni gå en pytteliten promenad och du ska bestämma när ni ska vända hemåt innan hon kommer på tanken att vända hemmåt själv. Så det liksom är du som bestämmer när det är dags att gå hem. Nu har ju den lilla hästen vunnit så många dragkamper och fått sin vilja igenom att vända hem. Så ni måste verkligen börja om från början och strunta i ridningen ett tag och få henne att lyssna när du leder henne.

Börja med att gå jättesmå promenader med bett eller kedja så du känner att du skulle kunna få stopp på henne. Hon ska gå bredvid dig el snäppet bakom dig och inte före. Gör halt och be henne backa genom att ge ett lätt tryck i grimskaftet om hon skulle få för sig att gå om dig. minsta lilla pyttesteg bakåt berömmer du med att släppa efter på ditt "tryck" och låta henne stå still i några sekunder. Sedan går ni en bit till. Detta kan du träna på stallplanen eller i stallgången kanske. Och när hon lyssnar på dig kan ni gå en pytteliten promenad och du ska bestämma när ni ska vända hemåt innan hon kommer på tanken att vända hemmåt själv. Så det liksom är du som bestämmer när det är dags att gå hem. Nu har ju den lilla hästen vunnit så många dragkamper och fått sin vilja igenom att vända hem. Så ni måste verkligen börja om från början och strunta i ridningen ett tag och få henne att lyssna när du leder henne.
okej jag ska testa det :)

Nu har ju den lilla hästen vunnit så många dragkamper och fått sin vilja igenom att vända hem. Så ni måste verkligen börja om från början och strunta i ridningen ett tag och få henne att lyssna när du leder henne.

håller med!!
om ni sedan ska rida ut så rid absolut inga längre sträckor till en början. Börja bara med skritt. Rid bara några hundra meter och vänd hem. men se till att det är DU som bestämmer när ni ska vända hem. öka sträckorna när det börjar gå bättre och hon lyssnar på dig.

lycka till :)

Håller helt med er. Om den lilla bråkstaken !vunnit" kommer hon göra det om och om igen, ända tills du börjar vinna. Återta KONTROLL KONTROLL KONTROLL! Bestämm dig att nu j'vlar är det jag som bestämmer här!

Håller helt med er. Om den lilla bråkstaken !vunnit" kommer hon göra det om och om igen, ända tills du börjar vinna. Återta KONTROLL KONTROLL KONTROLL! Bestämm dig att nu j'vlar är det jag som bestämmer här!
Hihi, det går inte xD
Hon tar bettet sen sticker hon, jag har ingen chans xD
Och jag har ibland lyckats tagit tag i nackstycket på tränset, och sen stannat henne, ibland funkar de, men oftast så sticker hon bara.. hon springer kanske bara 10 meter, sen skrittar hon lungt tillbaka igen, och om jag vänder henne, så börjar hon jävlas igen och bockar o springer in på åkrar, andras tomter, in i elstaket, och aaalllt möjligt!!
mina kompisar har varit med och hjälp mej, och även en vuxen, men ett långt longeringsspö som låter om man piskar i luften xD men hon bara springer över alla, ingen hänsyn alls!!! :( xP

Synd du inte bodde i linköping, då skulle jag kommit o satt in lite vett i pållen:devil:. När hon sticker, har du provat att såga till ordentlig?(tänkk dig att du boxar frem och tillbaka med ena armen i taget. Annars, om hon är för stark, prata med ägaren om ett ev. bettbyte, till ett grövre bett som gör att du blir starkare. Det ÄR svårt att stanna en skenande häst, jag vet. Men försök att få henne att svänga, då tappar hon fart. När hon börjar att bocka, upp med huvet o håll henne böjd hela tiden, en häst som är böjd har svårt att bocka. Har ni kollat all utrustning så att det inte är ngt hon får ont av? Knakse är därför hon protesterar..

Synd du inte bodde i linköping, då skulle jag kommit o satt in lite vett i pållen:devil:. När hon sticker, har du provat att såga till ordentlig?(tänkk dig att du boxar frem och tillbaka med ena armen i taget. Annars, om hon är för stark, prata med ägaren om ett ev. bettbyte, till ett grövre bett som gör att du blir starkare. Det ÄR svårt att stanna en skenande häst, jag vet. Men försök att få henne att svänga, då tappar hon fart. När hon börjar att bocka, upp med huvet o håll henne böjd hela tiden, en häst som är böjd har svårt att bocka. Har ni kollat all utrustning så att det inte är ngt hon får ont av? Knakse är därför hon protesterar..

Hihihi jaa :rofl:
Hmm, jo, lite, men då tvärnitar hon, och reser sig upp, och då släpper jag efter lite på tygeln för att hon inte ska gå omkull, o då tar hon chansen att sticka igen xD
Ja, jag ska försöka med det. Fast man kan få hölla på i över en halvtimme tills hon ger sig, men sen efter ett tag så sticker hon igen xD

Nepp, inget sitter fel är något. Men jag vet inte, men hon har ju spatt, kan det bero på det? I paddocken är hon ju jättesnäll, det är bara när man rider ut som hon fjollar sig xD
Fast i paddocken kan hon såklart krypa under trådarna, men vi har skrämt henne lite med det så hon vågar inte krypa under längre lika mycket :p

Om all utrustning sitter rätt, kan man utesluta det. Hon har inte ont i ryggen då? Prova att trycka lite o se om hon reagerar. Har ni kollat tänderna? Kanske hon är rädd för något? Mina ideer börjar ta slut nu..

Om all utrustning sitter rätt, kan man utesluta det. Hon har inte ont i ryggen då? Prova att trycka lite o se om hon reagerar. Har ni kollat tänderna? Kanske hon är rädd för något? Mina ideer börjar ta slut nu..

Nepp, inte ont i ryggen eller tänder.
Vetrinär har varit där och kollat på henne, och hovslagaren.
Hihi, det är lungt, jag har fått en heeel del hjälp från dej endå :)

Hahah, jag har bliit helt insatt i det här, går o tänker o funderar i skolan på tråkiga lektioner! :D

Prova att rid ut bara några mener åt gången. Är hon duktig och inte gör något, beröm jätte mycket o gå sedan hem. Sen kan du öka mer och mer om det går bra. Om hon börjar igen börjar du om från början.

Om hon har mycket energi kan du bara busa med henne! Ha henne i paddock(om hon inte smiter) eller i hage. Ta med ett spö och sätt lite fart på henne, de flesta hästar tycker det är rätt kul :D

Hahah, jag har bliit helt insatt i det här, går o tänker o funderar i skolan på tråkiga lektioner! :D

Prova att rid ut bara några mener åt gången. Är hon duktig och inte gör något, beröm jätte mycket o gå sedan hem. Sen kan du öka mer och mer om det går bra. Om hon börjar igen börjar du om från början.

Om hon har mycket energi kan du bara busa med henne! Ha henne i paddock(om hon inte smiter) eller i hage. Ta med ett spö och sätt lite fart på henne, de flesta hästar tycker det är rätt kul :D
Hahahah okej, mihii de gör jag oxå ibland x)

Ja, jag och min kompis (som oxå har sin häst där) har funderat på att släppa henne i paddocken, men eftersom hon kryper under staketet med oss så tror jag att hon gör det när hon är lös oxå, och de kanske är lättare för henne då xD Men vi har oxå tänkt på att förstärka staketet, o då kanske de går :D

Precis, annars kanske ni kan hålla på i hagen? Det gör jag när paddock är översvämmad eller upptagen :D

Precis, annars kanske ni kan hålla på i hagen? Det gör jag när paddock är översvämmad eller upptagen :D

Hahah jag vet inte, våran hage är enormt stor, så hon kan springa ifrån oss ganska så lätt xD

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 715
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud